Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #330 på: juni 11, 2010, 13:40:09 pm » |
|
Varmepotter restaurert, ny eksopotte fra Hot-shop er på vei og nyoverhalt solex28 pict (aut.choke) er i hus. Litt oppholdsvær nå så kan jeg skru på varmepottene og clutchen og "hive" motoren inn i bilen Og så begyner moroa med å tilpasse og justere alt Der er jeg IKKE best.....
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #331 på: juni 11, 2010, 15:37:33 pm » |
|
Rekker en softis på brygga på søndag da eller? Oppholdsvær er meldt i morra, så da gjør du unna alle de tinga du kan nå i kveld, slik at det er bare å smelle motoren inn i morgen
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #332 på: juni 11, 2010, 20:52:09 pm » |
|
Hastverk er vel lastverk? Og bråker det ikke litt i meste laget helt uten eksospotte?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #333 på: juni 22, 2010, 20:10:35 pm » |
|
Da er en 34 hesteren kommet seg inn i bilen og mere eller minder koblet opp.... Er det trangere i motorrommet i en bil med H-bakplate enn 61 modellene med 34 hester? Synes denne motoren var grisetrang å få jekket opp i motorrommet.... Enten satte den seg fast i clutchen eller så buttet reimhjulet på i karoseriet. Holdt på noen timer før den smatt inn. Motoren er av typen tidlig 34 hester med samme viftehus som en 30 hester (uten varmerøra som stikker ut av huset). Motoren er av typen nesten helt uten endeslakk og med bra komp. Hele fordeleren inkl lokk og rotor må ha blitt byttet rett før motoren ble plukket ut av fatters boble i 1984. Disse delene kunne jeg lett solgt som NOS deler..... Pluggene er også nye. Varmepottene og spjella under motoren måtte jeg derimot legge ned litt jobb i (rustsveising) og eksosen som sto på så grei ut helt til den ble glassblåst. Eneste forhandler som hadde potte til 61-62 34 hester på lager var Hot-shop. Billig var den også. Utrolig nok var også passformen bra! Det har jeg ikke opplevd før Planen var å ha bilen på veien innen søndagen som var, men når bensinpumpeprobleme hopet seg opp måtte jeg legge inn årene. T2Dag hadde ei pumpe som var bra. Problemet mitt derimot er å få bensin fra tanken og bak til pumpa. Er jo ikke så lett å få den til å suge i ingenting.... Her sitter jeg foreløpig litt fast for å si det sånn. Ellers har jeg målt at det går strøm til coilen og stifta har også strøm. Samme gjelder pluggene. Så bare jeg får bensin inn i pumpa og videre opp til forgasseren så bør den starte. Men nå tenkte jeg å legge hobbyen på hylla frem til september for å jobbe på huset. Det betyr også at bobla får stå urørt like lenge. God luftkjølt sommer
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #334 på: juni 22, 2010, 20:27:00 pm » |
|
Fyll bensin på tanken, sett bilen på flat mark, evt litt høgare oppe framme. Skru laus røyret bak ved pumpa og ha liggande eitpar fiddler/klutar rundt pumpa. so berre ventar du til det kjem bensin. når den kjem er du rask og skrur innpå røyret igjen, og kjem det ikkje bensin so er ikkje pumpa problemet, antakligvis.. Får du bensinen bak og den ikkje vil suga bensin so er det nødvendigvis pompo som har fått kreft eller andre stygge sjukdommar..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #335 på: juni 22, 2010, 20:45:07 pm » |
|
Jeg har ventet på bensin fra tanken i flere dager Problemet mitt er å få bensinen fra tanken, via slangene og rørene og frem til pumpa. Slangen under tanken og over drivakselen bak er ny, og røret i tunellen er blåst reint med luft. Røret fra den bakre slangen og bort til pumpa er nytt. Tror du har et poeng i å jekke opp bilen foran for å få litt mere fart på sakene. Jeg hadde dette problemet en gang tidligere også, men kan ikke huske helt hva som ble løsningen. Pumpa har jeg testet. Den suger bensin fra kanna mi via en slange og spytter det lett videre. Men suget er tydligvis ikke stort nok til at den greier å hente bensin helt fra tanken.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
TEH
Supermedlem
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag
|
|
« Svar #336 på: juni 22, 2010, 21:03:30 pm » |
|
Luftinga til tanken?
|
|
|
Loggført
|
Mob:92245040
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #337 på: juni 22, 2010, 21:26:55 pm » |
|
Luftinga til tanken?
58'n har samme tank som sen oval. Og der er det ikke lufting med mindre lokket puster så vidt jeg vet???
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #338 på: juni 22, 2010, 21:40:17 pm » |
|
Bensina renner mellom bensinkrana? Tror vi har skrivi om det før, men krana har jo en tendens til å tette seg pga gummi som sveller, på de gamle kranene.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
TEH
Supermedlem
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag
|
|
« Svar #339 på: juni 22, 2010, 22:02:52 pm » |
|
Luftinga til tanken?
58'n har samme tank som sen oval. Og der er det ikke lufting med mindre lokket puster så vidt jeg vet??? Joa, men luftinga i lokket kan jo bli tett den. Det er jo bare å skru av å prøve.
|
|
|
Loggført
|
Mob:92245040
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #340 på: juni 22, 2010, 22:13:02 pm » |
|
Ny kran på plass Ta av lokket er jo en genialt enkel ide som jeg tydeligvis er for dum til å klekke ut selv! Det må prøves
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #341 på: mars 29, 2012, 15:25:10 pm » |
|
Jeg fører denne tråden videre siden det finnes mye felles melom Mr. Empiboy og meg..... Bobla var i drift sist sesong, men følte seg muligens litt uggen mot sesongslutt. Mulig SCC turen ble i "hardeste" laget for den (intern Keito? ).... Nå er ny fordeler montert, ny giver til automatchoken og litt annet trix-mix. Den orginale splittkassa begyner lage rare lyder så en ny skal hentes på kodal treffet som ikke er på kodal. Det er også gåene gjenger i toppen der en av pluggene sitter. Dette fikser jeg når jeg får bilen hjem. Fikk startet den i dag og alt virker greit. Derimot vil jeg nok fraråde å koble en 12V nød kompressor fra en Touran til en Mascot omformer av den minste typen. Da døde den.... Inn i 12V utaket i hanskerommet... ut døra..... bort til hjulet..... og trykk på "ON".... Fikk 1 bar. Da ble det stopp Godt jeg har en omformer til. Og bilen startet! Hurra!
|
|
« Siste redigering: mars 30, 2012, 07:56:36 am av Bablefish. »
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #342 på: mars 29, 2012, 15:26:22 pm » |
|
Noen som la merke til den patinerte (les slitte og stygge) Empi EZR shifteren?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #343 på: mars 29, 2012, 17:12:53 pm » |
|
Noen som la merke til den patinerte (les slitte og stygge) Empi EZR shifteren?
nei men derimot en mulebil som ikke blir mye brukt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #344 på: mars 29, 2012, 23:24:53 pm » |
|
Bilen er nå hjemme. Kjørte noen omveier hjem for å utfordre locktiten som holder fast den ene pluggen, men det hjalp ikke. Den sitter fortsatt.... Får vel bare belage meg på å fikse moroa Foresten noen som vet om jeg må skifte ut eller bygge om noe for å bytte ut den orginale splittkassa i 58'n med en kasse fra 1962?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #345 på: mars 30, 2012, 00:23:02 am » |
|
Bilen er nå hjemme. Kjørte noen omveier hjem for å utfordre locktiten som holder fast den ene pluggen, men det hjalp ikke. Den sitter fortsatt.... Får vel bare belage meg på å fikse moroa Foresten noen som vet om jeg må skifte ut eller bygge om noe for å bytte ut den orginale splittkassa i 58'n med en kasse fra 1962? Du trenger nesekon (den aller fremste delen av kassa) fra T2 (splitt) for å sette '61 og nyere kasse i eldre bil. Dette for at overføringen skal komme ut på rett sted uten å tilte kassa (og motoren). Kult å se at det er liv i vogna igjen! Har forsåvidt både gammel kasse som passer rett inn i bilen din og en '61 1200 motor her til en billig penge hvis du vil ha bilen kjørbar denne sesongen og heller planlegge fremtidig bytte til annen kasse og evt motor.. Tilstand: Motoren gikk veldig fint for 2-3 år siden. Mangler nå en del "løse deler" som men dette har du jo på gamlemotoren. Kassa fungerer fint uten ulyder men mangler akselrør (brukt for å konvertere en nyere kasse til korte aksler). Disse har du jo.
|
|
« Siste redigering: mars 30, 2012, 00:25:37 am av Rocket-Racing »
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #346 på: mars 30, 2012, 09:42:21 am » |
|
Takk for tilbud, men har allerede gjort en deal på ei kasse. Motoren går merkelig godt nå og eneste feilen pr. dags dato er toppen uten plugg gjenger så jeg satser på at denne motoren holder en stund til. T2 nesekon og riktig hockeystick kjenner jeg en som har liggende Angående denne EZR shifteren... tidligere diskutert her.... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38471.0.htmlOg en til salgs her ser jeg som er MYE finere enn min.... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,43558.0.htmlLurer jeg på om noen andre har erfaringer med å faktisk kjøre med en slik. Etter at jeg hentet frem bobla igår fikk jeg prøvd shifteren ordentlig og jeg kan raskt konkludere med at det er kort avstand melom girene, men den er sammenlignet med feks en Hurst kopi, helt PYTON å finne girene med uten trening. Mulig jeg har justert noe feil her, men synes selv at en orginal rørepinne med short shift kitt fungerer mye bedre.
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #347 på: april 05, 2012, 23:04:22 pm » |
|
Testing og justering.... Lakkering ute i tussmørket (med lommelykt) i håp om å få nok "fuktskader" i lakken til at resultatet matcher resten av bilen..... En DIGER glipp var å ikke maskere bak rillene i lokket og generelt hele motoren Fikk litt farge (primer) på lokket for å slippe å iritere meg over hvordan bilen ser ut med det blå/flekkkette lokket. Litt mere finpuss og lakk rundt lufterillene skal gjøres før jeg kan si meg helt fornøyd. Skal også se hvor mye primer jeg greier å vaske av motoren med lynol Noe justeringer av hengsler gjenstår også samt litt "bending". Lokket passer ikke slik jeg ønsker i i overgangen mellom pølsa i taket og pølsa i lokket. Trekile og generell makt er pleier å løse slikt.
|
|
« Siste redigering: april 05, 2012, 23:11:07 pm av Bablefish. »
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #348 på: april 05, 2012, 23:14:13 pm » |
|
PS: "Gasser" lyktene bak vurderes solgt..... Bud motas på PM
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #349 på: april 08, 2012, 13:56:37 pm » |
|
Brum brum..... Bobla har blitt brukt flittig i påsken. Funker fint som bare det. Noe jeg derimot undres er hva slags Locktite jeg limte fast tennpluggen med..... Får den neimen ikke ut igjen. Husker at jeg renset og blåste rent etter alle kunstens regler den gangen jeg gjorde det, men nå får jeg den ikke ut igjen! Siste forøket etter en ca 1 times kjøretur (god og varm i både toppen og pluggen) var med pluggpipe, biltema skralle og 1 meters latmannsarm. Skralla knakk
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #351 på: april 08, 2012, 20:38:32 pm » |
|
PS: "Gasser" lyktene bak vurderes solgt..... Bud motas på PM Siden denne bilens orginale baklykter er donert bort til ovalprosjektet mitt er ikke lengere kromlyktene til salgs. jeg har ikke flere baklykter og er ikke kjempe fan av å kjøre uten Noen som kjenner til opphavet bak kromlyktene? Ser for meg ut til å være noe repro greier. Selve kromen virker bra, men finishen under er ikke helt 100%. Er slike lykter fortsatt å få kjøpt nye feks?? Noen som vet?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Riisern
Supermedlem
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark
Rockabilly rumble
|
|
« Svar #352 på: april 08, 2012, 20:49:42 pm » |
|
Kromhusene jeg har på min er orginalvare fra hella ivertfall.
|
|
|
Loggført
|
Owner of "Lorang`s Garage" - all brand autoshop - Parts n`repair Tlf: 466 81 660
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #353 på: april 13, 2012, 08:29:18 am » |
|
Hmmm. Eikstads dypdykk inn i motorverdenen er nå i full gang Jeg brukte bobla litt i påsken, men når den var kald måtte jeg sprøyte inn startgass fordi aut. choken ikke virket som den skulle (solex 28 pict). Nå derimot, etter å ha fått inn en gammel (langt fra ny, men perfekt fungerende, takk til Rosenquist) orginal giver, demontert, renset alle bevegelige deler i forbindelse med spjellet og montert sammen igjen og dobbeltsjekket at alle deler beveger seg som de skal... og sjekket dette ennå en gang....var resultatet at bilen startet uten hjelp når den er både kald og varm Det er gøy. Den går også utrolig jevnt og fint på tomgang. Men en løsning følges normalt av et nytt problem Nå reagerer ikke blandeskruen når jeg justerer på den. Tenningen skal være justert riktig, men dette skal jeg sjekke en gang til for å være 100% sikker, men nå smeller det i forgasseren og bilen fusker ved pådrag. Betyr ikke det at blandingen er for mager?? Når jeg stiller på blandeskruen reagerer ingenting så her vil jeg tro noe inni forgasseren ikke er helt på nett.
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #354 på: april 13, 2012, 22:17:40 pm » |
|
Hmmm. Den gasseren ligger nå innerst i boden. Fant en her som var MYE bedre. Inn med den og da fikk jeg justert alt ordentlig. Nå er tenningen justert riktig, blandingen luft/bensin virker fin og aut. choken virker. Når bilen går på tomgang fungerer alt nå utmerket. Starter jeg bilen med kald motor fikser choken seg selv og turtallet går opp. Tomgangen er jevn og fin og går gradvis ned slik den skal. Ved pådag reagerer motoren momentant og alt låter (i mine øre fint). Problemet er nå jeg setter den feite kroppen min inn i bilen, legger i gir og kjører. Makan til arm bil finner du ikke ofte. det smeller i gasseren og bilen er et mareritt å kjøre. svak helling på veien og vi snakker 1 gir og max 20 km/t. Det første som slår meg er at den suger inn falsk luft. derfor skal jeg fikse toppen der den fastlimte tennpluggen sitter. Så tenkte jeg å koste på bilen nye bensinslanger. Andre tips til hvor man kan suge inn falsk luft?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #355 på: april 14, 2012, 09:42:19 am » |
|
La bilen svive på litt turtall og spray startgass i alle skjøter på innsugene, nede ved toppene, under gasser... Dersom turtallet øker har du funnet lekkasje.
Hva med tennng! Har du veldig feil tenning kan du oppleve smell fra gasser. Poffer det eller smeller det ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #356 på: april 14, 2012, 10:50:05 am » |
|
Vil vel si det plffer....Høres ut som et klikk når man kjører bilen
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #357 på: mai 23, 2012, 08:54:09 am » |
|
NÅ ER GODE RÅD DYRE!!! Jeg hold egentlig på å lage nye felger til bobla http://www.vwnorge.no/index.php/topic,42159.0.htmlmen siden jeg ikke fikk ordentlig fres over bilen så fokuserte jeg heller på motor og girkasse. En grundig sjekk viste at 34 hesteren som sto i var "skutt" ordentlig. Girkassa uler så høyt at det er vanskelig å komunisere inne i bilen Derfor skaffet jeg ny girkasse og en brannpumpe med en særdeles bra 30 hester fra 1958 ble innkjøpt. Har også kjøpt de nødvendige deler for å montere den litt nyere kassa i bilen. Delene som mangler for å gjøre pumpemotoren om til en bilmotor har jeg også i form av den komplette orginalmotoren til bilen min. MEN..... Jeg finner INGEN motivasjon til å skru delene på bilen! Jeg tuller med alt annet. Jeg synes bla. det er kulere å senke og lime spoilere på fruens Beetle og rydding hjemme er heller ikke å forakte. En tur på stranda er mye kulere enn å skru bil. Kjøpe klær til kona er faktisk også noe jeg nå heller gjør fremfor å fikse bobla. Så hva er løsningen? Sette bilen bort i påvente av motivasjon eller selge røkkelet med alle de nye delene? Hjulprosjektet regner jeg med hadde blitt fullført hvis bilen virket, men siden den ikke gjør det så er alt jeg har en stabel med halvferdige felgdeler mitt på verkstedsgulvet på jobben.... Hjelp! Noen som har tips? Har vært inne på tanken å ringe min venn i skotland å gjøre en avtale om pris på bilen å selge for så å kjøpe en annen bil her, men hva når den går i filler? Gidder jeg da å reparere den?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Auen
Seniormedlem
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad
|
|
« Svar #358 på: mai 23, 2012, 14:00:30 pm » |
|
Du kan lære meg å bytte girkasse Er i alle fall lettere for meg å gjøre ting hvis jeg har avtaler om å gjøre det med noen andre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #359 på: oktober 09, 2012, 13:52:01 pm » |
|
Tenkte å servere en kjempe løynhistorie nå som bilen snart skal få ny girkasse og motor;-) Det var en gang, i Skien det herrens år 1963.... Thor Thorsen (gift med Bodil) kjøpte seg en folkevognboble fra 1957.... Riktig nok var dette en sen 57 modell og han var så "heldig" å få med den store bakruta på kjøpet. Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) arbeidet med salg av Hoover støvsugere og det ble mye kjøring i jobben. Både natt og dag, og sommer som vinter. Men for Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) som var en staut og naturglad mann ble slike utfordringer tatt med et smil:-) I folkevognen greide Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) å stue inn svimmlende 11 stk Hoovere av ulik modell. På sommerstid ble det en utfordring å få den overlastede bilen kjølig i førerkabinen. Selv med vinduene nede og ventilasjonsvinduene vendt forover ble varmen i førerkabinen ikke til å holde ut. Thor hadde en rast i Lillehammer da ideen om en utenbords oppbevaring av flasker med vann og niste ble risset inn i en trestamme langs veien. Den kvelden, på et pensjonat i Tretten, satte Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) i gang med å forme tynne treplater og rundtjern. Eimen av lim lå tungt over Tretten den Julikvelden i 1963 da Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) la siste hånd på verket med vinyl og kantesøm. De varme arbeidsdagene ble aldri mer de samme for Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer). Nå hadde han til en vær tid kjølig vann og temperert nistepakke. Her følger flere arkivfotoer av Herr Thorsens oppfinnelse.... Som dere ser av bildene så fikk også Herr Thorsen på et senere tidspunkt handlet inn "sportsfelger" fra Sør Afrika og bilen ble også senket en smule for å bli mer lettkjørt når han kjørte langs landeveien Denne (totalt usanne) historien om støvsugerselgeren Thor er ment å skape inspirasjon over garasjene i det ganske land;-) Den neste tiden vil denne tråden bli oppdatert med info om hvordan motor og girkasse bytte på Herr Thorsens bil forløper seg. Er det mer med denne bilen enn bare senkingen? Har Herr Thorsen montert røde "sports" pluggledninger? Har kansje Thor byttet til kraftigere starter? Hvorfor byttet Thor ut Sportsfelgene foran mot 15" bussfelger? Har han kansje trimmet motoren for å øke dagsomsettningen av støvsugere? Hva dukker opp av overaskelser.......
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2012, 14:02:18 pm av Bablefish. »
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
|