mai 08, 2024, 21:33:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: b  (Lest 8548 ganger)
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

b
« på: oktober 22, 2008, 20:11:28 pm »

b
« Siste redigering: november 05, 2008, 15:17:27 pm av thomas lybbe » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 22, 2008, 20:45:09 pm »

Steike du har mangen perler tilsalgs Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 22, 2008, 22:39:52 pm »

ÅÅÅ
Nydelig....missunner den som får denne...
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 23, 2008, 10:17:12 am »

Dette var en av de lekreste speedster replicas jeg har sett! Glad Er den godkjent i Danmark kan det være håp om å få den godkjent i Norge også?
Loggført
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 23, 2008, 11:47:26 am »

du skal bare frakoble airride og så kan den godkendes der er ikke lavet noget om sóm ikke kan synes Glad)))
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 23, 2008, 11:50:26 am »

Hehe.. vi bor i norge vi vettu...
Hvis det en US import og ikke godkjent i et EU land som ombygd bil så får du problemer med godkjenning i norge... desvere..

Men folk har jo greid det "umulige" før...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 23, 2008, 12:07:19 pm »

bliver godkendt i dk hvis det er det der skal til Øyerulling
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 23, 2008, 13:33:53 pm »

Way out of my league, dessverre Thomas! Men Kitcars og norsk biltilsyn er som regel veldig lite kompatibelt. Men endel biler (spes. buggies) som har vært godkjent i Sverige er blitt godkjent i Norge. Synd og skam at dette skal være så vanskelig, men det er bygget opp minst en Speedster replica i Norge (Ulf Werner Johannesen, Nor Kit Cars på Mysen på 80-tallet en gang?).
Loggført
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 23, 2008, 17:32:04 pm »

Nor kit cars godkjente i hvertfall en bred rød en og en standad sort begge AJ-reg. med mye ett tall i nummeret.

Fikk ikke hum bug gutta godkjent en de tredde ned over en ihelkappet boble også da ?

Per.
Loggført
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 23, 2008, 22:24:35 pm »

har alle dokumenter og godkendelser fra tüv tyskland (vw) så det er ikke noget problem da de norske synhaller godkender alt fra tüv i tyskland
« Siste redigering: oktober 23, 2008, 22:28:45 pm av thomas lybbe » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 23, 2008, 22:29:12 pm »

Sweet! det liker biltilsynet :-) for da kan de skrive ansvaret over på andre
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 23, 2008, 22:53:49 pm »

lidt dok

http://www.v-rodders.dk/vejledning_til_buggy_vw.pdf
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 23, 2008, 22:59:13 pm »

Enda mer dok.. her er tuv papirene

linkene er til større utgaver for å kunne lese dem skikkelig.

http://cal-look.no/tuvbig1.jpg
http://cal-look.no/tuvbig2.jpg


* tuvsmall1.jpg (59.1 KB, 695x488 - vist 239 ganger.)

* tuvsmall2.jpg (52.08 KB, 695x488 - vist 183 ganger.)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 24, 2008, 06:56:05 am »

Det som er greia er at det må stå i vognkort at det er en VW 356 replica,hvis det bare står Porsche 356 replica,kan du glemme det.Det er også viktig at det står årstall på understell i vognkort Fra Usa hender det at det står årstall når den har blitt bygd om og registrert som noe annet)og at det kan dokumenteres når den er bygd om(helst lenge siden)
Jeg har tatt inn 3 slike biler,2 fikk jeg registrert,den siste måtte jeg selge til europa(pga at det ikke sto VW,men bare Porsche 356 replica,og da selvfølgelig med boble chassis nr) Tvilende
Loggført

Alt MÅ ned!!
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 24, 2008, 08:28:09 am »

der står vw i papirer Glad
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 24, 2008, 21:04:40 pm »

Det som er greia er at det må stå i vognkort at det er en VW 356 replica,hvis det bare står Porsche 356 replica,kan du glemme det.Det er også viktig at det står årstall på understell i vognkort Fra Usa hender det at det står årstall når den har blitt bygd om og registrert som noe annet)og at det kan dokumenteres når den er bygd om(helst lenge siden)
Jeg har tatt inn 3 slike biler,2 fikk jeg registrert,den siste måtte jeg selge til europa(pga at det ikke sto VW,men bare Porsche 356 replica,og da selvfølgelig med boble chassis nr) Tvilende
Spørs om du ikke har truffet på en nidkjær mann på BT, Jeg har tatt inn "noen" kitcars selv og ikke hatt dette problemet, med noen av dem. Jeg har derimot bedt om og få ført inn at det er en vw det er snakk om i det nye vognkortet.
Har faktisk bare positive opplevelser med BT i Tønsberg, når jeg har gjort dette
Loggført
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 24, 2008, 23:09:10 pm »

takker for hjælpen Glad))) med alle svar så dem der er interesseret kan se det ikke er det store problem
Loggført
thomas lybbe
Supermedlem
*****
Innlegg: 977
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 26, 2008, 17:04:53 pm »

nyt pic direkte fra usa


* 486546.jpg (94.84 KB, 800x600 - vist 387 ganger.)

* 486546.jpg (94.84 KB, 800x600 - vist 286 ganger.)
Loggført
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 30, 2008, 23:27:38 pm »

har alle dokumenter og godkendelser fra tüv tyskland (vw) så det er ikke noget problem da de norske synhaller godkender alt fra tüv i tyskland

Var på biltilsynet i dag for å vise en 450SL, spurte dem da om dette med å få registrert en speedster replica. Da skal jeg si de ikke var så optimistiske, de lurte på om det da var karosseriskifte jeg tenkte på. De kunne sjekke det hvis jeg kom med noe konkret med papirer, da ville det være lettere. Nevnte denne her som hadde TUV papirer, da fikk jeg beskjed om at jeg skulle huske at det var ikke alt av tuv de godkjente. Det måtte være fra de og de stedene med den og den underskriften. Så at de godkjenner alt fra tuv fikk jeg ikke intrykk av at stemmer...De nevnte også at om det var en ombygd bil jeg tenkte på ville de eventuelt gå ut i fra ombygnings år, da begynner jo avgiftene til staten dra seg på....
Loggført

http://www.typ15.com/                      

riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 31, 2008, 07:54:19 am »

Er redd dette stemmer ja.Var en kar som tok inn en nybygd bil fra vintage speedseter med turbo,for 2 år sia.den er det visst ikke skilter på enda.Der står vw i papirene og alt skal være ok.Det som er problemet er at dette er en dør BT helst vil stenge,og de fleste tar ikke sjansen på å kjpe bi for så å ikke få set godkjent.

Beklager hvis det fremsår som surmaga og negativt Thomas,men har ikke så gode erfaringer med disse bilene,var greit før,men alt er stramma inn.

Hvis du har en bekjent i Norge ville jeg sendt papirene til han og sendt søknad,da må de gi deg et skikkelig svar og ta stilling til om den kan bli godkjent eller ikke.Selv om de ikke har bilen er det faktisk papirene som er viktige,bilen blir en rein formalitet.
Loggført

Alt MÅ ned!!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 31, 2008, 09:48:49 am »

Ble det ikke for mange år siden strippet og kortet ei boble hvor det ble satt et speedster karoseri utenpå restene av et boble skal? Mener å ha hørt at denne ble registrert som kortet og ombygget T-1? Men er dette bare noen rykter eller er det sannhet??
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 31, 2008, 09:54:56 am »

Det stemmer det... Det var i gamle dager hvor man kunne ombygge bobler ved å beholde 30%? av det originale karosseriet. Det er bygget minst en speedster som jeg vet om samt et par buggys på dette prinsippet...
Er ikke lov nå lenger dog.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: oktober 31, 2008, 10:30:08 am »

Det var Thomas Tørrjesen som var pioner på den nedkappløsningen... Det gikk da som ombygging av utseendet, men 40% eller var det 60% av bilen måtte være uendret..
Trond, sier du at det ikke er lov å bygge om utseendet, eller er det prosenten som er endret...?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 31, 2008, 12:30:33 pm »

Det var Thomas Tørrjesen som var pioner på den nedkappløsningen... Det gikk da som ombygging av utseendet, men 40% eller var det 60% av bilen måtte være uendret..
Trond, sier du at det ikke er lov å bygge om utseendet, eller er det prosenten som er endret...?

Jeg satte spørsmålstegn bak prosenten nettop fordi jeg var usikker på prosenten.
Jeg har blitt fortalt av biltilsynet under forespørsel pr telefon at den "regelen" som gikk på å bygge om bilen ved å beholde en prosentandel av opprinnelig karosseri ikke gjelder lenger. Det vinduet er lukket... var vel ordene han brukte. Dette er 3-4 år siden nå.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 31, 2008, 15:44:46 pm »

En av medlemmene i klubben har bygget en slik med litt boble innabords, han jobber i tillegg på Biltilsynet. Han har sagt at dette ikke er mulig lenger. Har også hørt at det skal være slutt på å registrere de settene fra USA, men det har jeg ikke fått helt bekreftet enda.
Loggført

1961 T1 - Custom
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 31, 2008, 19:10:44 pm »

Det har jeg,det er ikke lenger ok.Det var derfor jeg sluttet å hente de, det hadde vært bra bisniss,men de lukket den døra greit.
Loggført

Alt MÅ ned!!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #26 på: oktober 31, 2008, 20:06:51 pm »

Så da må noen kjøre en sak for EU-systemet da? Gråter Merkelig at vi i nisselandet Norge skal måtte ha EU-godkjent sand i barnehagene, men biler som er godkjent i et EU-land, nei det går nok ikke greit?!
Selv tvers gjennom regulerte Tyskland har jo en sikkerhetsvinkling som sannsynligvis langt går utenpå det norske kontrollstasjoner klarer å gjennomføre, men likevel er altså kontrollregimene i EU så farlige og lettsindige? Det skulle man ikke trodd!
I så fall - da kan vi sove trygt i natt, forvisset om at i Norge har vi verdens sikreste biler! Hurra! Osteaktig
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 31, 2008, 20:27:03 pm »

For ikke å snakke om mc!Jeg bygde noen sykler med bakhjulet 1cm ute av senter(med TUV papirer) og fikk beskjed om jeg ikke var riktig vel bevart! Det de ikke visste er at flere HDer blir org levert med 1,3 cm offsett,når jeg sa dette så sa de bare at det visste vi ikke,det var rart. Tilslutt kranglet jeg meg til at de skulle ta en pprøvetur for å sjekke om det var kjørbart,når de kom tilbake fikk jeg dispensasjon for de som var ferdige,og beskjed om at dette måtte ikke skje igjen! Hæ
Loggført

Alt MÅ ned!!
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 31, 2008, 23:47:41 pm »

Det var Thomas Tørrjesen som var pioner på den nedkappløsningen... Det gikk da som ombygging av utseendet, men 40% eller var det 60% av bilen måtte være uendret..
Trond, sier du at det ikke er lov å bygge om utseendet, eller er det prosenten som er endret...?

Ikke for å korrigere dere så veldig JHU og Trond, men dere tar feil. Det var Ulf W Johannessen som bygde den første nedkappa boble med 356speedster karosseri. Dette gjorde han rett etter at ikke fikk godkjent karosseribytte slik at det ble regnet som OPPBYGGET kjøretøy istedet for OMBYGGET(dette var i 89-90). Dette står omtalt i ett tidlig Right On(tror det var i nr 56-59). Hvis jeg ikke husker helt feil var dette bilen som Håkon T Eriksen hadde i sitt eie noen år. Dette skjedde 2-4år før Thomas bygde buggy'n sin.
Kan heller ikke finne noen prosentregel i Kjøretøyforskriftene eller i krav til kjøretøy. Vet at Rogaland veikontor oppererer med en slik regel, men de har ingen dokumentasjon for sin påstand.
Var i kontakt med veidirektoratet forrige uke, og de bekreftet at det ikke foreligger noen slik regel. Har også bestilt helt nye bøker for en skikkelig oppdatering.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #29 på: november 01, 2008, 00:59:37 am »

Det var Thomas Tørrjesen som var pioner på den nedkappløsningen... Det gikk da som ombygging av utseendet, men 40% eller var det 60% av bilen måtte være uendret..
Trond, sier du at det ikke er lov å bygge om utseendet, eller er det prosenten som er endret...?

Jeg satte spørsmålstegn bak prosenten nettop fordi jeg var usikker på prosenten.
Jeg har blitt fortalt av biltilsynet under forespørsel pr telefon at den "regelen" som gikk på å bygge om bilen ved å beholde en prosentandel av opprinnelig karosseri ikke gjelder lenger. Det vinduet er lukket... var vel ordene han brukte. Dette er 3-4 år siden nå.

Ikke i følge veidirektoratet som er en høyere innstans enn biltilsynet. Bare å sende en søknad til biltilsynet, få avslaget som må være begrunnet med henvisning til paragraf(er) og sende en overklaging til veidirektoratet. Du vil hvis det ikke fremkommer en paragraf som viser at du har feil, eller den er feilaktig tolket av biltilsynet, vil bli tatt til følge.
Feilen er at vi alt for ofte tar en tlf og får beskjed om at det ikke er lovlig, gir opp hele greia. Mye endres ved en skriftelig søknad, da vil de måtte dokumentere ulovligheten, og det er ikke like lett hver gang. Og en overklage går ofte i gjennom.
Døra er ikke lukket Trond, men dere er belemret med en tidligere vw entusiast på tilsynet, som har blitt litt mer enn middels vanskelig, og de lever litt etter egene regler, og det får de lov til, så lenge ingen tar opp kampen og tar det helt ut med søknader og overklaginger.
« Siste redigering: november 01, 2008, 01:06:16 am av Even Kirknes » Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!