mai 04, 2024, 13:44:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: unormal varm motor?  (Lest 2865 ganger)
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: juli 15, 2014, 10:41:36 am »

Hei dere!

Har en 61 mod boble. Går rundt å lurer på om motoren blir for varm om dagen. Er det noen mulighet for å sjekke om olja sirkuler som den skal og temp på motor?

Oljetrykslampa lyser da jeg slår på tenningen, men slår seg av etter at motoren er i gang.

Noe nytt verktøy jeg trenger kanskje? olje flow måler og temp måler? 

Mvh Erik
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juli 15, 2014, 11:00:47 am »

Hva slags olje kjører du med? Mineral/syntetisk? Tykkelse?
Normale ettermarkedsmålere er oljetemp og oljetrykk.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 15, 2014, 11:08:35 am »

Sjekk tenning og
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 15, 2014, 11:46:39 am »

fungerer termostat til luftspjelda da?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #4 på: juli 15, 2014, 17:26:38 pm »

Åssen motor er det snakk om da?
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: juli 15, 2014, 18:23:48 pm »

1200 34hk.

Noe sånt kan fungere til temperaturmåling:

http://biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-IRT-260-17236/

Eller denne:

http://www.clasohlson.com/no/Termometer/36-1833

Ellers har jeg kjøpt denne, som funker kanon:

http://www.savemybug.com/

Først sjekk om termostaten fungerer som den skal. Det er belgen mellom sylindrene på høyre side, i underkant. Bruk hårtørrer eller varmluftpistol, og blås på den. Da skal den utvide seg av varmen.

20W50 olje gir motoren litt dårligere kjøling enn f.eks. 10W40 olje, pga mindre flow / mer motstand i olja. Boblemotoren blei ikke konstruert for å bruke tykke oljer.

Riktig tenningstidspunkt er også viktig, blir det feil, kan motoren gå varmere.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 15, 2014, 19:04:15 pm »

Og er alle metall, gummitetninger og slanger på plass i motorommet?

Har plugghettene intakte "hatter" mot kjøleblekket?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #7 på: juli 15, 2014, 19:05:38 pm »

pappen bak viftehuset kan være løs gjør så den ikke trekker inn luft. da blir det varmt
Loggført

bumblebee
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 15, 2014, 19:11:19 pm »

For mager bensinblanding og/eller hindringer som medfører bensinmangel kan også gi varm motor.

Enderør på vanlige boblepotter som står for langt inn kan også gi varm motor.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: juli 19, 2014, 19:33:15 pm »

Hei og takk for svar. Er ikke hjemme om dagen, men skal titte på alle kloke råd etter ferien.

Alle blekk og tetninger rundt motoren er nye.
Luftespjellet åpner seg helt. Termostat har jeg sjekket før jeg monterte den på motor.
Bruker classic olje fra Unneberg.  Castrol xl 20w/50

Kan nok gå over tenning en gang til, men tror det skal være grei.

Men lurer litt på bensinpumpa mi(bensinfilteret fyller seg ikke helt med bensin).. kanskje den får for lite bensin? Er det en kjapp måte å forklare hvordan forgasseren skal instilles ? For mager blanding ?

IR termomenter fra Biltema..en slik må jeg ha Glad

Ellers likte jeg den som kunne settes i peilepinnehullet..

Takk igjen for svar Glad

Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 19, 2014, 22:22:32 pm »

Forgasserjustering er veldig grei jobb.
Hvis det er original 1200 gjør man som følger:
Kjøre et lite stykke så motoren blir god og varm, choken er av, og alle spjeld er åpne.
Grunninnstilling på blandings skruen får man ved å skru den helt inn (forsiktig, ikke ta i. Forgasserhuset er som kjent laget av et temmelig mjukt materiale).
Så skrur man den 2,5 runder ut.
Så kan man starte motoren og justere tomgangs hastigheten til 800-900rpm med justeringsskruen som sitter øverst i armen som gasswiren drar i.
Så skrur man blandingsskruen sakte inn helt til turtallet begynner å synke.
Så skrur man den sakte ut igjen og finner akkurat det punktet hvor turtallet slutter å øke (som oftest mellom 1/4 og 1/3 omdreining på de bilene jeg har vært borti).
Nå kan man finjustere tomgangshastigheten igjen.
Fiks ferdig.

Justerings jobben blir mye lettere med en håndholdt turteller, men det er ikke nødvendig. Man kommer langt med å lukke øya og ta det på hørselen.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: juli 19, 2014, 22:51:23 pm »

Høres ut som at alle deler er på plass, dermed er alt ok. (Original VW boble har ikke termiske problemer, fungerer bra både i Sahara og på Sydpolen)
Ekstra følere (temp og trykk) = ekstra bekymringer.
Småkjøring utvikler ikke mye varme. Rask motorveikjøring gir høyest temperatur.
oljetemp under 120 grader er ok. (Toppolje, målt med peilepinnesensor)
Har selv montert føler i tappeplugg hull, var aldri over 50 grader, peile pinnesensor målte opp mot 120 grader. (Plassering er viktig, kanskje bedre å montere topplokksensor?)
Har nå kjørt Vw Porsche 914 hver sommer siden 1997 som bruksbil uten annet enn oljetrykkslampe. Savner ikke trykk og tempmålingen jeg monterte i 1302-en.

Oppsummert: hvis alle originale deler er på plass, og motor ikke er veldig slitt er det bare å bruke bilen som en hvilken som helst annen bil.
Ikke fiks noe som ikke er gått i stykker. 😄
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: juli 19, 2014, 23:13:16 pm »


Bruker classic olje fra Unneberg.  Castrol xl 20w/50


Etter å ha lest endel på nettet, og har jobbet med distribusjon og salg av olje, har jeg gjort den observasjonen at 10W40 er en bedre olje for VW-motorene her i landet. Pga dårligere varmetransport og større fare for å sprenge pakninger hos tykkere olje (pga høyere oljetrykk på kald motor).


Men lurer litt på bensinpumpa mi(bensinfilteret fyller seg ikke helt med bensin)..


Man skal ikke ha bensinfilter i motorrommet på ei boble, pga brannfaren når/hvis de sprekker. Spesielt ikke på trykksida. Dessuten får du luft i systemet, som du ser...


Ellers likte jeg den som kunne settes i peilepinnehullet..


Man kan se på pinnen i motorrommet, og se hvor mye termotråden har vridd seg. Det gir en god indikasjon på hvor varm olja er, også før evt. varsling om høy temperatur.
« Siste redigering: juli 20, 2014, 20:48:05 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #13 på: juli 20, 2014, 14:16:39 pm »

Jeg har også alltid brukt 20W50 olje, men som også Gene Berg hevdet: tynn olje smører bedre enn tykk.
Større oljepumpe ødelegger også termostatstyringen av oljekjøleren. Større oljepumpe fører til at oljen bypasses oljekjøleren uansett temperatur, slik at du må ha ekstern oljekjøler.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!