mai 15, 2024, 19:36:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 133
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: mai 14, 2024, 09:52:59 am
Tilbake til tråden her, bilen blir brukt litt til og fra men ikke på noe sørlig lengere turer. Jeg mistenker at jeg fant feilen som har vært årsak til hele utfordrdingen med motor/tenning, og er det lov at le  Blunker
I mangel på lyst og mot, og ikke minst gode ideer, begynte jeg med å prøve glasfiberskjermer foran. Etter litt roting og stygge gloser rundt det prosjektet, ser jeg at jeg med fordel kan justere litt lengde på bensin slangen fra tank og til bensinpumpe under tanken. Sånn cirka i midten av den har jeg satt inn et bensinfilter, som ikke akkurat så ut som om der var super flow gjennom... Nok nærmere tvert imot  Tvilende
Så et par kortere slanger senere, og nytt bensinfilter, var der nytt giv på å få motoren igang. Så etter en sånn passe prøvemontering av skjermene ble de gamle i stål satt på igjen og fokus rettet mot drivlinjen.

Motoren sto nå med et sett 34epc gassere og en 009 fordeler, begge deler lånt av hyggelige folk, og start ble det. Litt fikling og justering og vi satte en L bak på og eldste guttungen bak rattet. Etter dette kjørte bilen fint i en fire - fem dager før pluggene var sotet ned og den gikk på to sylindre. Flere tanker frem og tilbake og gasserne ble plukket opp og funnet ALT for store dyser. Det eneste fornuftige er vel da å sette på de to 44idf gassere til jeg får tak i mindre dyser Blunker  så det står den med fortsatt, selvom dyser er på plass.
Dette er den gamle 1200 motor som jeg har brukt en del og som oftest ganske hardt. Og det begynner jeg å merke på litt forskjellige måter.
Noe tikke/klakke lyd er det fra motoren, jeg forsøkte å justere litt trangere ventilklaring så den er på 0,10 nå og det hjelp litt men dessverre ikke alt.
Det jeg så når jeg tok av ventildekslene er at passasjersiden er mere eller mindre helt tørr for olje. Det svetter litt fra dekslet når jeg har kjørt men der er ikke olje der som det er på førersiden av motoren. Der er det olje i dekslet og det drypper litt ned når jeg tar av dekslet.
Så tiden er nok dessverre inne for at den motoren må demonteres og mulig pensjoneres  Gråter men gøy har det vært å sette 18,6 sekunders 402meters tid med den!

Planen fremover innebærer litt irriterende utfordringer jeg gjerne vil få løst. Den største er å få bygget om til injection og uten fordeler. Her har jeg samlet noen deler over alt for lang tid, samt fått en eske med noe greier av min lillebror. Så noe av det som gjenstår er diverse sensorer, snekring av ledningsnett og coil (coiler). på coil siden har jeg sett på fire LS1 coiler i stedet for EDIS, men er åpen for innspill. ECU er i esken fra min lillebror og er en MS2 V3 der har stået på annen bil produsent tidligere.
Annen større utfordring er hvor myk forstillingen er og hvor forhjulene står plasser i skjermene. Her har jeg 2" small forstilling og dropspindler. Hjulet står ganske perfekt venstre foran, men høyre side er litt lavere hjulbuen og litt lengre fremover. Jeg mener å huske at det var det samme med standard bredde forstilling og standard spindler, men mulig det ikke stemmer. Det værste her er faktisk at når vi er meg og mine to sønner i bilen dropper den mellom 5 og 7 centimer i høyden foran og subber i alt av skjermkanter og lyktebrønn. Faktisk så ille at det ikke er interessant å bruke bilen...  Flau Dempere kan det ikke være, så fjærpakke har jeg etter gode tips landet på må oppgraderes. Enten modifiseres eller rett og slett kjøpe ny. Et annet alternativ jeg ser etter er mindre dekk foran, nå kjører jeg med 175/65 men har tilgang til et par rimelige 175/55 dekk. Spørsmålet er da om det fortsatt er for bredt og jeg hellere skal finne 165/65 istedet?
Uansett bruker jeg bilen litt her og der og satser på at med å få tilbake 1904 motoren i bilen vil lysten og interessen komme tilbake.
Og som de sier, "bilder selger" :
[attachment=1]
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 14, 2024, 07:49:57 am
Herligt! godt og se at den er på vejen igen  Gliser
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mai 06, 2024, 14:27:15 pm
 Kult

[attachment=1]
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: april 26, 2024, 12:25:11 pm
Da kan jeg nok ikke ha 1200 motoren montert når du får den der inn i den røde  Osteaktig
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: april 05, 2024, 09:09:09 am
Hei. Dette er en VAG coil.
Coil, VAG wasted-4 (IGN.VAGW4)

Takk Blunker
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: april 03, 2024, 09:28:29 am
Hvilken type coil har du brukt?
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Scc24 ?? ;-) (tidligere scc18 tråden;-) ) på: april 03, 2024, 09:27:46 am
god bedring her fra også!  Gliser
Ta tiden til hjelp og så kommer der flere år vi andre kan se frem til å se hva du bygger og viser frem.
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: mars 20, 2024, 08:46:00 am
Veldig hyggelig!  Gliser
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: mars 13, 2024, 11:15:53 am
Lyder fornuftig  Gliser
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 12, 2024, 10:15:53 am
Lyder som en plan er lagt  Gliser
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 12, 2024, 08:30:41 am
 Sjokkert Er vist på tide jeg kommer en tur forbi og ser litt nærmere på de traktene der for de se bra ut!  Kult
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dansken's 55'er på: mars 06, 2024, 13:04:29 pm
Graver denne frem fra side 3  Sjokkert da bilen jo fortsatt er et prosjekt som der kontinuerlig er i utvikling (og noen gange innvikling) Det er den klassiske historie med et skritt frem og to tilbake...

MEN, lang historie kort. Bilen står i garasjen og har ikke blitt kjørt i hele vinterperioden i år. Dels på grunn av fire brudd i venstre fot i starten av desember, og ellers på grunn av noen veldig rare utfordringer med bensintilførselg og/eller tenning. Det hele startet med at den begynte å fuske litt ved lett påddrag og jevn fart, men ville raskt gå over igjen og alt fungerte som vanlig. Etter at dette tok til og den plutselig ikke ville gå på alle sylindre og den begynte å skyte blå flammer ut av eksosen  Sjokkert oppdaget jeg at den høyre gasser ikke stengte nåleventilen, så den ble tatt opp og ultralydsvasket for bare å finne ut at det ikke løste problemet. Et utall av "av med lokk -> justere/kontrollere flottør -> på med lokk igjen" og tro at alt var på stell begynte den venstre gasser å ha samme feil. Av med begge lokk, nye pakninger, nye nåleventiler og alt justert på nytt. Alt så riktig ut og det fungerte som det skulle. Dagen etter samme satans jævla feil.  Sint

Det resulterte i at yngste sønn og jeg demonterte motor og satte inn 1200 motoren, som fungerte perfekt når den ble satt bort, og monterte enkel solex forgasser på midten (får litt oppkast i munnen på det tidspunkt her) men bare for at finne ut den bare går på 3 sylindre og da bare 2 sylindre. Bytter rundt på fordelere, pluggledninger og diverse annet tenningsrelatert uten at det hjalp noe. Lånte en 009 fordeler av Roy og satte på nye deler. Samtidig har jeg satt på to enkle 34 EPC forgassere da den Solex 34Pict 3 var mildt sagt i ualmindelig dårlig stand.
Bilen står nå med nye plugger montert og venter på å bli prøvestartet og ikke bli enten sprengt med store mengder C4 eller solgt..  Øyerulling

Det er en del små ting jeg uansett skal ha på stell før den skal kjøres med, som å få justert opp høyden bak og prøve montert glasfiber skjermene til foran.
Men gitt opp har jeg ikke enda heldigvis  Osteaktig
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 06, 2024, 12:26:14 pm
Ikke hvis du monterer sånn der roterende lyddemper også  Osteaktig
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 05, 2024, 08:06:20 am
Jeg lurer på om ikke det er med fullt overlegg Blunker


Det blir mye bedre plass på sidene i motorrommet, og ikke minst blir det mye ryddigere uten slanger til varmepottene. Jeg har fortsatt planer m å lage et stagsett sterkt inspirert av Gene Berg.

15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: mars 04, 2024, 13:14:37 pm
Er det ikke CSP stag som er på bildene til 1600 super kittet?
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: februar 19, 2024, 11:29:06 am
Fint! og fin åndeboks det der, kjøpt eller laget?
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 15, 2024, 09:48:58 am
Da er muligheten i hvertfald til stede for at komme under 20 sek til august  Osteaktig
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: februar 09, 2024, 14:35:13 pm
er det løfterforinger de blanke?

Men hva kan så dette være til mon tro Hæ
[attachment=1]
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 05, 2024, 08:34:45 am
 Blunker flaks med lokalt felles delesortiment  Osteaktig
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Plane topper for høyere komp på: januar 29, 2024, 15:49:45 pm
1,5mm til 2mm blir bra Blunker
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 23, 2024, 14:28:46 pm
Jeg mistenker vel at det meste over 9 ikke vil ha noe for seg. Men med EFI er det jo mulig å justere seg mer nøyaktig inn og kanskje få mer?

Jeg ble anbefalt en maks på 9,5 med Scat C35 / Engle W110 for noen år siden via et par av de vise folk på thesamba.  Glad
22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 23, 2024, 11:37:29 am
Husk på at det kan være fornuftig komp begrensning i forhold til hvilken kam du skal montere også Blunker
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: januar 11, 2024, 15:01:22 pm
Voldsomme greier der pumper ud af den motor der  Osteaktig
24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: januar 11, 2024, 13:37:56 pm
Oh faen! er armen knekt?  Sjokkert
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 S Co.02 på: januar 10, 2024, 11:17:33 am
Det lukter av muskler det det  Sjokkert

26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: januar 08, 2024, 11:01:08 am
Har du 8 stifter i veiven?
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 05, 2024, 09:58:34 am
Er dette samlet vakumsignal fra begge sider av motoren?

28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Scc24 ?? ;-) (tidligere scc18 tråden;-) ) på: desember 29, 2023, 08:18:14 am
Da kan dette jo bli akkurat like overraskende som sist Blunker
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 22, 2023, 08:39:50 am
Hva er tanken bak / videre med åndingen og det du har på sidene av viftehuset?
Motoren skal ånde fra hullet til bensinpumpen og dynamofoten?
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1641 på F blokk på: desember 22, 2023, 08:26:01 am
Hvis ikke du har noen deler liggende på hyllen som du skal ta av vil jeg absolut anbefale dobbelt port topper og 1641 når du er i gang. Det går masse historier om den påstanden du skriver i forhold til singel port mot dobbelt port topper og dreiemoment, MEN eneste bevis jeg har sett på dette er direkte motsatt. En standard dobbelt port topp har bedre flow enn en hyggelig hjemme portet singelport topp.  Blunker Så medmindre du har tenkt å bruke 1300 forgasser, innsug og topper som du allerede har, er det liten vits å holde ved SP mener jeg.
Men så var det jo det med budget. Topper er enkelt å bytte i ettertid hvis du starter med å bruke av det du har allerede.
Kam valg er etter min mening i verden rundt Engle W100 eller Scat C25. Det er mange fler som leverer denne type kam, men der får du litt mer liv enn standard kam og fortsatt en veldig snill motor.

Men hyggelig med fler som vil kaste seg ut i å  bygge motor hjemme Glad
Sider: [1] 2 3 ... 133
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!