mai 08, 2024, 22:42:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventilsliping  (Lest 9919 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« på: oktober 15, 2009, 11:43:19 am »

Har en DP 1300 topp jeg overhaler.

Skal slipe ventiler, men hvor mange grader skal tettningsflaten være?
Er det 45 grader?
Og hvor mange grader skal ventilsetet være?


- Bjørn
« Siste redigering: oktober 15, 2009, 11:57:01 am av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 15, 2009, 13:16:25 pm »

tror ikke du trenger og bry deg så mye om det  Blunker bare kjøp utstyr til og slipe ventiler på den gamle måten , en trepinne med en sugekopp i enden og slipepasta , en grov og en fin . så er det bare og begyne og slipe , lykke til  Glad
Loggført

1 up
ess
Juniormedlem
**
Innlegg: 77
Bosted: sandnes



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 15, 2009, 13:24:50 pm »

Har en DP 1300 topp jeg overhaler.

Skal slipe ventiler, men hvor mange grader skal tettningsflaten være?
Er det 45 grader?
Og hvor mange grader skal ventilsetet være?


- Bjørn

Du sliper ventilen i toppen! Viktig å merke ventilene før du demonterer og så kan du kjøpe ventil sliper på reodors.no eller gasoline.no så blr jobben litt letter!
Det viktigste er at du får en tett ventil med god tettningsflate og så får du heller tenke på porting av innsug/eksos og forbreningskammer før du begynner med modifikasjon av gradene i ventilsetet og ventil!
Loggført

KGhia 59
Audi TT
Boblå 66 1300
Golf II GTI
BMW E28 Turbo
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 15, 2009, 13:35:16 pm »

Har skikkelig ventilslipemaskin. Så slipte ventilene på 45 grader, og ventilsetene  på 46 grader.
Fant igjen en bok som det sto en del i  Øyerulling
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 15, 2009, 14:54:39 pm »

heldigris Rekker tunge
Loggført

1 up
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 16, 2009, 16:22:32 pm »

Gjorde ferdig toppen i dag. Tok siste finsliping med pasta og sugekopp, og så at den tettet skikkelig.
Får se om ikke det blir porting senere, av noen andre topper. Noen som har en grei beskrivelse på det?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 20, 2009, 20:31:33 pm »

å bruke slipepasta er ikkje å anbefale. Når du har slipt ventilar og seter, har du 1 grad forskjell på dei to. Dette er for at når du startar motoren og ventilane blir varme, utvidar ventilen seg, og du får lik grad på ventil og setet. Då tettar det skikkelig.
Viss du sliper med pasta, blir ventil og setet likt når motoren er kald, og tettar dårligare når ventilen blir varm. så eg tør påstå at,beklagelegvis, den slipinga du utførte med maskina, egentlig var heilt unødvendig, for du ødela det med pastaen etterpå.
Eg ville heller køyrt med ventilane uslipt enn å bruke pasta på dei, men sikkert fleire meiningar om dette.
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 22, 2009, 21:36:51 pm »

å bruke slipepasta er ikkje å anbefale. Når du har slipt ventilar og seter, har du 1 grad forskjell på dei to. Dette er for at når du startar motoren og ventilane blir varme, utvidar ventilen seg, og du får lik grad på ventil og setet. Då tettar det skikkelig.
Viss du sliper med pasta, blir ventil og setet likt når motoren er kald, og tettar dårligare når ventilen blir varm. så eg tør påstå at,beklagelegvis, den slipinga du utførte med maskina, egentlig var heilt unødvendig, for du ødela det med pastaen etterpå.
Eg ville heller køyrt med ventilane uslipt enn å bruke pasta på dei, men sikkert fleire meiningar om dette.

Slipte kun med pasta ørlite grann. Kun til jeg så et lite slipt ommråde rundt hele ventilen, så vet jeg at hele ventilen "tar neri" ventilsetet, og slipeflaten er ca 1-1.5mm bredt
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 22, 2009, 21:44:02 pm »

å bruke slipepasta er ikkje å anbefale. Når du har slipt ventilar og seter, har du 1 grad forskjell på dei to. Dette er for at når du startar motoren og ventilane blir varme, utvidar ventilen seg, og du får lik grad på ventil og setet. Då tettar det skikkelig.
Viss du sliper med pasta, blir ventil og setet likt når motoren er kald, og tettar dårligare når ventilen blir varm. så eg tør påstå at,beklagelegvis, den slipinga du utførte med maskina, egentlig var heilt unødvendig, for du ødela det med pastaen etterpå.
Eg ville heller køyrt med ventilane uslipt enn å bruke pasta på dei, men sikkert fleire meiningar om dette.


alle har jo brukt pasta i alle år så dette ttror jeg ikke på
Loggført
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 22, 2009, 22:00:34 pm »



alle har jo brukt pasta i alle år så dette ttror jeg ikke på
[/quote]
heilt sant, mange har brukt det, men kvifor er det 1 grad forskjell på ventil og sete viss du sliper med maskin, og ingen forskjell viss du sliper med pasta?
jo, pga forskjellig varmeutviding, som eg skreiv i forrige tråd, og då får du på ein måte negativ varmeutviding med pastaslipte ventilar.
Dette er teori som eg lærte når eg gjekk på billinja på yrkesskulen for ein del år sidan, kanskje eg har læreboka mi ein plass enno og?
Men, eg veit at begge delar blir brukt, både i private garasjar og på verkstadar.
Kanskje best at folk gjer det dei føler for og har mest tru på, eg ville egentlig berre gje et god råd.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 22, 2009, 22:29:15 pm »

alle har jo brukt pasta i alle år så dette ttror jeg ikke på

Kan det være for at det er mye enklere og billigere enn å kjøpe en maskin og lære seg å bruke den? Og at resultatet er nesten like bra?
Bare spør.
Loggført
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 23, 2009, 20:17:20 pm »

Slipte kun med pasta ørlite grann. Kun til jeg så et lite slipt ommråde rundt hele ventilen, så vet jeg at hele ventilen "tar neri" ventilsetet, og slipeflaten er ca 1-1.5mm bredt

[/quote]
I teorien skal du kunne skjere et sigarettpapir i to, med å legg det mellom ventil og sete etter sliping, og presse på ventilen. Dette har eg aldri prøvd, men det seier litt om kor skarp kanten skal vere. For å sjekke tettheten, at ventilen tek heile veien, fyller du væske i forbrenningsrommet itoppen etter at ventilane er komen i,og ser om det renn gjennom.
Loggført
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 23, 2009, 20:23:25 pm »




ventilene skal være 45 grader og ventilseten på 46
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 23, 2009, 20:23:46 pm »

oi det sto lengre opp.
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #14 på: august 29, 2012, 10:44:28 am »

Grunnen til at det er forskjell på setevinkel og vinkel på ventil er at forbrenningstrykket presser/bøyer ventilen mot setet.
Se illustrasjon i vedlegg.

JABa daba dooo

*  (3.52 KB - lastet ned 225 ganger.)
* Ventilsete ved forbrenningstrykk.pdf (3.5 KB - lastet ned 283 ganger.)
* Like vinkler.pdf (3.71 KB - lastet ned 246 ganger.)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!