4022
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ventiljustering på 2.0 type 4 motor
|
på: januar 07, 2009, 12:09:28 pm
|
Lurer på en ting, hvis det er noe feil på hydr. løftere, støtstenger,ventiler . Vil dette da vise seg ved en kompresjonstest, kjøpte et på Biltema for å prøve. På dette instrum. lå alle sylinderne mellom 8.8 og 9.5 kg .Burde vel gå på alle sylindrene da, eller er det noe jeg har misforstått HJELP!!
Det betyr at stempler og ringer + ventiler er ok, og at du har litt løft på kammen. Og at luftfilteret ditt ikke er potte-tett. Ellers liker jeg en sylinderlekkasjetest mye bedre enn en kompresjonstest. Den forteller tilstand på sylinder og ventiler mye bedre (man kan høre hvilken vei lufta lekker, bare å lytte i eksos og oljepåfylling). Luftfilteret bør være tatt ut for å stole på en kompresjonstest (veit om en som blei lurt, 5-6 kg på komptest, tett/fin på syl.lekkasjetesten. Luftfilteret var tett).
|
|
|
4024
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: zapperx's 74' 1300S
|
på: januar 07, 2009, 09:50:17 am
|
Personlig syns jeg små baklamper kler denne bedere.
Per.
Prøv med gammel amerikafanger bak. Det passa ihvertfall fint på en 68 som gikk hjemme.
|
|
|
4025
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Cheap'o trimming av en gammel sliter
|
på: januar 07, 2009, 09:47:24 am
|
Hvor mye endeslakk tåler en motor? Jeg har kjent på 1200-30hk med betydelig endeslakk på veiva. Dessuten har jeg en Kawa Z1000-78 med over 0,5 mm endeslakk, det oppdaget jeg da jeg satte på optisk tenning. Skiva på veiva gikk borti det optiske øyet når jeg gasset og lagde merke. Men sånn har den vært i minst 14 år, og jeg har en ekstra motor liggende.
|
|
|
4026
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2
|
på: januar 07, 2009, 09:27:38 am
|
Godt å høre, Martin! Tror ingen av kollegene dine regnet med å se deg i full jobb igjen. Tiden etter kollisjonen var vond.
Ellers en liten gjengivelse av hva du sa til meg, at soltaket muligens reddet livet ditt. Det var satt inn et par uker før, og redningsmannskapet kom lettere til deg. Dessuten gjør profilene i soltaket visstnok taket stivere, ihvertfall i et originalt soltak.
Sees nærmere sommer'n!
|
|
|
4028
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: 57/58 boble
|
på: januar 06, 2009, 10:50:06 am
|
Det med 57 mod. bremser høres rart ut, er du helt sikker på dette? Denne er ikke spesiellt skjelden, men den ser veldig velbevart og bra ut, og den har en utrolig fin farge! (Stratos silver blue) Stratos silver blue står ikke som 57/58 farge, valgmulighetene var firnblau (glacier blue) L334, og capri L335. Derfor tror jeg det er Glacier blue som er fargen. En link til the Samba: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodestype1.phpmed oversikten!
|
|
|
4029
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: 57/58 boble
|
på: januar 06, 2009, 09:59:38 am
|
58-modellen gikk i produksjon 1.8.57, og første chassinr er 1600440. Det blei produsert 206.321 ovaler (57 mod) og 174.240 (58 mod) med stor rute i 1957.
|
|
|
4031
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Helårsdekk
|
på: januar 05, 2009, 20:58:37 pm
|
Helårsdekk er dekk som ikke er noe særlig på sommerføre, og ikke noe særlig på vinterføre. De går å kjøre på, helt til du kommer opp i uforutsette ting og må ta unnamanøver eller bråbrems. Hadde det på en Audi en gang, og møtte en elg på vinterføre (han gikk jo midt i veien, for der var det brøyta!). Jeg fikk stoppa ved siden av elgen, etter en bremselengde som minna mest om en aketur.
Dekkene var forresten kjøpt på Eiker motorshop.
|
|
|
4034
|
Forum / Type 2 / Sv: Din type 2
|
på: januar 04, 2009, 12:27:24 pm
|
Denne 66 mod doka'en kjøpte jeg av faren til the Martin i 1986, og solgte den et par måneder seinere. Den blei kjøpt av Statens vegvesen, for bruk på veimuseet på Lillehammer. Bildet er fra 1992, da jeg var på veimuseet. Noen som veit om den finns den der fortsatt?
Egentlig SVÆRT tragisk å selge den bilen, sånn i ettertid. Fikk 4000,- for den, lite rust var det og den startet og gikk. Men prisen var ikke høyere den gangen.
|
|
|
4035
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Sandblåser i Drammen??
|
på: januar 04, 2009, 09:47:34 am
|
hehe kjøpte noe sand og en sandblåser jeg....det går sakte men sikkert.
Det er mye bedre å blåse med aluminiumsilikat enn sand, vanlig sandblåsersand er/blir litt fuktig, og det kan ruste igjen hvis du er uheldig.
|
|
|
4036
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endelig Porschekjøling i min Germanlooker
|
på: januar 03, 2009, 17:58:32 pm
|
Da har det omsider skjedd litt. Har hatt en økt i garasjen, og atter en gan konstatert at jeg trenger mer deler. Tyskere skjønner visst ikke hva man mener når man sier at man skal ha alle deler for å bygge om til Porsche kjøling... Har i alle fall fått tilpasset det meste i dag, og så blir det en ny økt i garasjen i morgen. Da kommer det nok også en bideupdate!
Gleder meg til bide-updaten...
|
|
|
4038
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Fun Run 3. Januar 2009 kl 12.00
|
på: januar 03, 2009, 11:37:25 am
|
Audi er no dritt ! Har en 95 mod19 TDI jeg også som lekker olje bensin frostvæske servoolje diesel AC gass ! lekker stort sett alt som kan lekke ! Kjør BMW !
Pitt
Jeg kjørte Audi i nesten 20 år, men ville ikke mer da jeg hørte hva Lopez hadde stelt i stand med VAG ( han begynte i 1994, headhuntet fra Opel...). Ellers kan du få den samme driten med alle tyske biler, BMW iberegnet. En kompis har en 520iA fra 98, han er lei av å måtte ha bilen på bilberger til BMW-forhandler når den ikke vil gå. Det har skjedd opptil flere ganger i året. Så er det å nullstille et eller annet, evt bytte en føler, så er den i gang igjen.
|
|
|
4040
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt 1961 Tistlo-Looker (Badlook?)
|
på: januar 02, 2009, 19:56:10 pm
|
Ikke sot rutene bare bak vær så snill... Det er ikke pent og det ser ut som du har blitt stoppa av polti og fått beskjed om å ta av forran Legg heller på en lys film som de ikke legger så lett merke til... Eller bestill deg tilpassede ruter laget av RayBan. Da har du gode ruter Velg litt mørkere rød f.eks tornadorød (en golf-farge) eller mørkere, og mørk antrasitt istedenfor sort.
|
|
|
4041
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Sandblåser i Drammen??
|
på: januar 02, 2009, 11:04:26 am
|
Når det gjelder sandblåsing, er det mange biler som har blitt blåst ut av form. Jeg var en gang hos Rett-lakk i Horten (Tor Haugo), og han fortalte at det var mange som kunne sandblåse biler. Det var t.o.m. en i Vestfold! Men han har slutta.
|
|
|
4042
|
Forum / Originalprat / Hvilke forandringer skjedde når? Boktips
|
på: januar 02, 2009, 10:54:00 am
|
Jeg kjøpte for mange år siden (i 1985) en bok som inneholder de fleste forandringene som skjedde med bobla, med dato og chassinr. Boka heter Der Käfer, Eine Dokumentation I av Etzold ( Die modelle von 1945 bis 1982 mit allen technischen Daten und Details). Boka har et bilde av gullbobla (nr 1 million) på omslaget. Det finnes også del 2,3 og 4, som omhandler andre modeller og utviklingshistorikk. Og for de som ikke er støe i tysk, har den også kommet på engelsk, selvfølgelig etter jeg kjøpte min. Boka gir alle som er interessert, en grei innføring om hva som skjedde når, og hvilke deler som er riktig på sin bil. Og mange bilder av modifiseringene. Har ikke sjekket opp status nå, men den var grei å få tak i for noen få år siden. ISBN-3-7168-1582-9 på min som er trykket i 1983.
|
|
|
4044
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div småting
|
på: januar 02, 2009, 06:08:24 am
|
hørte med en som var sikker på at rattet skulle passe på golf 2..
Håvard
Mener det er skifte av splines på rattet i ca 88-89 på golf.
|
|
|
4045
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: VW sjapper sentralt i London området ?
|
på: januar 02, 2009, 05:35:55 am
|
Har en adresse nord for london jeg kan sende greiene til. Ser ut som det blir løsningen, samme sted jeg hentet daymoldings skjermene i mai..... Skal se i morgen om jeg får fikset meg 2 stk Rustfrie fangere fra heritage til T1776. Kommer vel på 3000,- for 2 stk inkl togbilletten opp dit. Moms slipper jeg også når jeg kommer hjem grunnet verdigrensa på 6000,- x 2 (meg og fruen).
Får bare pakke med meg masse tape og bobleplast når jeg reiser så jeg får pakket greiene skikkelig inn.
Sjekket litt da jeg var i London for noen år siden, de mest interressante forretningene lå øst for London, langs motorveien eller lengre ut på landet. Så man trenger bil for å komme fram.
|
|
|
4046
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Sandblåser i Drammen??
|
på: januar 02, 2009, 05:33:22 am
|
Men bør du ikke splitte karrosseri og bunn før du får den blåst. Som skogsvrak pleier det jo å være litt brun kjeks i kanaler o.l. ?
Mente split ikke var delbar jeg Hvis du kunne delt T2'en, ville det ikke vært mye igjen....
|
|
|
4049
|
Forum / Rundt og rundt/bakkeløp / Sv: Yellowbird på ringen. (obligatorisk (nesten) )
|
på: januar 01, 2009, 11:40:02 am
|
Føste gang jeg var på ringen, var i 92, en "mad sunday". Kjørte Honda VFR750, og søndag morgen var det 3 sykler i garasjen, søndag kveld var det bare min igjen. Avgang på en ny CBR900RR før lunsj, og en ny ZZR1100 etter.
Egentlig en skrekkelig opplevelse de første rundene. Man kjører et par runder rolig, og så skal man øke hastigheten (selvfølgelig!). Da går alt på tverke, man kjenner ikke banen og mange "blinde" svinger. Mye kaosbremsing og gassing. Etter 4 runder kjørte jeg av banen og roet huet litt, og kjørte innpå seint på ettermiddagen og tok et par runder til. Da gikk alt meget bedre. Man bør nok være psykisk forberedt på hva man møter. Det var jeg nok ikke. To dager etterpå fikk vi kjørt en snau time om kvelden, da gikk fire runder unna på snaut 50 min, da var det lite trafikk og jeg fikk flyt på kjøringa. Moro!
Ellers var alt å se på ringen, det er en bundestrasse (sterkt ulykkesutsatt), bomvei, med enveiskjøring og fri fart! Dette for at forsikringene skal gjelde. Så både turistbusser og bobiler på banen. Ellers vil jeg anbefale Oldtimer classic som går på ringen! Går om høsten, i september/oktober. Kompressormatet SSK på langsletta er tøft!!
|
|
|
4050
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tips ved kjøp av trykkluft kompressor.
|
på: januar 01, 2009, 09:50:19 am
|
En-fas 10 A = 2300 w, En-fas 16 A = 3680 w. 3- fas 16A mener jeg er 3680w x 1,5 fordi du nå får 3 kurser å fordele strømmen på, istedenfor 2 kurser . Totalt 5520 w når jeg regner ut fra 230 V. Men ta og sjekk hvor mange volt du har i stikkontakta hjemme, i oppstarten kan det falle drastisk, og da kan du få store problemer med å starte en kompressor. Hos broren min var det stort spenningsfall på låven (hvilespenning 207-215v), vi fikk ikke alltid startet kompressoren om vinteren. Der falt spenninga til mellom 170 og 180 V når vi prøvde å starte kompressoren. Vi måtte alltid ha tom tank når vi startet kald kompressor. Når kompressoren var varm, gikk det bedre. Det er en 3 hk kompressor. Heldigvis fikk Skagerak nett satt opp en ny trafo i nærheten for 2 år siden, så nå er alt velstand. Har du derimot et spenningsfall ved oppstart ned til 180 V, blir tallene slik før sikringen ryker: 10 A = 1800w, 16 A 2880W og 3-fas 16A 4320w. Jeg er litt usikker på 3-fasen, da jeg gikk på skolen for 20-30 år siden, men mener det skal stemme...
|
|
|
|