mai 11, 2024, 08:04:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Nå med Megasquirt + Coil-on-Plug  (Lest 49259 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #150 på: mai 20, 2010, 20:02:43 pm »

Fett innlegg! Bekrefter magefølelsen jeg har hatt med min 009-fordeler indeed! Gir skikkelig "sluggish" bunndrag er min erfaring i alle fall.

Kanskje "009" har blitt litt som "110"? Crappy mainstream-shit som alle kjøper?

Jeg kommer til å kjøre std.-fordeler fra nå av, selv uten vakum. Har funket bra til nå tross alt. Bremseresultatet taler jo for s... Ånei, stemmer det... Strek i regninga Osteaktig
« Siste redigering: mai 20, 2010, 20:06:12 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Paddington
Medlem
***
Innlegg: 239
Bosted: Holmestrand



Vis profil
« Svar #151 på: mai 21, 2010, 14:46:10 pm »

jeg er glad for at jeg endelig har funnet ut hva som feiler den f#€%& motoren Glad iallefall i teorien, gjenstår bare å bytte i kveld  Kult
Loggført

61" t1 1200 deluxe
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #152 på: mai 21, 2010, 14:53:10 pm »

jeg er glad for at jeg endelig har funnet ut hva som feiler den f#€%& motoren Glad iallefall i teorien, gjenstår bare å bytte i kveld  Kult

Men husk å koble til vakum. Uten vakumtilkobling på orig.fordeler , er 009-fordeler  i mange tilfeller faktisk bedre.

WBX-fordeler med vakumklokke fra orig.fordeler er en kombo som jeg har god erfaring med.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #153 på: mai 21, 2010, 22:24:31 pm »

Litt uenig i at en 009 er bedre enn std. u. vakumtilkobling. Jeg har i alle fall langt bedre erfaring med std. uten vakumtilkobling enn 009. Har prøvd begge deler på 1600-motoren, og den har mye bedre bunndrag med std.-fordeleren til eksempel. Den har slappere fjærer og trekker opp tidligere. Mine siste ord i den saken, så får folk mene det de selv vil.

Angående WBX-oppsett er dette noe jeg har lyst til å prøve også. Skuddsikker el.tenning og angivelig en god kurve. Må skaffe meg en slik en. Kanskje det havner på 1915-motoren etter hvert?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #154 på: august 28, 2010, 23:29:03 pm »

Javel, så fikk 1600-skrapet nok en facelift!

For de av dere som har snappet opp det siste i 1915-tråden er vel ikke dette noe nytt.

I dag har jeg ligget ca. to timer på veien og kost meg med dønn stabil MS2-styrt tenning. Jeg er helt i oppstartfasen og tuningen har såvidt begynt.
Inntrykket til nå er veldig bra!


* IMG_1138 (Large).jpg (107.67 KB. 1024x768 - vist 320 ganger.)


* IMG_1140 (Large).jpg (160.4 KB. 1024x768 - vist 278 ganger.)


Kommer litt mer oppdateringer i morgen om oppsettet og prosessen med å få det opp og gå.

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #155 på: august 29, 2010, 08:55:06 am »

 Kult legg gjerne ut prosedyre for hall-giver mod.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #156 på: august 29, 2010, 10:19:36 am »

Det kommer min venn! Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #157 på: august 29, 2010, 19:28:05 pm »

Da har jeg fått tunet litt mer i dag, og det begynner å nærme seg så bra som det kan bli med mitt oppsett. Kjørbarheten (selv uten MAP) er helt uslåelig!
Dag og natt fra den gamle 009-fordeleren... Og det beste - Det finnes ingen begrensinger for å tilstrebe perfekt tenning over hele registeret. Ikke bare mht. turtall, men også MAP (Manifold air pressure) og derav fyllingsgrad samt mange andre parametere.
Tuningen har såvidt begynt...

Jeg kan legge ut litt om prosessen for de av dere som anser dette alternativet som interessant/aktuelt:

Jeg kjøpte ECU-en samt stimulator (brukes for testing av sprutet underveis) og ekstra 37-pins kontakt (ledingsnettet loddes til denne) for eksakt 2700,- (inkl. shipping, mva og toll) fra www.diyautotune.com.

Jeg valgte å kjøpe MS2, pcb.-versjon 3.0. Dette betyr at prosessoren er av typen MS2, og kretskortet (printed circuit board) er versjon 3.0. Skal en kontrollere tenning, som jeg gjør, bør en for enkelhets skyld ikke gå for noe eldre utgave enn denne!
Kitet jeg kjøpt var ikke ferdig loddet sammen. Kretskortet kommer 100% nakent, kun ferdig drillet og printet. Alle komponentene kommer i en pose for seg og må loddes inn av brukeren. Fortvil dog ikke hvis dette hørtes altfor vanskelig ut. En kan nemlig også få kjøpt ferdig arbeid - men det er ikke like morsomt og lærerikt mener nå jeg.

Jeg brukte en helg på å lodde sammen og lage ledningsnettet tilpasset mitt oppsett. Dokumentasjonen rundt sammensettingen og forklaringen underveis er meget god, og tro meg når jeg sier at en senere har mye igjen for å kjenne prutets oppbygning!

Det er ikke nødvendig for meg å legge ut i det vide og breie om MS2, for det er tonnevis av dokumentasjon på nettet.

Dette er den beste siden hvis du søker mer basic informasjon og et sted å begynne å lese om konseptet:

http://www.megamanual.com/index.html
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #158 på: august 29, 2010, 19:41:48 pm »

Jeg kjører et oppsett for kontroll av tenning som er veldig basic. De fleste tror jeg foretrekker "Ford EDIS" m. "36-1-triggerhjul" hvilket de av dere som holder på å sette seg inn i MS, kommer til å høre om tusen ganger! Osteaktig
Jeg valgte riktignok å gå en litt annen vei i begynnelsen.

Kort fortalt er ECU avhengig av å vite i hva slags posisjon veiva står i for å kunne tenne/sprute nøyaktig og på riktig tidspunkt. Dette kan løses på uttallige måter, men fellesnevneren er å sende pulser til ECU ved faste og kjente veivposisjoner. Igjen, Ford EDIS er typisk brukt for dette formålet.

Jeg bestemte meg i en tidlig fase for å kjøre et veldig simpelt system som fortsatt inbefatter bruk av en konvensjonell fordeler for å fordele gnisten rundt til de forskjellige sylinderne. Type 1-fordeleren er fin til dette formålet, men å bruke stift til å sende signaler til sprutet (hvilket er fullt mulig) er verken nøyaktig eller gunstig - særlig ved høye trutall (stifteflyt osv.).
Min løsning blei å bruke en Golf 2-fordeler.

Årsaken til valget var at Golf 2 har en type "hall sensor" i fordeleren som sender stabile og cleane pulser på en spenning en selv kan velge (sjekk megamanual -> hall sensor, "pull-up"-resistor). Deler som fordelerlokk og rotor er likt T1, og det er enkelt å modifisere akslingen for å bruke et Type 1-fordelerdrev. Fordelerkroppen må dreies om en del for å få den til å passe i T1-blokka, men dette er ikke store utfordringen for en maskinarbeider eller hvis en har en dreiebenk stående.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #159 på: august 29, 2010, 19:52:37 pm »

senere Type 4 og WBX har jo Hallgiver std og er bolt on.. trenger ingen maskinering Blunker
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #160 på: august 29, 2010, 19:56:05 pm »

Ja, og dette hadde gjort ting enda enklere. Desverre var det ingen av disse inne på huggeren når jeg skulle finne meg fordeler. Og jeg hadde jo selvsagt ikke tid til å vente! Gliser
For allmennheten er nok dette god info som kan bidra til å forenkle litt av prosessen.

Når ovennevnt er utfør er det bare å sette parameterne riktig i f.eks. MegaTune. MegaTune (hvilket jeg bruker for tiden) er et av flere software-verktøy for å stille inn viktige parametere som sprutet senere skal jobbe utifra.
Parametere som ant. sylindere, to- eller firetakt, trigger/sensor-oppsett og tenningstabell er temmelig grunnleggende instillinger som en må få på stell aller først før en kan begynne å leke eller let alone få motoren til å svive noen lunde riktig.
Hvordan dere setter opp parameterne står godt beskrevet på megamanual. Har dere spørsmål, så spør gjerne. Det er mange på forumet som er guruer på dette! Jeg begynner selv å komme greit inn i tenningsbiten. Injection derimot... Det kommer senere!

Jeg oppgraderte firmware (type kode som CPU jobber utifra) til MS2-Extra temmelig fort. Veldig enkelt, og en har et hav av muligheter med tenning og sprut som std.-koden ikke har. Anbefales, uavhengig om en skal starte på basic og jobbe seg oppover.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #161 på: august 29, 2010, 20:03:07 pm »

For de av dere som skal kjøre med sensor (fortrinnsvis Hall og opisk) i fordeler: Det er et parameter som er EKSTREMT viktig å få minst 99% på stell.
"Trigger angle/Offset" og "Angle between main and return".

Igjen, prosedyren står godt beskrevet på nettet.

Er det noe dere skal tilstrebe å få nøyaktig er det denne variabelen. Jeg kan skrive særoppgave om hvorfor det er viktig og hvordan algoritmen i CPU jobber med den kritiske verdien, men for en gangs skyld skal jeg være kortfattet og bare si: Get it right!

Selv har jeg kommet temmelig i nærheten av korrekt verdi, men for å få det 100% perfekt krever det litt mer arbeid. De det er aktuelt for vil forstå hva jeg mener...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #162 på: august 29, 2010, 20:05:41 pm »

noe enkel koplingskjema for hall sensoren inn på MS og ut til coil ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #163 på: august 29, 2010, 20:48:01 pm »

Jeg har ikke stort mer på hjertet rundt oppsettet, men er det spørsmål og interesse for mer informasjon så send PM eller spør i tråden.

Litt bilder av hvordan skabberakklet ser ut for tiden:


* IMG_1141 (Large).jpg (136.61 KB. 1024x768 - vist 362 ganger.)


Golf 2

* IMG_1142 (Large).jpg (102.12 KB. 1024x768 - vist 348 ganger.)


Golf 2

* IMG_1143 (Large).jpg (111.84 KB. 1024x768 - vist 307 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #164 på: august 29, 2010, 20:56:51 pm »

Cheaptema "tørr" høyeffektscoil

* IMG_1145 (Large).jpg (105.5 KB. 1024x768 - vist 285 ganger.)



* IMG_1146 (Large).jpg (121.92 KB. 1024x768 - vist 284 ganger.)


Hall-sensor

* IMG_1147 (Large).jpg (108.7 KB. 1024x768 - vist 335 ganger.)


Bak "sofaen"

* IMG_1148 (Large).jpg (150.44 KB. 1024x768 - vist 276 ganger.)

Og ja, den skal skrus fast!
Det blir mildt sagt mye ut og inn for tuning i MegaTune i den fasen jeg er i nå...

Enkel wiring med fordelersensor:

* Forenklet sensor-wiring.JPG (18.97 KB. 711x343 - vist 262 ganger.)

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #165 på: august 29, 2010, 21:14:20 pm »

Nå gjenstår det kun å få inn MAP-signalet. 4 stk. 1/8NPT-nippler ligger klare og venter. I løpet av uka skal innsugene av, drilles og gjenges.
Slangene skal sammen i T-stykker til jeg sitter igjen med 4:1 og dette skal inn i MAP-sensoren som sitter på MS2-kortet.
Da kan tuningen virkelig begynne.

Her er en liten film-demo av MS-en. En legger kanskje merke til at tenningsmerket vandrer en smule ved jevnt turtall. Årsaken er verdiene jeg sa var "EKSTREMT  viktige" lenger opp. Jeg orker ikke forklare hvorfor...
Disse er nå next to perfect, men små justeringer bør fortsatt utføres. None the less er bilen meget kjørbar.

Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #166 på: august 29, 2010, 21:23:28 pm »

jeg TROR ikke du får det mere stabilt.
delvis fordi det er basert på fordelerlokk/rotor teknologi.

men (håper) kanksje du får det til.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #167 på: august 29, 2010, 21:35:45 pm »

Ja, det aspektet ser jeg så absolutt.
Greia er at med temmelig små endringer i softwaren på de gitte parameterne har jeg klart å få store endringer i nøyaktigheten. Derfor er jeg ganske overbevist om at det er litt mer å hente.

Slik det ser ut nå er det ikke særlig galt i alle fall.

Til info har sent 80-talls Ford kjørt med tilsvarende system. Jeg var med på å tune opp en 89-mod Sierra med nye 45mm Webere og trimkam.
Der var tenningssignalet spot on hele tiden. Samme teknologien.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #168 på: august 30, 2010, 07:22:20 am »

betyr det at du nå kjører uten MAP signal, og styrer tenninga kun med turtall?

Når du kommer litt lenger i tuninga av tenningsmapet (og får på plass MAP sensoren),kan du dele litt med oss av hvordan du tenker for å lage dette tennings-mapet? Har ganske likt oppsett selv (1835 NA), men har bare dumpet inn et tenningsmap uten å tenke så mye mer på det foreløpig. Derfor lurte jeg på hvordan du tenker der...

Også lurte jeg på om du bruker vanlig tenningslampe. Jeg får ikke min til å trigge. Bruker som du kanskje har skjønt EDIS, men det har kanskje ingen betydning (?)

Roy
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #169 på: august 30, 2010, 08:21:15 am »

vanlig tenningslampe funker fint det. bare husk å sett føler'n rikig vei (THIS WAY TOWARDS SPARK PLUG) Glad
den vil blinke dobbelt så ofte  pga dobbeltenninga.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #170 på: august 30, 2010, 09:47:36 am »

Min tenningslampe virker ikke gale veien...

Dobbeltenninga? Mener du wasted spark? Isåfall ikke gjeldende for meg for the time being.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #171 på: august 30, 2010, 10:51:01 am »

var men til Roy Grelland Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #172 på: august 30, 2010, 11:20:57 am »

Åja, jeg så ikke at Roy hadde posta Blunker

Jeg har "kopiert" en std. VW-fordelers mekaniske kurve med små modifikasjoner fordi jeg veit det "funker" foreløpig. En trenger ikke MAP for å kontrollere kurven nei, men det blir klart mye mer smidig og korrekt.

Legger ut bilder av tenningstabellen min med tiden når jeg får tunet meg inn litt. Ingen motorer er like heller, så det blir vel bare en liten veiledning for folket.

Ja, jeg skal dele litt filosofi - for jeg har allerede gjort meg opp en solid mening om hvordan en bør tune tenningsmappet opp mot MAP-input.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #173 på: august 31, 2010, 07:14:06 am »

Før jeg begynner å legge opp for MAP og begynner å tune, innser jeg at jevnheten i tenningstidspunktet burde forbedres - jfr. vandringen på gradskiva.

Derfor gikk jeg igang med det værste slavearbeidet sålangt i prosjektet:
Sørge for lik "åpning" og "lukking" (og derav durasjon) på alle fire vinduene i lukke/åpne-hjulet i fordeleren.
Prosessen inbefatter å teste opp mot gradskiva på motoren med en hjemmemekk-lysdiode koblet på utgansgsiganlet til sensoren som indikerer når en har høyt og lavt signal. Nøyaktigheten skal helst ligge på 0,1-graders nivået...

Etter mye ut og inn med hjulet og filing av vinduer, fikk jeg til slutt trigging ved øvre dødpunkt prikk likt på alle fire. Signalet faller også likt på 3 av 4, hvorav den fjærde ligger så mye som én grad før de tre andre.

Målte opp og fikk rigga til verdiene på nytt, og WOW! Nå begynner vi å snakke stabil tenning folkens! også på en del turtall. Tenningsmerket devierer maks en grad frem og tilbake, og det er fortsatt forbedringspotensiale. Jeg har troen på at det kan bli enda bedre.
Da kan det virke som at et Hall-oppsett i en std.-fordeler kan fungere greit for de som ikke er avhengig av 100% perfekt tenning - Hvilket ingen T1-motor har i utganspunktet...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #174 på: september 06, 2010, 18:24:44 pm »

Utviklingen går stadig. Fordelerbasert oppsett fungerer fint, men planen var tross alt til slutt å ende opp med CoP (coil on plug)-oppsett.

Kom over et greit kit på eBay (brukt og testet) med brukbart 36-1-triggerhjul, 4 CoP's, VR-sensor osv... Shippa for 700 kr.
Har prøvd å lese meg opp litt på dette konseptet og sitter igjen med et spørsmål:
Tror de erfarne MS-brukerne der ute at det er mulig å kjøre CoP i wasted-spark?

Selv ville jeg tro at to coil drivere (2x VB921-transistorer i A- og B-kanal-oppsett) med to CoP-er på hver kanal ville fungert fin-fint, men har ikke fått noen bekreftelse på den påstanden. Jeg sitter nemlig igjen med det inntrykket at jeg trenger et signal som spinner på kamhastighet for å styre 4 ndividuelle kanaler, og da snakker vi en mer omfattende mod på T1-motoren... Alternativet måtte blitt å bruke sequencer, men det vil jeg helst ikke begi meg ut på ennå.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #175 på: september 06, 2010, 19:27:45 pm »

er verken erfaren bruker av MS eller mye erfaring på tennings-opplegg, men skulle tro at det var mulig å kjøre wasted spark med CoP ja. SÅ lenge du kjører med to driverkretser som du sier, og at en slik krets klarer å fyre av 2 CoP coiler samtidig, bør det funke, men det går jo an å teste. På meg virker det som du er relativt bevandret innen eletronikk, så det bør være mulig å teste dette. Det jeg ville vært bekymret for er om den samlede induktansen i to CoP spoler i parallell, gjør at driverkretsen enten ikke klarer å lever nok strøm, eller at du får en eller annen forsinkelse.

Hva med å kople 2 VB921 drivere i parallell på hver kanal, slik at hver driver bare ser induktansen til en CoP?

Også lurte jeg på hvorfor du egentlig vil bruke CoP, og ikke en annen coil pack med 2 coiler som kan kjøres som wasted spark?

Interessant diskusjon Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #176 på: september 06, 2010, 19:44:26 pm »

Hehe, ja, nå kan du lure nå! Blunker Det er bare det at det ser fett ut! Også hater jeg pluggkabel-søppelet...

Cleant med fire CoP-er og null fordeler/coil-pakke Osteaktig Gir motoren et godt krydret og moderne preg.

Jeg tenker i samme bane som deg, men spørsmålet er om to CoP-er er stort annerledes enn to coiler i en slik coilpakke som du snakker om. Det blir vel stort sett samme oppsettet selvom formatet er annerledes?

Jeg tror at i paralell blir det ikke store problemet sålenge gnisten går rett i jord som den gjør. Induktansen tror jeg ikke vil skape problemer siden vi verken snakker om en jevn AC-spenning eller et LC-ledd. Mulig jeg tenker annerledes enn deg nå, så utdyp gjerne! Blunker
At coilene må dele på effekten i paralell er vel ganske riktig ja. Jeg tror resulatetr en like god gnist, men at transistoren må levere dobbelt så mye strøm under dwell - og dermed vil den gå varmere. Igjen, dette påstår guruene skal gå i wasted spark m. to drivere på fire coiler - eller er det fire coiler i coilpakka vi snakker om?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #177 på: september 06, 2010, 20:19:56 pm »

så vidt jeg vet består coilpakkene av 2 coiler. Men hver coil inneholder en primærspole og to sekundær, slik at den "fyrer" av gjennom plugget til jord i begge retninger hvis du skjønner hva jeg mener.

Selvom du ikke har en stabil AC strøm her, vil jeg tro det er slik at når det kommer en pen puls fra driveren, vil induktansen i en CoP coil gjøre at denne pulsen blir forsinket noe, og dersom du legger to spoler i parallell dobles denne lasten, slik at det er mulig du får varmgang som du sier, siden du ma ha dobbelt så mye strøm for å drive de.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #178 på: september 07, 2010, 08:43:00 am »

Enig. En puls blir jo en AC i og for seg. Kult forslag med å legge to transistorer i paralell. Jeg bestillte 4 stykker i går på diyautotune. Kommer neste uke tipper jeg. Så blir det hardmodding av ECU!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #179 på: september 09, 2010, 15:31:12 pm »

Litt flere oppdateringer i dag. Jeg har fått montert på 36-1-triggerhjul på reimskiva. Har ikke fått sjekket med bladsøker ennå, men tror at det ikke er særlig kast i det - i alle fall ser det bra ut mens motoren går.

Håper på å få skrota sammen en grei brakett slik at jeg får på sensoren. Ellers er fire nye coil-driver-transistorer på vei over dammen, så får vi se om det ikke blir Wasted spark og coil-on-plug. De ligger her klare til bruk allerede...



* IMG_1150 (Large).jpg (124.93 KB, 1024x768 - vist 265 ganger.)

* IMG_1151 (Large).jpg (107.76 KB, 1024x768 - vist 261 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!