Gasserene hadde ikke antydning til dette ifjor, og vil anta at siden motoren er litt større, så vil den ha mer suppe.
Nja.. Enig at den trenger mer suppe siden den er større. Men..
En forgasser er ikke en pumpe... Men en duppedings som drøpper ut litt fuel etter hvor mye luft som går gjennom den. Så større volum = mer luft = mer fuel fra gasser
Co/blandingsskruene har utløp under spjell når dette er lukket.
Lavfartskretsen ligger rett over lukket spjell og gir fuel etter vakumet som ligger blir under halsringen når spjellet åpner for hullene.
Emulsjon rør med main og luft dyser gir fuel ut av sprederen i toppen av gasseren som krever større hastighet før vakumet klarer og suge noe ut av kretsen.
Akspumpen derimot. Pumper fuel.
Slik jeg har forstått og forstår det ut ifra hvor progresjonshullene er borret. Så vil det tredje progresjonshullet gi mer bensin på hele lavfartskretsen når spjellet åpner for dette hullet. Som borres ovenfor de eksisterende to til lavfartskretsen. Og før lufthastigheten er høy nok til å suge ut av sprederne. Dvs forgasseren vil være upåvirket (sett bort fra dysestr og dyseholder) under ca 5% spjellåpning. Men gi litt mer over dette. Og siden vakumet som suger ut bensin øker når den får suge fra 3 hull kontra 2. Må lavfartskretsen få litt mindre dyser for å opprettholde samme blandings forhold
Så i dette tilfelle hvor problemet oppstår @ wot. Skal etter min fortåelse 3de progresjonshull ikke ha innvirkning. Men heller gi større betydning ved små gassjusteringer i normalt kjøretempo. Dvs med nesten lukkede spjell.
Mindre holdere til lavfartsdysene vil fungere etter min forsåelse fungere som ett emuljonsrør. I all enkelhet. Mindre holder = mindre luft = mer vakum på lavfartsdysene = mer bensin. Og forskjellene vil være mindre jo større vakumet blir.
Arrester meg gjerne om jeg tar feil.. da jeg er selvlært. Og ikke fungerer så godt som internett svamp.
Jeg tror fortsatt, i Erlends tilfelle, at det dreier seg om for mye bensin, når akspumpen squirter. Og ville prøvd med mindre lavfart for å se om det blir bedring. Men først av alt ville jeg hatt en tilskuer og dobbeltgasset litt. Prøvd da og legge merke til om dette kun skjer når du planter pedalen i bunn. Eller uansett når du har pedalbevegelse på samme turtall og gir....