mai 13, 2024, 17:30:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: maskering ved pulverlakkering  (Lest 7370 ganger)
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« på: juni 14, 2008, 22:14:06 pm »

Er dette noe vits å gjøre, altså maskere der vor jeg ikke skal ha lakk? eller vil dette bli borte inni der vor pulveret å varmen påføres. i tilfelle hva skal jeg maskere med? det som ikke skal lakkes skal poleres etterpå. (alu)
Loggført
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #1 på: juni 14, 2008, 23:55:18 pm »

Varmebestandig maskeringstape funker.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: juni 15, 2008, 00:08:29 am »

er det virkelig noe som heter det altså. trudde egentlig alt smelta-brant opp. men er jo derfor jeg spør siden jeg ikke veit.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juni 15, 2008, 00:17:05 am »

Er ikkje varmen ETTER att pulveret er sprøyta på??
Eg har forstått det sånn att ein sprøyter på pulver og deretter hiv det i ein steikeovn.. mao maskering under pulversprøyting er som vanlig maskering...deretter rett inn i ovnen..  Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: juni 15, 2008, 08:41:53 am »

aha.. får høre litt med de lokale pulvergutta. om hva jeg skal gjøre, JEG  får det ganske billig , betalte 200 kr får bakfangeren til bussen åsse er det ca 100 kr felgen. men da må de ha noe som skal kjøres i den farge da, så de slenger med mitt samtidig Glad
Loggført
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #5 på: juni 15, 2008, 08:45:58 am »

Ååhhh...d var b-b-billig,du.... Lucky U!  Osteaktig
Loggført

- har ikke bil -
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: juni 15, 2008, 08:49:56 am »

må jo ha litt hell med meg jeg å noen ganger  Gliser en i "gata" er formann på pulverlakk verksted, åsså leverer vi mye dit igjennom jobben. samt ha har vert formann på nabo verksted på jobben min i mange år så derfor
« Siste redigering: juni 15, 2008, 08:52:47 am av Martin » Loggført
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #7 på: juni 15, 2008, 08:59:41 am »

Ja du fortjener vel litt flax,du.....Fint med gode kontakter. Nye alufelger til bussen som skal lakkeres?  Øyerulling
Loggført

- har ikke bil -
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 15, 2008, 09:00:19 am »

Jeg leverte noen alufelger til pulverlakk. Der var det noen felter som ikke skulle lakkes. De tok å maskerte med alu-folie type "fra kjøkkenet". Min erfaring med dette er at det blir best resultat hvis du unngår "skjøter" i lakken, dvs det blir best hvis du lakker hele felgen.

Ved pulverlakk blir delene gjort statisk med strøm, så sprøyter de på pulveret som fester seg til alt som er statisk, før det blir sendt igjennom ovnen fortsatt med strømmen tilkoblet, slik at det smelter.

Og vips så har du en veldig fin og sterk overflate som tåler mer enn vanlig lakk... så lenge du ikke får en skade i lakken, da har du det gående!

Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: juni 15, 2008, 09:01:15 am »

så da håper jeg neste sesong blir bedre enn denne  Øyerulling


* gasburner.jpg (46.78 KB, 300x300 - vist 188 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: juni 15, 2008, 09:10:01 am »

men hvis det blir sånn at jeg må ta hele felen, så blir det jo jæ.... vanskelig å polere det som skal vere blankt, er jo ganske hard den lakken å begynne å slipe på, å med et lite uhell i pussinga da så er det løpet kjørt . så hvis ikke det går så er det vanlig lakk sprøyte i garsje. Blunker
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #11 på: juni 15, 2008, 12:29:55 pm »

pulverlakken blir herda i ovn ved 180-200 grader, så teipen må tåle såpass.

Se www.norskpulver.no for mer info.
« Siste redigering: juni 15, 2008, 17:03:59 pm av Espen S. Andresen » Loggført

RSK
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: Kleive



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 15, 2008, 16:25:35 pm »

Hei

Hvis det er felgene som er hvist på bildet så ville jeg anbefale å lakke hele felgen og der etter pusse og polere feltene som ikke skal ha lakk. Det er mulig å maskere med alu.tape. Vanlig pulver (epoxi eller polyester) har enn herdet temp på ca 190-220 grader i 10 min , men du får pulver med lavere herde temp. Kjenner ikke så godt til pulver med lavere herde temp. For felger må du bruke polyesterpulver da denne lakken er uv bestandig. Har prøvd epoxi crom lakk på noen felger , men de forandrer farge i sol lyset og ble mørkere.



Espen
Loggført

T1-52 Bastard
T1-71 Roadster
T1-73
T2-67 Doka
Snow-track 83
356 speedster replica
Lillebror-71
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: juni 15, 2008, 16:56:07 pm »

men hvis de skal pusses-poleres etterpå. så er jo det greit, men det er jo veldig hardt å pusse ned igjen da... trur jeg går får å glassblåse alle hjula (får det billig å) deretter polere opp de blanke feltene, maskere,grunde å deretter lakkere med sprøyte med sort silke matt. enkelt å greit
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: juni 15, 2008, 18:32:49 pm »

men hvis de skal pusses-poleres etterpå. så er jo det greit, men det er jo veldig hardt å pusse ned igjen da... trur jeg går får å glassblåse alle hjula (får det billig å) deretter polere opp de blanke feltene, maskere,grunde å deretter lakkere med sprøyte med sort silke matt. enkelt å greit

Martin, hør med JS om dette.. Det har han gjort i vinter og det ble meget bra  Blunker  Som et tips.
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: juni 15, 2008, 18:46:25 pm »

dere kællane over der ordnær det meste vøttø..  Gliser
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 15, 2008, 19:56:38 pm »

Hey...
Har pulverlakka endel selv, og det de maskerer med der er sånn sølvgrå mc.gyver-tape. Blunker Ikke noe problemer med det i det heletatt.
Men det er ikke bare bare å slipe av igjen etterpå. Sats på å maskere. skal tross alt gjennom både lakk og grunning hvis du skal slipe av igjen.  Sint
Petter'n.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juni 15, 2008, 20:34:13 pm »

Jeg hadde aldri pulverlakert burners, de vil bare se ennå mer fake ut... quick silkematt er trikset... lakken blir stygg hver gang man polerer så billig lakk er bra....
Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #18 på: juni 15, 2008, 21:05:28 pm »

Jeg hadde aldri pulverlakert burners, de vil bare se ennå mer fake ut... quick silkematt er trikset... lakken blir stygg hver gang man polerer så billig lakk er bra....
har fått et referat av Jonny boy, så veit hva jeg skal gjøre hvertfall. PM Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!