VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: 1835cc på mai 28, 2012, 09:09:59 am



Tittel: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.
Skrevet av: 1835ccmai 28, 2012, 09:09:59 am
Hei folkens!

Hvor mye mere ladetrykk kan mann kjøre med 116 racefuel i forhold til 98 oktan,- uten og få tenningsbank.Det sies at 1 bar er grensen for 98 oktan.


Tittel: Sv: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.
Skrevet av: Trond Dahlmai 28, 2012, 11:20:44 am
Hvorfor ikke se på E85?


Tittel: Sv: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.
Skrevet av: 1835ccmai 28, 2012, 17:23:03 pm
Hvorfor ikke se på E85?
går det og bruke E85 på forgasserturbo oppsett?eller er det noe som må brukes i EFI sammenheng p.g.a den feite blandingsforholdet (A/F)?


Tittel: Sv: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.
Skrevet av: BeetleBugmai 28, 2012, 18:28:44 pm
Hvorfor ikke se på E85?
går det og bruke E85 på forgasserturbo oppsett?eller er det noe som må brukes i EFI sammenheng p.g.a den feite blandingsforholdet (A/F)?

Man bruker E85 og forgassere med stort hell på NA motorer så hvorfor skal det ikke fungere med E85 og sugeturbo? Beregn ca 30% mer fuel sammenliknet med vanlig bensin.


Tittel: Sv: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.
Skrevet av: 1835ccmai 28, 2012, 21:26:33 pm
Hvorfor ikke se på E85?
går det og bruke E85 på forgasserturbo oppsett?eller er det noe som må brukes i EFI sammenheng p.g.a den feite blandingsforholdet (A/F)?

Man bruker E85 og forgassere med stort hell på NA motorer så hvorfor skal det ikke fungere med E85 og sugeturbo? Beregn ca 30% mer fuel sammenliknet med vanlig bensin.
Ok.Så det vil si at hvis det under pådrag(1 bar ladetrykk) ligger på ca.12-12,5 A/F med 98 oktan, må det dyses til rundt 8-8,5 med E85.Hva kan man forvente ved å stille på trykket ytterlige o,5 bar, og hva kan evt effektøkning dreie seg om?Vil motoren gå kjøligere med 1,5 bar E85 kontra 1,0 bar 98 oktan...(ingen intercooler)?



Tittel: Sv: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.
Skrevet av: BeetleBugmai 28, 2012, 21:43:48 pm
Ok.Så det vil si at hvis det under pådrag(1 bar ladetrykk) ligger på ca.12-12,5 A/F med 98 oktan, må det dyses til rundt 8-8,5 med E85.

Google og du vil finne all info du trenger om E85 vs vanlig bensin / lambda og AF. Det vil heller ikke overraske meg hvis din AF måler har en egen seksjon om E85 (mener å huske du har Innovative)

Hva kan man forvente ved å stille på trykket ytterlige o,5 bar, og hva kan evt effektøkning dreie seg om?Vil motoren gå kjøligere med 1,5 bar E85 kontra 1,0 bar 98 oktan...(ingen intercooler)?

Det overrasker meg litt at du ikke har fått med deg at E85 er tilnærmet en gudegave for oss med turbomotorer. Trøndere er kanskje litt trege  ;) Motoren går både kaldere og du kan skru opp trykket mange hakk sammenliknet med bensin. Ladeluften vil såklart bli varm men E85 vil hjelpe deg der også.

Ulempen er egenskapen E85 har til å suge til seg fuktighet. Din forgasser vil kanskje begynne å irre samt du må benytte slanger som tåler E85. Det finnes produkter som forhindrer dette og som du kan blande i tanken. At du også må opp 30% i leveringkapasitet betyr at en del må bytte pumpe.



Tittel: Sv: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.
Skrevet av: 1835ccmai 28, 2012, 22:17:11 pm
Ok.Så det vil si at hvis det under pådrag(1 bar ladetrykk) ligger på ca.12-12,5 A/F med 98 oktan, må det dyses til rundt 8-8,5 med E85.

Google og du vil finne all info du trenger om E85 vs vanlig bensin / lambda og AF. Det vil heller ikke overraske meg hvis din AF måler har en egen seksjon om E85 (mener å huske du har Innovative)Kjører med AEM sin bredbåndslambda,og mener jeg kan justere på den ja.....hadde innovat ja....og aldri mer:)

Hva kan man forvente ved å stille på trykket ytterlige o,5 bar, og hva kan evt effektøkning dreie seg om?Vil motoren gå kjøligere med 1,5 bar E85 kontra 1,0 bar 98 oktan...(ingen intercooler)?

Det overrasker meg litt at du ikke har fått med deg at E85 er tilnærmet en gudegave for oss med turbomotorer. Trøndere er kanskje litt trege  ;) Motoren går både kaldere og du kan skru opp trykket mange hakk sammenliknet med bensin. Ladeluften vil såklart bli varm men E85 vil hjelpe deg der også.

Ulempen er egenskapen E85 har til å suge til seg fuktighet. Din forgasser vil kanskje begynne å irre samt du må benytte slanger som tåler E85. Det finnes produkter som forhindrer dette og som du kan blande i tanken. At du også må opp 30% i leveringkapasitet betyr at en del må bytte pumpe.