mai 03, 2024, 10:52:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Utvendige dørhåndtak?  (Lest 3943 ganger)
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« på: juni 14, 2012, 20:17:59 pm »

Da tau og gummikonstruksjonen min ikke ble godtatt av BT, trenger jeg forslag til utvendige dørhåndtak på 9fjortisen. Egentlig ønsker jeg ikke å hå håndtak i det hele tatt, men det får jeg ikke godkjent, så jeg er ute etter en løsning som betyr minst mulig inngrep i dørene. Alternativt ønsker jeg en løsning som er så harry at til og med enhver råner vil være flau over å befinne seg nærmere enn 100 meter fra bilen. Jeg tenker da på type seksløpere e.l. Innspill mottas med takk.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 14, 2012, 21:26:18 pm »

Tja, som på gammel Renault 5? Men krever litt mod. i blekket på karosseriet, så du får fingrene imellom B-stolpen og døra. Men døra er helt slett Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #2 på: juni 14, 2012, 21:31:15 pm »

lag små hull i dørene og ha piggtråd som "vajer" å dra i..  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #3 på: juni 14, 2012, 21:44:50 pm »

lag små hull i dørene og ha piggtråd som "vajer" å dra i..  Gliser

Ja, den løsningen tror jeg BT vil applaudere.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #4 på: juni 14, 2012, 21:46:24 pm »

Volvo 240 for å banne i kirken Gliser
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 14, 2012, 21:46:56 pm »

Jeg kan skaffe deg deler og kunnskap til å bygge et godkjent dør-popout system ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #6 på: juni 14, 2012, 22:26:25 pm »

lag små hull i dørene og ha piggtråd som "vajer" å dra i..  Gliser

Ja, den løsningen tror jeg BT vil applaudere.

ta vanlig ståltråd når du viser den da... ikke vær så forbanna vanskelig thomas  Sjokkert
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 14, 2012, 22:27:33 pm »

Gliser
BT bare gjør seg vanskelige...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #8 på: juni 15, 2012, 16:37:51 pm »

Jeg er ikke vanskelig, men regner ikke med at BT sier det er greit bare fordi "tauet" mitt plutselig er laget av stål.

Jeg kan skaffe deg deler og kunnskap til å bygge et godkjent dør-popout system ;-)

Ja. det hadde vært noe. Hvordan vet jeg at det blir godkjent?
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 16, 2012, 09:27:34 am »

Vi må følge de reglene som er satt for slike "mods"
Se f.eks litt i tråden til "turboroadster" , han har vært gjennom det samme.

Er ikke værre enn at du bygger et elektrisk popout system som ikke kan åpnes "utilsiktet"
Altså må det elektriske systemet være utkoblet når motoren er i gang og det skal ikke være mulig å åpne døra ved tilfeldigheter (bare å beholde det originale innvendige håndtaket).
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: juni 16, 2012, 09:56:19 am »

Hva med hullborrede sorte håndtag fra Golf 1/2?
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #11 på: juni 16, 2012, 10:05:08 am »

Når det gjelder å få godkjent slette dører har det ingen ting med måten dette er gjort på, men mulighet for tilkomst i bilen ved en eventuell ulykke:). Den er som kjent større ved en cab en bil med tak. Den runden har jeg hatt 2 ganger:)

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #12 på: juni 16, 2012, 10:05:32 am »

Hvor i veitrafikkloven står det at du må ha utvendige dørhåndtak?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #13 på: juni 16, 2012, 10:13:54 am »

for det står ingenting om at det ikke er lov å låse bilen innvendig når du kjører. og hvis du da kræsjer så må de jo bruke utstyret sitt uansett da til klippe seg igjennom for å hente deg ut. trur jeg skal ha en right on blad her det står om den her ombygginga Glad skal se om jeg finner det å ta det med meg hvis du kommer imorra på cruisinga thomas. Glad

mvh erik
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 16, 2012, 13:41:24 pm »

Når det gjelder å få godkjent slette dører har det ingen ting med måten dette er gjort på, men mulighet for tilkomst i bilen ved en eventuell ulykke:). Den er som kjent større ved en cab en bil med tak. Den runden har jeg hatt 2 ganger:)

Mvh Marius
Kan du da forklare meg hvordan biler med auto-lock system som låser dørene når man kjører i gang for å hindre 'hijacking' er typegodkjent?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: juni 16, 2012, 13:51:40 pm »

I dag klippes taket av for å få ut personen i bilen, men jeg tror ikke regelverket til de sakkyndige holder følge med den utvikklingen
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #16 på: juni 16, 2012, 14:29:25 pm »

I de fleste tilfeller vil set uansett ikke være mulig og få døren opp pga skadene på bilen. Det samt muligheter for låsing innenfra var mine argumenter for og slippe utvendig dørhåndtak. Sist men ikke minst mitt spørsmål om hvor i kjøretøyforskriftene det står at biler skal ha utvendig dørhåndtak - da ble de to kontrollørene borte en halvtime på kontor. Så kom de ut, og kunne dessverre inne finne noe krav til det. Bilen måtte dessverre godkjennes uten håndtakene....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #17 på: juni 16, 2012, 15:13:53 pm »

Er dessverre ikke jeg som har laget reglene, men i motsetning til mange andre har jeg for mange
år siden gjort dette flere ganger på biler og hatt en dialog med
Biltilsynet:). Slik var det da,  har ikke for vane og argumentere med de.

Loggført

Mvh

Marius
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 16, 2012, 15:28:17 pm »

Er nok et litt sårt tema akkurat det med dørhåndtak.
Det eneste jeg finner ang. håndtak er at bilen skal kunne forsvarlig låses/tyverisikres. Står lite om hvordan selve åpningen av døra skal foregå. Gutta hos bt liker nok ikke uoriginale biler. Selv misliker  jeg originalt...

Jeg får grave litt mer i kjøretøyforskriften, kanskje jeg finner et regelverk som kan brukes. Det finnes flere nyere biler som er godkjent ombygget uten håndtak. Selv kommer jeg aldri til å dra på biltilsynet for å spørre om å få godkjent noe sånt..
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #19 på: juni 16, 2012, 15:36:39 pm »

Jeg pleier heller ikke å diskutere med de gutta der, men hvis det er en mulighet for å få dette godkjent, skal jeg gjøre et unntak. Vanligvis pleier jeg å krype for dem så jeg blir kvalm selv, har god erfaring med det, men hater det. Dette er de eneste folka jeg legger meg flat for, men kanskje på tide å slutte. Det teiteste av alt er at den løsningen jeg hadde lagd, selv om den ser helt Clas Ohlsson ut, faktisk fungerer hver gang. Hvordan kan de da ikke godkjenne det, bare fordi det ikke ser optimalt ut? Den vil også fungere om 5 år, og om 10 år, hvor går da grensa for provisorisk? Er alt som ikke er fabrikkmontert, provisorisk? Jeg tror denne diskusjonen kan være verdt å ta med dem, og dersom alt annet er i orden, skal jeg få dem til å gi seg. Men for sikkerhets skyld, så tar jeg i mot alle argumenter, og all dokumentasjon med takk. Det er også en mulighet at jeg bygger en lik løsning, men med et stag i stedet for tau, og flytter den innenfor dørtrekket. Da vil det i alle fall ikke være så tydelig. Nå er jeg bestemt på å få denne bilen godkjent uten dørhåndtak.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: juni 16, 2012, 15:53:25 pm »

Dette er veldig enkelt: For at bilen ikke skal godkjennes, må de kunne henvise til en lovparagraf som tilsier at ytre dørhåndtak er et krav. De kan ikke bare synse - de må gi deg en begrunnelse som henviser til loven. Kan de ikke det, kan de heller ikke nekte godkjenning. Dette burde være noe enhver paragrafrytter i biltilsynet forstår, men de liker tydeligvis best å ri de paragrafene som passer dem.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 16, 2012, 16:21:53 pm »

Min svoger har jobbet i biltilsynet som kontrollør, og som han sier, hvis kontrolløren ikke vil godkjenne det er det ingenting som kan nekte kontrolløren å ikke godkjenne det. Det er han som setter navnet sitt på godkjenningen. Men det er jo helt klart muligheter for å samarbeide litt med de og finne en løsning som er akseptabel.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: juni 16, 2012, 17:18:14 pm »

Min svoger har jobbet i biltilsynet som kontrollør, og som han sier, hvis kontrolløren ikke vil godkjenne det er det ingenting som kan nekte kontrolløren å ikke godkjenne det.

Nei. Kontrollørene er ikke kongen på haugen. De er offentlige ansatte som er satt til å forvalte et lovverk, og det lovverket skal de forholde seg til. Når de setter navnet sitt på godkjenningen, går de god for at kjøretøyet er i den stand loven krever, ikke at kjøretøyet er i den stand de selv finner for godt å godkjenne.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #23 på: juni 16, 2012, 17:25:15 pm »

Det er alltid den beste løsningen og granske loven for så og slå den i bordet. Det du egentlig gjør da er å si at du ikke kan jobben din. Det er jo en påstand alle liker og høre:)

Loggført

Mvh

Marius
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: juni 16, 2012, 17:33:02 pm »

Ikke rart at forskjellsbehandlingen blir total når man helst ikke skal påpeke hva loven sier... Hvis kontrolløren skulle ta feil. Osteaktig
Loggført

Speed is no substitute for direction
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #25 på: juni 16, 2012, 17:44:53 pm »

Da tau og gummikonstruksjonen min ikke ble godtatt av BT, trenger jeg forslag til utvendige dørhåndtak på 9fjortisen. Egentlig ønsker jeg ikke å hå håndtak i det hele tatt, men det får jeg ikke godkjent, så jeg er ute etter en løsning som betyr minst mulig inngrep i dørene. Alternativt ønsker jeg en løsning som er så harry at til og med enhver råner vil være flau over å befinne seg nærmere enn 100 meter fra bilen. Jeg tenker da på type seksløpere e.l. Innspill mottas med takk.

Svaret til biltilsynet er feil....Det er lov til og unnlate utvendige håndtak på bilen.....du kan godt vise til cc32038 som var forhåndsgodkjent av stasjonssjef Julius Ansgar Løkke i Larvik i 1991. Du kan også se i right on nr 61 samme år, hvor Ronnie Krabberød tar opp dette under spalten "bilombyggingsombudmannen". Møtte nemlig litt motbør til og begynne med jeg og, og tok det opp med Krabba, som titta litt hardere på lovverket og hjalp meg og formulere søknaden på nytt.
Hvis du ringer meg til uka(91996044) skal jeg se om jeg har de gamle papirene, så skal du få en kopi av søknad og godkjenning.

Kan ikke se noe sted at lovverket er noe endret på dette punktet.
Loggført
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #26 på: juni 16, 2012, 18:01:54 pm »

Da tau og gummikonstruksjonen min ikke ble godtatt av BT, trenger jeg forslag til utvendige dørhåndtak på 9fjortisen. Egentlig ønsker jeg ikke å hå håndtak i det hele tatt, men det får jeg ikke godkjent, så jeg er ute etter en løsning som betyr minst mulig inngrep i dørene. Alternativt ønsker jeg en løsning som er så harry at til og med enhver råner vil være flau over å befinne seg nærmere enn 100 meter fra bilen. Jeg tenker da på type seksløpere e.l. Innspill mottas med takk.

Svaret til biltilsynet er feil....Det er lov til og unnlate utvendige håndtak på bilen.....du kan godt vise til cc32038 som var forhåndsgodkjent av stasjonssjef Julius Ansgar Løkke i Larvik i 1991. Du kan også se i right on nr 61 samme år, hvor Ronnie Krabberød tar opp dette under spalten "bilombyggingsombudmannen". Møtte nemlig litt motbør til og begynne med jeg og, og tok det opp med Krabba, som titta litt hardere på lovverket og hjalp meg og formulere søknaden på nytt.
Hvis du ringer meg til uka(91996044) skal jeg se om jeg har de gamle papirene, så skal du få en kopi av søknad og godkjenning.

Kan ikke se noe sted at lovverket er noe endret på dette punktet.

Tusen takk. Dette setter jeg pris på. Nå gleder jeg meg faktisk til å ta denne diskusjonen.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #27 på: juni 16, 2012, 19:23:17 pm »

Jeg har sveiset igjen dørhåndtakene på fastbacken min, setter pris på en titt på de papirene om jeg skulle bli stoppa og få visning Gliser 
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #28 på: juni 16, 2012, 20:01:46 pm »

Når det gjelder å få godkjent slette dører har det ingen ting med måten dette er gjort på, men mulighet for tilkomst i bilen ved en eventuell ulykke:). Den er som kjent større ved en cab en bil med tak. Den runden har jeg hatt 2 ganger:)

Mvh Marius
Dette er tulleprat Marius. Dette argumentet faller på sin egen urimelighet. Ved en ulykke hvor ingen i bilen kan klare og komme seg ut for egen hjelp, vil det ikke være noe problem og knekke ei rute og rive opp døra for og hjelpe. I så fall får de vise til hvor i lovverket det er ulovelig og kjøre med låste dører, eller hvis døra blir låst ved ett støt som skjer i ulykken. Og verken politi, brannvesen eller bergningsjåføren er noe som helst hindret ved at døren ikke kan åpnes fra utsiden.
Så frem til de forbyr alle biler og kunne låses fra innsiden mens bilen er i bevegelse, eller så lenge det sitter folk i bilen, kan de ikke forlange detta i det hele tatt.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #29 på: juni 16, 2012, 20:26:23 pm »

Er dessverre ikke jeg som har laget reglene, men i motsetning til mange andre har jeg for mange
år siden gjort dette flere ganger på biler og hatt en dialog med
Biltilsynet:). Slik var det da,  har ikke for vane og argumentere med de.


Første bilen jeg kjenner til som er godkjent med igjensveisede håndtak var en ford taunus 67mod på slutten av 70 tallet. Den hadde forøvrig en spak som man vippet opp inne i luftegitteret i c stolpen. Det er etter dette godkjent en drøss med biler som dette er gjort på. Vet i hvertfall at dette har vært godkjent på bt i stavanger, kristiandsand, skien/porsgrunn, larvik, tønsberg, fredrikstad,elverum og trondheim. Og det er helt sikkert vært godkjent flere steder også. Hvis du mener at å spørre om noe og få nei, uten og be om argumentet dems til ett nei, og forsøk på motargumentering og evt klage til veidiriktoratet er en dialog, så lurer jeg på hva jeg har drivi med i 25år. Jeg har hatt dialog med bt i mange saker og har vel søkt i hvertfall om 50 forskjellige ombygginger, hvorav de fleste er godkjente, men jeg har mått gå ett par runder med de noen ganger og klaget på avgjørelsen 5-6 ganger(har forøvrig fått i mellom alle klagene i veidiriktoratet.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!