mai 15, 2024, 16:13:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Smelling i potta/forgassere  (Lest 1665 ganger)
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: juni 16, 2014, 18:45:04 pm »

Har montert doble 40 IDF gassere på min 1600 T1.
Etter synkronisering og litt justering av forgasserene smeller det litt i potta på tomgang og når jeg slipper gassen i f.eks. nedoverbakker. Kan også komme en og annen poff ut av venstre gasser på tomgang.
Tenninga er riktig, så problemet er nok ikke der.
Jeg mistenker fet blanding, men den soter ikke nevneverdig, kanskje ørlite grann ved rusing fra tomgang.
Til opplysning, "dansken" på unneberg bil dyset de ned for meg ved kjøp så de skulle fungere på en org. 1600.

Noen tips?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 16, 2014, 21:30:13 pm »

Smelling i potta på tomgang er ofte et tegn på mager blanding. Prøv litt ut på blandingsskruen.
Kan også være tegn på at en eller flere ventiler har for liten klaring til vippen slik at den ikke lukker skikkelig (eller dårlig/brent ventil) Da kan du få detonasjon opp av innsug eller ut i potta avhengig av hvilken som ikke tetter.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2 på: juni 16, 2014, 22:19:38 pm »

Den har gått strålende med en sentermontert 34 PICT og den ble slik etter montering av doble gassere så da satser vi på at det er mager blanding.
Skal forsøke å justere litt mer i morgen, skal for sikkerhetsskyld kontrollere ventilklaring selv om den skal være ok etter justering for noen uker siden.

Takk for svar Glad
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 16, 2014, 22:49:44 pm »

Sjekk også at du har klaring mellom forgassere og viftehus. Ligger de mot viftehuset er det vrient å få innsugene tette mot toppen.. derav falskluft og mager blanding. Poff og smell.
Loggført

Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: juni 16, 2014, 23:04:10 pm »

Sjekk også at du har klaring mellom forgassere og viftehus. Ligger de mot viftehuset er det vrient å få innsugene tette mot toppen.. derav falskluft og mager blanding. Poff og smell.

Når du sier dette tror jeg at jeg vet hva problemet er.
Når jeg skulle montere forgasserene på innsugene var det nemlig ikke plass til å få på en av de 4 muttrene som skal feste forgasser til innsug.
Forgasser sitter altså kun i 3 skruer. Skal få demontert innsugene slik at jeg får på den siste mutteren på begge forgasserene.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: juni 17, 2014, 23:16:12 pm »

ikke uvanlig å måtte "masere" viftehuset med en hammer  Blunker ulikt justerte blandings skruer gir også smell/poff ,eventuelt noe tett i tomgangs krets(er). 
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #6 på: juni 17, 2014, 23:52:09 pm »

Etter tips fra berger justerte jeg blandeskruene igjen, for å prøve med fetere blanding.
Lot den bli varm slik at poffinga kom og justerte deretter alt på nytt, og med det resultat av at poffinga er borte, foreløpig.
Skal pelle av innsug og gassere slik at jeg får på den siste festeskruen også, selv om det pr. nå viser seg å fungere.

Ziggy66bug: Det går på håret, er mellom 1 og 2mm klaring fra forgasser til viftehus Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!