mai 02, 2024, 13:05:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: det lukter og ryker endel når jeg slår på varmen, T2 74 CU motor.  (Lest 729 ganger)
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: april 15, 2009, 17:50:47 pm »

har ett problem med en 74 mod buss med type 4 motor. det lukter veldig svidd olje/plast og det kommer røyk opp av varmeventilene forran når jeg slår på varmen. regner med at det ligger endel dritt i varmeboksene, så spørsmålet er ikke hva det er, men hvordan få det bort på best mulig måte, uten å kjøpe nye. noen forslag? har ett par andre varmepotter også, som har samme problemet, så lurer egentlig også på hvordan det kommer så mye dritt i disse. tviler på eksoslekasje, da det ikke begynner å lukte før det kommer varme
« Siste redigering: april 15, 2009, 18:52:29 pm av oyvinla » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 15, 2009, 18:57:39 pm »

Det vanligste problemet er at de blir rustne på oversiden og oljesvetting fra toppdekslene går inn i varmepottene.
Nye varmepotter og nye toppdekselpakninger er vel den beste løsningen.

Hvis røyken stammer fra motorrommet...da er problemet langt større... Sjokkert
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: april 15, 2009, 19:01:54 pm »

Utette støtrør og toppdeksler fører til at du får oljesøl i og rundt varmepotter.
Skikkelig avfettingsmiddel og høytrykkspyling inni og utenpå varmepotter hjelper nok litt.
Sjekk også rør/slanger forover for olje og anna dritt som rustbeskyttelsemidler og lignende.
Eventuelle oljelekkasjer må selvsagt fikses også.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #3 på: april 15, 2009, 20:07:33 pm »

motor er overhalt og pakket om, så der vil jeg ikke få mer trøbbel regner jeg med. er heller ikke noe røyk i motorrommet. vurderte å koble av rørene på begge sider av pottene for å se om jeg bare kan brenne vekk problemet med eksosvarmen. trenger jeg kjøling på eksosen, eller går det greit å kjøre uten vifte som blåser gjennom varmepottene? selve varmepottene er ikke no særlig rustne, er bare overflaterust på selve eksosrøra, så er litt kjedelig å kassere de hvis de er i orden. er de vanskelige å åpne?
« Siste redigering: april 15, 2009, 20:12:57 pm av oyvinla » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!