VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: KimSan på desember 30, 2008, 08:54:26 am



Tittel: Kimsan's T1 1300 '67
Skrevet av: KimSandesember 30, 2008, 08:54:26 am
Hei

For omkring eit-to måneder siden dro jeg og min far en tidlig regnfull morgen ut fra Oslo med ei svær henger på slep. Seks timer senere, litt forbi Kristiansand, var vi fremme i Mandal der vidunderet sto. To timer med studering gikk før vi snudde nesa hjemover igjen, men denne gangen med en bil liggenes tett i rompa vår hele veien hjem. ;)

Jeg fikk altså en gammel vw 1300 67-modell med meg hjem den dagen. Er litt av hvert som må gjøres, men er i det minste for det meste rustfri. Har i allefall ikke funnet noe utbredt. Selger påsto dessuten at den var rustsveiset for farlig rust i fjor.

Det som er litt spesiellt med bilen er at det er en august 66 modell som kalles en 67 modell. Den har altså deler fra begge modellene  :D (67 karosseri, 66 el-system 6v, 66 dørhåndtak, osv.)

Det dukket som sagt opp litt av hvert å henge fingrene i. Noe jeg visste om, og andre ting jeg mistenker selger visste men ikke ville oppgi.

Det ene som kanskje er verdt å nevne er at halveis på hjemturen fra EU-kontrollen, når jeg skulle stoppe for ett gangfelt, hadde jeg plutselig ingen bremser. Og da mener jeg ingen!

Ting jeg skal/må gjøre før EU-godkjenningen i Januar er:
- bytte bremsemasterpumpe (kjøpt)
- bytte bremserør fra masterpumpe til bakbremser
- bytte tromler, bremsebånd, og pumpe på bakbremsene.. puh... (kjøpt)
- fikse blinklys, var koblet av da den påkoblet satt ut både horn, venstreblink og ryggelys... (fikset)
- bytte øvere venstre bærekule (gjort)
- justere nærlys/fjernlys
- skiltlys lyser for svakt

Dette blir nok et livsprosjekt/hobby, så ferdig blir jeg nok aldri. Men det som er sikkert er at jeg skal prøve å holde den så orginal som murlig. (er kanskje litt kjederlig av meg ;) ) Men for all del kom med tanker og innspill over ting som kan gjøres eller gjøres annerledes!

Våt boble på henger:
(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38267;image)

Jeg vet fremdeles ikke riktig helt om bilen var verdt det jeg gav for den, men spiller ikke så stor rolle da jeg er blitt veldig veldig glad i den allerede! Det er en bil med sjel :D

Kim


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: RuneLdesember 30, 2008, 11:42:54 am
kjempefin 67mod. Er nok ganske lik min. Du kommer nok til å bli kjempefornøyd.

Jeg prøver også å holde min nogenlunde orginal og jeg mener ikke det er noe kjedelig i det. Gleder meg til å se vidre på denne bilen, det er jo tvillingen til min


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: Anders Røsåsendesember 30, 2008, 12:14:10 pm
gratulerer med KONGE boble ;) ser jo jækli bra ut i lakken og ser itte ut som om det er noe dårlig lakk heller på bildet :)


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: Tistlodesember 30, 2008, 12:47:04 pm
Gratulerer ja!!

Ser veldig bra ut!!  :)


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: Jon Tdesember 30, 2008, 12:59:20 pm
Lik farge til min 67, fine biler dette her. Keep it 6V ;)


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: Raggedesember 30, 2008, 22:01:04 pm
finfin 67 mod ;D


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: KimSandesember 31, 2008, 11:17:07 am
Tusen takk!

Bare den hadde vært så fin i lakken som det ser ut på bildet  ;)
Det har desverre blitt flekket litt her og der, bla på venstre bakskjerm, som dere ser på bildet. Blir nok ikke det første jeg gjør, men har vel egentlig lyst å spandere på ett lakkstrøk både innvendig og utvendig.
Og kan nok bekrefte at jeg beholder 6v'en, men ledningsnettet derimot, det skal jeg bytte helt.

For øyeblikket befinner boblen seg omkring 1500 mil unna  :-\ , men kommer nok ut med ferske bilder av nypolert bil rett over nyttår :)


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: KimSanjanuar 04, 2009, 16:43:02 pm
Ble noe fryktelig kaldt, så vasking og polering ble det ikke  :( , men her kommer i allefall bildene!

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38878;image)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38880;image)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38882;image)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38884;image)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38886;image)

For noen uker siden gikk låsesylinderen i stykker når døra var låst. Etter bare 5 min fikk jeg låst opp passasjerdøren med en vaier. Når jeg som første gang fikk låst den opp så raskt, er den ikke akkurat veldig sikker... Neste dag kjøpte jeg meg en slik en: -Rattlås!  ;D

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38888;image)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=10938.0;attach=38890;image)


Tittel: Sv: Min vw 1300 67-modell boble
Skrevet av: KimSanjanuar 04, 2009, 16:56:48 pm
Denne bilen byr stadig på overraskelser!
Mitt ett-kretsbremsesystem ble plutselig ett to-kretsbremsesystem  ;D

Fant det selvfølgelig ut først når jeg skulle montere den nye  :-[


Tittel: Sv: Min vw T1 1300 67-mod -prosjekt
Skrevet av: Lidjanuar 12, 2009, 20:40:18 pm
Finfin bil det der. Vi får gjøre Asker utrygt med en felleskjøring til sommern. To krets var option i 67


Tittel: Sv: Min vw T1 1300 67-mod -prosjekt
Skrevet av: KimSanjanuar 14, 2009, 23:40:18 pm
Takk takk. Og ja, ser frem til å få den ut på veien til sommeren!

Og er i allefall noen skritt nærmere godkjenning siden sist. Har fått reparert og justert venstre framlys. og montert bremsemasterpumpe og rør langs tunellen. Røk selvfølgelig ett rør til... hadde visst satt seg en tanke etter 40 år  ;)

Forbred dere på mange rare spørsmål fremover! ;) :

Jeg får ikke opp akselmutteren (36mm) høyre bak for å skifte trommel. Man må vel skru mot klokka for å løsne den? -eller er den gjenga motsatt pga roteringen? sitter ** fast!


Tittel: Sv: (HASTEspørsmål!!) Min T1 1300 '66½
Skrevet av: Tistlojanuar 16, 2009, 22:25:49 pm
Er gjenga vanleg! Desse henger alltid veldig godt, og det skal dei! Det finst fleire verktøy for å ta dei av, blandt anna ein torque master! Men det skal gå med ein latmannsarm + ei lang røyr som du trer utanpå latmannsarmen!

Problemet er ofte att alt går rundt, som endå oftare skyldest att hjula er av, sånn att den myster bakkekontakten....


Tittel: Sv: (HASTEspørsmål!!) Min T1 1300 '66½
Skrevet av: Unneberg Biljanuar 16, 2009, 23:06:03 pm
Et slikt verktøy løset problemet   ;)

spesial ''pipe'' som du setter latmans armen i og klapper til den med stor hammer

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=9338 (http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=9338)



Tittel: Sv: Min T1 1300 '66½
Skrevet av: KimSanjanuar 16, 2009, 23:31:16 pm
Takker så mye for svar! Jeg kunne jo ikke vente til i morgen så måtte bare løpe ut til bilen og prøve. Nå som jeg fikk vite retningen tørte jeg å ta i, men selv med 1,5 m arm satt den fryktelig. Men den måtte jo til slutt gi etter  :) Da er helgejobbingen reddet, kanskje jeg tilogmed har bremser til mandagen!? Var litt viktig, for er ikke mange dagene igjen til skilta ryker. Og igjen, takk!


Tittel: Sv: Min T1 1300 '66½
Skrevet av: KimSanjanuar 17, 2009, 21:40:27 pm
Da var bremsene på plass. Masterpumpe, nesten alle rør, bremsesylindre, bånd og tromler bak er byttet. Eneste som ikke er byttet er selve tromlene foran. Nå gjenstår bare lufting av bremsene i morgen, og så får jeg se om jeg får en EU-kontroll time. Blir spennende hva de har å peke på denne gangen  ;)

Og rett etter disse bildene tok kameraet kvelden....


Tittel: Sv: (HASTEspørsmål!!) Min T1 1300 '66½
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 17, 2009, 22:47:10 pm
Et slikt verktøy løset problemet   ;)

spesial ''pipe'' som du setter latmans armen i og klapper til den med stor hammer

http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=9338 (http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=9338)



Jeg dro på Biltema og kjøpte 36mm pipe  -3/4" og tilhørende latmannsarm. Man bruker bare ikke 1/2" -overgang på denne. Denne slagnøkkelen gjør nok susen, spesielt hvis du bruker litt varme i tillegg. Opptil 100 grader i stålet.


Tittel: Sv: Min T1 1300 '66½
Skrevet av: KimSanjanuar 19, 2009, 16:19:41 pm
Gjorde det samme, kjell. funket utmerket!

Nå har jeg forresten bremser. Er litt luft igjen i systemet, men får luftet de skikkelig av fettereren min utdannet mekaniker for en billig penge som har skikkelig utstyr. Men nå er det i det minste ikke de store tingene igjen før eu-godkjenning.

Men har ett problem som jeg ikke merket når jeg kjøpte den... Jeg får ikke giret til første gir uten at bilen står HELT stille. Jeg vet eldre biler misliker å settes i første i fart (av god grunn), men kan ikke fårestille meg at marginene skal være SÅ små.
Hva kan være galt? Hva kan en gjøre med det?


Tittel: Sv: Min T1 1300 '66½
Skrevet av: Tistlojanuar 19, 2009, 16:22:40 pm
Sånn med giret er det på 70modellen min 'og! Må bremsa heilt ned for å få han i gir... veit ikkje om det skal vera sånn eller ikkje... ???


Tittel: Sv: Min T1 1300 '66½
Skrevet av: Filip/purityjanuar 19, 2009, 16:33:52 pm
Problemet er nok at synkroniseringsringene er veldig slitt/helt oppbrukte etter 40 års giring fra første til andre uten ordentlig mellomgass. Prøv å bruke mellomgass/dobbeltclutching og se om det går bedre da!


Tittel: Sv: Min T1 1300 '66½
Skrevet av: KimSanjanuar 21, 2009, 18:52:56 pm
Høres veldig fornuftig ut. Får prøve "mellomgass/dobbeltclutching" når det blir litt bart på bakken, har bare sommerdekk.

Så til 1000-kroners spørsmålet! Hvor vanskelig er det å bytte synkroniseringsringene i kassen? Regner med at både motoren og kassen må ut, men er det mye finjusteringer som må til når en monterer i sammen kassen igjen etterpå? Mye som må fingres med?

Jeg har som sagt aldri rørt denslags, men skal ha av karosseriet til sommeren for noe sveising og sjekking på "flyndra". Så det hadde vært hendig å kunne ta det samtidig om mulig. Har forøverig en fetter som mekaniker som kanskje kan gi litt håndsrekning. Nå hva tror dere?


Tittel: Sv: Min T1 1300 '67 (66½)
Skrevet av: KimSanfebruar 09, 2009, 20:03:43 pm
Gjett hva som til slutt kom igjennom EU-kontrollen med null feil!!!
Så nå er det bare å humpe hjem igjen på de 40 år gamle piggkjettingene :D

Etter å ha improvisert med trearmlener før kontrollen, dumpet disse enderlig ned i postkassen. Morro før jeg så regninga!... er jo fine da  :)
Nå er det bare å begynne å lage dørplatene, så blir'n fin.

Noen som forresten vet hvor en får tak i synkroniseringsringene? Møller kunne ikke få tak i det...


Tittel: Sv: Min T1 1300 '67
Skrevet av: KimSanmars 29, 2009, 17:13:42 pm
Mens jeg venter på nye armlener, er det bare å ta fatt på rusten. Ja, for det er en del lakkrust.  :(

Begynte under lykten, og har lagt på owatrol. Må skrapes over lykten, langs skjerm intill kaross, langs "takrennene", og skraplistene. Kan jo aldri bli pent ;)

Meeen, hva gjør dere med rammen til baklyktene når de ser slike ut? Er hull i rammen både langs kanten og oppå. Tar dere fram glassfiberen, eller sveiseapparatet?!?


Tittel: Sv: Min T1 1300 '67
Skrevet av: Lidmars 29, 2009, 17:22:35 pm
Nye lyktehus er jo ikke noe problem å skaffe. mulig jeg har ett par liggende, du må jo lakke litt uansett


Tittel: Sv: Min T1 1300 '67
Skrevet av: KimSanmai 03, 2009, 23:50:03 pm
Går ikke akkurat FORT framover, men noe er det alltids...

Har lagd meg nye dørplater, da de gamle var relativt markspist av forrige eiere ;). Så nå venter jeg bare på at de nye armlenene kommer i posten, sammen med skraplister og noen småting. Fikk forresten reservedekk fra skrotnisse. Utrolig raskt og billig!

Og så har jeg fått satt sammen ei lita forsterker. Juksa litt ved å kjøpe ferdig printkort. Kjøpte feil kabinett, så ble fryktelig knapt med plass ;D Alt skal altså bli skjult, kan ikke ha noe moderne fjimsfjams i første øyensyn ;-). Så nå må jeg bare få bort dynamostøyen...

Er forresten så mye lakkrust på høyre skjerm at jeg tror det blir hellakkering istedenfor denne "bare-stoppe-rust"-flekkingen. Du har vel ikke tilfeldigvis kommet over ett par lyktehus enda, Lid? :)

Sliter forøverig både med at to-trinns vindusviskeren bare har ett-trinn, og at det etter ti min blir sterk u-utholdelig eksos-lukt fra varmaparatet, atpåtil når spjeldene er lukket. Tenkte jeg fikk starte med en skikkelig motorvask og ta det derifra  :-\


Tittel: Sv: Min T1 1300 '67
Skrevet av: Tistlomai 04, 2009, 21:53:45 pm
Dette ser bra ut! Kult att du lager alt sjølv! "Vanlige" folk kjøper nye paneler, men du lager altså paneler og forsterker frå scratch!! Impressing! :)

Har sikkert nokon lyktehus til deg om du skulle trenge det!


Tittel: Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanfebruar 12, 2010, 00:16:27 am
Da tenkte jeg at det var på tide å gjøre dette mer til en prosjekttråd.

Har lenge hatt problemer med olje og bensinlekasjer, så planlagte at jeg skulle overhale motoren over vinteren. Nå har jeg aldri rørt ved en boblemotor før, så har ikke peiling på hva jeg driver med  ;D

Vel, til nå har det kun vært demontering, så det er først nå avgjørelsene må tas. Synes forøverig veldig mye satt urovekkende løst. På en annen side er det minimalt med slitasje på oljepumpelokket, ingen slitasje fra kulelager på blokk, og målt klaring mellom råder innenfor godtatte verdier. Nå skal jeg først å fremst vaske blokka grundig først, så får vi se...

Kommer nok til å komme med en haug av spørsmål, så da sier hjertelig takk for all den viten dere vil dele med meg :D


Tittel: Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanfebruar 12, 2010, 00:19:37 am
.


Tittel: Sv: Motoroverhaling
Skrevet av: Lasse `65februar 12, 2010, 15:09:36 pm
Da tenkte jeg at det var på tide å gjøre dette mer til en prosjekttråd.

Har lenge hatt problemer med olje og bensinlekasjer, så planlagte at jeg skulle overhale motoren over vinteren. Nå har jeg aldri rørt ved en boblemotor før, så har ikke peiling på hva jeg driver med  ;D

Vel, til nå har det kun vært demontering, så det er først nå avgjørelsene må tas. Synes forøverig veldig mye satt urovekkende løst. På en annen side er det minimalt med slitasje på oljepumpelokket, ingen slitasje fra kulelager på blokk, og målt klaring mellom råder innenfor godtatte verdier



Dette tror jeg du klarer meget fint. Alltid gøy å se på tråder av mennesker med sterkt pågangsmot :)
Kjøp deg How to rebuild-boka så står alt der. Toleranser og alt, bilder og forklaringer.

Lykke til

Lasse


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanfebruar 26, 2010, 00:47:39 am
Tusen takk, det er godt å høre! :)

Kjøpte faktisk den boken i fjor en gang, uten den hadde jeg nok aldri turt å gå i gang ;)

Nå har jeg vasket blokka gang på gang i mange dager, så nå er den levert til linjeborring hos selveste "Jee" på forumet. Blir spennende å høre hva han har å rapportere :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanfebruar 26, 2010, 00:55:14 am
I dag (eller bedre sagt "i går") gikk jeg i gang for å rense og bytte ut pakninger i forgasseren.

Så dagen, som alle andre dager med denne overhalingen, har gått til å vaske, vaske, og igjen vaske...

Men bra ble det nå til slutt. Så da håper jeg bare på at den er blitt tett og at den faktisk fungerer  :D


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: HansOfebruar 26, 2010, 12:18:18 pm
Good work!!
Så motoren bra ut? Stempel og topper?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanfebruar 26, 2010, 19:35:12 pm
Takk :)
Synes blokka så ganske god ut. Var som sagt litt slitasje fra lagrene. Når jeg målte med en "måleplate" var den riktignok helt "tight" ved STD, men får hjelp til linjeborring av Jee allikevel. Har ikke råd til å ta sjansen ;)
Ellers fant jeg ikke noe feil innvendig. Gikk over grundig, så håper ikke noe er usett. Utenpå har jeg litt vansker, for er ikke sikker på om skavankene kun er på grunn av dårlig støp, eller slitasje. Mye ser bra ut, mye ser porøst ut ("firkantsprekker"), men håper kun det er støpen... Finnes på toppen og mot svinghjulet. Er dette ofte slik med disse sliterne?
Stempel og sylinder har jeg slått meg til ro til å bytte. Selvfølgelig sure kroner om de er helt gode, men vet ikke om jeg orker å dvele noe mer med det. Tar vare på de orginale (hvis de er det) og får målt de opp en eller annen gang. Men er ingen udmiddelbare skader. Sikkert ikke rent billig å hone opp sylinderne heller!?
Toppene har jeg ikke sett noe spesiellt på, utenom under nedplukking. Ser ut til å vært overhalt en eller annen gang, da de har vært sandblåst. Men har i det minste ikke kommet over noen sprekker, så får vi håpe og se. Tenkte jeg skulle give løs på de på søndag.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanmars 22, 2010, 21:24:42 pm
Da har Jee tatt seg av linjeborringen, utrolig dyktig og hyggelig kar som atpåtil kom med mangen gratistips :)

Har igjen henget over vaskefatet, så nå tror jeg blokka skal være klar. (ikkeno spennende egentlig)
Toppene er heldigvis uten sprekker, men er nok etter boka litt for stor klaring på ventilføringene. Sitter å vurderer om det bør gjøres noe med, men ble litt satt ut da borret i seg selv kostet 1k...
Lurte på å høre med Jee, men tror han har nok å pusle med for tiden med den tragiske flommen sin.

Hvor dumt er det å "overse" slikt? Søkte litt på forumet, og var lite med innlegg om disse.

Et lass av deler er i allefall på vei, forhåpentligvis hos VwVeterandeler i morgen, så kanskje det blir litt fart på sakene.


Takk for alle innspill! :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Tistlomars 22, 2010, 21:39:01 pm
Ventilføringene,, tenker du på ventilstyringane då?
Isofall treng du ikkje noko high tech 1000kroners bor,, sjekk herifrå og nedover: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.msg222829.html#msg222829


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanmars 30, 2010, 18:46:13 pm
Tusen takk Tistlo! :)
Da har jeg lest en del. Spesielt tråden din var utrolig bra, Tistlo!:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17524.0.html

Etter alle rådene å dømme har jeg vel slått meg til ro med at det  kan være lurt å vente med disse foreløpig. Heller få tatt dem skikkelig når året er omme.

Om ikke annet har jeg i allefall fått "polert opp" og fått på plass lagret og drevene på veiva i dag. Veiva havna i fryseren, og drevene i frityrkokeren. Så smertefritt som det ble hadde jeg aldri drømt om :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanmai 02, 2010, 18:46:03 pm
Nei, her går alt for sakte fremover. Jeg som håpet å få en kjøretur på 17. mai - må nok se langt om lenge etter det.

Venter forøverig på at rådene skal bli honet opp av MotorTeknikk. Lovet på dagen, har snart tatt to uker...

Men noe er da gjort. Fått lakkert mesteparten av kjøleblekket, mangler bare viftehuset. Ser ut til å bli ok.

Og så fyrte jeg opp dreimaskinen å dreide meg en girkule i teak for sommeren. Ikke like lett med bilde.

Ser fler og fler flotte vogner på veien nå, det biter hardt!  ;D


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: vw1961mai 02, 2010, 20:06:17 pm
trivelig å se en K-registrert folkevogn:) 


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanmai 03, 2010, 11:45:32 am
Ja, ikke sant :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Lasse `65mai 03, 2010, 14:51:50 pm
Det er her ser jo riktig så bra ut!


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanmai 06, 2010, 21:40:03 pm
Takk (i like måte), Lasse  :)

Tenkte jeg bare skulle "skryte" litt av MotorTeknikk.

Hadde presset inn nye foringer og leverte inn rådene for honing til MotorTeknikk Onsdag for over to uker siden, og ble lovet de ferdig til dagen etter. Slik gikk det nå ikke, og nesten to uker senere leverte de dem inn til OsloSylinderService for å få de ferdig.

Uansett, i dag var de klare og når jeg spurte om hvor mye det ville komme på, fikk jeg som svar; "to uker er for lang tid, du skal få dem av meg"  ;D

Dette synes jeg var skikkelig realt av dem. Ikke mange i dag som ordner opp på denne måten helt uten oppfordring. De fikk i det minste min respekt. Virkelig verdt de to ukene  ;)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanmai 11, 2010, 23:31:26 pm
Got a little problem...

Utdrag fra "How to rebuild your volkswagen air-cooled engine"
"we must align three points: the drive shaft slot, the line stamped on the distributor housing marking #1's posision and the rotor"
"Grasp the assembly(crankshaft) by two connecting rods, and lower it into the left case half"
"When the crank is set, check ignition timing. The distributor rotor should be aligned with the mark on the distributor body. At the same time, the timing marks on the crankshaft's timing gear, two punched dots, should be aligned with the case parting line. They should face the bottom of the case, toward the camshaft."


Som dere ser på "Bilde 1" peker "the timing dots" mot venstre istede for nedover mot kam'en når veiva er løftet på plass.
Først når jeg dreide veiva 90 grader mot klokka ble "the timing dots" vendt nedover (se "Bilde 2")

Hvordan skal dette gjøres riktig for å få alt til å stemme?

Som alltid, tusen takk for hjelp! :)


(Beklager dårlige bilder)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: KimSanmai 12, 2010, 17:56:54 pm
Har lest en stund på nettet, og har funnet ut at jeg ikke er alene om å stusse på dette med denne boka :D

Har tydligvis gjort det mer eller mindre riktig, men er fremdeles én ting som ikke stemmer helt:

Etter at rotor er ved 1# posisjon og 1# råde er ved TDC, må jeg rotere veiven 90 grader mot klokken for at "timing marks" skal peke mot kam.

Noen sier at den må roteres med klokken, og andre mot klokken.
Hva blir riktig? Er den 180 grader feil?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: Tistlomai 12, 2010, 18:44:55 pm
Klua er vel att når råde/stempel nr 1 er på TDC so skal sporet i fordelardrevet peka ut og vera paralellt med blokka.

Sjå bilde


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: KimSanmai 12, 2010, 19:07:51 pm
Takk for svar!

Klua er vel att når råde/stempel nr 1 er på TDC so skal sporet i fordelardrevet peka ut og vera paralellt med blokka.

Sjå bilde

Ja, det gjør den. Så den er nok riktig, men for derretter å montere kam må veiv dreies 90 grader mot klokka. Blir det riktig da, eller blir veiva 180 grader feil i forhold til kam?

Beklager forvirrende forklaringer  ;)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: Tistlomai 12, 2010, 20:26:44 pm
Forvirrande ja,, har gått litt i badl for meg her no, men veiv og kam går jo berre saman på ein måte. Det du kan justera på er fordelardrevet, og når kam+veiv er montert, so sett du veiva sånn att råde 1 er heilt ute, og då skal sporet i fordelardrevet/akslingen stå sånn som på bildet over, utan so må du vel letta opp veiva litt og vri akslingen.. trur eg :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: cato®mai 13, 2010, 09:17:08 am
Veiv og kam kan jo kun passe sammen på en måte, med merkene mot hverandre. Hvordan fordelerdrevet står ikke ikke kritisk, bare fordeleren  ikke tar borti deksel/oljetrykksbryter etc.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: KimSanmai 13, 2010, 12:12:54 pm
Tusen takk for innspill, begge to! Var forresten herlig den hangard-motoren din jeg kom over på youtube, tistlo :D

Uansett, det var noe som var feil, men klarte ikke sette fingeren på det. Vet ikke når eller hvordan jeg klarte det, men  hadde klart å speilvende det hele helt. Når man først har sett på noe, er det vanskelig å se på det på nytt. Rote til noe egentlig så enkelt. Pinlig  ;D


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: Tistlomai 13, 2010, 17:18:40 pm
Tusen takk for innspill, begge to! Var forresten herlig den hangard-motoren din jeg kom over på youtube, tistlo :D

Uansett, det var noe som var feil, men klarte ikke sette fingeren på det. Vet ikke når eller hvordan jeg klarte det, men  hadde klart å speilvende det hele helt. Når man først har sett på noe, er det vanskelig å se på det på nytt. Rote til noe egentlig så enkelt. Pinlig  ;D


Godt du fant ut av det då! :)

Men kva meiner du med hangard-motoren  ?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Montere veiv???
Skrevet av: KimSanmai 13, 2010, 17:23:05 pm
Godt du fant ut av det då! :)

Men kva meiner du med hangard-motoren  ?

Denne hangard-motoren:
http://www.youtube.com/watch?v=lX4QZkBn4kA
"This engine had been standing over 20 years in storage, at the corner of a giant hangar."  :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Tistlomai 13, 2010, 18:05:29 pm
Oja den der ja! Hangar var kanskje litt overdrevet.. Enorm lagerhall er vel meir rett.

Samme motoren ligg forresten å flyt ut over garasjegolvet no.. under lett overhaling..


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanjuni 21, 2010, 09:53:23 am
Da var endelig eksamen og det som fører med overstått, og tid for å få han på veien.
Toppene ble overhalt av "Jee", til en ulovelig hyggelig pris.

Har forøverig ett dilemma. Sovnet litt da jeg skulle banke inn olje pakningen til svinghjulet. Banket den helt inn, men den skal vel fukte med kanten av blokken? Kan den være slik, eller må jeg fjerne den og kjøpe ny?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Jeejuni 21, 2010, 11:29:41 am

Har forøverig ett dilemma. Sovnet litt da jeg skulle banke inn olje pakningen til svinghjulet. Banket den helt inn, men den skal vel fukte med kanten av blokken? Kan den være slik, eller må jeg fjerne den og kjøpe ny?

Kjør på. Så lenge den ikke er skjevt montert eller treffer shimsene skal det gå bra. Anlegsflaten på svinghjul gir rom for slingringsmonn. På enkelte dobbelt leppe simringer må den så langt inn for ikke å bli brendt mot radien på svinghjulet.

Snart oppstart nå  :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanjuni 25, 2010, 10:27:03 am
Godt å høre! :)

Motoren er mer eller mindre ferdig, så får vi se til søndag hvor lenge den går.

Men ett spm: Jeg får ikke "akselelarasjonspumperøret" i forgasseren til å sitte skikkelig. Skal den være løs? Hadde vært ergelig om den tok seg en tur på søndag... :D


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Tistlojuni 27, 2010, 00:07:14 am
Det skal ikkje sitta laust, men du skal trykka da nedi holet og då skal det sitta passlig fast, men det er ikkje mykje kraft heller som skal til for å bevega det..


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanjuni 27, 2010, 00:40:39 am
Kan det hende jeg har feil kran? Den bunner på en kant i hullet, men har fremdeles tre mm igjen før krana er helt på plass. Det er kun den koniske delen av kranen som går nedi, og  da sier det jo seg selv at den ikke sitter. Har nå midlertidig montert den med flytende pakning, så får vi se om den sitter godt nok for prøvestart i morgen (i dag).


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Tistlojuni 27, 2010, 00:43:23 am
Det er kun den koniske deler på krane som skal trykkast nedi :) Den skal sitta noko lunde fast då. Eg pleier å te ei nebbtong over kanten på den koniske delen og berre legga eindel vekt på tonga sånn att eg får trykt krane nedi skikkleg. So lenge den ikkje er heilt laus så skal da gå fint


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanjuni 27, 2010, 00:44:54 am
Supert  ;D

Takk!


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanjuni 29, 2010, 11:15:03 am
Da er det montert ny cluch, laget nytt elnett fra motor, til batteri, og til dasjbord, og satt inn motor.

Men, det er et men... Først hadde jeg problemer med jordningsfeil, noe jeg fortsatt har. (Lysbryteren styrte motorstrøm, og tenning styrte baklys...) Er det noen som har høyre baklykttinnsats for salg? Forrige eiere har visst hatt samme problemet, og istede for å fikse det har de lagt en overledning i TILLEGG til det orginale elnettet ;D
Så for øyeblikket fungerer alt unntatt høyre blinklys bak.

Nå skal det sies at etter at jeg fylte bensin i pumpe og filter fyrte motoren på tredje innslag :)

Men har ett problem. Akselen til forgasserspjellet lekker bensin... Hva kan jeg gjøre? Hadde problem med lekkasje der før, men etter at den ble renset for olje og smuss eskalerte det til di grader. Før fordampet det før det ble noe ut av det, nå renner det. Er litt slark, noe jeg husker "jee" sa det ikke skulle være.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: Lidjuni 29, 2010, 12:36:16 pm
Har baklys innsats. Bare å komme å hente


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: Tistlojuni 29, 2010, 15:53:29 pm
Ser bra ut detta! Grattulerar med so og sei ferdig motor :)

Ikkje uvanlig att da lek bensin i akslingen på forgassaren.. Da mange gjer for å stoppa detta er å ta ut akslingen, dreia eit frispor og so setta på ein o-ring i kvalitet. då skal du stoppa lekkasjar og halda da luft tett(falsk luft) Ellers får du jo kjøpt messing foringar som er "bolt on" i forgassarhuset. det skal gjera samme nytten, men vil antaklivis ikkje verta lika tett som oring, men kanskje vara litt lengre


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: KimSanjuni 29, 2010, 18:13:20 pm
Har baklys innsats. Bare å komme å hente

Kjempe fint :) se pm


Ser bra ut detta! Grattulerar med so og sei ferdig motor :)

Ikkje uvanlig att da lek bensin i akslingen på forgassaren.. Da mange gjer for å stoppa detta er å ta ut akslingen, dreia eit frispor og so setta på ein o-ring i kvalitet. då skal du stoppa lekkasjar og halda da luft tett(falsk luft) Ellers får du jo kjøpt messing foringar som er "bolt on" i forgassarhuset. det skal gjera samme nytten, men vil antaklivis ikkje verta lika tett som oring, men kanskje vara litt lengre

Hørtes faktisk ikke så dumt ut. Skal prøves ut en gang jeg har tid. Fikk forøvrig tilbakemelding fra "jee" om at jeg økonomisk heller burde skaffe en "ny". Skal nedover i europa snart, så det er viktig å ha en pålitelig en.
Takk takk for svar :)

Ergelig etter all den jobben med den, men slik er det. Legger inn en tråd i SnikkSnakk, så får vi se hva jeg ender opp med.

Men har lært én ting i dag. Ikke rengjør en gammel forgasser  ;D


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: EirikVWjuni 29, 2010, 18:21:24 pm
Leste en tråd på thesamba om lekkasje fra forgasseren.

En kar som driver å overhaler gassere i stor skala hevdet der at en lekasje ut denne akslingen skyldes at flotørkammeret renner over med bensin.
Denne akslingen ble aldri laget for å være 100% bensintett.
Men kanskje en ide å sjekke om forgasseren renner over, og om det er denne bensinen som renner ut.
Søk litt på Thesamba.com i "beetle" forumet, så kanskje du finner noen svar der og.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: KimSanjuni 29, 2010, 19:11:04 pm
Når jeg åpnet opp gasseren rett etterpå var bensinen rundt 1,5 cm fra kanten.

Men nå har jeg gjort det samme ved å pumpe inn vann, og den stopper all tilførsel 1,5 cm fra toppen her og, så ser (desverre ;) ) ut til at den er i orden


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: Tistlojuni 29, 2010, 20:03:28 pm
Nye foringar kostar ca 150kr til den akslingen. laga i messing. Det er billigare enn ny gassar, men ein ny er jo ny,,


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: KimSanjuni 29, 2010, 20:29:57 pm
Nye foringar kostar ca 150kr til den akslingen. laga i messing. Det er billigare enn ny gassar, men ein ny er jo ny,,

Hvor får man tak i dette? Lang leveringstid? Skal dette være en god fix, er jeg ikke vond for å prøve. Men du sier "nye" foringer. Er dette erstatninger til foringer som mange av forgasserne har fra før? Ser nemmelig ikke ut til at jeg har foringer der fra før.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: Tistlojuni 29, 2010, 20:40:16 pm
Ja NYE foringar :) Du har nok hatt foringar ein gong i tida, i plastikk.. dei forsvinn med tid og stunder og slark og lekkasjar vert eit faktum..

Du får kjøpt dei på ebay: http://cgi.ebay.com/vw-camper-beetle-solex-31-34pict-3-carb-repair-bushes-/270597423515?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f00dd019b

Har kjøpt fleire av selgaren og han er veldig seriøs.

Men merk deg lista over forgassarar. solex 30 pict-2 har faktisk ikkje foring, akslingen ligg kun i forgassarhuset.. det fant eg ut då eg skulle setta på foringen på ein 1300 gassar eg har, riktignok til 12volt bil. du har sikkert pict 1 ergo foringen passar :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: KimSanjuni 29, 2010, 21:22:32 pm
Hørtes jo veldig genialt ut! så jeg løp for å skru opp. Der var det ingen foringer, men heller også veldig dårlig plass til noen :(

Var 0,3 mm klaring tilsammen (0,15 på hver side), og de foringene ser da mye tykkere ut.
Samtidig står det jo at det er 30 pict 1, merkelig...
Tror forresten jeg leste ett sted at de tidlige gasserne ikke hadde, men de nye fikk pga slitasje, men trodde bare dette gjaldt mye eldre gassere
Uansett utfall, tusen takk for hjelp! :)

-Trodde faktisk ikke det kom til å være gasseren det som til å skorte på  :D


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: Tistlojuni 29, 2010, 22:04:49 pm
Er ikkje sikkert du ser det utvendig, foringen vil iallfall ligga lenger inne, så du må nok ut med akslingen. Skulle nesten tru att da passar med foring i din, ettersom da står på lista, men eg kan ikkje gje noko garantiar


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: KimSanjuni 29, 2010, 22:14:19 pm
Har hatt ute akselen, satt den bare inn igjen for å demonstrere klaringen. Det er desverre lik diameter gjennom hele hullet  :(

Edit: Nå ser jeg at hullet til og med er ovalt. Hadde man hatt utstyret hadde det sikkert gått å borre ut og dermed presse inn foringene dine.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: Tistlojuni 29, 2010, 22:16:50 pm
Og ingen tegn til foring av noko slag?? isofall var det jo veldig merkeleg!

Då er nok alternativet å dreia spor i akslingen og setta på o-ring.. burde ikkje kosta stort meir det heller om du har tilgang på dreiebenk


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: Anders Røsåsenjuni 29, 2010, 22:19:28 pm
Det er jo og de uten foringer i det hele tatt, slik som min forgasser som satt på 1500 motoren, null foring og godt med slark, lagra rett i godset


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -forgasserlekkasje
Skrevet av: KimSanjuni 30, 2010, 17:16:54 pm
Har tredreimaskin, men kunne velge mellom å kjøpe metalldreibenk eller gjøre dette. Valgte jeg riktig?  ;D

Har forøverig vært innom VwVeterandeler og kjøpt en brukt en, men den lakk den og. Men jeg klarte i det minste å kjøre inn motoren med den. Var lange 20 min!

Men bestillte likegodt ny hos lars, kommer kanskje om to uker. Så får vi se om det blir bra. Gav kanskje litt lett opp denne gang, men trenger noe stabilt når jeg skal litt nedover i europa neste mnd. Skal se om jeg klarer å tette og justere gasseren godt nok for en testtur så jeg vet at resten er i orden.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanjuli 01, 2010, 17:25:48 pm
Var en tur hos Lid i går kveld, og kan du ikke tro at jeg FIKK et baklysinnsats inkludert kabler og hus? Tusen takk! ;D

Men det har blitt en "knirkende" "tøffelyd" av motoren nå. Har aldri vært så fremtredende. Prøvde å ta opptak av det (litt vanskelig), kommer best frem i opptak 2 etter 3 sec. Og ja, forgasseren er ikke justert godt ;)
Noen formeninger?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Jeejuli 01, 2010, 22:35:10 pm
Ta av viftereimen, og hør om lyden fortsatt er der.. Synes dette kunne høres ut som vifte som subber i viftehuset... men litt vrient med bare et lydopptak.


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanjuli 02, 2010, 11:11:52 am
Det var absolutt noe som subbet, jee. Etter at jeg tok av reimen, subbet det fremdeles, så jeg dyttet på kjøleblekket ved reimhjulet, og det ble tyst. (pinlig)
Veldig trangt der, trodde vel egentlig ikke dette skulle være mulig.

Målte forresten 1 mm kast i reimhjulet, bør dette skiftes?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanaugust 06, 2010, 22:18:20 pm
Hei

Da er den nye forgasseren i hus. Fikk først hjelp hos VwVeterandeler, men den de hadde passet desverre ikke. Dermed ble det en forgasser fra Cip1. Den gikk "rett" inn, og ble helt tett :)

Da kan sesongen begynne!  ;D

Har forøverig litt lyd fra viftehuset. Det er ikke mye, men det er til stede. Hvor mye lyd skal det være fra viftehuset på en boblemotor? Skal det være helt stille?

Kanskje det til og med blir tysklanstur om ei uke!?
Takk! :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Varjaugust 07, 2010, 01:35:36 am
Skal vel ikke være noe ulyder fra viftehuset...



Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanaugust 10, 2010, 13:37:39 pm
Skal vel ikke være noe ulyder fra viftehuset...

Da tok jeg til fornuft å tok ut viftehuset og kontrollerte. Klarer ikke å finne noen feil, god klaring rundt viften, og ingen "slitasjemerker" noen sted. Prøvde også å dra i gang dynamoen med ett bånd når den enda sto i bilen uten å få noen "subbelyd".
Det eneste var at dynamoen i seg selv ga litt lyd, men det var det eneste.

Når jeg står bak bilen blir lyden overdøvet av motoren, men når jeg kommer på siden litt i forkant av motoren blir den litt mer fremtredende. Er heller som sagt ingen lyd uten viftereim. Kan det av en eller annen grunn være dynamoen?
Kun tankespill fra min side  ;)

Noe å se på før jeg monterer sammen igjen?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: Anders Røsåsenaugust 10, 2010, 14:49:11 pm
kan jo være viftereima som skriker og subber litt i reimskiva?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanaugust 11, 2010, 09:39:02 am
kan jo være viftereima som skriker og subber litt i reimskiva?

Monterte omhyggelig vifta igjen, og kjøpte en boks v-belt spray før jeg satt på reima igjen. Og du store så stille det ble  ;D
Krysser fingrene at det var viftereimen din! At jeg i så fall brukte 3 t på ingenting, velger jeg å glemme  :D

Da blir det nok en overgang av bilen på lørdag, og så bærer det nedover til tyskland på søndag for noen dager.

Er det noe som er obligatorisk og man bare MÅ få med seg der nede?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: scardeepaugust 11, 2010, 10:57:54 am
Porsche museum! Man må ikke men det er sikker ertig å se :)
Lykke til med turen!


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanaugust 11, 2010, 21:39:02 pm
Porsche museum! Man må ikke men det er sikker ertig å se :)
Lykke til med turen!

Ikke dumt! Det burde jeg jo absolutt klare å få med meg.
Bare synd det lå så langt sør, men vi får prøve :D


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -Motoroverhaling
Skrevet av: KimSanaugust 11, 2010, 21:47:11 pm
Har fått et litt kanskje mer alvorlig problem. (nå som jeg trodde alle sorger var forbi...)

Skulle bare starte opp for å sjekke, men ble møtt med en høy skjærende pipende lyd. samme frekvens som ei skikkelig dårlig reim.
Tok av viftereim, men hjalp ikke.

Veldig vanskelig å høre, men høres ut som om kommer fra til venstre for reimhjul, rett under bensinpumpen. Var ingen ting som utmerket seg, (i mørket). Fikk heller ingen lyd når jeg dro reimhjul rundt, og det er god klaring til blikk. Lyden høres mildt sagt forferdelig ut...

Nå maser jeg fælt her


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 - Motor hyler...
Skrevet av: Anders Røsåsenaugust 12, 2010, 21:05:17 pm
Utløser lageret på klutsjen som ligger på?
Kjenn på kløtsjpedalen om den har litt slakk, eller juster den litt, hadde slik låt je og med den første motoren som satt i bobla når je kjøpte den, bytta utløser lageret og lyden var borte :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 - Motor hyler...
Skrevet av: KimSanaugust 13, 2010, 06:44:09 am
Utløser lageret på klutsjen som ligger på?
Kjenn på kløtsjpedalen om den har litt slakk, eller juster den litt, hadde slik låt je og med den første motoren som satt i bobla når je kjøpte den, bytta utløser lageret og lyden var borte :)

Har litt for mye slakk, egentlig. Har det mye å si såfremt den kobler ut med flat pedal?
Prøvde å justere slakken når motoren ble montert, men satt som fy og var ikke til å rikke. Men skal gi den ett nytt forsøk når varmevekselvaierkit skal monteres i morgen.
Satt inn nytt utløserlager og klemmer når motor var ute :)

Hovedproblemet skulle visst være fordelerakselen som gikk tørr. Se tråd i "problemløseren". Men har fremdeles en liten lyd når jeg legger meg under venstre bakhjul. Kanskje den har med dette å gjøre!?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 - Motor hyler...
Skrevet av: HB4596august 13, 2010, 17:18:08 pm
Kjempefin bil du har :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 - Motor hyler...
Skrevet av: Anders Røsåsenaugust 15, 2010, 17:44:05 pm
Er det slakk på kløtsjpedalen er det nok itte utløserlageret som er problemet nei :)
Flott du fant ut av det :) Ulyder under skjermen kan jo også være girkassa?
Hva med å få med en til å kløtsje ut mens du hører etter under om det låter noe?


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67 -
Skrevet av: KimSanseptember 13, 2010, 19:48:05 pm
Kjempefin bil du har :)

Tusen takk :)

Ulyder under skjermen kan jo også være girkassa?
Hva med å få med en til å kløtsje ut mens du hører etter under om det låter noe?

Har vært helt hengt opp i at det må være motoren, men at det kunne vært noe annet, det hadde ikke falt meg inn :D
Var forøverig ikke girkassen denne omgang, men litt senere ordnet det vist seg allikevel:


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67
Skrevet av: KimSanseptember 13, 2010, 19:52:39 pm
God kveld

Da har bobla fått besøkt moderlandet igjen, kanskje for første gang på 43 lange år. Det ble en kort runde i nord. Turen tok av fra Kiel, videre til Lubeck, dreide mot Hamburg, halveis  til Bremen, før vi snudde innom Itzahoe, og tilbake mot Kiel igjen. En flott tur med sol, regn, og telt. Bobla trivdes godt på de tyske veiene også. Og hvordan takket han for turen? -jo med ingen feilslag. Ingen minste ulyd, blinklysproblem, lading, vindusviskere, alle småting som nå og da glimrer med sitt fravær, fungerte udmiddelbart fra vi gled inn i landet.

På den andre siden fikk vi aldri den gode historien " fra da vi satt fast i tyskland uten motor" :D

En ting jeg må nevne er veiene og kjøreholdningene. Jeg var på forhånd skeptisk til autobanen, men i ettertid vet jeg ikke om noen bedre land å kjøre boble i. Veier brede nok til to bobler, og medtrafikanter med respekt for bil og vei. Et stikkord er avstand til bilen foran, noe som ofte er fraværende her hjemme.
Ellers er telting å anbefale, finnes massevis av hyggelige campingplasser. Og så får man sett lokale småsteder som man ellers ville sust forbi :)

Nok prat, nå til nye problemer :D
Planen var tur til trondhjem på fredag, men turen til leiligheten i går ble alt annet en problemfri. Den fusket hele veien, og det gjør den ennå. Har kontrollert stift og timing. Alt av tenningsdeler, unntaget coil, ble jo byttet. Det gikk forøverig inn en bestilling på coil og tennplugger i dag tidlig da jeg ikke har tid til å tro.
Er ikke helt sikker på om det er tenningen eller at den bare ikke får bensin. Pumpe fikk nytt repkit, gasser er ny, vakum fungerte når jeg testet på søndag (før fuskinga). Skal se om jeg klarer å kjøre hjem til "verkstedet" den nermeste dagen, mens jeg venter på coil ;)

Og tusen takk for all hjelp hele veien, som til slutt gjorde turen mulig  :)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67
Skrevet av: Jeeseptember 13, 2010, 20:19:06 pm
Det er godt det ble tur på deg  ;D

Fusking nå om dagen, særlig de fuktige morgene kan forårsakes av dårlige fordelerlokk/pluggledninger. Sliter med det samme selv... men kommer ikke til å gidde å fikse det. Til våren er problemet borte igjen  ::)


Tittel: Sv: Kimsan's T1 1300 '67
Skrevet av: KimSanseptember 15, 2010, 19:46:38 pm
Det er godt det ble tur på deg  ;D

Fusking nå om dagen, særlig de fuktige morgene kan forårsakes av dårlige fordelerlokk/pluggledninger. Sliter med det samme selv... men kommer ikke til å gidde å fikse det. Til våren er problemet borte igjen  ::)

Ja, ikkesant!?

Husker far sa han alltid boret et lite hull i fordelerlokkene på den gamle kadet'en for å slippe ut fuktigheten. Ellers starta den ikke om morgenene ;)

Tror forresten jeg skrev med litt for få ord. Når jeg skrev fusking, mente jeg at den tente på pluggene litt etter når den ville. Klarte så vidt å holde 50, og klarte aldri å akselerere i 4. gir  ;D

Men coilen var i allefall synderen, heldigvis  :)
Nå gårn som ei kule, -så får vi se hvor lenge... -Hvem skal jeg ringe når den står stille midt over fjellet?  ;D