VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Roy Grelland på november 17, 2023, 09:15:04 am



Tittel: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 17, 2023, 09:15:04 am
Jeg har i mange år ønsket meg en '67 cal-look. Nå er det vel egentlig de amerikanske med stående lykter som er det "hotteste" på den fronten, men jeg liker utseende på de europeiske med liggende lykter, så når det dukket opp en '67 til "riktig" pris på finn her i 2022, ble jeg litt sugen. Den sto i Holmestrand; bare et kvarter fra jobben, så jeg tok en tur for å kikke på den. Slik sto den hos selger:
[attachment=2]

Den er opprinnelig lotus hvit, men malt rød på et eller annet tidspunkt. Den er litt rufsete i kantene med noen bulker og rust i skjermene, men under og nedi reservehjulsbrønn etc så den veldig bra ut. Tight og fin å kjøre (selv om motoren gikk som ei bøtte møkk...)

Det oppsto noen familiære utfordringer på sommeren/høsten 2022, så jeg la fra meg denne tanken, men utpå våren i 2023, dukket tanken opp igjen, og når jeg kontaktet selger, var den fortsatt ikke solgt, så da endte jeg opp med å selge motorsykkelen og kjøpe den.

Her er et bilde fra rett etter jeg hentet den, hvor jeg var en tur og besøkte den eldste guttungen:
[attachment=1]

Planen er at Ghian må få seg en skikkelig overhaling, og da må man jo ha noe luftkjølt å kjøre med, så tanken var å fikse opp denne så jeg kan kose meg med luftkjølt mens Ghian får en velfortjent overhaling.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2023, 15:07:45 pm
Man har jo samlet sammen en del deler gjennom årenes løp, og selv om mye har havnet i Junior's '68 hadde jeg en del cal-look deler i hyllene. Kombinert med noen innkjøp og donasjoner fra lokale VW-entusiaster samlet jeg sammet til et lite DIY cal-look kit:

[attachment=1]

Ghian har fått ekte Fuchs de siste par åra, så da hadde jeg et sett med Flat-4 til overs. 2 er polerte og 2 krommet, så det er ikke helt optimalt, men dette er jo et øko-prosjekt så vi lar det gå :)

Jeg begynte med å montere droppa spindler og skiver foran, og bilen forandrer helt karakter :
[attachment=2]

De kaliprene jeg hadde kjøpt brukt viste seg å sitte dønn fast, så jeg måtte tyvlåne Atle sine som lå og ventet på at hans bil skulle bli klar


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2023, 15:11:40 pm
Her er et detaljbilde av frambremsene:
[attachment=2]

Bakbremsene fikk en overhaling med nye pumper og bånd, og et sett tromler med riktig boltmønster så da ble det fuchs bak også:
[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2023, 15:13:12 pm

Bakdekka er relativt høye, men det ser jo bra ut da :)

Så måtte de litt rufsete fangerne til pers, og dette fremstår jo som en helt ny bil :)
[attachment=1]
[attachment=2]

Motor, gir og interiør er urørt og det får det fortsette å være den første sommeren i alle fall :)



Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2023, 15:16:58 pm
Jeg ble akkurat klar til et torsdags-treff i Stokke med en tur til Dakota-hangeren på Torp, så da ble det et par kule bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]

Så fikk eldstemann Even på 23 låne den, og resultatet ble at han syntes den var så kul og morsom å kjøre at jeg så den ikke på flere uker...


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2023, 15:30:14 pm
SCC nærmet seg, og vi kom til at det hadde jo vært gøy å kjøre 67n på stripa også. Even ville kjøre den, og jeg skulle kjøre Ghian, og med Atle som ikke har lappen enda og to kompiser av ham som ville være med som pit crew, måtte vi ut "på bygda" og låne oss en henger for å få med alt stasj:

[attachment=1]
Her monterer Atle "effektanlegg" kvelden før kvelden :)


Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet:
[attachment=2]

På vei mot Gardermoen tok jeg en kjapp videosnutt av 67'n og alle biler gjør seg bedre i fart enn stillestående:
https://youtu.be/iJ1phapoCLg


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Trond Dahlnovember 20, 2023, 09:21:11 am
Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet:
[attachment=2]
Herlig stuk! Flott bil Roy


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Martin Sørlienovember 20, 2023, 10:25:46 am
Savannah gleder seg veldig til å se hvordan lillebror utvikler seg :) Veldig kul bil! :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 20, 2023, 22:04:20 pm
Savannah gleder seg veldig til å se hvordan lillebror utvikler seg :) Veldig kul bil! :)

Takk for det :) I vanlig Grelland-ånd blir det nok noen endringer fremover ja :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 20, 2023, 22:04:42 pm
Atle og kompisene (han ene har lappen; forøvrig han som er billakkererlærling og har hjulpet Atle med sliping av hans bil) måtte stadig ut og shoppe noen småting, og de var heller ikke i tvil om at 67'n var favoritt-transportmiddelet:
[attachment=2]
Herlig stuk! Flott bil Roy

Takk skal du ha :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 20, 2023, 22:10:36 pm
Vel fremme på Gardermoen fikk vi satt opp telt og sammen med Olav og Jens-Ole fikk vi laget oss "little Vestfold" i piten.

Even (eldstemann på 23) har aldri kjørt ræserbil før, men etter at bilen gikk gjennom teknisk, og han fikk et crash-course på dragrace-start var han ustoppelig og kjørte runde etter runde:
[attachment=1]

Her ser man også originalfargen til bilen, og hvor bra stand den er i. Even er oppunder 2 meter lang han også, så det kan hende vi skal se litt på seter/sittestilling i løpet av vinteren :)

Her er et action-shot fra stripa hvor han match-racer en annen fantastisk 67 fra Kragerø:
[attachment=2]

Som sagt ble Even bitt av basillen, og minstemann Atle (han med egen '68) ble ikke mindre ivrig etter dette. Håper vi kan få flere til å være med å kjøre neste år. Selv med originalmotor er det moro å leke ræserfører for en helg :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 20, 2023, 22:14:49 pm
Bilen overlevde SCC-helga uten skavanker, og utover sensommeren og høsten ble den flittig brukt både som daily driver for Even og meg, men også på noen lokale drive-outs og burger-treff. Her et bilde fra en tur Vestfold-gjengen hadde til Helgeroa:
[attachment=1]

I bakgrunnen ser man en gammel klassiker fra sent 80 tall :)

Det ble ikke mye skruing på denne bilen utover høsten, siden fokus var å hjelpe Atle med hans '68. og her er et lite stemningsbilde fra en kveld i Grelland-garasjen:
[attachment=2]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 20, 2023, 22:18:31 pm
Siste bilde av selve bilen fra årets sesong er fra slutten av oktober, da den ble satt inn på en låve for vinterlagring:
[attachment=1]

Her står den i godt selskap som man kan se, og vi håper på en kort vinter så den kan hentes ut i mars en gang :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 20, 2023, 22:41:38 pm
Nå som bilen står stablet bort noen uker, er det jo på tide å planlegge hva som skal gjøres i vinter.

Som man kan se av bildet med Even lenger opp her, er det ikke så god plass for oss godt voksne i en original boble, og en av utfordringene er plassen mellom rattet og girpaken. Jeg har satt inn en god gammel EMPI spak, type Hurst trigger-kopi, men det er fortsatt en litt smertefull øvelse å sette bilen i revers, da spaken må inn under låret samtidig som kneet presser i rattet. Jeg prøver å finne et kult ratt som er litt mindre, og Jens-Ole hadde et Moto-lita ratt liggende, og etterhvert fikk jeg tak i et boss som skal passe, så dette skal prøvemonteres så snart jeg får tid til å besøke bilen en dag det er dagslys der ute på landet:
[attachment=1]

Jeg er litt usikker på om det kanskje kommer litt nærme dashen siden det er flatt, men sammeliknet med originalrattet er det ikke så stor forskjell:
[attachment=2]

Ellers Tror jeg at jeg må finne noen nye seter, men er ikke helt sikker på hva jeg vil ha. Prøver å få til en litt old-school cal-look stil på denne, samtidig er jeg veldig fornøyd med 911-stolene jeg har i Ghian, så jeg får se litt utover vinteren hva som dukker opp.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 20, 2023, 22:50:50 pm
En cal-look er jo ikke noen cal-look uten motor....

Foreløpig har jeg kjørt med den originale 1300n. eneste modifikasjon er et øko-"ormbo" fra EMPI. Og det er morsom lyd, men antakelig mindre effekt en de 40 hestene som var der originalt :)

Så planen er å bruke vinteren på å preppe en 1600cc som skal inn i denne bilen.

Selve motoren fikk seg en overhaling for et par år siden med nye lagere etc, og den har en kam fra JoeBlow, siden det er denne jeg har brukt i Ghian med kompressor og EFI.

Jeg har kjøpt inn et par 40mm IDF så tro det eller ei, men jeg skal altså ikke ha EFI på denne :)

Så planen er å bytte kam (har fått tips om w100 som en god snill gate-kam), og øke kompen litt. Den er nå satt til 8.5:1 siden jeg har kjørt med overladning, så tenker den skal opp til 9.5 eller 10:1.

Originaltoppene er portet litt, men jeg tenker at jeg skal ta en liten runde til.

Kan hende jeg  burde bytte stempelringer også, side de som sitter der har gått et ukjent antall km før jeg utsatte de for en del overladning :)

Empi-eksosen må nok vike for et mer effekt-vennlig anlegg, som også kan brukes med stinger sånn i tilfelle man skal ut å leke ræserbil igjen :)

Her er et bilde slik motoren står i dag, og som man kan se er det ikke plass til gassere med denne kombinasjon av innsug og viftehus. Så første på programmet er å finne ut hvordan jeg løser det. Jeg regner med jeg ender opp med et ettermarket 30-hesters viftehus med doghouse og uttak for varme. Er jo en daily-driver dette ;)
[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'november 21, 2023, 12:26:34 pm
Den empi eksosen er faktisk veldig fin til opp under 100 hk.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 21, 2023, 13:03:09 pm
Den empi eksosen er faktisk veldig fin til opp under 100 hk.

Det var jo godt å høre. Er i alle fall godt under den grensa med 1300n :)

Og lyden synes jeg faktisk er litt tøff.
https://www.youtube.com/watch?v=FZrRYbr_56M


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 27, 2023, 09:47:58 am
Nå er jeg vant med EFI og da har jeg aldri tenkt på om man virkelig trenger MAP-signal for å styre tenning og fuel, siden man som oftest bruker det direkte som en input til beregning av mengde fuel/tenning.

Derfor tok det litt tid å venne seg til tanken om at man kanskje ikke trenger vacuum-signal til fordeleren. Jeg har fundert litt på om jeg skal investere i en 123ignition-fordeler, men ser prisene, og tenker: Er det virkelig verdt det? Samtidig har jeg kikket en del på gode gamle cal-look motorer og forhørt meg litt rundt, og det virker som det er en slags konsesus om at med doble gassere og litt vassere kam, er map-signalet såpass dårlig uansett, så man kan fint få god kjørbarhet med en god gammel 009-fordeler.

Jeg har jo "alltid" ment at dersom VW-fabrikken mente det var lurt med vacuum på fordeleren, så skal ikke jeg overprøve det, men har vel kommet til at det er først og fremst for originalmotorer med enkel gasser dette er gjeldende.

Så da gravde jeg litt i delehylla, og fant denne :
[attachment=1]

En god gammel original Bosch 009 :)

Så planen er da å bruke denne men med elektronisk tenning, så da måtte jeg jo google litt igjen, og begynte med å se på modulen fra Pertronix, men igjen, prisene er jo helt hinsides, i alle fall her til lands, så da fortsatte googlingen, og jeg endte opp med å kjøpe 2 sett med EMPI brand accu-fire elektronsik tenning, og 2 sett no-brand EMPI knock-offs. Fortsatt kostet disse 4 under halvparten av ett sett Pertronix, så da får jeg forhåpentligvis testet om disse kina-greiene er så dårlig som noen mener (mange brukere rapporterer at de funker helt fint...) eller om dette var penger ut av vindu. Tiden vil vise :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Kjell Roarnovember 27, 2023, 14:27:01 pm
Du kan få låne en 010/VJ4 BR25 av meg, for å sjekke hvor mye bedre den er på motoren din, enn 009. Noen merker stor forskjell, andre lite.
Det er effekten på lavere turtall som skal være bedre for en bil.
Har vel også 019/VJ4 BR8 liggende.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 27, 2023, 15:59:22 pm
Du kan få låne en 010/VJ4 BR25 av meg, for å sjekke hvor mye bedre den er på motoren din, enn 009. Noen merker stor forskjell, andre lite.
Det er effekten på lavere turtall som skal være bedre for en bil.
Har vel også 019/VJ4 BR8 liggende.

Hadde vært interessant når vi kommer så langt :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Martin Sørlienovember 27, 2023, 18:05:13 pm
Har brukt flere kinavarer, bare gode erfaringer. De er billige, ergo kjøper man to og har suksess.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandnovember 27, 2023, 23:31:30 pm
Har brukt flere kinavarer, bare gode erfaringer. De er billige, ergo kjøper man to og har suksess.

Har kjøpt 4 så da bør det holde :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellanddesember 07, 2023, 09:07:04 am
Nå har det ikke skjedd mye på denne bilen de siste ukene, men etter en liten diskusjon på fb, fikk jeg tips om CB sin black-box for å styre tenning med MAP og man kan bruke sin gode gamle 009 for å beholde old-school utseendet. Så det kan hende det blir løsningen.

I tillegg hadde Martin Sørlie et par offset innsug liggende, og etter at jeg endelig fikk hentet de i går, måtte jeg jo prøve og det ser helt klart ut til at de går klar av originalt viftehus:
[attachment=1]

Ser jo nå at det viftehuset der ikke er spesielt pent lenger etter å ha vært med på diverse ombygginger med kompressor og intercooler og diverse, men jeg har et originalt et liggende som kan brukes evt.

Meeeeen jeg liker jo utseendet på et 36-hk viftehus bedre da, så vi får se.

I og med at disse innsuga går klar av original viftehus betyr jo det at de nødvendigvis er bredere enn de andre, og da blir det jo enda dårligere plass i motorrommet. Jeg er bortskjemt med Ghia, så det er også noe å tenke på. Uansett er det vel lurt å lage luker i innerskjermene når man først er i gang.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellanddesember 10, 2023, 14:26:53 pm
Har prøvemontert litt mer og det er ca 1mm klaring mellom viftehus og gassere med disse innsuga:
[attachment=1]

Så da er det nok enda trangere på sidene i motorrommet, så det blir nok inspeksjonsluker i innerskjermene. Er det noen som har link til noen kit som funker bra?

På bilde kan man se at jeg har et sett CSP bellcrank stag montert, men vurdere å lage meg et eget oppsett sterkt inspirert av salige Gene Berg:
https://youtu.be/f33OqcLn5ds

Så nå 3d-printes det noen testbiter for å sjekke geometrien. Jeg har gjort et par simuleringer i Fusion360, og kom til at det blir en veldig lineær bevegelse, men det kan hende jeg skal prøve å justere litt så det blir litt mer progressivt. Dette blir en 1600cc med kanskje 80 hk, så blir ikke noe stort problem kanskje ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellanddesember 19, 2023, 23:18:36 pm
Er ikke mye tid til garasjen om dagen, men fikk tatt en titt på loftet og fant et originalt doghouse viftehus hvor jeg ikke hadde fjernet stussene til varmlufta:
[attachment=1]

Jeg var litt skeptisk til om CSP stagene gikk klar, men all klaring er god klaring:
[attachment=2]

Så da har jeg vel testet det jeg skulle teste ift prøvemontering, så det neste er å plukke ned motoren og fikse det jeg skal fikse innvendig. Planen er å sandblåse og pulverlakke blekka også.



Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellanddesember 20, 2023, 15:38:44 pm
Jeg har klødd meg litt i hue ift hvordan jeg skal få inn mer luft i motorrommet; både fordi jeg setter inn en motor med nyere doghouse viftehus som i seg selv suger mer luft, og at selve motoren vil yte mer enn originalt, så det vil forsvinne mer luft den veien også.

Jeg har sjekket litt rundt og '67 cab baklokk er like vanlig som hønsetenner, så prisene er deretter.

Alternativet er å kjøre med spacere enten i overkant eller nederst på luka, så det er fortsatt en mulighet.

Sist men ikke minst har jeg sett at ventilasjonsrillene på 1302 baklokk er ganske like de som sitter på originale '67, så planen er å sveise inn 1302-riller i mitt '67 baklokk.

Sånn ser originalt '67 cab-lokk ut:
[attachment=1]

Og sånn ser rillene på et 1302 lokk ut:
[attachment=2]

Så da er det vel bare å fyre opp vinkelkutteren (evt kontakte noen som faktisk kan sveise...)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellanddesember 28, 2023, 00:00:38 am
Endelig er det klart for litt garasjetid igjen, og mens Atle byttet clutch på sin bil, begynte jeg å kikke litt mer på 1600n som skal inn i 67'n.

Jeg begynte med å demontere alle blekk og løse deler, og sto igjen med en ganske møkkete longblokk:
[attachment=1]

Planen er å splitte blokka for å bytte kam, så da måtte toppene av:
[attachment=2]

Heldigvis ingen store overraskelser, men jeg stusset litt på at den ene enden på den ene støtstanga var løs:
https://youtu.be/K6KgS2aSr54

Merkelig.

Planen er å sette inn en C35 kam og nye løftere. Så da må jeg antakelig bytte støtstenger også, så nå har jeg nesten handlelista klar :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellanddesember 28, 2023, 00:05:43 am
Atle skulle bytte clutch på sin '68, og jeg var av den oppfatning av at alle 12V biler hadde 200mm clutch, men det stemte ikke. Han hadde 180mm på sin 1600, men jeg mistenker at noen har byttet svinghjul på den, og siden hans bil opprinnelig var en 1300, så hadde den 12V og 180mm clutch. Så for å få i gang hans bil, bestemte vi oss for å knabbe svinghjulet fra min 1600 og så hadde jeg en trykkplate i hylla. Men når vi tok av svinghjulet oppdaget vi at her har det vært varmt ja:
[attachment=1]

Så kombinasjonen sliten originalclutch og kompressor på stripa (i 2022) var antakelig ikke det beste :)

Så nå må jeg finne 2 nye svinghjul så hvis noen har 12V 200mm svinghjul liggende, så hyl ut :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 12, 2024, 21:28:56 pm
Det begynner å komme inn noen deler til denne bilen, så da er det snart bare å sette i gang men vinterens prosjekter.

Bilen er på vinterlager i snømassene i indre vestfold, men for å gjøre vedlikehold og justering litt enklere, skal disse monteres når bilen er hentet:
[attachment=1]

Har blitt borstkjemt med god plass i motorrommet i ghian, så tenkte det var greit med litt luker.

Og så er det begynt å komme noen motordeler inklusive en sånn:
[attachment=2]

Så da skal det snart komme litt mer innholdsfylte oppdateringer her.



Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: vw61januar 13, 2024, 15:45:58 pm
Stinger er tøfft   ;D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 19, 2024, 09:59:52 am
Stinger er tøfft   ;D

 ;D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 22, 2024, 22:38:09 pm
Går sakte fremover her. Venter på et sett TP løftere, før jeg monterer motoren sammen igjen.

Og så skal jeg øke kompen litt. Denne motoren var satt opp til å kjøre med kompressor, så jeg hadde ca 8.3:1 i statisk komp. Jeg vil ha 9.5-10:1, så da må vår mann på Grelland Mekaniske ta av litt av toppene igjen.

Sist jeg bisto med beregning av hvor mange mm vi måtte maskinere, endte vi opp med nesten 13.1 i Atle sin motor, så denne gangen ville jeg måle litt mer nøyaktig.

Toppene har nå 48cc volum, og for å komme til 10:1 trenger jeg ca 38cc.

Så jeg tok et bilde av forbrenningskammeret og laget en enkel 3d-modell av kammeret, og kom til at 1mm gir ca 5cc reduksjon. Så jeg får ta med meg toppene til Junior og be ham ta av 1.5 eller 2mm. (har ikke helt bestemt meg enda ;)
[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 23, 2024, 11:37:29 am
Husk på at det kan være fornuftig komp begrensning i forhold til hvilken kam du skal montere også ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 23, 2024, 13:39:57 pm
Det husker jeg, men hva er begrensningen på en W100 kam ? ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'januar 23, 2024, 14:28:46 pm
Jeg mistenker vel at det meste over 9 ikke vil ha noe for seg. Men med EFI er det jo mulig å justere seg mer nøyaktig inn og kanskje få mer?

Jeg ble anbefalt en maks på 9,5 med Scat C35 / Engle W110 for noen år siden via et par av de vise folk på thesamba.  :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 29, 2024, 10:06:23 am
Takk for innspill; kanskje det ikke er nødvendig da? Hmm. Er det noen som kan si hva "konsekvensen" av lavere komp (8.5 vs f.eks 9,5) er rent konkret? Jeg vet at man får mindre sjans for tenningsbank, men er det merkbart lavere effekt?

Og så må du huske at dette er old-school, Jens-Ole, så ikke noe EFI her :) 009 og IDF  ;D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Bug_Manjanuar 29, 2024, 11:32:59 am
Takk for innspill; kanskje det ikke er nødvendig da? Hmm. Er det noen som kan si hva "konsekvensen" av lavere komp (8.5 vs f.eks 9,5) er rent konkret? Jeg vet at man får mindre sjans for tenningsbank, men er det merkbart lavere effekt?

Og så må du huske at dette er old-sckool, Jens-Ole, så ikke noe EFI her :) 009 og IDF  ;D
Spørs helt kam. Kammen avgjør komp. Men hvis alt er innenfor hva kammen vil ha så vet jeg ikke hva d har og si ifht kompressor


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 29, 2024, 11:59:17 am
det er en w100, så jeg skal google litt og se om jeg finner noe info

R.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Anders-Cojanuar 29, 2024, 12:28:40 pm

The Engle W100 Classic VW Bug camshaft grind is designed for 1.1 or 1.25 rockers, and it's specs are .383" Cam Lift, .420" Valve Lift (1.1 Rockers), 276 degrees of advertised duration, and 236 degrees of duration at .050", on a 108 Lobe Center.
This is an excellent low-end cam for you guys on a tight budget. It will work with the stock carburetor (rough idle, cleaning up at 1500RPM), or a center mount 2bbl. It will idle like stock with dual 1bbls or dual 2bbl carbs.

This cam works great even with stock heads, but as head work is increased it's performance will too! Expect a power band of idle to 5500 RPMs

You can get by with HD Single Valve springs and Bolt On Rocker Shafts. Use a compression ratio of 7.5-8.25:1.

If you choose to use this cam with 1.25 rockers, you will extend the top end to 5200, but DUAL SPRINGS ARE REQUIRED


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 29, 2024, 12:34:25 pm
Se der ja :) Jeg rakk ikke å se på det før andre var på ballen :)

Ja da kan det hende jeg dropper maskineringa i denne omgang og kjører på med 8.3:1 :)

Og doble fjører ;)

R.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Bug_Manjanuar 29, 2024, 13:25:19 pm
Du kan sikkert ha 8.5 uten prob men over det blir det bare varmgang. Omtrent org kam det der.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 29, 2024, 14:16:41 pm
Du kan sikkert ha 8.5 uten prob men over det blir det bare varmgang. Omtrent org kam det der.

Målte til 8.3 nå så da blir det bra tenker jeg :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 01, 2024, 22:14:18 pm
Da har oxyboxeren flyttet ut av motorbukken, og 1600n tatt plass. Det kom også en pakke fra Thorsten Pieper i dag, så da kan jeg begynne å montere sammen denne motoren igjen:
[attachment=1]

Så da blir det en del runder med rengjøring og måling igjen, og det er jo ikke så spennede men jeg kommer allikevel til å oppdatere her jevnlig. Da får jeg også dokumenterr det jeg gjør. Begynner å bli gammel, så kjekt å ha et sted å slå opp når noen spør hva som er gjort med denne motoren :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Bug_Manfebruar 02, 2024, 20:03:26 pm
Husk og kryssmåle både alle bærelagre og kryssbolt i både stempler, råder og selve kryssbolt!


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 02, 2024, 20:03:51 pm
Lurer på hva som skjuler seg i denne pakka :)
[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 02, 2024, 20:06:03 pm
Husk og kryssmåle både alle bærelagre og kryssbolt i både stempler, råder og selve kryssbolt!

Mottatt :)

Denne ble målt og sjekket for et par år siden, og fikk nye lager, så jeg regner med alt er på stell. Men som du sier så er jo derfor man måler; for å eksludere evt problemer senere.

Og det er jo derfor jeg for en gangs skyle har kommet i gang i relativt god tid, så jeg kan skaffe litt deler hvis noe viser seg å trenge erstatninger :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Bug_Manfebruar 02, 2024, 20:08:25 pm
Perfekt! Gleder meg til å følge videre! 8)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 04, 2024, 21:07:04 pm
Er jo ikke så mye spennede å verken si eller vise bilder av, men har brukt en del timer i helga på å inspisere, måle og gjøre rent og det aller meste ser veldig bra ut, så nå nærmer det seg en long-block igjen.

Jeg har bytta kam og vipper, så jeg måtte sette opp geometrien på nytt, så da begynte jeg med å bruke en justerbar støtstang, og måle total løft på ventilen:
[attachment=1]

Databladet på kammen sier 0.383" løft på kammen, og med 1:1.25 vipper så skulle det bli 12.2mm så det ser ut til å stemme brukbart.

Jeg prøvde meg frem med litt forsjkellige antall shims under vippearmsbrygga og kom til slutt frem til en kombinajon av lengde på støtstang og antall shims som gir så og si rett linje mellom ventilen og justeringsskruen ved 1/2 løft.

Så da var det bare å fyre opp dreiebenken igjen, og lage 8 like støtstenger:
[attachment=2]

Tanken var å montere støtstangrøra, men så var det disse glemmeblekka da.... På denne motoren har jeg ikke fjærbelastede støtstangrør, så da kan jeg ikke gjøre som på oxyen, og montere glemmeblekka etter toppene, så etter å ha bladd gjennom alle plastkassene jeg har i garasjen, så finner jeg de ikke....

Så da må jeg ut "på bygda" igjen og få tak i et par blekk før jeg kommer videre :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'februar 05, 2024, 08:34:45 am
 ;) flaks med lokalt felles delesortiment  :D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 05, 2024, 08:51:04 am
;) flaks med lokalt felles delesortiment  :D

Ikke sant :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 05, 2024, 21:33:28 pm
Jens Ole supplerte med et par glemmeblikk, så da kom jeg litt videre.

Noe av det kjedeligste/mest plundrete jeg vet er å få vippearmsgeometrien riktig, og nå tror jeg at jeg har klart å få lengden på støtstengene riktig, men det er ikke så enkelt å få klaring inne i røra. Jeg har shimset vippene både den ene og andre veien, og til slutt ble det "ok", men her er et eksempel på hvordan det så ut før jeg begynte:
[attachment=1]

Målet er å få vippene til å treffe litt på siden av senter på ventilen slik at de roterer samtidig som støtstanga går klar av røret. Jeg har CB sine 1:1.25 vipper, så det gjør at det blir enda litt trangere i røret.

Men jeg kom i mål, og nå er det en longblokk med glemmebikk på plass :)
[attachment=2]

Neste nå er å begynne å sjekke at alt kjøleblikket passer som det skal, så jeg får pulverlakkert de.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Bug_Manfebruar 05, 2024, 23:05:08 pm
Du hakke vurdert jpms støtstangrør med større åpning på toppsiden? Hvis den større «vanlige» utgaven ikke funker har han en enda større utover det igjen og


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 05, 2024, 23:13:09 pm
Du hakke vurdert jpms støtstangrør med større åpning på toppsiden? Hvis den større «vanlige» utgaven ikke funker har han en enda større utover det igjen og

Nei ikke så langt i alle fall :) Kjørte med std vipper i fjor og da var det ikke noe problem, så dukket egentlig opp i kveld dette her ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 06, 2024, 22:52:22 pm
Ble en veldig kort tur i garasjen i dag, men fikk prøvemontert kjøleblikk, og jeg har alle, men det bakerste er ikke pent etter å ha sveiset og preppet det i noen omganger. Så hvis noen har et slikt bakre liggende, kan jeg være interessert.
[attachment=1]

Blekka over sylindrene er allerede pulverlakket med en strukturlakk, så jeg tenker resten av de får samme struktur.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Svein.februar 07, 2024, 09:17:02 am
Mener jeg har et liggende i garasjen. Sier i fra om litt. Hvis det er der kan jeg ta det med nedover til Kragerø til helgen😉


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Svein.februar 07, 2024, 21:12:03 pm
Det er et her hvis du fortsatt trenger :)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 08, 2024, 08:07:30 am
Nice takk. Prates på lørdag :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 14, 2024, 22:32:15 pm
Det har ikke skjedd så mye her de siste dagene, men en meget trivelig tur til Kragerø ble det, og i den forbindelse hadde Svein med seg et bakre blikk som er MYE bedre enn det jeg hadde, og det blir snasent:
[attachment=1]

Så da skal det sandblåses og pulverlakkes litt, så begynner denne motoren å ble klar for våren :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Bug_Manfebruar 15, 2024, 02:09:16 am
Nice! Hva håper du på av effekt?


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 15, 2024, 09:41:40 am
Hmmm, si det. Hvis jeg ikke husker helt feil, var jeg litt over 100hk med denne motoren og 8 psi overladning med kompressoren, så enkel matematikk skulle tilsi sånn ca 65 hk uten overladning. Så med NA-kam og 40IDF kan det jo hende jeg får litt mer effekt, så 70-80 hk et sted kanskje?


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'februar 15, 2024, 09:48:58 am
Da er muligheten i hvertfald til stede for at komme under 20 sek til august  :D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 15, 2024, 12:00:02 pm
Da er muligheten i hvertfald til stede for at komme under 20 sek til august  :D

Det burde være målet. Og over 100 km/t. Tror han var på 99 et par ganger i fjor :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandfebruar 19, 2024, 22:20:06 pm
Har vært en liten vw-pause i grellandgarasjen mens undertegnede fokuserte på NM i rc-bil en ukes tid, men då er NM over og jeg kan skru litt VW igjen :)

Etter at Atle monterte diesel-varmer i sin bil har jeg vurdert å droppe varepottene og gå for et 30-hk viftehus i stedet (med doghouse).

Så i kveld kikket jeg litt på utssendet, og jeg vet jo at jeg liker looken med 30-hk best:
[attachment=1]

Her har jeg tyvlånt viftehuset fra oxyen, men planen er evt å bruke ett uten uttak til varmepotter.

Det blir mye bedre plass på sidene i motorrommet, og ikke minst blir det mye ryddigere uten slanger til varmepottene. Jeg har fortsatt planer m å lage et stagsett sterkt inspirert av Gene Berg.

Her har jeg satt på et originalt doghouse viftehus. "Alle" vet at disse er antakelig de beste med tanke på kjøleeffekt og fordeling av lufta, men så var det dette med utseendet da...
[attachment=2]

Jeg må bruke andre innsug også for å gå klar av dette viftehuset, så gasserne kommer ca 2cm lenger ut på hver side med disse innsuga så det blir enda trangere på siden.

Jeg har laget en liten meningsmåling på FB og foreløpig leder 30-hk pga utseendet, men selvsagt er også kjølreefekten viktig.

På den annen side er dette en lett trimmet 1600, og jeg kjører jo med 30-hk på 2110ccn i ghian med ca dobbel effekt, så det er jo ikke sånn at 30-hk viftejusa ikke funker i det hele tatt ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 03, 2024, 19:57:46 pm
Endelig litt progresjon i helga.

Jeg har jobbet litt på seteunderstell til recarostol (jeg har foreløpig bare fått tak i en...) og siden '67n fortsatt er på vinterlager fikk Atle sin være prøvekanin.

Den eldste og yngste guttungen er på min størrelse (ca 197 på strømpelesten) så de fikk prøvesitte etter tur. Ført Atle i originalsetet:
[attachment=1]
Som man kan se sitter han ganske høyt og langt fremme, og må utvilsomt passe på å scootche dersom noen med kamera er i nærheten. I tillegg sliter jeg med å få inn reversen siden girspaken treffer låret.

Så etter litt fomling med å justere høyde og å sikre at jeg får beveget setene langt nok bakover (jeg har moddet et originalunderstell så de glir på originale skinner), så tror jeg at jeg traff bra. Da var det eldstemann sin tur, og det ser ut som han ble fornøyd:
[attachment=2]

Nå må jeg bare finne et sete til så jeg har to :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 03, 2024, 20:00:53 pm
Sånn ser setet ut i bilen til Atle:
[attachment=1]

Blir ikke mye plass i baksetet, men setet kan flyttes nesten 20 cm frem, så ved behov får man til det også :)

Så hvis noen har et passasjersete som likner veldig på dette, håper jeg man hyler ut :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 03, 2024, 20:06:12 pm
Første prototype av stagsettet er ferdig, så jeg begynte så smått å montere det for å sjekke geometriene, men ble ikke helt ferdig:
[attachment=1]

Det er noen løse tråder i designet mitt enda, men det er jo derfor man lager protoyper, og 3d-printing er jo et perfekt verktøy for sånt som dette.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Erlend / bug66mars 03, 2024, 20:29:13 pm
Hva med å ha tverrstag under dynamoen? Ala Skinne sitt.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 04, 2024, 10:35:49 am
Hva med å ha tverrstag under dynamoen? Ala Skinne sitt.

Kan ikke si jeg har sett hvordan det ser ut. Har du en link til noen bilder?


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 04, 2024, 13:14:37 pm
Er det ikke CSP stag som er på bildene til 1600 super kittet?


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 04, 2024, 18:06:38 pm
Aha. CSP stag har jeg jo fra før. Det er jo ikke noe moro ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 04, 2024, 22:09:28 pm
Aha. CSP stag har jeg jo fra før. Det er jo ikke noe moro ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Bug_Manmars 04, 2024, 23:55:50 pm
Ligner litt på gene berg sitt


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 05, 2024, 08:06:20 am
Jeg lurer på om ikke det er med fullt overlegg ;)


Det blir mye bedre plass på sidene i motorrommet, og ikke minst blir det mye ryddigere uten slanger til varmepottene. Jeg har fortsatt planer m å lage et stagsett sterkt inspirert av Gene Berg.



Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Erlend / bug66mars 05, 2024, 14:21:01 pm
Hva med å ha tverrstag under dynamoen? Ala Skinne sitt.

Kan ikke si jeg har sett hvordan det ser ut. Har du en link til noen bilder?

Må evt lete frem noen bilder.

Det er et opplagret tverrstag som går mellom innsugene.

Litt ala vanlig tverrstag, bare oppned og under dynamoen


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 05, 2024, 23:31:00 pm
Hva med å ha tverrstag under dynamoen? Ala Skinne sitt.

Kan ikke si jeg har sett hvordan det ser ut. Har du en link til noen bilder?

Må evt lete frem noen bilder.

Det er et opplagret tverrstag som går mellom innsugene.

Litt ala vanlig tverrstag, bare oppned og under dynamoen

Kult, det hadde vært interessant. Jeg skal google litt selv, og se om jeg finner noe


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Svein.mars 06, 2024, 08:53:38 am
Hva med å ha tverrstag under dynamoen? Ala Skinne sitt.

Kan ikke si jeg har sett hvordan det ser ut. Har du en link til noen bilder?

Må evt lete frem noen bilder.

Dette dere tenker på?
[attachment=1]


Det er et opplagret tverrstag som går mellom innsugene.

Litt ala vanlig tverrstag, bare oppned og under dynamoen

Kult, det hadde vært interessant. Jeg skal google litt selv, og se om jeg finner noe



Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 06, 2024, 09:46:09 am
Se der ja, Svein.

Hmmm, han har jo veldig lange innsug under TB'en da. Vanskelig å få til det der med vanlige korte innsug


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 06, 2024, 12:26:14 pm
Ikke hvis du monterer sånn der roterende lyddemper også  :D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 06, 2024, 15:42:25 pm
Ikke hvis du monterer sånn der roterende lyddemper også  :D

no, no, no...


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 10, 2024, 21:20:08 pm
Siden Atle kjøpte deg et par IDF-kopier så ribba han mine for alle løse deler, så da måtte jeg jo få i gang 3d-printeren igjen, så da produseres nye trakter og filter-holdere i kjelleren:

[attachment=1]



Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 12, 2024, 08:26:40 am
Jeg har ikke designet disse selv, men lastet ned fra det store internettet, men her kommer et bilde til med 3d-printa deler :)
[attachment=1]

Disse er printet i ABS som er en plasttype som brukes mye i "moderne" biler så det skal ikke være noen problemer med å bruke i et motorrom.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 12, 2024, 08:30:41 am
 :o Er vist på tide jeg kommer en tur forbi og ser litt nærmere på de traktene der for de se bra ut!  8)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 12, 2024, 08:30:52 am
Jeg har også laget meg en enkel testjigg for å sjekke geometrien på dette stagsett-prosjektet mitt:
[attachment=1]

Og ved en tilfeldighet var Jon Bjerke innom en dag med noen motordeler til hans prosjekt, og han hadde jo et berg-stag liggende bak i bilen. Dette fikk jeg låne for å måle litt på, så da blir det enklere å få vandring på pedal og gassere riktig:
[attachment=2]

Jeg kunne jo selvsagt ha kjøpt meg er berg-stag, men det er jo alltid moro å lage noe selv, og spesielt å kunne ta en god ide og forbedre noen detaljer. Jeg har ingen planer om å lage dette for salg, så jeg satser på at jeg ikke går noen i næringa med dette prosjektet :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 12, 2024, 08:31:27 am
:o Er vist på tide jeg kommer en tur forbi og ser litt nærmere på de traktene der for de se bra ut!  8)

Bare å komme en tur :) Skal skru litt i kveld i alle fall :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 12, 2024, 10:15:53 am
Lyder som en plan er lagt  ;D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 12, 2024, 13:10:24 pm
Lyder som en plan er lagt  ;D

 ;D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 18, 2024, 08:46:11 am
Her tidligere i vinter shoppet jeg litt på e-bay, og fant en gammel amerikansk skiltramme som det er planen å bruke på denne bilen:
[attachment=1]

Når jeg satt der og klikket en sen vinterkveld, syntes jeg det var noe kjent med navnet, så når jeg var en tur ute og sjekket hvordan ghian har det på vinteropplag, tok jeg en titt på skiltrammen på den:
[attachment=2]

Nå er ikke jeg lokalkjent i USA, men ut fra det lille jeg har sjekket så er det to forskjellige Barber VW dealere fra 60-tallet; en i Bakersfiled, CA, og en i Casa Grande, AZ.

BAre en liten kuriositet :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 19, 2024, 21:10:13 pm
Etter å ha justert litt på geometrien, printet jeg v2 av stagsettet, og nå ser geometrien bedre ut:
https://youtu.be/YIkCItSaEj4?si=PyXe6w1Xa9fYCQAC

Så neste nå er å pynte litt på designet så det ser litt mer raffinert ut og ikke minst finne en løsning for å feste armene til den runde akslingen så kan junior fyre i gang cnc-fresen sin så vi få delene i alu i stedet for plast :)

Ble også en liten jobb på selve motoren og det var oljepumpa som kom på plass med AN-koplinger, så da er det meste klart i denne enden også:
[attachment=1]

Blokka er vasket flere ganger, men som man kan se er den ikke spesielt pen, så vi får se om den skal få litt mer omsorg før den er klar.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 21, 2024, 09:03:02 am
Er ikke hver dag man får prioritert garasjetid, men i går ble det en snau halvtime, og da hadde jeg ikke tid til å starte noen voldsomme prosjekter, så det ble enkle ting som å montere lokket til oljepumpa, og dra over blokka en runde med messingbørste i drillen, og mye av det sorte oksydet ble borte, så spørsmålet er jo bare hvor lenge det er til den er like stygg igjen :)
[attachment=1]

Det ser ut som det har dukket opp et viftehus i relativt grei avstand, så da kanskje jeg kan få de siste detaljene på plass før bilen hentes fra vinterlager.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 21, 2024, 21:39:33 pm
I dag ble det ikke noe garasjetid, men en liten roadtrip for å shoppe deler til juniors skoda gjorde at jeg kunne svinge innom Bård i Hokksund og få med meg et 36hk doghouse viftehus, og en kjapp prøvemontering viser at dette virker lovende:
[attachment=1]

Så nå kan de siste detaljene på motoren gjøres ferdig før den er klar for å puttes i bilen


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 22, 2024, 19:22:40 pm
En lyntur i garasjen i dag også, og flere småting som skal sjekkes ut.

Først monterte jeg dynamoen/vifta i viftehuset, og det kan tyde på at jeg har ei vifte fra en 1300; de er etter sigende 10-12mm smalere enn de som var til 1600/doghouse viftehus, så da må man ut på bygda og finne en annen vifte.
[attachment=1]

Så satte jeg på stagsettet for å sjekke litt mer, og få bestilt opp noe mer stag og ting for å få det prosjektet ferdig også.

[attachment=2]

Det meste passer og begynner å se bra ut.

Tenkte jeg skulle få lagt opp både bensin- og vacuum-slanger så ryddig som mulig, men det blir jo ikke enkelt med så mye greier. Får prøve å gjemme vacuum-slanger og black-box'en til fordeleren på baksiden av viftehuset i alle fall så blir det litt bedre.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 23, 2024, 20:42:04 pm
Blir korte turer i garasjen, men i dag kom black-boxen på plass og bensin- og vacuumslanger er på plass på baksiden av viftehuset:
[attachment=1]

I tillegg fikk jeg henta bilen ut av vinterlager, og det var stas å få kjøre litt luftkjølt igjen :) Jeg var så entustiastisk at jeg glemte bilde, men nå står den på gårdsplassen i alle fall.

Starta som en drøm og går som ei klokke. Litt treg, kanskje, men den går :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 23, 2024, 21:20:59 pm
Atle var med og hentet bilen, og han hadde visst tatt et bilde :)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: eikomars 24, 2024, 09:51:30 am
Ingenting er som våren og når man kan hente ut bilene🙂. Forøvrig jobbes det godt i Grelland garasjen👍


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmars 26, 2024, 14:48:59 pm
Jeg er på påsketur, men Atle skulle låne 67'n en tur og da mista han bremsene, så det blir en liten jobb når jeg kommer tilbake. Alle slanger og pumper er nye, men jeg byttet ikke røra, så det kan hende det er et gammelt rør som ikke har likt å bli vekket til live igjen... Blir spennede å se når jeg kommer hjem.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 01, 2024, 20:37:35 pm
Endelig tilbake fra påsketur (altså vi kosa oss på tur, men lite skruing ;) )

En kjapp undersøkelse viste at det lakk bremsvæske direkte fra kalipperen, så da var det jo bare å få den opp på benken, og det var ikke vanskelig å se hvor problemet var:
[attachment=1]

Det viste seg at den leppa som støvhetta tetter mot var ødelagt .
[attachment=2]

Så da var det bare å se seg om etter et par kalippere.

Magne hadde et par brukte på Kongsberg, så da ble det en liten road trip på påskeaften


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 01, 2024, 20:43:07 pm
Disse kaliprene hadde nok ligget i garasjen et par år eller så, så de trengte litt omsorg da i alle fall ett av stemplene hadde satt seg fast, men litt brakeclean og scotchbrite gjorde susen:
[attachment=2]
Da ble de som nye igjen, og jeg fikk bremsene tilbake :)

Så da begynner grellandgarasjen å likne seg selv igjen :)
[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 03, 2024, 07:28:12 am
Og man kan kjøre standsmessig på jobb igjen:
[attachment=1]

Må passe på mens det er opphold; er visst meldt snø igjen i morgen....


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 04, 2024, 16:16:40 pm
I dag ble det Audi på jobb....
[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 09, 2024, 08:37:35 am
Snøen er borte og 67n er daily-driver om dagen. Litt kjedelig med original 1300, men resten av kjøreopplevelsen veier opp for akkurat det :)

Jeg kjøpte en amerikansk skiltramme i vinter (allttid moro å sitte på ebay når det er lenge til våren....) siden denne bilen liksom skal etterlikne en bil slik den kan ha sett ut i californa på 70-tallet, så da bestilte jeg også skilt fra Lator i amerikansk format (jeg var heldig med reg-nr så det passer greit inn i bredden):
[attachment=1]

Det så jo hyggelig ut :)

Og når jeg ført åpna motorluka så jeg jo at den trengte en vask, så da ble det litt pusling med avfetting og ei fille, og de ser jo brått mye triveligere ut:
[attachment=2]

De som lakka den rød en gang i verden har ikke vært så nøye med å maskere.... så det er jo ikke pent rundt åpningen og inne i lokket, men det er rent i alle fall.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Svein.april 09, 2024, 14:15:47 pm
Ja bakluka blir mye triveligere med en fin og tidsriktig skiltramme.
Før og etter på min gamle sorte. Det er jo ikke tvil om hva man skal velge ::) 8)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 09, 2024, 14:22:08 pm
Ja bakluka blir mye triveligere med en fin og tidsriktig skiltramme.
Før og etter på min gamle sorte. Det er jo ikke tvil om hva man skal velge ::) 8)
[attachment=1]
[attachment=2]

Helt klart ;)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 16, 2024, 08:37:41 am
Siden Ghian fortsatt ikke er klar (strengt tatt ikke påbegynt med unntak av motoren, da...) så funker 67'n som daily driver om dagen. Men jeg er jo ikke vant med dette forgasser- og fordeler-greiene, så jeg plundrer litt med å få den til å gå rent. Forrige uke hadde stiftene klappa sammen, og i går begynte den å fuske på vei til jobb igjen, så da måtte jeg jo kikke litt på denne igjen.

Jeg vet ikke om det er tenning eller fuel som forårsaker fuskinga (har jo ikke en PC jeg kan se på...), så da begynte jeg med tenning, og siden jeg mistenkte stiftene, begynte jeg med å tyvlåne 009-fordeleren fra 1600n som skal inn i denne bilen senere i våres, som også har montert elektronisk tenning; altså uten stifter.

Det hjalp veldig, og juksinga på lite/halv gass ble borte, men jeg var ikke helt fornøyd. Atle gjorde et "stunt" her en kveld og byttet forgasser på den, så jeg tenkte jeg kunne jo åpne og sjekke den originale som sto på for å se om jeg ser noe åpenbart, evt kanskje jeg kunne lære noe. Alt så egentlig ok ut, og jeg blåste rent etter alle kunstens regler, og byttet tilbake til den originale. Det kunne se ut som pakningen mellom innsug og gasser var litt sliten, så jeg byttet den i samme slengen.

Det hjalp ikke nevneverdig, men så kom jeg på at jeg hadde jo tatt av vakuumslangen til fordeleren side 009 kun har sentrifugal-nedtrekk, og med en liten slangestump og en m5 skrue ble det bedre :)

Nå er eneste problemet at den dør ut på tomgang, så alt er ikke helt 100 enda. Moro å lære noe nytt når man begynner å bli gammel....

Mens jeg holdt på å justere litt på gasseren, merket jeg at det blåste varmt på armen, og da oppdaget jeg et hull i forvarmingsrøret. Så hvis noen sitter på et brukbart innsug til en 1300 SP, så hyl ut.

Under panseret er det forsåvidt ganske pent, men tidligere eier har kjørt på med sauefett for å holde rusten unna, og det er jo bra, men det ser jo ikke så bra ut:
[attachment=1]

Så da gikk jeg på med litt bremserens, avfetting og aceton i skjønn forening, og det ble brått mye triveligere:
[attachment=2]

Spesielt i trange hjørner satt det godt, så jeg må nok gnikke litt til for å få det helt pent, men absolutt en forbedring.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 16, 2024, 08:41:40 am
Ulempen med å fjerne alt det brune er at det brune som du ikke ønsker deg kommer tydeligere frem:
[attachment=1]

Så nedi bunnen av reservehjulsbrønnen er det en jobb å gjøre. Det er et lite hull, men jeg mistenker at stålet er så tynt at det må byttes ut en del. Er det noen som vet om '67 er "one-year only" også på denne delen, eller er det maken som enten de eldre eller nyere?

Mens jeg holdt på så kommer det frem noen artige detaljer. Dette kan se ut som er merking fra produksjonen. JEg var forsiktig med vaskinga for å ikke fjerne det, da det kan virke som det er skrevet med en fettstift el.l:
[attachment=2]

På vei til jobb i dag, var plutselig tomgangen alt for høy, så antakelig må det justeres litt mer i ettermiddag :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 17, 2024, 07:25:18 am
i går ble det mest hagearbeid og båt (!), men jeg var innom biltema og kjøpte litt eksosrep-tape, for å se om jeg kunne gjøre en easy-fix på dette hullet inntil jeg enten bytter motoren eller finner et bra innsug:
[attachment=2]

Etter litt rengjøring og surring ser det sånn ut:
[attachment=1]

Ser jo ikke så lekkert ut, men det be tett så da gjenstår det å se om det holder seg tett.

Man kan jo tydelig se at kjøleblekk etc absolutt viser at de snart er 60 år gamle, men det er jo litt sjarm det også. Den dagen jeg skal sette inn 1600'n får jeg vurdere om jeg også skal pulverlakke alt så det ser nytt ut eller bare ta en mekanisk overhaling.


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 17, 2024, 07:30:43 am
Og når det ble tett tok jeg en liten justering av tomgang igjen, og mye tyder på at den enten får alt for mye suppe eller at det kommer olje ut her:
[attachment=1]

Hvis den får for mye suppe, er det jo fint lite å justere på på disse gasserne, og hvis det er olje, har jeg større problemer, så da er det kanskje bare å få ut fingeren og planlegge motorbytte :)

Problemet med tiden er at jeg må først sette inn motoren i Ghian, så jeg har noe å kjøre med (regner ikke med audien i denne sammenhengen) mens jeg bytter motor i 67'n, og planen er å ha alt klart minst 2 uker før super-scenic, så vi får testet litt. Så jeg hadde håpet at 1300n i denne bilen rusler og går så jeg ikke trenger å bytte før super-scenic i alle fall :)

Så sånn går no dagan i grellandgarasjen


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 18, 2024, 09:19:07 am
Onsdag denne uken var det endelig tid for årets første burger-treff, og det var vestfoldgjengen som startet ballet.

Jeg prøvde å få med fler fra Tønsberg, men vi ble bare 3 (hvorav en er fra Sandefjord...) men uansett trivelig å kjøre sammen:
[attachment=1]

Denne gangen møttes vi på McDonalds ved Torp, og det ble ca 15 biler til sammen:
[attachment=2]

Litt vått og kaldt, men heldigvis tørt og varmt inne på Mac'ern, så vi kunne sitte inne, spise burger og nyte utsikten. Regnet ga seg etterhvert så da ble det litt dekksparking før kulda tok noen av oss :)

Trivelig onsdag på solkysten :)


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 24, 2024, 07:40:07 am
Skjer litt lite her om dagen, men mens jeg var støttekontakt for Atle i går (ikke at han trenger det...) fikset jeg et par småting på 1600n som skal inn i denne bilen etterhvert.

Så nå begynner det å likne noe, og bare jeg får et strøk lakk på viftehuset så er den klar:
[attachment=1]

Jeg studerte litt på coil-plasseringa, men endte opp med å ha den omtrent på standard plass, men flyttet den ned for å gå klar av stagsettet.



Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'april 26, 2024, 12:25:11 pm
Da kan jeg nok ikke ha 1200 motoren montert når du får den der inn i den røde  :D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandapril 29, 2024, 11:25:31 am
Da kan jeg nok ikke ha 1200 motoren montert når du får den der inn i den røde  :D

 ;D


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mai 06, 2024, 14:27:15 pm
 8)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Grellands 67 cal-look
Skrevet av: Roy Grellandmai 07, 2024, 07:24:37 am
Se der ja :) Det må ha vært eldstemann det; han har okkupert denne de siste dagene :)