mai 02, 2024, 08:03:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 59
91  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jensen bilstereobobla, finnes den fortsatt? på: mars 12, 2016, 23:30:06 pm
Den gule som er til salgs på finn er W-606, "Flønes-bilen". Kul og fremdeles ganske lik som i glansdagene.
Men Born2Run, det er den ikke..
Den var/er litt gulere og mer "ekstrem" med louvers og de berømmelige RCM felgene.
Her er noen bilder (ikke mine, funnet her på forumet)
92  Forum / Snikk-snakk / Sv: Stemningsbilder fra verkstedet. på: mars 09, 2016, 22:24:35 pm
Bummelum.....   Øyerulling

Det der er definitivt Norges smaleste garasje..
Må jo ut for å skifte mening.....

Alien

Det er jo derfor han får ting ferdig, det hjelper å ikke skifte mening hele tida..

Hei forresten!
93  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Fører dør 56 Oval på: februar 12, 2016, 22:05:35 pm
Var på låven i kveld og kikket etter noe annet men glemte seff å se etter dør.. Forsøker igjen i morgen!  Gliser
94  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kvalitet på M8 bolter trykkplate/svinghjul type 1? på: februar 12, 2016, 22:03:49 pm
Boltene som holder trykkplata til svinghjulet skal dras til med relativt lavt moment (husker ikke hvor mye i farta).
Det jeg vet er at de er lette å knekke om man drar til for hardt så sterkere enn 8.8 er de ikke..
95  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Fører dør 56 Oval på: februar 12, 2016, 15:37:31 pm
Ikke umulig.. Skal ta en titt i kveld.
96  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: CHROME i Norge på: februar 07, 2016, 11:32:14 am
Sørligaten Fornikling gjør god jobb. Men vær obs på at skikkelig utført jobb koster skjorta.
97  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nye regler for eu kontroll på: januar 28, 2016, 10:05:30 am
De nye reglene trer ikraft 1/7-2016.

Vel og bra, men hva er/blir "de nye reglene"?
Det vi har lest tidligere er kun et høringsforslag åpent for innspill, ikke et vedtatt regelverk.
98  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nye regler for eu kontroll på: januar 26, 2016, 23:43:38 pm
Han karen viser bare frem merknaden i vognkortet sitt og sier at pga de nye reglene (forslaget) vil han slippe lettere unna. Står vel ikke noe håndfast om at det faktisk har tredd i kraft.

Legg merke til at det i hans tilfelle dreier seg om en '75 modell, altså nyere enn '71 og godkjent etter paragraf 1-9.
De bilene har det relativt strengt og der har faktisk "bevaringsverdig" begrepet og originalitet en del å si siden de er registrert på særvilkår.
99  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nye regler for eu kontroll på: januar 17, 2016, 12:29:57 pm
Se der ja. Mye EU tilpassing som seg hør og bør for ett ikke EU land. Og det gjelder, slik jeg leser dem, kun bevaringsverdige kjøretøy.

-BB-

Forslaget gjelder som du sier kun bevaringsverdige kjøretøyer. Men det beror først og fremst på en misforstått og feil bruk av begrepet.
De bilene som har "bevaringsverdig" innskrevet i vognkortet er først og fremst importbiler hvor det er gjort unntak fra reglene som gjaldt når bilen var ny. Det har vært mye varierende praksis fra sted til sted men i hovedsak skal det være slik at når en veteranbil importeres skal den enten godkjennes etter reglene som gjaldt det året den ble produsert (feks ikke sealed beam lykter, spiss panserpryd osv) eller det kan gjøres unntak og bilen godkjennes som levert fra fabrikk, da skal den få denne innskriften i vognkortet. Det er først og fremst det uttrykket "bevaringsverdig motorvogn" har vært brukt til når det gjelder biler eldre enn 1971. På biler nyere enn '71 er det mer komplisert, der har man hatt en egen paragraf som krever at bilen er bortimot original for å kunne importere som veteran.

Det faller på sin egen urimelighet at forslaget kun skal gjelde for disse bilene og det er nok heller ikke intensjonen.

Her er høringssvaret fra Amcar:   http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/November/HoringssvarPKK.pdf

Det blir spennende å se hvordan det blir til slutt  Glad
100  Forum / Snikk-snakk / Sv: Dagens vw bilde på: januar 17, 2016, 00:18:05 am
Når vi er inne på sånne vinterlige bilder.. Disse er noen år gamle.
"As much fun as you can have with your pants on"  Gliser

En ting er sikkert, neste vinter skal jeg ha en startklar boble stående å lure i garasjen, klar for en bajaskveld i nysnøen før de rekker å salte. For det ER gøy  Osteaktig  

Pål: Veldig så bratt den innkjørselen din har blitt  Osteaktig
101  Forum / Snikk-snakk / Sv: selge luftkjølt i norge ? på: januar 16, 2016, 21:35:05 pm
Jeg averterte en bil på finn.no i dag. Ikke VW men veteranbil.
Gjorde det ganske klart i annonsen at innbytte ikke var aktuellt. I løpet av dagen har det vært ca 2500 visninger av annonsen, jeg har blitt kontaktet pr tlf eller mail av 11-12 interessenter og bilen er solgt. Mottok ikke et eneste bytteforslag, fikk et par bud under prisforlangende men ingen skambud.

Dette er ca slik jeg har opplevd det hver gang jeg har avertert bil på finn de senere årene. Så jeg står på mitt, de fleste som er seriøst ute etter bil kikker innom finn.no daglig selv om det finnes mange andre kanaler i dag. 
Det skal sies at annonsen ganske kjapt ble linket inn på et par veteranrelaterte facebooksider (ikke av meg), det hjalp nok en god del på antall visninger.
102  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: januar 14, 2016, 20:20:40 pm
Treg herder er ihvertfall ikke egnet for de med selværklært dårlig tålmodighet  Blunker  

Imponert over at du klarer å holde tempen oppe i "lakkbua" på vinterstid.
Temperatur er veldig viktig, ikke bare for flyt men også for at lakken i det hele tatt skal herde. De sier vel minimum 17 og helst over 20 grader (helt til lakken er herdet), litt avhengig av produkt.
Jeg lakket bortimot en halv bil en gang med litt for lav temp i lokalet, det er ikke noe man gjør mer enn en gang for å si det sånn.. Når herdeprosessen først stopper er det gjort.

Looking good!
103  Forum / Snikk-snakk / Sv: selge luftkjølt i norge ? på: januar 10, 2016, 23:59:03 pm
Skjønner absolutt greia med å selge ut av landet med dagens kurser osv.
Men som Tom Ivar sier, det kan være seriøse interessenter i Norge også og du skriver jo selv i første innlegg at du gjerne ser at det blir i landet.
Om det er snakk om sjeldne biler/objekter (barndoor osv) med norsk historie er det jo en mulighet å lufte hva som er til salgs her på forumet først så eventuelle interessenter har mulighet til å ta kontakt før det går ut av landet..
Trenger ikke nødvendigvis være en fancy annonse med pris eller diskusjonsmuligheter.
104  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Girkasse 61-65 1200 ønskes kjøpt på: januar 09, 2016, 22:52:33 pm
Takk for svar. Det ser ut til at en kasse er i boks  Glad
105  Forum / Snikk-snakk / Sv: selge luftkjølt i norge ? på: januar 09, 2016, 01:57:15 am
Det beste er jo å annonsere så bredt som mulig så flest mulig ser det..
Det virker på meg som at uavhengig av hvor mange andre kanaler som finnes/dukker opp så kikker de fleste som er seriøst ute etter bil innom finn.no daglig. Har selv fått solgt omtrent alt jeg har lagt ut der. Men man må leve med mye rare bytteforslag osv..
Når det gjelder luftkjølt VW ville jeg også lagt det her og på FB siden  så man er sikker på at alle VW-entusiaster får det med seg. "Surv og dissing" finnes i alle miljøer, ikke la det påvirke dine valg.

Men seriøst, du skal ikke bare drive med Opel i fremtiden?  Blunker
106  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Girkasse 61-65 1200 ønskes kjøpt på: januar 09, 2016, 00:04:56 am
Bump!

Er det virkelig ingen som har en grei slik kasse liggende? 
Vi snakker tross alt om den "kjipeste" girkassa, den som i alle år har blitt byttet ut med 1500 og 1300S kasser..  Har selv gitt bort flere av dem opp gjennom årene  Osteaktig

107  Forum / Snikk-snakk / Sv: kan man bruke 1971 som donorbil til 1964? på: januar 02, 2016, 01:13:46 am
Noen få deler kan sikkert brukes men det er så mye forskjeller på disse bilene at svaret på spørsmålet ditt er nei.
Om du skal ha en delebil bør den helst være '64 eller eldre og ikke nyere enn '67 om du skal kunne bruke noe særlig av delene.
En annen ting er at delebil er bra saker om du har en ukomplett bil men sjelden om det er sveisedeler du trenger.
Er en annen boble dårlig nok til å bli delebil er den mest trolig rusten på akkurat de samme stedene som bilen din  Blunker
Stålkvaliteten på 70-talls bilene er også dårligere enn på de eldre så sjansen for å finne en '71 som er bra for rust er som det nevnes over her ikke stor.
108  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkdimensjon på: desember 30, 2015, 01:54:31 am
Det avhenger veldig av hvilket innpress felgene dine har. Greit at de er 5,5" brede bak men hvor er de plassert inn-ut i skjermen? Hvor mye felgene bygger ut og inn i forhold til anleggsflaten er minst like avgjørende som om akslene er korte eller lange.

En annen faktor er hvilken stil du er ute etter på bilen. Hjul og hvordan de sitter er 90%  Gliser
109  Forum / Snikk-snakk / Sv: Importere bil fra USA, hvilke erfaringer har folk og hvoran fikse frakt? på: desember 11, 2015, 00:39:30 am
Mitt råd ville vært; kjøp en god bil på vestkysten, fraktpris betyr ingenting i forhold til øst.

Snakker vi av erfaring her?  Blunker
Du har helt rett i at tilstand betyr alt. Folk har en tendens til å henge seg litt for mye opp i hvor i landet bilen står og fraktpriser. I det store og det hele betyr det lite i forhold til at man finner rett bil i rett tilstand.
(Gleder meg til å se den du fikk fraktet over med egne øyne!)
110  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bugarella drar på jakt - igjen! på: desember 11, 2015, 00:31:03 am
Utrolig kult at du gjør sånt som dette. Det er for lite engasjement i verden..

Og du.. Du får lett jobb som Norge Rundt reporter  Gliser

Lykke til på ferden!
111  Forum / Snikk-snakk / Sv: Importere bil fra USA, hvilke erfaringer har folk og hvoran fikse frakt? på: desember 09, 2015, 09:46:37 am
Enig med deg der. Det Global Shipping opplegget er helt på trynet innimellom. Som regel mye dyrere enn ordinær frakt på mindre ting, noen ganger til å le av. Da pleier jeg å høre med selger om de er villige til å sende utenom programmet og bare belaste meg "actual shipping cost". Går for det meste greit.
Men vær obs på at når det gjelder større og tyngre ting kan faktisk Global Shipping være veldig gunstig, mye rimeligere enn å sende på vanlig måte..

Fraktprisene på bil har ikke endret seg drastisk den senere tiden annet enn det dollarkusren utgjør.
Selv sverger jeg til containerfrakt. Føles mye bedre at bilen parkeres i en container og pakkes ut i Oslo enn at den skal kjøres av og på flere ganger av diverse havnearbeidere. Lastes som regel om i Bremen el lign og riskikerer da å bli stående ute osv.
Jeg vet det er de som har fått skadet bilen i container også men har aldri hatt problemer med det selv. Smak og behag..
112  Forum / Snikk-snakk / Sv: Importere bil fra USA, hvilke erfaringer har folk og hvoran fikse frakt? på: desember 08, 2015, 23:31:07 pm

Har veldig god erfaring med California Shipping fra California og Schumacher fra Texas og New Jersey.
Særlig Schumacher har vært veldig hjelpsomme. De fikser også henting av bilen hvor som helst i landet og bringer den til nærmeste terminal mot forhåndspris.

Når det gjelder pris på frakt er det jo rimeligere fra Østkysten men så er det der det er færrest bra biler også da.. Trikset er å gjøre som jeg gjorde i vinter, finne en Californiabil på Østkysten  Gliser
Jeg ville vært superskeptisk til restaurerte biler om de ikke har alvorlig bra dokumentasjon. I mine øyne er hele poenget med å ta hjem en bil fra USA at man kan finne urestaurerte, rustfrie biler. Men da må du nok lenger Vest..

Husk at en ferdig fraktet og momset bil fort blir dyr med dagens dollarkurs..
113  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 57 koralbug på: desember 01, 2015, 01:28:25 am
Kult at du er i gang! Den bilen har vært med en stund..
Litt baklengs: Begynner å bli noen år siden du og jeg gikk og sikla på den på div treff som i Holmenkollen og på Tjøme, da med Kim som eier. Lenge før det var den gul og gikk faktisk her i Sande. Og lenge før det igjen.. Gikk den i Drammen.
F-1414 er faktisk denne bilens opprinnelige reg nr og i "Bilkalenderen" fra 1966 står den registrert med adresse Øren gård, Drammen. Ikke mange hundre meter unna der hvor dagens eier vokste opp  Gliser
Vi venter spent på neste kapittel..  Mitt eneste tips: Gjør den din og ha det gøy!

Gardermoen var nevnt, den har vært der en gang eller to også, vedlagte bilder er fra 2002 og 2004
114  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 2 stk delemotorer selges på: november 09, 2015, 23:15:32 pm
Kuli. Jeg tar begge. Hvis du har litt ekstra type-3 motordeler (blekk osv) tar jeg gjerne med noe slikt.

Lurt spørsmål.. Med tanke på at nesten alle type-3 som går inn i den kjelleren kommer ut igjen med regulering og vann i lungene så burde det jo være noe til overs  Gliser
115  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: november 07, 2015, 22:55:12 pm
 Sjokkert Tivolifeeling! Helt, helt konge. Særlig det at du gjør alt selv uten fancy lokaler og hjelpemidler. Stå på!

Flake i motorolja er vel litt i overkant selv for deg  Gliser
116  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: oktober 28, 2015, 22:55:22 pm
Du trenger ikke tenke så mye på alderen på dekkene, de var akkurat like glatte på vått underlag når de var nye  Gliser
Jeg kjøpte dem nye i 2004 og hadde dem på 57'n et par sesonger. Siden har de vel vært innom bilene til Johnny, Svein og Alf om jeg ikke husker feil.
De er helt greie å kjøre med men krever at du har litt spissing (toe-in) bak og at forstillinga også er på stell.
I underkant av 30 psi burde gjøre susen til gatebruk, noe mer enn det vil slite dem på midten når felgen er såpass smal i forhold til dekket.

Og vi ønsker lykke til!  Kult
117  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR på: oktober 25, 2015, 22:20:19 pm

Skaffet sjåfør som går gjennom vektkontrollen også ser jeg  Gliser

Vogna tok seg bra ut der inne, tommel opp!
118  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 215 / 70 - 15 dekk på: oktober 18, 2015, 21:42:54 pm
De dekkene som sitter på bilen til Svein på bildet over hadde jeg på 5" Gliser  (ubredda Rocket)
Det er F70-15 diagonaler som tilsvarer et 215/70 dekk men buler litt mer pga dekkets konstruksjon.
119  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 215 / 70 - 15 dekk på: oktober 18, 2015, 21:02:25 pm
Helt uproblematisk og tror det vil funke bra på bilen din.
På disse bildene sitter det 215/70-15 BFG Redlines på 5,5" felg. Satt som et skudd de  Glad

Felger og dekk er ganske tilgivende så lenge det er litt høyde på dekket. På Mustangen har jeg 235/60 på 6" bak, det er vel kanskje litt på kanten men null prob det heller..
120  Forum / Problemløseren / Sv: Felg adapter ??? på: oktober 07, 2015, 00:09:38 am
Den er jo relativt sær..
Antar at du vil kjøre wide-5 felger på en bil med 5x130 skiver?
Den på bildet er i utgangspunktet laget for å kjøre tradisjonelle 356A/B felger på 356C men burde jo gjøre nytta.
Sikkert flere som lager noe tilsvarende også. Det meste finnes der ute..
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 59
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!