Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« på: mai 19, 2019, 16:03:15 pm » |
|
Tja. Kjøp av en dame på 75 år for ca.11 år siden eller noe. Kjørte den i noe få år, solgte den for deretter å kjøpe den tilbake for 3 år siden. Påbegynt nedplukking for drøyt 2 år siden. Endelig fått ånden over meg og har startet å [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] kappe ut dårlig stål. Til -03 å bære er den i grunnen solid, men har noe tull de vanlige stedene, kanaler. Mye bra her men bakre del på ve.siide er svak. Har de fleste delene for å få dette bra igjen. Innerskjermer er helt supre og det skyldes at bilen har vært grundige tectylert.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #1 på: mai 19, 2019, 16:05:29 pm » |
|
Skiftet bakspisser, front- og bakplate
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #2 på: mai 19, 2019, 16:07:46 pm » |
|
Innerskjermer. Fjernet gammel Tectyl
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #3 på: mai 19, 2019, 16:09:08 pm » |
|
Løftet av karosseri for å fikse kanaler, senere bunnen.
D4D79A7C-095B-44A7-9753-040B9FA7AB71.jpg (107.44 KB. 800x600 - vist 354 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #4 på: mai 19, 2019, 16:11:13 pm » |
|
Så var det å se på tilstanden til kanaler. Visste at ve side ikke var helt bra, så fant en del overflaterust der😁
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #5 på: mai 19, 2019, 16:12:35 pm » |
|
Litt mer overflaterust bak de forskjellige lagene av stål😎
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #6 på: mai 19, 2019, 16:17:36 pm » |
|
Nå får en bare ha godt mot! Venter på kanalbunn som skal komme tirsdag. Har ytterkanal, repstykket som er i bakkant av kanal, samt litt stål for å fikse annet som dukket opp. Aller mest lyst til å levere bil på verksted for å få skiftet begge kanaler, men vil prøve å holde kostnader nede og heller bevares å mye som mulig av originalt stål.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
Innlegg: 595
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
|
« Svar #7 på: mai 20, 2019, 08:50:58 am » |
|
Det er bare å stå på! Vet godt hva du skal igjennom. Men har ikke kunnskap til å gjøre dette selv og må da betale for dette Blir morsomt å følge prosjektet og fremdrift. Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #8 på: mai 20, 2019, 09:18:49 am » |
|
Raskeste og letteste hadde vært å levere det til verksted, men det er den kostnaden da! Har mulighet for hjelp av dyktige personer som er sveisere, men tar det jeg kan selv først.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #9 på: mai 20, 2019, 22:09:02 pm » |
|
Hmm, her har noen fikset litt en gang, og latt være å sveise i ytterplaten oppunder sprutsonen. Får fikse opp dette og etterhvert.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #10 på: mai 24, 2019, 12:36:16 pm » |
|
Mer rust bak karosserifeste! Skjærer ut del og bytter litt metall på feste. Ikke lett å få av da det er nok av sveisepunkter på hele kulestykket. Har funnet de fleste, ment rolig et par igjen som jeg ikke har funnet enda. I morgen skal det være av og fikset. Neste blir kanalbunn.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #11 på: mai 24, 2019, 13:08:20 pm » |
|
Hurra Elsker prosjekttråder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #12 på: mai 26, 2019, 02:00:46 am » |
|
Fint, for denne kan bli lang! Finner mer jo mer jeg kapper bort Nå er plate med stål kjøpt inn for å lappe og lage deler.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #13 på: mai 26, 2019, 19:38:47 pm » |
|
Fått kappet bort mer overflaterust Bruker for mye tid på å se hva som er lurt å gjøre, og har funnet ut at å levere den bort til noen som jobber med slikt, hadde vært det lureste. Betale å lukke øya. MEN, om å ikke miste motet å ta litt og litt rundt om så en ikke går lei. Nå blir det å kappe grovt og reint og bygge opp igjen etter beste evne. Mye av rusten på hø side skyldes en dårlig reparasjon gjort for mange år siden. Fuktighet har fått lov å krype opp😫
|
|
« Siste redigering: mai 26, 2019, 19:55:40 pm av Ketil S. »
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #14 på: mai 26, 2019, 20:43:50 pm » |
|
Kult å se at andre også tar å bretter opp armene å gjør denne jobben ordentlig eng ha g for alle. De hjørnene foran bakhjulet er litt av ett platemekka med vinkler. Lag på lag med plater osv. Jeg syntes det var lettere å bedre å kappe ut der de er sveist osv originalt før du bytter ut enn å bytte ut små partier med noe plater. Få tak i noe original utkapp eller reprodeler.
Husk å behandle platene før du sveiser de sammen med noe sveiseprimer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #15 på: mai 26, 2019, 20:55:13 pm » |
|
Bygger opp de innvendige av tilpassede plate, utvendig har jeg kjøpt ferdige. Det samme med ytterkanal og kanalbunn. Mye bra originalt stål i kanalene, kun rævva helt bak.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Endre S
Supermedlem
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
|
« Svar #16 på: mai 26, 2019, 21:14:55 pm » |
|
Stå på Ketil. Glad eg slapp alt det der selv :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #17 på: mai 26, 2019, 22:09:24 pm » |
|
Ja du hadde et bedre utgangspunkt😄 Denne er ikke gal til -03 å være, men det er den gamle, dårlige, reparasjonen som har ødelagt hø.side. Ve. er bedre. Litt småplukk ellers, men stort sett solid bil. Gjør jeg det ordentlig nå, holder den lenge.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #18 på: juni 19, 2019, 08:09:40 am » |
|
Hatt litt annet å sysle med, men nå er vi igang igjen. Hentet nye sveisedeler i går, og fått kappet bort litt mer for å få skiftet dårlig stål. Nå blir det skifte av hø tverramme, kanalbunn og ytterkanal hø og ve side. Hø side er det kun litt dårlig helt bak, så det blir litt småkapp her og der. Boret opp noe djevelsk med sveisepunkter.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #19 på: juni 19, 2019, 08:10:46 am » |
|
Og litt til
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #20 på: juni 19, 2019, 14:45:14 pm » |
|
Dette blir kjempe bra. Nesten som å se på gamle tråden min da jeg har gjort akkurat det samme på den 1303.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #21 på: juni 19, 2019, 22:41:12 pm » |
|
Fikk en time i garasjen og fikk av kanalbunn hø side, samt delvis løsnet tverrvange fra kanal. Skal nå på med ny ytterkanal før ny tverrvange og kanalbunn kommer på plass. Bare å komme med gode tips.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #22 på: juni 19, 2019, 22:58:49 pm » |
|
Bra 👍 Husk å bruk sveiseprimer mellom plater du skal punkte sammen. Jeg brute en ifra Wurth som het om jeg ikke husker feil Quattro. Å den lakken som er på sveisedelr er bare dritt så det beste er å få av den lakken å få langt på noe owatrol eller noe 2 k primer.
Du bør også punkte festebraketten bedre fast både på bakplata og frontplata. De repro festene er dårlige. Har du originale så ser du gods forskjell så jeg hadde sveist de på isteden. Det gjøre jeg. Den lista til bagasjeroms pakningen bør du ta av, behandle mellom platene å så sveise den på igjen. Under listen er det bart stål.
|
|
« Siste redigering: juni 19, 2019, 23:06:15 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #23 på: juni 20, 2019, 10:00:31 am » |
|
Ikke lett å se, men både front- og bakplata er slipt og grunnet på baksiden med en offshoregrunning jeg hadde. Brukte den på en -63 jeg gjorde samme jobben med, og den grunningen er rå. Utvendig blir tatt etterhvert, Har en tendens til å sveise deler rikelig for godt hold. Merker godt forskjellen på ståltykkelsen på originalt kontra repro Alle deler blir grunnet med sveisegrunning, samt at jeg har et spann med Ferrobet som skal brukes andre steder. Er 3’de bobla jeg plukker og fikser opp, men en støter på deler som skal skiftes, som en ikke har vært borti før på de andre bilene jeg har renovert. Bare å ta tiden til hjelp, godt med kaffi, snus og musikk i garasjen.
|
|
« Siste redigering: juni 20, 2019, 11:30:02 am av Ketil S. »
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
|