VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: beetle force på april 04, 2010, 20:54:38 pm



Tittel: 1600 turbo
Skrevet av: beetle forceapril 04, 2010, 20:54:38 pm
Går med planer om å bygge en standard 1600 motor, men med turbo trykkmatet forgasser.
Søkte litt på forumet ang dette og ser det er mulig, ca 100hk..+- med en org 1600 forgasser.
Er det nødvendig å bytte ut gummibelger på innsug eller klarer de ett trykk på 1 bar.
Må vel også ha en for for "popoff", da det blir mye mottrykk når gasspjeld stenges ved tomgang..
Valg av kam? har en ny engle W125 liggende kansje best med org!?
Erfaringer og innspill motaes med takk...

 ;)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: T2-Vandalapril 04, 2010, 21:00:05 pm
Hvis du setter på to gassere i stedet så forsvinner vel belgene?..


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: beetle forceapril 04, 2010, 21:02:57 pm
Hvis du setter på to gassere i stedet så forsvinner vel belgene?..

Ja, men skal ha en gasser, den orginale..


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 04, 2010, 21:52:05 pm
ville vel erstattet de gummiloffene med evt silicon slanger
eller noe anna armert slange

kam'n bestemmer endel av hvor du vil ha effektområdet på motoren din ,og hvor stor turbo du bør velge.

std kam fungerer bra opptil ca 5500.



Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 04, 2010, 22:59:20 pm
du klare ikke 1 bar uten og modde tenning.. ved 1 bar vil det høres ut som små stein i motoren  :D


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: beetle forceapril 05, 2010, 08:29:41 am
du klare ikke 1 bar uten og modde tenning.. ved 1 bar vil det høres ut som små stein i motoren  :D

Ja, jeg regner med det blir endel tenningsbank da, tenkte å bruke fordeler fra wb eller flytte over vacumklokken fra wb-fordeleren..;D


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 05, 2010, 09:06:29 am
gjorde det på den motor eg hadde med turbo ... funket godt det:)  holder på med ny 1600 turbo motor eg.. så skal i bugy:)  ;)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: beetle forceapril 05, 2010, 12:38:33 pm
Takker for innspill så lang, andre erfaringer ang dette!?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: røedapril 05, 2010, 15:37:25 pm
fett prosjekt ;D. kommer det en prosjekttråd på denne motoren. hva slaks turbo skal du bruke?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: beetle forceapril 05, 2010, 18:17:54 pm
fett prosjekt ;D. kommer det en prosjekttråd på denne motoren. hva slaks turbo skal du bruke?

Det blir nok ikke noe prosjekttråd på dette, jeg skal bruke en garret turbo, av en peugeot 407 1,6 hdi, det er ikke wastegate på disse turboene, men en vacumklokke som justerer eksosvingene inni turboen..!


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 06, 2010, 11:46:17 am
slik turbo var det eg brukte.. funker som gull. men blir mellom 0.8-1 bar. :)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 06, 2010, 12:59:48 pm
Har fått "muntlig forhåndsgodkjent" turbo i roadsteren min.
kan jeg ta en standard 1600 og sette på turbosettet + fikse tenningsforskyvning og kjøre med det?
Hvor tar du ut olje til turbo? Tenkte å la returen gå ned i bensinpumpe hullet, men kan du ta ut olje fra oljetrykksbryteren?
Er vel standard med rundt 9 i komp, er dette for høyt?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 07, 2010, 16:37:57 pm
eg tok ut olje der giver står.. og retur i et av ventil deksel.. for at du skal bruke det hulle som bensinpumpe står så må turbo stå høgt.. må ha fall. og ta får du den neppe det trange roadster motor romme.. eg kjørte på standerd 1600 innmat. og org .. moddet forgasser.. ble benket  ca 114hk.,  ved 1 bar.   da med wbx vakum klokke på tenning. .. gjekk godt og går enda godt..:)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 07, 2010, 23:16:20 pm
Godt tips, takk. Jeg får se om jeg får plass. litt teit med porsche fuglebad. Jeg får bremse på ums, kan få godkjent oppimot 100 hk.
Får vi utskrift der? Som jeg kan bruke som dokumentasjon?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudapril 07, 2010, 23:29:24 pm
Bare litt nysgjerrig... hva gjør dere med forgasseren for at den skal være driftsikker nok til å håndtere 0,8 bar trykk uten å magre ut? ville valgt en annen større gasser for å være på den trygge siden :)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 07, 2010, 23:39:16 pm
Jeg skal bruke DCOE 40mm


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 07, 2010, 23:41:15 pm
borrer opp main jet. og når det kommer trykk gjennom så gir den nok bensin der den ikke skal og.. hadde lamda på min .... med slik mager \optimal\rik..    og ved o.8 så er den litt mager,,, så ikke optimalt men funker .... klart en større hadde ikke vert dumt..:)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudapril 07, 2010, 23:46:51 pm
:) ok.  mye moro som "går" og er billig, greit med lambda meter så man ikke brenner hull i stempler... for det skjer garantert ikke utenfor garasjen ;)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 07, 2010, 23:47:56 pm
er en how to .. mod av gasser på shoptalk forum.. skal og ha annen gasser på den motor eg skal bygge nå. ;)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 07, 2010, 23:49:20 pm
Her er gasser. Hva brukes det røret til på innsuget? Vannkjøling?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 07, 2010, 23:51:45 pm
Har bredbåndslambda på FV, får i hvertfall sveise inn en mutter på eksosen så jeg får stilt det inn. (Om det går å stille riktig.)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudapril 07, 2010, 23:53:53 pm
Er nok til "vannoppvarming" :) så du ikke får ising i innsuget og forgasseren...  kan jo ev. kjøre olje gjennom den.


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 07, 2010, 23:54:35 pm
for og si det slik  ... mod av orginal gasser er i skikkelig chepo ånd:) hehe ..


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 07, 2010, 23:57:34 pm
såg morsomt ut!!!.. blir spennende og se hvordan den turbo vil bli plassert i motor rommet.. må nok ha god vipp på lokket ;D


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 08, 2010, 00:01:19 am
Er nok til "vannoppvarming" :) så du ikke får ising i innsuget og forgasseren...  kan jo ev. kjøre olje gjennom den.
Ser at forvarmerne er på eksosen, kan jeg kjøre eksosen inn?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: RZR-Andyapril 08, 2010, 00:11:52 am
Rute opp olje (siden du likevel sikkert går for ekstern oljekjøler?) holder jeg en knapp på. Sånn var det også på mitt hjemmelagde "sett".


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 08, 2010, 00:15:04 am
Ok. Da legger jeg en sløyfe med olje innom. Virker bare litt rart at jeg skal varme opp innlufta når andre kjøler ned.
Men forstår at det blir annerledes med trykkforgasser, for da kjøler du lufta gjennom intercooler etter turbo, før den går i gasser...


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: RZR-Andyapril 08, 2010, 14:09:41 pm
Fikk faktisk et 2-3mm lag med rim på mitt oppsett på tomgang (Weber 45 med for store dyser). Med trykkoppsett er det jo rake veien rett ned i innsugene, ja - ikke tid til å ise da;)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 08, 2010, 19:20:49 pm
Brukte du og en standard 1600, uten å senke komp, og med standard kam? Hva slags trykk måtte du opp i før clutchen ga seg?
Hadde ikke tenkt å ta ut motor..


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 08, 2010, 22:45:04 pm
en org 1600 har vel under 8.0:1 i komp og kam fint kjøres bra med trykk på.
viktigste er å ha mulighet til å dra ned tenning, eller kjøre på låst (lav) tenning
(men da mister man litt kjørbarhet)
org kam funker bra!
 på min så har jeg en liten turbo fra T3 1,6 liter Turbo diesel.
spinner superfort opp og drar helt fra 2500-3000 (avhengig av gir) og til over 5000.
fortsatt imponert over hvor godt den motoren drar.er som å kjøre en MYE større motor.

anbefales!!!!!


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 08, 2010, 22:49:38 pm
Snakket med tidligere eier av turbosettet mitt i dag.
Det hadde stått på en 2,6L.
Da trenger jeg ikke å være redd for at motor får for lite bensin. DCOE 40mm.
Kan få en vakumklokke fra WBX av en kompis.
Men hva gjorde knasten med clutch?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 08, 2010, 22:50:52 pm
jeg fik tak i en billig  brukt stage 2 trykkplate.
sammen med std lamell.


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: RZR-Andyapril 09, 2010, 07:39:07 am
Snakket med tidligere eier av turbosettet mitt i dag.
Det hadde stått på en 2,6L.
Da trenger jeg ikke å være redd for at motor får for lite bensin. DCOE 40mm.
Kan få en vakumklokke fra WBX av en kompis.
Men hva gjorde knasten med clutch?
Sjekk da dysing... min 1600 druknet i bensin med 45 DCOE dyset for 1915.


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 09, 2010, 08:27:04 am
Akkurat når jeg begynte å få peiling på idf, må jeg lese meg opp på liggende weber og.  :)
Det er jo en del av moroa. Må vel ut fra vw forum, og søke på jetting dcoe 40 turbo..


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: RZR-Andyapril 09, 2010, 10:17:52 am
Mail 2u ;)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 09, 2010, 13:58:02 pm
Mail 2u ;)
takk u


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 10, 2010, 22:58:24 pm
leste den RZR Andy, ikke for å skrøyte, men opplevde vel egentlig ikke å lære noe nytt. Mulig jeg har fanget opp med åra :-) Bygde også en turbomaskin på en opel i harde 80 åra...
Men hvordan justerer jeg turbotrykket? Har kjøpt digital turbotrykkmåler i dag med varsling ved for høyt trykk...
Sånn ser ut "wastegaten" ut:


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 10, 2010, 23:30:16 pm
ser ut som den er fast og da ikke juster bar.. men med en bleed ventil på vakum slange som går inn på denne og kommer fra turbo så justere du der.. du koble da den justrings dubetitten mellom her .. om det er en slik elektronisk som skal justere.¨¨¨


har fått turbo i buffy min nå:) herlig lyd :)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2010, 00:01:49 am
har bestilt pop off i natt, lurer på om jeg skal koste på meg en dual boost controller. Forhåndsinnstilt to nivåer: en for gate og en for bane.
(Eller en for gate og en for trafikkkontroll) ::)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: beetle forceapril 11, 2010, 15:19:15 pm
Da blir vel oppsette noe som dette, endringer/tips mottas med takk, men dette var tenkt som en enkel/billig motor av delene du har liggende for det meste:

-Bra 1600 blokk med nye lager, org veiv/råder.
-Ny org kam eller litt kvasssar, nye løftere.
-Ny oljepumpe,evt med fullflow og ekstra oljekjøler/oljefilter.
-Nytt 1600 sylinder-sett med smidde stempler.
-Bra Org topper med minimum nye ventiler og litt strammere ventilfjærer,org støtstenger evt bedre,org vipper, kobbertettinger mellom topp og syl, komp på ca 8,5.
-Nye støtstangrører, bra kjøleblekk rundt om.
-Doghouse org viftehus, org dynamo, ny vifte.
-Org innsug og forgasser, dyse opp forgasser og montere tettinger på spjeld akslinger.
-Org fordeler, med montere vakumklokke fra f.eks wasserboxer, for nedjustering av tenning ved turbotrykk.
-Grenrør og turbo, turbo ala 1600 diesel motor, jeg bruker fra peg 407 1.6hdi.
-Org svinghjul, ny clutch.
-montere motor og kjør og vær gla!!??!! ;D

Det er nok noe som er glemt av her, men det dukker vel opp tenker jeg.. :o




Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2010, 19:30:59 pm
Tror det blir bra.
Jeg vil prøve uten å røre maskinen. Bare skrue på settet, kjøler og trykkregulator.


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 11, 2010, 19:35:08 pm
Høres som en bra plan.! synes jeg ,  men skal du leke litt med sparekniven :

1. std stempler holder greit , så lenge man ikke truer oppimot tenningsbank hele tiden eller du får alvorlige problemer med benzin og tenning.smidde skal vist være mere holdbare når man tunder dvs de sprekker ikke så fort ved tennings bank etc.
std stempler tåler i allefall sylinder trykk etc bra.
2.std ventil fjører holder til ca 5500 o/min selv med medioum ladetrykk
3.std kam drar veldig greit opp til ca 5000 o/min og funker bra.


ellers høres kopperpakninger lurt ut og en fin kompresjon for medium ladetrykk.
og velg en "enkel" turbo . var det du som hadde en med variable skovler ?? ?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2010, 19:40:09 pm
Hva gjetter knasten av bar for at standard motor skal holde?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: beetle forceapril 11, 2010, 19:44:22 pm
Det er Variable turbine geometry (VTG) på turboen jeg skal bruke ja, men det er et stag som går på en klokke på dette systemet også..

Høres som en bra plan.! synes jeg ,  men skal du leke litt med sparekniven :

1. std stempler holder greit , så lenge man ikke truer oppimot tenningsbank hele tiden eller du får alvorlige problemer med benzin og tenning.smidde skal vist være mere holdbare når man tunder dvs de sprekker ikke så fort ved tennings bank etc.
std stempler tåler i allefall sylinder trykk etc bra.
2.std ventil fjører holder til ca 5500 o/min selv med medioum ladetrykk
3.std kam drar veldig greit opp til ca 5000 o/min og funker bra.


ellers høres kopperpakninger lurt ut og en fin kompresjon for medium ladetrykk.
og velg en "enkel" turbo . var det du som hadde en med variable skovler ?? ?


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 11, 2010, 19:45:42 pm
oh så dette Variable turbine geometry (VTG) "justerer seg sjæl" da ??



Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 11, 2010, 19:47:13 pm
Hva gjetter knasten av bar for at standard motor skal holde?

tipper veldig ,veldig mye,vanskelig å si noen tall.
så lenge man har feit nok blanding, riktig tenning og kontroll på temperaturer.


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 12, 2010, 08:03:22 am
På en 2,0S motor fra rekord D satte jeg turbo på med 0,7 bar, og standard komp 9:1.
Motoren var kjørt 130.000
Den virket frisk, og når jeg kappkjørte(Det var "lov" på 80 tallet) med en commodore 2.8GSE med 160hk, virket min kjappere.
Vi anslo derfor at det var rundt 140hk i min.
Selvfølgelig måtte jeg skru trykkventilen i bunn, og det gjorde at jeg kunne kjøre sidelengs forbi Statoil til stor applaus for de andre uten vett. Aner ikke hva trykket var, eller hk, men det holdt i 3 måneder.


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: jalokoeyapril 13, 2010, 18:11:08 pm
oh så dette Variable turbine geometry (VTG) "justerer seg sjæl" da ??



hadde slik turbo på rodster min.. den klare du ikke juster hva turbo trykk skal være.. mer  hva turtall du skal spole opp på... korte du inn stage får du fortere spol opp. forlenge det så får du lade trykk seinere..  virket slik på min... og siden du skal ha lik turbo så er det nok likt på din:) 

likte den turbo du skal bruke bedre en den eg har nå.. 1.6 turbo diesel (vw T3)  da  vtg  gir lade trykk noe tidigere..

satte turbo i buggy min i helga  , moddet orginal gasser .. Chepo(mest mulig hk for minst penger) lader 0.7 som egentlig er nok med orginal gasser.. mer anbefales ikke. for lite fuel..    selv har eg kjørt 3 timer etter turbo montert i.. og du verden hva det hjelper.. og sykt herlig lyd:)


Tittel: Sv: 1600 turbo
Skrevet av: Formula Veeapril 13, 2010, 22:13:59 pm
oh så dette Variable turbine geometry (VTG) "justerer seg sjæl" da ??



hadde slik turbo på rodster min.. den klare du ikke juster hva turbo trykk skal være.. mer  hva turtall du skal spole opp på... korte du inn stage får du fortere spol opp. forlenge det så får du lade trykk seinere..  virket slik på min... og siden du skal ha lik turbo så er det nok likt på din:) 

likte den turbo du skal bruke bedre en den eg har nå.. 1.6 turbo diesel (vw T3)  da  vtg  gir lade trykk noe tidigere..

satte turbo i buggy min i helga  , moddet orginal gasser .. Chepo(mest mulig hk for minst penger) lader 0.7 som egentlig er nok med orginal gasser.. mer anbefales ikke. for lite fuel..    selv har eg kjørt 3 timer etter turbo montert i.. og du verden hva det hjelper.. og sykt herlig lyd:)
ja, det var kjekt å få komme innom og se og høre begge truboprosjektene dine. Det var en fin inspriasjon..