mai 03, 2024, 15:12:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Airrider mulig å få godkjent i Norge??  (Lest 1327 ganger)
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« på: juni 09, 2012, 21:23:34 pm »

Svaret er såre enkelt JA, med søknad hos bilombyggingsgruppa, med god dokumentering mot diverse svakheter som de er atskillig flinkere til å se og pirke på til oss..... Stabiliteten i systemet og diverse lekkasjer som nesten ikke høres tenker vi at ikke er såååå nøye med....men det er det jo selvfølgelig...det påvirker jo kjøre egenskapene enormt.... Men hva kan vi gjøre for å klare og overbevise dem om at det kan være ett suverent demping og fjæringssett også....mener jeg har noen ganske bra synspunkter på dette, men kunne tenke meg å høre om hva dere har av innspill og hvor nøye dere har tenkt over hva som evt kunne blitt motargumentet, for deres løsning....med andre en diskusjon om problemløsning......kom med innspill folkens
« Siste redigering: juni 14, 2012, 08:33:01 am av Even Kirknes » Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #1 på: juni 09, 2012, 23:02:06 pm »

Om det er montert på fagmessig måte så krever de også automatisk nivåregulering slik at bilen hever seg til kjørehøyde ved kjøring... :-)
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #2 på: juni 14, 2012, 08:32:27 am »

Om det er montert på fagmessig måte så krever de også automatisk nivåregulering slik at bilen hever seg til kjørehøyde ved kjøring... :-)
Fagmessig montering er en selvfølge for at det overhode skal kunne vurderes. Den automatiske nivåreguleringen finnes det også mange løsninger på skulle jeg tro, både dyre og billige. En av utfordringene vil vel heller være å få systemet til å fange opp absolutt alle forskjellige belastninger som kan gi forskjellig nivå på hjula og få systemet til å nivåregulere riktig til hvert hjul. Ved sving f.eks vil det være større trykk på ytterhjul enn innerhjul, brems vil det være mer trykk på fremhjul osv.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juni 14, 2012, 13:16:36 pm »

Ja det skulle ikke være noe problem å få det godkjent på 411 og 412.
Alle andre luftkjølte er basert på torsjonsfjæring (minst i en ende) og vil kreve kraftig ombygging av forstillingsrør og torsjonsrøret bak. Innfestinger gjort i originalutformede støtdemperfester vil nok ikke regnes som en seriøs montering av en oppegående sakkyndig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #4 på: juni 14, 2012, 13:23:24 pm »

sakset fra amcarforum.no

Her har du regelverket for luftfjøring

Avklaring i forhold til rådgivende uttalelser fra SFOOR vedrørende luftfjæring i biler

Som dere kjenner til så er SFOOR opprettet av Vegdirektoratet som en gruppe som skal gi rådgivende uttalelser til trafikkstasjonene i de tilfellene hvor det er tvil om hva slags arbeid på et kjøretøy som skal defineres som reparasjon, ombygging og/eller oppbygging, samt å gi innspill i forhold til tekniske løsninger mv. i forhold til trafikksikkerhets – og miljøhensyn.

SFOOR får en del henvendelser vedrørende montering/bygging av luftfjæring i bil, og vi regner derfor med at trafikkstasjonene også har en del henvendelser om dette. Det har vært noe uklare føringer for hvordan vi skal behandle disse ombyggingene, og vi vil derfor gå ut med noe nærmere informasjon internt slik at det er lettere for regionene å selv ta stilling til søknader og henvendelser, samt for å få mest mulig like avgjørelser også på dette området.

Generelle betraktninger

Det er kapittel 7 i Kjøretøyforskriften som i utgangspunktet regulerer ombygging av kjøretøy og som setter krav til dokumentasjon vedrørende slik ombygging. Videre regulerer Kjøretøyforskriftens øvrige kapitler sammen med utfyllende brev og rundskriv fra Vegdirektoratet hva som kan gjøres på de enkelte komponenter mv.

Ett av hovedkravene i forhold til ombygging av kjøretøy, er at kjøretøyet "skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe" (Vegtrafikklovens § 13). Ved montering/ombygging av fjæringssystemet i bil kan man lett komme i konflikt med dette hovedkravet. For å erstatte de originale fjærene med et luftfjæringssystem, må følgende retningslinjer følges:

Retningslinjer ved montering av luftfjæring.

Kjøretøy registrert første gang før 1.januar 1971 kan ombygges med luftfjæring hvis følgende er oppfylt:

• Komponentene må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast og/eller totalvekt.

• Kjøretøyet skal være tilfredsstillende avfjæret. Luftfjæring stiller høye krav til demping av fjæringsbevegelsen. Støtdempere bør monteres nær 90º i forhold til horisontalplanet.

• Luftfjæringssystemet skal være koplet slik at fast kjørehøyde bibeholdes under hastighet.

• Det kreves at systemet er inndelt i minst 2 kretser(foran/bak), samt at det monteres tilbakeslagsventiler mellom hver side.

• Under bruk må luftfjæringssystemet ha et arbeidstrykk i området 75-105 psi/ (5-7,2bar). Arbeidstrykket kan reguleres ved bruk av regulator, eventuelt ved styring av kompressor (trykksensorer). Arbeidstrykket skal være automatisk tilgjengelig for luftbelger etter oppstart.

• Hjulvinklene må justeres når kjøretøyet har normal kjørehøyde. Denne høyden anføres som vognkortmerknad: avstand senter nav til skjermkant foran og bak. Toleranse på kjørehøyden kan være opptil +/- 2 cm.

• Det er tillatt med bryter for justering av luftbelger foran/bak. Dette gir mulighet for å holde høyden konstant uavhengig av antall passasjerer og/eller tyngde på last.


• På systemer med vanlige luftbelger må kollapsegenskaper være ivaretatt ved hjelp av støtputer. Støtdempere eller stropper må begrense fjæringsvei utover. På doble sammenrullede luftbelger(double convoluted), er det ikke krav til støtputer.

• Det er krav til stabilisatorstag, hvis kjøretøyet har uavhengig for/bakhjulsoppheng.

• Systemet må ha et panel/ manometer i bil som viser hvilket trykk som er i luftbelger foran/bak.

Kjøretøy registrert første gang etter 1.januar 1971 kan ombygges til luftfjæring hvis i tillegg følgende er oppfylt:

• Luftfjæringssystemet skal ha tilnærmet fast kjørehøyde, som justeres automatisk av 4 stk nivåventiler/sensorer. Det er kun tillatt å overstyre luftbelger bak, for å kompensere for antall passasjerer og/eller tyngde på last.

• Det kreves dokumentasjon fra fabrikant eller et uavhengig laboratorium på at tilsvarende kjøretøy(modell/type) er testet med denne typen fjøring

Med andre ord, biler før 1971 er en smal sak å få godkjent.
Et billig kit vil du kunne få godkjent, det samme med Cool Ride til Ridetech og helt opp til level 3.

Når det gjelder hva som anbefales så er det med luftfjøring som det meste her i verden, Man får hva man betaler for!
Et oppgradert sett fra RideTech (Air Ride Technologies er VELDIG mye bedre enn Chassis Tech feks!

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!