mai 03, 2024, 15:04:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøling 1600, anbefalt forgasser(e) og eksos til originalmotor  (Lest 3645 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: september 28, 2008, 15:41:59 pm »

Jeg skal bytte til et enkelt eksosanlegg, og skal koble bort varmeanlegget. Jeg har ikke noe særlig peiling på disse motorene (ennå..) og trenger informasjon om hvordan jeg oppnår best mulig kjøling og får litt mer effekt med enkle midler.

Tenkte å bruke originalvifte, beholde motor original, og bare bytte forgasser (evt. dobble) og eksosanlegg. Noen som har et enkelt oppsett for dette? Tenker da på anbefalt forgasser(e) for litt mer effekt, anbefalt eksosanlegg og hva jeg skal beholde/kjøpe nytt av deler til kjølingen. Det er mye som mangler......og det er vel IKKE å anbefale :-)

Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #1 på: september 28, 2008, 18:26:11 pm »

Empi GT-anlegg koster 900 hos Unneberg.

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=10219

Gassere får noen andre anbefale, men når det gjelder kjøling så holder det vel med standard kjøling, det du eventuelt mangler får du kjøpt brukt på forumet. Jeg anbefaler Skrotnisse, han har stort sett alt jeg trenger og jeg får alltid god kvalitet til gode priser.
Loggført

1969 Militær-buss
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: september 28, 2008, 18:49:36 pm »

Litt av problemet er at jeg er ikke sikker på hva jeg mangler. Jeg vet rett og slett ikke hvilke deler som skal være der originalt. Det eneste jeg ser er at det mangler endel. Kunne tenkt meg bilder/tegninger som viser hvordan originalmotoren ser ut når den er komplett.

Jeg hadde boble for 20 år siden, men var aldri int. i motor. Nå er ting annerledes, og jeg vil gjerne sette meg inn i hvordan tingene fungerer. Noen som har tips til bøker om både original og trimmet motor? (helst som omhandler alle luftkjølte, og rettet mot nybegynnere:-)
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: september 28, 2008, 18:54:22 pm »

Har funnet mye om bøker/linker på forumet her nå, så glem det punktet;-)
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: september 28, 2008, 20:22:27 pm »

Det er mange deksler i tillegg til viftehus. De aller fleste bør være der for å opprettholde kjøling, og skjerming mot eksosvarme.
Av forgasser kan jeg anbefale 32/36mm totrinnsgasser, viss ikke du går for original. De har choke og forvarming viss du vil bruke bilen på kaldere tider av året.


* Deksler.jpg (129.96 KB, 760x802 - vist 161 ganger.)

* MotorFerdig (Medium).jpg (96.98 KB, 800x724 - vist 178 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: september 28, 2008, 20:31:54 pm »

Glimrende! Takk!

Bilen skal brukes hele året, så forgasser som egner seg til det er et must.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: september 28, 2008, 20:41:47 pm »

Er dette bildet av en 1600? Jeg har et annet luftfilter blant annet. (1303s, 73)
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: september 28, 2008, 21:24:26 pm »

Det ser ut som en standard 1600 ja, glem luftfilteret, de kom i litt forskjellige versjoner (oljefilter, papirfilter)
Loggført

1969 Militær-buss
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: september 28, 2008, 21:26:40 pm »

Papirfilter kom i 1973 om eg ikkje hugsar feil
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: september 28, 2008, 21:29:46 pm »

Hvis du skal bruke bilen hele året, men ikke ha varmepotter, hvordan skal du da få det varmt i bilen?
Loggført
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #10 på: september 28, 2008, 21:37:35 pm »

På min standard 1600 har jeg disse gasserne:
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1180
Kommer med el.choke og uttak for vacuum så du kan bruke standard fordeler.

Sammen med 1,25 vipper og et Tri-Mil eksosanlegg ga det bra effektøkning og en mye mer "kjørbar" bil enn originalt.
Tri-Mil får du hos VWVeterandeler eller f.eks her:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-TYPE-1-BUG-EURO-2-TIP-MUFFLER-EXHAUST-SYSTEM-COATED_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ39Q3a1Q7c66Q3a2Q7c65Q3a10Q7c240Q3a1318QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem160287078732QQitemZ160287078732[ur

« Siste redigering: september 28, 2008, 21:39:17 pm av JR » Loggført

73 GTV
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: september 28, 2008, 21:42:45 pm »

Dunjakke Gliser

Nei, skal hente en bensinvarmer på posten imorgen. Håper den fungerer. Jeg har trodd at varmeanlegget fungerte veldig dårlig, men etter å ha lest litt på forumet er jeg usikker. Kanskje jeg heller skal fikse det?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: september 28, 2008, 21:49:33 pm »

Min teori er at originalt varmeanlegg har dårlig rykte fordi endel har opplevd dårlig varme fra dårlig vedlikeholdte anlegg. Hvis du fikser opp/tetter de originale varmepottene så gir de masse varme. Men det tar noen minutter siden motoren må bli god og varm før bilen er varm naturligvis Men du blir jo ikke heller glovarm bil på sekundet med bensinvarmer heller.

Fiks varmepottene er mitt råd. Og installer heller bensinvarmer som ekstra varmekilde hvis du ikke synes original-varmen er bra nok.
Loggført

1969 Militær-buss
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: september 28, 2008, 21:56:37 pm »

JR skriver: Sammen med 1,25 vipper og et Tri-Mil eksosanlegg ga det bra effektøkning og en mye mer "kjørbar" bil enn originalt.

Med fare for å drite meg ut (beklager at det kommer dumme spørsmål her, men man må jo lære:-) Er det enkelt å bytte vipper, og hvor viktig/riktig er det når motoren ellers er original? Er Tri-Mil anlegget beregnet til å bruke sammen med varmepotter?

Hva er en "bra effektøkning"? Hvor mye henter man med disse grepene?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: september 28, 2008, 22:24:27 pm »

Originalt varmeanlegg som er godt vedlikeholdt og helt, gir god varme.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: september 29, 2008, 10:49:59 am »

orginale varmepotter er best.Endel varmepotter som leveres på ettermarkedet er noe dårligere de avgir lite varme.Det du ser dette på er for det første innstemplet vw logo.store aluribber inni du vil se att det er ganske mye alu inni boksene.uorginale har noe mindre ribber inni.visst da allt sitter på plass på bilen slanger og wirer er ok ingen lekasjer noen steder så burde du gå vinteren tryggt i møte.Har uorginale bokser på min 1303 og det varmer ikke allverden.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #16 på: september 29, 2008, 14:59:46 pm »

Sitat
Med fare for å drite meg ut (beklager at det kommer dumme spørsmål her, men man må jo lære:-) Er det enkelt å bytte vipper, og hvor viktig/riktig er det når motoren ellers er original?
Jeg byttet bare selve vippene. Det er enkelt, men de sitter bare i de originale klipsene og det er ikke så bra. Det beste er å bytte hele vippestellet, men da må det vel shimses og tilpasning av støtstengene. Hvis du først skal gjøre det vil du få mer ut av å gå for 1:1,4 vipper
Sitat
Er Tri-Mil anlegget beregnet til å bruke sammen med varmepotter?
Ja det passer med originale varme potter eller vanlige J-tubes hvis du ikke skal ha varme. Jeg synes dette anlegget ser bra ut, hvertfall hvis du velger det som er "Ceramic coated". Ville ha et anlegg som kommer ut der det skal i bakplata og det gjør dette. VW-Trends testet det på en orignalmotor til å gi + 5hk

Sitat
Hva er en "bra effektøkning"? Hvor mye henter man med disse grepene?

Tja.. har ikke målt, men en 10-15hk kanskje i beste fall
Loggført

73 GTV
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #17 på: september 29, 2008, 18:44:10 pm »

Det er mange deksler i tillegg til viftehus. De aller fleste bør være der for å opprettholde kjøling, og skjerming mot eksosvarme.
Av forgasser kan jeg anbefale 32/36mm totrinnsgasser, viss ikke du går for original. De har choke og forvarming viss du vil bruke bilen på kaldere tider av året.
hei, jeg har hørt at hvis man blokkerer de rørene som går fra viftehuset og ned gjennom dekselet så blir kjølinga mer konsentrert om motoren, er det noe slikt, eller er jeg helt på jordet nå?
Loggført

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: september 29, 2008, 19:56:23 pm »

På min er disse blokkert. Dette er veldig fint om noen svarer på!
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: september 29, 2008, 20:41:05 pm »

Det er mange deksler i tillegg til viftehus. De aller fleste bør være der for å opprettholde kjøling, og skjerming mot eksosvarme.
Av forgasser kan jeg anbefale 32/36mm totrinnsgasser, viss ikke du går for original. De har choke og forvarming viss du vil bruke bilen på kaldere tider av året.
hei, jeg har hørt at hvis man blokkerer de rørene som går fra viftehuset og ned gjennom dekselet så blir kjølinga mer konsentrert om motoren, er det noe slikt, eller er jeg helt på jordet nå?


Var nettopp en tråd om dette her på forum. Tror konklusjonen ble at det er best å ikke blokkere dem helt når man tar bort varmepottene, da viftehuset er utforma for å ha optimal luftstrøm med varmepottene montert.
Loggført
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #20 på: september 29, 2008, 21:12:26 pm »

Og så er det visst VELDIG viktig å ikke blokkere/fjerne disse rørene hvis varmepottene fortsatt skal sitte på plass. Da blir de ALT for varme, og varmen sprer seg til toppene med alle ulempene det medfører...
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 06, 2008, 16:35:46 pm »

så hvis man ikke skal ha varmepotter, hva er best å gjøre da. fortsatt ha disse rørene eller da blokkere de?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!