Litt på siden, men vi har et medlem i Enebakk som har bygget om en early bay camper til syncro. Sitter også Golf diesel i den, tror jeg.
Bay med 4x4 er ikke noen nyhet. Det ble fabrikklaget + et annet firma som leverte på 70-tallet. Riktignok ikke mange men mest ble de vel levert til forsvaret i Tyskland.
For de som ikke vet, dette er 1/6 av ny pris for disse felgene. Jepp du leser riktig et nytt sett med slike koster 42 lapper hos Porsche = Billigsalg. Utseende kan bestandig diskuteres, men teknisk får du ikke bedre felger. Superlette,supersterke og kvalitet som går langt over det meste. Bare til info
Topper er laget av alu (støpt og så som så kvalitet) Blokka er også av alu (la oss ikke diskutere kvalitet) Hvor produseres varmen? I toppene. Hva skjer? Pinnebolter i stål, sylindre i stål, alu topper osv. Hva skjer? Moment mistes, klaringer forandres...... Motoren ødelegges.
-BB-
Har lest innlegget ditt flere ganger, men forstår ikke konklusjonen/hintet ditt jmfr kobber eller ikke.. Men det er jo vesentlig at pinneboltene må strekkes for å motvirke dette. Målte strekket på 8mm ARP bolter på rådene til 0,15mm på 50lb-ft. Noen som vet hvor mye jeg kan strekke (moment) disse EMPI 10mm pinneboltene?
Det han prøver å forklare er forklart i videoen over her
De som bygger 911-motorer med masse trykk på dreier spor i toppen som sylinder går inn i, det skal visstnok være bankers.
Har hørt mye bra om kobberpakninger på NA-motorer, men ikke mye bra om dem på overlada motorer. Noe av problemstillinga kommer frem i videoen over. (Har selv aldri prøvd kobberpakninger)
Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått dreid spor til sylinderene i toppen + "dele toppen i to" , det hjelper mot tetting det oxo. For de som ikke vet hva det går ut på så kapper du nesten toppene dine i to, på den måten gir toppen seg og hver enkelt sylinder har mindre mulighet for lekkasje i toppen.
Og så fikk jeg vært 4 timer på verkstedet i går med SOA og Trond, satt i 4 stk 10mm case savers.. Kunne klart det raskere, men skal jo snakke, kikke og le og..
Hva er avstanden fra case-save´ern til hull for sylinder..? Ser ikke ut som det er mye
Definitivt fortsett med to. Disse type 3 gasserne er helt perfekte til en 1600 motor når dem er iorden. Det å montere en dobbelforgasser på midten er et heller dårlig valg. Den standard enkle forgasseren på midten fungerer greit når den er i orden, men du får mere effekt med de to enkle og en mye kjappere gassrespons. Type 3 gassere fungerer også fint til enklere trimming av motoren din. Kjørte for noen år siden en 1915 som hadde en mild trimkam og type 3 gassere og den fungerte helt nydelig som daily-driver-motor.
Er vel noe av det jeg leser i følge ryktene, noe som var grunnen til at jeg valgte FK-8 i første omgang. Men nå var jeg så skuffet av kvaliteten på raptor kammen at det frister å prøve å unngå disse, har jo fått et ok tilbud på ny raptor kam men det er allikevel dyrere enn et godt sett med løftere og engle kam..
For all del, kan ikke utelukke at det kan ha skjedd noe spesielt med eks løfter foringene eller annet når raptor kammen var i motoren men er skeptisk når det kommer til å prøve igjen, men for en fantastisk kam når det kommer til effekt!
Har før linket til en kam fra Scleicher som ble solgt på Ebay som kun hadde gått 35tkm, den så like fin ut. Hvis du ikke er fornøyd med kvaliteten på Raptor, så burde kanskje det være noe..
er de noen som vet bredde og et som er idielt for å fylle opp julhusene med org sjermer 1303 og om de er finest og mest egnett me 16 -17-18 har også litt lyst på Porsche turbo-boxter felger vet at man må ha mye et og veldi tykke spacer men jei vil vitte va man skal bruke om noen kan ji mei tips på de mvh RBS 1303 73 org cab under opp bygging
Kort fortalt er det som funker Cup-felger fra Audi RS2 (innpress 55) sammen med coilovers foran. Bak er det ikke noe problem
Jærva: Jeg har enda ikke opplevd at polyforingene knirker og mine er ikke smurt engang Har poly på alt bak der.
Slik ser hekken min ut, nesekoner på kassa er også skrudd stumt:
Med kassa skrudd stumt og en eksos som kanskje ikke er av den stille sorten osv, så skjønner jeg godt at du ikke hører noen knirking fra poly-foringene
Med det oppsettet så hører du vel ikke 5 brannbiler på fullesirener bak deg heller...
Spørs om ikke jeg er litt enig med Grelland når det gjelder det gitt.
Som sagt ga det meg ingen knirkelyder med lithiumfett på bortsett fra de yttre smulteringene.
Når det er sagt så snakker jeg om IRS-bakstilling og det har ikke Dewil. Vet ikke om det kan gjøre noe forskjell
Jeg er helt enig med både tistlo og dewil over her. IKKE bruk tykkere stabstag foran. Bobla er vel godt kjent for hvor den har tynga si. Prøvde selv med tykkere stabstag foran og som dewil skriver ble bilen HELT JÆVLIG å kjøre. Snakket med en del av Käfercup-folka og tilogmed de bruker standard stag foran. Jeg opplevde at da jeg satte på dette ble bilen ikke god å kjøre, den oppførte seg IKKE bra ved nedbremsing og du får også dårligere veigrep. Som han ene som kjørte käfercup sa : Et (inner) hjul som vifter i lufta gir ikke særlig med veigrep, og det er akkurat det som skjer når du presser bilen med kraftigere stag foran.
Jeg monterte også gule koni foran først, men fronten hoppa og spratt ved de minste dumper, ikke uten grunn at de fleste coil-over-sett bruker røde koni foran. Bruk røde koni og still dem inn på ca. middels.
Meeen derimot å få på stabstag bak gjør underverker. Bruk polyforinger på alt bak bortsett fra de yttre smulteringene, de har en lei tendens til å knirke noe jævlig selv med lithiumfett. Polyforinger i forstillinga på bobla er også viktig hvis du har mcpherson, men det har jo ikke du. Bilsteindempere bak er gull på bobla, eventuelt gule koni.
Boxsterbremser foran og 944 turbo 86 mod only bak er fint oppsett på bobla sammen med bremsepumpe fra 944 som er bolt.on på bobla.
Stavene bak kan du også ta i fra 86 944 turbo, de er 26mm mot bobla som stort sett har 23,5mm. Ingen vits å få staver fra vanlig 944 na, da de er akkurat samme som på irs-boble. Har kjørt boble med 30mm staver bak, og der gjelder uttrykket "less is more", de var rett og slett for stive, men de ble mere riktig da bilen senere fikk installert 6´er i hekken. 26mm-stavene fra 86 944 turbo holder i massevis.
Det er sjelden problemer med etanoltilsatt bensin på gamle folkevogner som har forgasseren såpass isolert fra selve motoren og lufting som får varmluften ut av motorrommet ved stans.
Jeg har flere 50- og 60-talls amerikanere og de er helt umulige å ha med å gjøre med slik bensin. Særlig 50-tallerene med gamle støpejernsmotorer som utvikler mye varme og tette motorrom sliter. Ved køkjøring begynner bensinen å koke i forgasseren med ujevn gange og svetting/renning fra forgasseren som resultat. Disse problemene er ikke eksisterende når jeg fyller bensin som ikke er tilsatt etanol, dvs det meste av dagens 98 oktan.
Disse problemene er ikke-eksisterende hvis du holder deg unna 50- og 60-talls amerikanere og kjører boble istedet.
Er dette en motor som du har tenkt å ha høyere turtall enn 7000 o/min på? Verdt å huske på er at det er VELDIG få veiver som har like god kvalitet / styrke som den originale. De fleste som bytter ut den originale veiva gjør det for å få større volum (lengre slaglengde), eller bygger dem en motor beregnet for feks. rally eller dragracing. Til gatebruk så skal du ha en ganske så turtallsvillig motor før det skal være bruk for en motvektsveiv. Derimot 8 pinner i veiv svinghjul er bra hvis du skal ha mere krefter i den, det kan du fint få borret opp i originalveiva.
Hadde det vært meg hadde jeg heller kostet på en balansering og sliping av veiv hvis det er nødvendig.
Mhm, lage sjøl i såfall - finnes ikke snarveier når man har type 4. Dvs, det finnes jo alufangere i stedet for de tunge stålfangerene....
[attachment=1]
US til venstre, litt større som alt amerikansk men en god del lettere enn euro-fanger
Lage sjøl og lage sjøl... Er vel en kjapp boble med rattlås i nabolaget ditt som har skjermer i samme materiale, du får høre med han hvor han fikk skapt dem... Lurer på om dem ikke lager noen gasstanker til noen busser i nærheten der de skjermene ble til
Flere av de oljene som er nevnt over her er ikke noe særlig for dem som skal kjøre boble på vinteren i hvertfall. 20/50 olje blir som karamell i 10 minus. Husker selv jeg hadde 20-60 valvoline olje som jeg prøvde å helle ut i 15 minus bare for å prøve, den rant ikke ut... , men derimot en 5-30 olje jeg prøvde samtidig gjorde det.
0-30 eller 5-30 olje er fin olje å bruke fra nå av og til våren.
20-50 olje er fint på varme sommerdager eller fin å anbefale til folk til å bruke på vinteren hvis du vil overhale motoren dems etterpå
Skikkelig publikumsvennlig kjøring!! Tipper at du koste deg kjempemye...
Er enig i at det var publikumsvennlig kjøring ja.
Har aldri vært på denne bana her, men ut i fra hva jeg ser på filmen er vel denne bana mer egnet for gocart enn for biler, Forøvrig ser den siste biten av filmen ut som om den er "speedet" opp noe