mai 05, 2024, 00:48:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1968 Beach Buggy (lakkering mm.)  (Lest 2823 ganger)
drsalve
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Arendal



Vis profil WWW
« på: mai 14, 2010, 03:14:06 am »

Karosseri: 1968 beachbuggy, kort type
Motor: Opprinnelig 1500, borret til 1672cc, enkel forgasser
Forstilling/bremser: 1600 forstilling med skivebrems foran, trommel bak
Dekk: 235,75,14 bak - 195,60,14 foran. Wolfrace felger

Litt forhistorie:

Buggyen ble kjøpt i april i 2009 etter omtrent et års jakt etter den rette modellen til riktig pris. Jeg har dessverre dårlige mekaniske ferdigheter, men har allikevel en forkjærlighet for eldre VW og spesielt buggyer (dårlig kombinasjon?). Jeg fant buggyen på blocket.se og etter jeg hadde avtalt pris med den hyggelige svenske selgeren, så fikk jeg med meg en god kamerat og tusenkunstner (Tommy Høyesen) som forøvrig er eier av en veldig stilig boble og tidlige eier av en beachbuggy. Den tunge kjøreturen fra Arendal til Smedjebacken i Dalarna tok 19timer t/r, men var verdt det når buggyen endelig stod på tunet. Turen fra Tromøya til biltilsynet i Arendal ble litt mer dramatisk da bil-hengeren hoppa av hengerfestet i en sving og føyk oppå et autovern så gnistene sprutet. Heldigvis så virket nødbremsen og tilhengeren landet på hjulene igjen. Etter å ha konstatert mindre skader på tilhengeren, men hel beachbuggy så kunne jeg levere doningen hos biltilsynet. Kontrollen gikk forholdsvis greit, men jeg fikk anmerkning for dekk som ikke samsvarte med det som stod i det svenske vognkortet. Jeg fikk heldigvis tak i felg og dekk med en gang og kunne da få de etterlengtede skiltene dagen etterpå.
Buggyen har i ettertid fått nye, grommere dekk på Wolfrace felgene og ny blinklys bryter og øvre reimhjul på dynamoen som gikk i stykker.

Starten på arbeidet:
Lakken var ganske shabby, men jeg er så heldig å jobbe på Strømsbu videregående skole som har bilskade, lakk og karosseri linje, og de tok på seg oppgaven til å lakkere bilen.
Siden jeg skulle ha et større stereoanlegg, nye baklykter og ønsket å fikse litt på karosseriet så måtte jeg nok en gang ha hjelp av Tommy Høyesen som også er en ekspert på glassfiberarbeid. En iskald desemberkveld kjørte jeg derfor byggyen de tre milene fra Kilsund til ”Skare bulk & kaos” verkstedet på Tromøya.  Osteaktig Vi bygde der opp en basskasse av divinicell plater og støpte platene sammen med karosseriet. Jeg hadde tidligere kjøpt noen 4” LED baklykter på Ebay som jeg ville sette på bilen. De gamle lyktene ble da fjernet og hullet støpt igjen. Det ble en del arbeid med å lage en form på karosseriet som passer til de runde lyktene, men resultatet ble bra.
Motorlokket hadde aldri passet spesielt bra mot resten av karosseriet og gikk imot luftfilter og viftehuset så lokket ble forlenget med 2-3cm.
Buggyen ble så overlatt til elevene på skolen for sparkling, pussing, sparkling og mer pussing.. Den har nå fått en sprek orange-farge som jeg fant blant lakkprøvene. Var IKKE lett å bestemme seg! Det skal nå legges et lag klarlakk med sølvflakes og deretter mye våtsliping og flere lag meg lakk. Flere bilder vil komme fortløpende.


Dette er ikke en russisk u-båt kaptein, men undertegnede etter tre mil i -9grader uten tak.











Ombygging av motorlokk for bedre passform.








Her er elevene på Strømsbu vgs som gjør en kjempejobb med grunnarbeid og lakkering.
Jeg er redd de hater baklyktene etter sparklejobben det medførte.  Glad



** Oppdatering 11.05.10 - Klarlakk med flakes **



Ikke så lett så se på bildet, men har blitt blandet flakes i klarlakken.  Blunker


Jeg bor nærme sjøen og kromdelene på buggyen så ikke spesielt pene ut etter en sommer/høst i salt sjøluft. Jeg har derfor kjøpt noen "pyntedeler" som skal på etter lakkering. Nytt nedre reimhjul og reimdeksel (øvre reimhjul til dynamo/vifta byttet jeg nylig) og nye 3" potter som skal sveises på. Dessuten så tenkte jeg å montere varmluft under frontruta for å forhindre dugg, og en MC-alarm for å skremme de klåfingra.


Ny 90A generator som skal levere nok strøm, selv med stor stereo og elektrisk varme. Kjøpt på eBay fra USA. Kom vel på godt under halvparten av hva HotShop skal ha, med frakten inkludert.


Har fått hjelp av kamerat til å lage et plexiglass vindu med aluminiumlist og LED-strimmel som skal i toppen av høyttalerkassa. VW logoen er frest inn i glasset og sotfilm er lagt på. LED lyset vil skjules under ramma og lyse fra siden slik at logoen får en glødende-effekt. Glad


Deler av stereoen som skal monteres.



** Oppdatering 28.05.10 - Ferdig lakkert, montering av deler **






Gammel dynamo skal ut til fordel for en ny 90A generator. Var ikke rent lite som måtte demonteres for å få lirket den ut av viftehuset.


Den nye generatoren skulle liksom være "bolt on" på 1500 og 1600cc, men det måtte kuttes og tilpasses masse for å få den til å passe. Dr. Høyesen er nok en gang til fantastisk hjelp.


Ny generator kan endelig monteres.




** Oppdatering 01.06.10 - Sveising av nye bakpotter og forbedring av håndbrekket **







Ny og gammel potte side om side.

Den hjemmemekkede platen som håndbrekkwiren er festet i har hatt en lei tendens til å hoppe av hakket på håndtaket. Fant derfor ut at det er best å sveise den fast.
« Siste redigering: juni 01, 2010, 16:14:05 pm av drsalve » Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #1 på: mai 14, 2010, 05:47:33 am »

Stilig prosjekt!
Sinnsyk farge Osteaktig
Loggført

... it's an adiction ... 
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 14, 2010, 20:42:37 pm »

Likte dette prosjektet her ja! Stå på Gliser
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 15, 2010, 07:23:11 am »

Stilig, likte baklysene. Og resten av bilen;)
Loggført

Mvh

Marius
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!