mai 02, 2024, 20:27:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken plass har REPRO i livet ditt? (ukestråd?)  (Lest 30882 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #120 på: februar 25, 2010, 11:11:51 am »

Ordet coachbuilt er vel i dette tilfellet nøyaktig det samme som custom? Bare at coachbuilt høres mere sofistikert ut og derfor liksom er litt mere godkjent.... "Ståltakshebmullerlookeren" til SplitMan er i mine øyne en customisert splittboble. Selv om bakruta var for stor i utgangspunktet ville det etter mitt syn vært bedre å satt inn riktig rute enn å lage en cupe med roadstersnitt. Særlig så lenge resten av bilen i utgangspunktet var i såpass god forfattning. Hadde derimot denne blitt bygget på en nyere boble med donordeler fra både "her og der" ville jeg ikke sett like "trangt" på det.
Men på på en annen måte ville da SplitMan sittet igjen som eier av en splittboble like kjedelig som alle andre splittbobler. Kansje like greit ai det ble en custom av den isteden? Får ikke helt bestemt meg...... Glad
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #121 på: februar 25, 2010, 11:21:55 am »

Ordet coachbuilt er vel i dette tilfellet nøyaktig det samme som custom? Bare at coachbuilt høres mere sofistikert ut og derfor liksom er litt mere godkjent.... "Ståltakshebmullerlookeren" til SplitMan er i mine øyne en customisert splittboble. Selv om bakruta var for stor i utgangspunktet ville det etter mitt syn vært bedre å satt inn riktig rute enn å lage en cupe med roadstersnitt. Særlig så lenge resten av bilen i utgangspunktet var i såpass god forfattning. Hadde derimot denne blitt bygget på en nyere boble med donordeler fra både "her og der" ville jeg ikke sett like "trangt" på det.
Men på på en annen måte ville da SplitMan sittet igjen som eier av en splittboble like kjedelig som alle andre splittbobler. Kansje like greit ai det ble en custom av den isteden? Får ikke helt bestemt meg...... Glad

Må bare si det: i 99 % av alle tilfeller vier jeg ikke en negativ tanke om hva andre gjøre med sine biler og prosjekter. Den eneste gangen jeg kan huske å ha reagert litt negativt ang biler i andres eie, var da BBT Bob lagde Teufel heben som ble vist frem i Bad Camberg.. Kanskje mest fordi jeg synes den er heslig stygg å se på..
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #122 på: februar 25, 2010, 13:40:28 pm »

Hva skjedde nå... er alle enige igjen nå...? Bortsett fra Håkon?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #123 på: februar 25, 2010, 14:26:02 pm »

Opptatt med å poppe popcorn så jeg ble litt ukonsentrert her  Osteaktig Osteaktig Hvem leder?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #124 på: februar 25, 2010, 15:03:11 pm »

Det skumle her er at de aktive her i tråden egentlig er enige, kanskje ikke helt, men hvertfall nesten, det er bare en uhyre moro diskusjon som ingen helt vil stoppe, ved å si seg enige.

Hvis det å kappe taket av en bil fjerner sjelen, hvem har nå sjelen til Coupeén din Splitman?
Er den (sjelen) videreført til noen som trenger ett splitt tak? Eller har du en annen splitt som sårt trenger taket? Hva skjer med denne bilen da hvis den er komplett bortsett fra en diger bulk i taket? Eller enda verre, noen har kanskje laget ragtop av den? Får den da tvillingsjel? Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #125 på: februar 25, 2010, 16:13:20 pm »

Opptatt med å poppe popcorn så jeg ble litt ukonsentrert her  Osteaktig Osteaktig Hvem leder?

Send saltet!!!  Osteaktig
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #126 på: februar 25, 2010, 16:19:33 pm »

Opptatt med å poppe popcorn så jeg ble litt ukonsentrert her  Osteaktig Osteaktig Hvem leder?

Send saltet!!!  Osteaktig

- good one! Salt er ikke bra det, hverken for bil eller kropp (i moderate mengder i kroppen, ingenting til veteranbilen) Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #127 på: februar 25, 2010, 19:04:33 pm »


Men, det betyr på ingen måte at jeg er villig til å kappe taket av en kjørbar og hel bil.
Jeg synes det er helt greit å bruke flere donorelementer, men jeg ser betenkeligheter ved å kjøpe en fin, kjørbar splitt med matching nr for så å bruke den som donor, absolutt.  

...nå følte jeg meg plutselig litt truffet her - uten at det bekymrer meg noesomhelst...
Om du ble truffet av ei sveiseperle behøver du ikke bry deg om det....hadde du derimot sveiset inn et soltak i en av splittene dine, hadde ingenting kunnet redde deg fra evig vinkelslipergnistregn og svartmalt navn i historiebøkene....DET er det aller verste du kan gjøre med en splitt. Nemlig. Blunker
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #128 på: februar 25, 2010, 20:06:50 pm »

Å sveise inn et makrelboks tak i en splitt er i alle fall noe som relativt enkelt kan tettes og tilbakestilles til noe som ligner orginalt. Litt værre er det når man river av allt fra lista og opp..... Løpet er liksom litt mere kjørt da.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #129 på: februar 25, 2010, 20:49:48 pm »

Fela debatt her!,, Kan komma med nokon av mine meiningar;

Å bruka 3 bilar for å laga 1 er for meg ALDELES UETISK! Det er ein trussel mot det me kjempar for, å bevara desse bilane! ALLE bilar har eit potensiale til å gjennopstå orginal-ish eller som ein looklooker etc. Ingen bilar er for dårlege til å restaurerast.

Eit vanleg senario er jo att du feks kjøpar deg eit oval prosjekt, ogso fekk du med ein tidleg sekstitalar som delebil.. ovalen har den vanlege rusta soklart, det har delebilen og.. ovalen er nedplukka nedpussa og sparkla etc,, delebilen er heil med org lakk, nesten heilt komplett men utan motor soklart,, Det heile endar med att du gjer ferdig ovalen, det som manglar kjøper du nytt repro, fordi det ikkje er like deler på sekstitalaren.. den brukar du berre nokon små kosmetiske detaljar frå.. og desverre so har du ikkje god plass på tunet, så sekstitalaren begynner å verta irriterande fordi den står i vegen,, du vert meir og meir lei bilen, og du ser den kvar gong du ryggar ovalen ut or garasjen,, tilslutt går den til bilopphogging, vert plokka av noko småttri ogso forsvinn den i presso takk og farvell..

Idag er det nesten meiningslaust å ha delebil, fordi nesten alle endar opp med REPRO, så delebilen vert ståande, og endar livet somoftast med å verta plokka i småbetar og spredd rundt i landet, eller so går han i presso og da so verre er.. Eg kan godt forstå kor fenomenet kjem ifrå, og det er jo frå før i tida, då det var meir lønnsomt med mange delebilar enn å bestilla nytt!?

Eg for min del synst da er bedre å laga (plate)deler sjølv, men brukar repro når det er lurt(tid/peng) Dårleg repro er min verste fiende, og donorbil er siste utveg.. Og kva stål det er laga av er vel egentlig ikkje nøye,, solenge det er lika tjukt som orginalt, so er det umulig å merka forskjell, sjølv utan lakk.. Men iverste fall so kan jo ein bygga seg smelteverk, og finna eit alternativt bruksområde til donorbilane dine, og smelta om til massivt stål, som sjølvsagt må valsast ut til plater etc.. alternativet igjen er jo å levera bil inn til presso, og følga etter bilen heilt til spikarfabrikken eller kor det enn er, og høyra om ikkje du kan kjøpa stålet som kjem ut etter smelting....

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #130 på: februar 25, 2010, 20:58:04 pm »



Send saltet!!!  Osteaktig
[/quote]

- good one! Salt er ikke bra det, hverken for bil eller kropp (i moderate mengder i kroppen, ingenting til veteranbilen) Blunker
[/quote]


Merkelig med det saltet. Det gir deg mer kropp, men mindre bil.   Fiffi...   Øyerulling
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #131 på: februar 26, 2010, 00:40:23 am »

Jeg innrømmer avtalt spill... Flau
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #132 på: februar 26, 2010, 09:08:32 am »

Jeg innrømmer avtalt spill... Flau

Jeg óg Flau
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #133 på: februar 26, 2010, 09:11:20 am »

Hm. Vanskelig å skille mellom politikk og realitet her.

Men her er noen tanker:

-En bil er bare orginal 1 gang. Når den er ny. Så fort man skifter 1 lyspære er den modifisert og uorginal pr definisjon.
  (Dette innebærer at hvis man skal være 100% orginalmann er reparasjoner  og restaurering forbudt.)

-Restaurering, er å lage en så troverdig kopi av en orginalbil som mulig. Og dermed pr. definisjon i seg selv Repro.

-At enkelte deler er mer eller mindre "orginal" en andre er ren politikk og umulig pr. def. Det riktige spørsmålet er: hvem lager
 den beste kopien? ( Opprinnelsesprodusenten vinner naturlig nok ofte her.)

-Hvor stålet kommer fra er uvesentlig. Dersom alle platedeler er formet og sammenføyet på en måte som gjør reparasjonen
 usynlig for det blotte øye, er du så nær kopi av orginal du kan komme. Alt annet er politikk. Det er sluttresultatet som teller.
 De dyreste delene veier ikke opp for dårlig håndtverk.


-En bil har ikke sjel.  Det er hva bilen får deg til å føle som du opplever som "sjel".


-At alle biler kan reddes er en utopi. -Men hva er politisk mest korrekt? 5 dårlige ukomplette vrak på låven eller 1 fin bil på veien?

-Tidligere livshistorie til en veteranbil blir sett på som viktig. Men har bilen hukommelse? Vet den hva den har vært med på?
  Eller sitter det mellom øra på eieren? Om det er sanne historier kan ikke bilen bekrefte. Alså : politikk.

-Historie skapes. Hvis du gir bilen nytt liv er du med på å forlenge historien. Om bilen er satt sammen av 10 andre,
 lager du fortsatt historie med den ene.

- Påstand: Patina må fortjenes. Enten bevarer du den som den er, eller restaurer til 100% og kjør til den blir passe sliten etter ønske.
  Blandinger er å jukse med historien.



-Thomas





Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #134 på: februar 26, 2010, 09:57:20 am »

Hm. Vanskelig å skille mellom politikk og realitet her.

Men her er noen tanker:

-En bil er bare orginal 1 gang. Når den er ny. Så fort man skifter 1 lyspære er den modifisert og uorginal pr definisjon.
  (Dette innebærer at hvis man skal være 100% orginalmann er reparasjoner  og restaurering forbudt.)

-Restaurering, er å lage en så troverdig kopi av en orginalbil som mulig. Og dermed pr. definisjon i seg selv Repro.

-At enkelte deler er mer eller mindre "orginal" en andre er ren politikk og umulig pr. def. Det riktige spørsmålet er: hvem lager
 den beste kopien? ( Opprinnelsesprodusenten vinner naturlig nok ofte her.)

-Hvor stålet kommer fra er uvesentlig. Dersom alle platedeler er formet og sammenføyet på en måte som gjør reparasjonen
 usynlig for det blotte øye, er du så nær kopi av orginal du kan komme. Alt annet er politikk. Det er sluttresultatet som teller.
 De dyreste delene veier ikke opp for dårlig håndtverk.


-En bil har ikke sjel.  Det er hva bilen får deg til å føle som du opplever som "sjel".


-At alle biler kan reddes er en utopi. -Men hva er politisk mest korrekt? 5 dårlige ukomplette vrak på låven eller 1 fin bil på veien?
-Tidligere livshistorie til en veteranbil blir sett på som viktig. Men har bilen hukommelse? Vet den hva den har vært med på?
  Eller sitter det mellom øra på eieren? Om det er sanne historier kan ikke bilen bekrefte. Alså : politikk.

-Historie skapes. Hvis du gir bilen nytt liv er du med på å forlenge historien. Om bilen er satt sammen av 10 andre,
 lager du fortsatt historie med den ene.

- Påstand: Patina må fortjenes. Enten bevarer du den som den er, eller restaurer til 100% og kjør til den blir passe sliten etter ønske.
  Blandinger er å jukse med historien.



-Thomas







Interessante betraktninger.
Dette med hva som er mest politisk korrekt ift å ha én bil på veien eller fem vrak i låven, synes jeg er spesielt interessant.  Dette handler blant annet om redsel for å støte andre eller oppretholdelse av et godt navn og rykte. Den samme redselen er med på å begrense gode diskusjoner med temperatur. Jeg mener derfor man skal gi fullstendig f... i hva som er mest politisk korrekt.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #135 på: februar 26, 2010, 10:06:14 am »

-Restaurering, er å lage en så troverdig kopi av en orginalbil som mulig. Og dermed pr. definisjon i seg selv Repro.

Helt enig, nærmeste man kan komme er visuelt original (og da snakker jeg ikke om å mure i sparkel så det ligner)

-At enkelte deler er mer eller mindre "orginal" en andre er ren politikk og umulig pr. def. Det riktige spørsmålet er: hvem lager
 den beste kopien? ( Opprinnelsesprodusenten vinner naturlig nok ofte her.)
Jepp, ren politikk!

-Hvor stålet kommer fra er uvesentlig. Dersom alle platedeler er formet og sammenføyet på en måte som gjør reparasjonen
 usynlig for det blotte øye, er du så nær kopi av orginal du kan komme. Alt annet er politikk.
Enig

-En bil har ikke sjel.  Det er hva bilen får deg til å føle som du opplever som "sjel".
  Eller sitter det mellom øra på eieren? Om det er sanne historier kan ikke bilen bekrefte. Alså : politikk.

Dette har jeg forsøkt å belyse hundre ganger, sjelen, historien osv er bare ei skrøne du velger å tro på... Biler som blir tatt inn fra Sverige er for eksempel fullstendig historieløse... inntil man møter forrige eier på Mantorp!  

Dette innlegget ditt TT kan lett være det mest klarsynte innlegget jeg noengang har lest... og alt jeg kan si er GANGER TO!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #136 på: februar 26, 2010, 10:08:50 am »


Interessante betraktninger.
Dette med hva som er mest politisk korrekt ift å ha én bil på veien eller fem vrak i låven, synes jeg er spesielt interessant.  Dette handler blant annet om redsel for å støte andre eller oppretholdelse av et godt navn og rykte. Den samme redselen er med på å begrense gode diskusjoner med temperatur. Jeg mener derfor man skal gi fullstendig f... i hva som er mest politisk korrekt.

Helt enig  Gliser Gliser Gliser

(Thomas: Gode og balanserte betraktninger Blunker)


* 0073-Teufel-Heb-at-SCC.jpg (163.76 KB, 561x374 - vist 219 ganger.)
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #137 på: februar 26, 2010, 10:11:04 am »

Det enkleste (og kansje beste) er vel strengt talt å gi fullstendig F i allt og alle å kjøre sitt eget løp??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #138 på: februar 26, 2010, 10:13:24 am »

Det enkleste (og kansje beste) er vel strengt talt å gi fullstendig F i allt og alle å kjøre sitt eget løp??

Bingo
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #139 på: februar 26, 2010, 10:18:38 am »

Det enkleste (og kansje beste) er vel strengt talt å gi fullstendig F i allt og alle å kjøre sitt eget løp??

Bingo

Du kødder? Eller er vi for ca første gang i dette forumets historie relativt enige? Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #140 på: februar 26, 2010, 10:35:17 am »

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: TT for PRESIDENT!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #141 på: februar 26, 2010, 10:43:35 am »

Det enkleste (og kansje beste) er vel strengt talt å gi fullstendig F i allt og alle å kjøre sitt eget løp??

Bingo

Du kødder? Eller er vi for ca første gang i dette forumets historie relativt enige? Blunker

Hehe, nei ikke 1 April enda :-) vi har da vært enige ganske mange ganger, jeg har bare ikke ytret det før :-D

TT har særdeles gode poeng her!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #142 på: februar 26, 2010, 10:47:12 am »

Hva er politisk korrekt? Enkelt, når du får så ørene flagrer har du gjort noe som vedkommende ikke liker.
En grei sikkerhetsventil mot enkeltpersonens medfødte dårlige smak...
Får du IKKE så ørene flagrer så kan du ta for gitt at det du gjør er forholdsvis politisk korrekt...

Gir du F får du så ørene flagrer... alle de som går å venter på at alle skal gi F i hva alle andre mener venter forgjeves... folk HAR meninger... det er det som gjør de til mennesker...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #143 på: februar 26, 2010, 11:06:24 am »

Må si meg veldig enig med TT,

I den grad det kan snakkes om helt orginale biler eller "urørte" biler må det være en museumsbil som er satt der rett fra samlebåndet.

Alle andre er det byttet deler på eller gjort nasjonale tilpassninger på i større eller mindre grad.
 I mine øyne er det resultatet som teller, uansett hjemmelaget, repro eller orginalt. noen av de fineste bilene jeg har sett er mer eller mindre hjemmelaget fra bunnen av, ref impression II av chip foose.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #144 på: februar 26, 2010, 11:51:58 am »


-Poenget mitt er: Hvis det blir satt for strenge føringer, får vi alle svin på skogen.

 Politikk begrenser kreativitet i dette tilfelle. Hvis alle er redd for hva andre mener,
 blir ingenting gjort. Det sikreste blir å gjøre intet, og det er vi vel ikke interessert i?

Så konklusjonen er helt riktig, det beste er å gi faen i politikk, og heller glede seg over egen og andres kreativitet,
Denne hobbyen er skapt fra kreativitet og morro. Ikke la "politikerne" ødelegge med omfattende føringer på rett og galt.

Og enten vi driver med krativt arbeid som orginal kopiering, callook kopiering eller egen fantasi , gjør vi akkurat det samme.
 Man leker bare  litt mer "gud" når man endrer etter ønske under gjenfødelsen av drømmebilen.

-Thomas
.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #145 på: februar 26, 2010, 12:01:29 pm »

-En bil har ikke sjel.  Det er hva bilen får deg til å føle som du opplever som "sjel".

-Tidligere livshistorie til en veteranbil blir sett på som viktig. Men har bilen hukommelse? Vet den hva den har vært med på?
  Eller sitter det mellom øra på eieren? Om det er sanne historier kan ikke bilen bekrefte. Alså : politikk.


Hva er det du sier!?  Sjokkert Klart (noen) biler har sjel! Glad

En sjel hos et menneske er ifølge Store norske leksikon "noe som er mer enn det rent legemlige". Noe ikke-stoffelig, man kan si noe mer enn summen av alle dine kroppsdeler.

Noen biler er på samme måte mer enn bare summen av alle delene. Det er bilens sjel.

For meg ligger mye av sjelen i bilens historie, både det den har vært gjennom før du eide den og det du har opplevd med bilen. Og kjøreopplevelsen, som delvis er et produkt av hva bilen har vært gjennom.

At bilers historie er politikk fordi bilen ikke har hukommelse eller kan snakke er jo - unnskyld kraftuttrykket - pølsesnakk Glad

Det er masse historie i dokumenter og muntlige historier som har fulgt bilen. Den bilen med mest sjel for meg, er brannbilen min. Jeg kan introdusere deg til den så vil du skjønne at biler har sjel og livshistorie. Fra dokumentene som fulgte bilen som viser service-heftet fra dagen den ble pluket opp hos Harald A. Møller og kjørt opp gjennom landet.

Til historien bilen selv forteller - stigen på taket som er full av beis- og malingrester, den store bulken i motorlokket fra da noen rygget bilen i brannpumpehengern, til bilens kallenavn på radioen skrevet på dashbordet eller gummistøvlene med ståltupp som står igjen etter brannmannen som tok vare på brannbilen og hindret alt snakk om salg selv om den sto der nesten ubrukt i mange av de siste årene bilen var i tjeneste.

Og all den livshistorien og sjela opplever man før man har gjort det aller beste - å vri om nøkkelen og kjøre seg en tur. Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #146 på: februar 26, 2010, 12:36:36 pm »

Tror du misforstår EspenX. Jeg setter ting litt på spissen for debattens skyld.

Poenget er ikke om du er glad i bilen din eller ikke.
Det er følelser du har for bilen din. Bilen har neppe noen følelser for deg desverre,
nettopp fordi den mangler noe viktig : sjel.
Ikke for å ødelegge gleden, men for å være kjedelig realist.

Og det at bilen har en historie og arr som backer opp denne er supert, men det er kun
viktig i en følelsesmessig og dermed politisk vurdering av bilen.

Eksempel: Hvis jeg viser deg en hjulkapsel og forteller deg at denne er verdt 100.000 kr.
fordi den satt på Porsches private prototype, ville du blitt imponert.

Viser jeg den samme hjulkapselen og forteller at det er en taiwan kopi jeg betalte 10 kr for,
blir du ikke imponert.

Samme del, forskjellig historie, skjønner. Dermed et politisk verktøy.


Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #147 på: februar 26, 2010, 12:51:28 pm »

Nettop... Historiene er mer viktig for enkelte enn bilen.....
Sjela ligger i folk, og hva de velger å tro på når det gjelder bil/deler/historie...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #148 på: februar 26, 2010, 13:09:32 pm »

Nettop... Historiene er mer viktig for enkelte enn bilen.....
Sjela ligger i folk, og hva de velger å tro på når det gjelder bil/deler/historie...

Historien til bilen er av og til så viktig for enkelte at den blir til i ettertid.....
Og da er del kansje folka som mangler sjel...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #149 på: februar 26, 2010, 13:12:48 pm »

Hva med underholdningsverdi? Det bør også være en del av denne saken... noen er flinke på historier... Biler er ikke flinke på historier... men setter du de rette delene på bilen så juger den godt på egne bein.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!