mai 03, 2024, 07:12:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type 4 i 1303s  (Lest 1091 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: september 21, 2008, 20:26:31 pm »

Jeg er litt usikker. Er på jakt etter en ok komplett motor til min 1303s 1973modell, ca. 90-100 hk. Har fått tilbud om en type4 motor uten eksos/gassere. Hva er egentlig å anbefale når man ikke har veldig store krav til effekt, og heller ikke ambisjoner om det på sikt.

Har noen en enkel trinn for trinn beskrivelse med hvilke deler jeg kan bestille, hvis jeg velger denne løsningen? Er det kurant, eller krever det mye mekking/tilpassning?
« Siste redigering: september 21, 2008, 20:41:23 pm av grs » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: september 21, 2008, 22:15:57 pm »

Det krever noe mer arbeid enn en kanskje forestiller seg å få en Type 4-motor inn i en boble, men det meste går greit om du ikke har ti tommeltotter. Det mest krevende du må gjøre er å bygge om kjølingen fra liggende til stående (slik som er i bobla originalt) Det letteste (men dyreste) her er å kjøpe kjøling fra Jake Raby, såkalt DTM-kjøling. Dette selges her:

http://www.aircooledtechnology.com/store/home.php

Viss du er nevenyttig og vil prøve å få til noe på egenhånd er det også mulig å bruke standard T1 og T4 kjøleblekk og mekke sammen noe selv. Dette kalles "Joe Cali"-metoden, etter en som har skrevet en bok/instruksjonsmanual om dette. Boka anbefales på det sterkeste om du vil lage kjøling selv, og selges bl. annet i nettbutikken jeg linket til ovenfor. Dette krever at du må få tak i den del Type 4-kjøleblekk, T1 dynamo og litt diverse annet.

Ellers er det en del småting som må ordnes, men det største (og potensielt dyreste) blir nok eksosanlegg og forgassere. Standard T4 eksosanlegg passer ikke i bobla, og må kortes og smalnes for å fungere. Det selges også nye eksosanlegg til motoren, men dette blir fort dyrt. Jake Raby's nettbutikk jeg linket til har et komplett anlegg til rett over 700 dollar, men du får også tak i rustfritt fra TurboThomas (Google), dette er dog noe dyrere. Originale doble forgassere er jeg usikker på om passer inn i motorrommet i bobla, men om du ønsker litt mer effekt er to doble Weber/Dellorto 40mm det enkleste.

Inkludert motoren, to doble gassere, rustfritt grenrør og hjemmelaga lyddemper, kjøling og diverse smådeler som byttes for å friske opp motoren så regner jeg med at min motor ferdig inn i bobla kommer på rundt 14000. Dette avhenger selvsagt av hva du får tak i brukt.

Håper dette hjelper! Holder selv på å få en T4 motor inn i bobla mi for første gang, så bare spør om du lurer på noe, så skal jeg se hva jeg kan svare på Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: september 22, 2008, 19:57:14 pm »

Takk for veldig godt svar! Ser ut som dette blir mye styr. Jakter heller videre på en ok/småtrimmet 1600.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 22, 2008, 22:49:19 pm »

Takk for veldig godt svar! Ser ut som dette blir mye styr. Jakter heller videre på en ok/småtrimmet 1600.

Lurt!!!

Med å ta det valget så har du spart deg for mye ekstra arbeid, får mer for kronene du legger og som en ekstra bonus vil det i tillegg  se penere ut under lokket...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!