VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Solan på oktober 13, 2011, 13:14:43 pm



Tittel: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: Solanoktober 13, 2011, 13:14:43 pm
Hei

Jeg har en '65 mikrobuss med Creative Engineering sitt IRS-kit, 1303S girkasse, Kennedy stage 1 clutch, 1915 motor, early bay nav og bremser bak.

Jeg får ikke fridd clutchen når jeg trykker pedalen i bunn. Hvis jeg justerer clutchen lenger inn, så slurer bilen på 3. og 4. gir ved gasspådrag. Noen som har vært borti noe liknende problem?

Har kjørt en god del mil nå uten clutch, og begynner å bli litt lei av akkurat det...

Takknemlig for konstruktive svar!

Mvh
Svein Lysø,
Bergen


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: RZR-Andyoktober 14, 2011, 05:37:22 am
Ble clutchwiren skiftet, Svein? Om ikke, kan den være strekt?


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenoktober 14, 2011, 07:30:19 am
Høres ut som clutchwiren er for lang. Bytt den hvis den er gammel. Hvis den er ny og er for lang kan du skru av vingemutteren og tre på en eller flere muttere på wiren. Pass på å ha 1,5 til 2 cm klaring på clutcpedalen.


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: Solanoktober 14, 2011, 08:04:48 am
Hei gutter. Clutcwiren er selvsagt ny, og jeg tviler på at den er strukket. Problemet er at jeg må velge mellom at jeg ikke får fridd den ved bunn pedal og at den slurer. Det er ikke mulig å få stilt den slik at den hverken slurer eller ikke frir. Så da er den nok ikke for lang.  :-\

Noen som kjenner til om det finnes ulike lengder på clutcharmer?

Har spurt på TheSamba og ssvc om dette, men fått lite hjelp. Noen snakker om et "LUK rep. kit.", noen som kjenner til det?


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 14, 2011, 10:10:09 am
mener det er forskjell på lengder på armene.


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: Hot Owloktober 14, 2011, 11:45:00 am
Ja det er forskjellige armer, BeetleBug holdt på med det for noen år siden.


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 14, 2011, 12:36:25 pm
Mål den originale splittbuss armen og sammenlign med -03 armen
Sikkert et forhold mellom armen/clutchpedalen og armen på kassa som må stemme


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: Notch67oktober 15, 2011, 20:22:54 pm
Er det solfjær eller ring på trykkplaten? Hadde samme problem den gang jeg kjørte med T4 i notchen. Fikk ikke løst ut Clutchen pga for lang avstand mellom trustlager og trykkplate. Når jeg justerte clutchwire til maks ble vinkelen på armen feil. Løsningen min ble å dreie en spacer til lageret og montere ring på trykkplaten.


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: RZR-Andyoktober 23, 2011, 14:38:39 pm
Litt arrtig at du spør, for da vi ikke fikk inn motoren ved første forsøk var det fordi vi hadde glemt å ta av ringen på KEP 1-clutchen (trolig litt for mye kaffi). Da dette var gjort var alt i boks og den gled på plass ::)
Her er det i alle høve 1303 kasse... skulle ville mene at det måtte være noe i retning av det K&K nevner her, men kommer til kort når det gjelder å skjønne logikken siden det er "Type1"-deler overalt med unntak av selve wiren? Hmmm...  maskinen trenger vel å komme ut og lufte seg litt i vinter uansett?


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: Solanoktober 23, 2011, 17:37:49 pm
Jeg mener at det ikke kan ha noe med solfjær eller "skive" å gjøre, siden 1303 ikke håndterer annet enn solfjær (tror jeg?) Jeg trur mest på lengden på clutch-armen, kanskje i kombinasjon med endring/bytting av "bowden tube", altså bakre strømpe til clutchwiren. Motoren skal nok ut og lufte seg, ja. Den er ikke 100% tett, så jeg trur Kåre skal få "pakke den om" igjen i vinter.


Tittel: Sv: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem
Skrevet av: Solanoktober 24, 2011, 22:23:23 pm
Har nå fått tips på ssvc-forumet om at det kan være "clutch-gaffelen", altså den som skyver på truste-lageret. Sveisene på disse gir visstnok ofte etter på sterke Kennedyclutchfjærer... Får åpne og se hva som har skjedd der inne.

Takk for bidrag og kommentarer, kommer tilbake når årsak/løsning er funnet.

Mvh
Svein