Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 83
|
123
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra
|
på: mars 17, 2015, 01:39:14 am
|
E-218 var mitt bygge. Jeg skulle ha en oval. Men på den tiden var de umulig og oppdrive. Så løsningen ble å sveise inn vinduer og dash i den gamle 1959 looker'n til Øyvind Berger. Noen tusen timer senere hadde jeg min egen oval. Men dessverre noen år for sent for look'n. Bilen lever ennå i Oslo. Men ikke fullt så ekstrem. Resten av Berger bilen står under A-510. Som ble importert fra Sverige. Også en Jessheim bil. Begge bilene var stort sett stereo på hjul.. Og digre pengesluk
|
|
|
124
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva begynte det med?
|
på: mars 15, 2015, 23:48:26 pm
|
Det begynte som 16 åring.. En kompis kjøpte seg breddet 1302, en stygg som juling breddet sak. Med 8" lemmertz bak. Og sidepipe som datt av hver gang det ble gitt gass. Av alle ting forelsket jeg meg i dette makkverket av en bil, og gikk bak ryggen på foreldrene mine og kjøpte min egen 1973 1303s. Ingen av de hadde ett snev av bilinteresse så noen hjelp hjemmefra fantes ikke. Men bilen var fri for rust. Og 2 år senere stod den klar til dagen jeg fikk lappen. Med customblandet lakk, 7+9" ATS. Og senket i front med 300 kilo kjetting. Det var tider det.. fikk ihvertfall ikke fartsbot. Og senkesettet kunne fjernes på stedet. Etter det har det gått slag i slag. Og er nå på det 25 året med luftkjølt Volkswagen som hovedinteresse. Mange entusiaster har kommet og godt i vennekretsen. Men meg blir de aldri kvitt! Først var det boble som damemagnet.. og ja det funket på tidlig 90 tall. Så ble det pastell cal-look Deretter Nasca konkuranser med Bilstereo. For så og få bilen til å går fortest mulig rett frem. Der er jeg ennå. Hobbyen for meg er "å få til selv". Alt jeg gjør er selvlært og gjennomført av meg selv. Med disse premissene tar ting litt tid. Men det er for meg hele hobbyen. Hvor mange biler det har blitt opp igjennom er jeg ikke sikker på. Da flere har blitt glemt. Skulle gjerne ønske jeg hadde en skriftlig oversikt på bilene og motorer jeg har klådd på. ..eller kanskje det er like greit å ikke vite
|
|
|
129
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: EL-bil!!
|
på: februar 27, 2015, 11:58:01 am
|
Endelig en bekreftelse på at bilde i profilen din virkelig er deg. Majoriteten av elektriske artikler som brukes i dagliglivet er ment for kjerringer. For å forenkle hverdagen.. Og elbil havner i samme kategori som vaskemaskin, tørketrommel, støvsuger, oppvaskmaskin, varmetepper og vibratorer. Alle jeg kjenner som har kjøpt elbil.. har på en eller annen måte mistet noe av manndommen. Umulig å sette fingeren på hvorfor. Men det står liksom ikke samme respekten rundt en elbil-sjåfør. Der de kommer glidende med rare smil og null lyd. Og leter febrilsk etter nærmeste skjøteledning. Når det er sagt.. Gratulerer med nytt fremkomsmiddel. Håper batteripakken lever lenger enn forventet. Og at du kun lader på natterstid da vi har den grønneste strømmen i ledningene våre. *** leses med en stor neve ironi *** Da jeg også kunne tenkt meg en El-golf. Men har ikke råd
|
|
|
130
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Aktivitet på forumet
|
på: februar 27, 2015, 11:38:45 am
|
Facebook suger som erstatning av ett forum. Da postinger blir og se på som kortvarige pga mengde og søkemuligheter. Men ypperlig til kortvarig PR for de som tenner på slikt. VWNorge forumet er fint som snus ser vi bort fra 2 ting. Og det er søkemulighet. Mange håpløse tråder som risting ved igangkjøring og hvor billig er det å trimme en motor, kunne vært unngått om det kunne søkes på en vettug måte. Og gjentagende topics blir kjedelig i lengden for den flittige bruker. Den andre store feilen er komprimering av bilder. Gjennom årene har det blir utallige timer med først komprimering på nett, lagring, for så og poste her. Så feilmelding om at filen er fortsatt for stor. Og når du får den ned i størrelse får du beskjed om at postingen er gjort fra før... Noe det ikke er. Så er det å begynne forfra med å skrive alt på nytt. Da en såklart har regnet med at dette går i orden.. så teksten har du ikke kopiert. Det mange postinger som blir unngått da det rett og slett blir for tidkrevende. Skjønner at serverplassen fort ville blitt full om alle hadde fått postet bilder på +5mb. Men det burde jo gå ann å få automatisk komprimering av bilder lik facebook og andre forum. Ellers ligger VWnorge som startside fortsatt hos meg. Så dere blir nok ikke kvitt meg med det første
|
|
|
132
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: februar 23, 2015, 21:32:09 pm
|
Ikke bank inn aluhylse, og Prøv for guds skyld ikke JB weld. Blokka liker hverken presset fra hylse når godset er så tynt, eller å bli oppvarmet på dette stedet. En god silikon løser problemet uten ettervirkninger. Da dette er ett punkt uten belastning annet enn å tette for oljelekkasje.
Om den ikke hadde vært borret opp allerede hadde aluhylse vært løsningen. Men dette er kun før maskinering. 1/100mm presspasning og min venn Loctite 638 løser problemet permanent.
[attachment=1]
Når det kommer til nøyaktighet på plassering av pinnebolthullene fra Volkswagen. Kan jeg kun si.. at den er fraværende ;-) Så shit happens ved borring til 94mm
|
|
|
135
|
Forum / Drag-race / Sv: SnöVit
|
på: februar 15, 2015, 21:44:56 pm
|
Ikke for å drepe entusiasmen.. men det er viden kjent at klutsj wheelie-starter bryter fotoceller med bakhjula. Hvor ofte kjørte den 10'ere? Eller var det kun en gang.
Usveisede superflow topper og innsug med 44x37 ventiler. 191km/t i mål. 2400lbs trykkplate og sinterklutsj mye som skurrer her.
Tipper dette var en 11,2 bil... som vippet seg forbi fotocellene en og annen gang. Men uansett godt gjort.
|
|
|
136
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oljetrykk og temperatursensor
|
på: februar 13, 2015, 01:46:51 am
|
En ting har Autometer, VDO og Biltema til felles. De viser ikke riktig. Og det kan også variere fra instrument til instrument innen det samme merke. Men det viktigste er at det viser det samme hver gang.. dvs at du får med deg om det blir unormaliteter.
Om hundre grader virkelig er hundre grader tester du i kokende vann.. og trykk kan sammenlignes med ett manuellt manometer av god kvalitet.
|
|
|
138
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som vet hva dette er!!
|
på: februar 05, 2015, 00:19:26 am
|
Det er ett 1302/03 understell med "hjemme" montert type 3 automatkasse. Hvor det er satt på ring på viftehuset ved viften er jeg usikker på. Skal du kvitte deg med kassa?
Demonter med forsiktighet. Da oljepumpestangen inn i kassa lett bøyer seg ved demontering...om da ikke konverteren løsnes fra flexplata først.
|
|
|
139
|
Forum / Problemløseren / Sv: scat svinghjulsbolt
|
på: februar 01, 2015, 01:17:27 am
|
Varsko.. har du ei støpt drittveiv tåler ikke gjengene i veiva slike moment.
Det finnes bedre produkter for å hindre skjæring enn locktite ;-)
|
|
|
141
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Oxy Boxer spørsmål
|
på: januar 28, 2015, 10:02:20 am
|
Det beste svinghjulet tilgjengelig til dette oppsettet kommer fra 1700 type 4. Orginal smidd VW med 200mm klutsj. Men det er langt mellom hvert svinghjul om dagen. Ellers blir det Kennedy/China. Orginale råder.. Ja. Men det må settes inn mindre kryssboltforinger for å matche type 1 kryssbolt. Bakdelen med de er tyngden. Orginale stempler.. Du kan bruke de. Men vil ikke. God kvalitet. Men wbx har forbrenningsrom i stempelet. Noe som vil gi for lav kompresjon med type 1 topper. Pinneboltene må byttes. Og helst flyttes i blokkhalvdelene. Men det går ann og kjøpe uborrede topper. Foringer til type 1 løftere er ett must. Men det finnes ikke-hydrauliske type 4 løftere som passer inn. Men anbefaler absolutt type1 løftere. Lettere og bedre tilgjengelighet. Til slutt. Det verktøyet du har avbildet. Ligger det ann mot vannkappen på blokka. Eller inne mot stempelveggen? Om det ligger mot vannkappen, og du skal bruke de rådene videre.. MÅ de sjekkes for retthet!! Da dette ikke skal demonteres slik
|
|
|
145
|
Forum / Problemløseren / Sv: tiltrekkingsmonent på ARP råder
|
på: januar 23, 2015, 14:59:35 pm
|
Da har du ARP 2000 bolter. 5/16 tykkelse. 1,5" lengde.
De skal enten dras 0,0056" i strekk (0,14mm)
Om du ikke har utstyr til dette brukes momentet 24 ft/lb (32,5nM)
Boltene skal tiltrekkes stegvis. Jeg drar først 10nm, deretter 20nm og til slutt endelig moment, eller strekk.
Ett tips er å måle alle rådebolter nå. Og merk deg hvor du setter de. Så kan du måle lengden på de ved neste demontering/montering. De skal ikke permanent strekkes. Da er de kastbare.
Viktig å bruke medfølgene fett på gjengene og under skallen!! Om du ikke har.. bruk CV fett eller annen molybden smøring. Kamfett (friksjonsmiddel funker også).
|
|
|
147
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor
|
på: januar 20, 2015, 09:32:47 am
|
Hvorfor sveise? Får da slangekoblinger i alle typer matrial i alle str. Angående blokker og sveising går alt så lenge sveiseområdet er lite, og ikke varmen all verden. Men ved større sveisejobber slår det seg og full maskineringsjobb må påberegnes. Blokkhalvdelene bør være dratt sammen under sveising. Eller ennå bedre, skrudd ned mot ett sveisebord av grov kaliber (stålplate over 20mm)
|
|
|
149
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n
|
på: januar 20, 2015, 00:40:18 am
|
De må brukes og slipes en to tre ganger før de blir stabile. Er varmen som gjør de konkave. Og til slutt tar de bare helt ytterst ;-)
|
|
|
150
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n
|
på: januar 17, 2015, 00:32:51 am
|
Feil! Kam i turbo har ikke noe med riktig eksosmengde. Men sylindertrykk og biggest bang you can get. Uforbrent bensin i eksosen fører bare til nedkjøling av eksosen og derav mindre volum. Dårlig drivstofføkonomi er såklart også en følge. Derfor større lobeseperasjon og mindre felles åpningstid av eksos og innsugsventil. På en kompressormotor spiller det ikke noe rolle om eksosen blir avkjølt. Men lite effekt pr liter fuel vi putter inn en downside. Derfor antok jeg at større lobeseperasjon var positivt. Når det ble spådd tvil.. begynner jeg å tvile selv. Så frem med google. Og jammen viser det seg at jeg antok riktig... http://www.onallcylinders.com/2013/03/15/blower-basics-part-3-tuning-and-upgrading-for-maximum-performance/...i det minste.. rett i forhold til det denne skribenten mener. Men who knows. Kan jo ha lært alt på internett han også..
|
|
|
|