mai 17, 2024, 09:25:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
31  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jobbsøknad/jobbintervju - forteller DU om din VW-interesse? Evt. når gjør du det på: februar 16, 2011, 07:47:45 am


Nå er det antispinn, antiditt og antidatt og nyere forskning viser endelig for første gang hva vi alltid har visst. Nyere biler er mer ulykkesutsatt - forskerne har kommet frem til at dette skyldes at de simpelthen er kjedelige å kjøre. Sjåføren mottar for lite stimuli.

Hmm Sjokkert
Kan jeg sitere det på dette?
Det minner litt om mine egne høyst egenproduserte og dårlig underbygde påstander om "takke meg til bobla" når andre har problemer med elektronikken på nyere biler.

Bare å sitere i vei!  Gliser
Nå skal jeg innrømme at jeg kun har lest journalistens gjengivelse av forskningsresultatene, samt forskernes kommentarer. Har ikke gransket kildene, utøvet kildekritikk, metodekritikk etc.
Man gjør jo sjelden det, når man kommer over resultater som allerede harmonerer med hva man mener!  Gliser  Blunker

Undersøkelsen og resultatene av den ble forøvrig presentert på et større norsk nettsted eller i en dagsavis for kort tid siden, uten at jeg derved kan erindre hvor.  Glad
[/quote]
32  Forum / Type 2 / Sv: Til bay eller splitt? på: februar 16, 2011, 07:23:41 am
Den her ser da virkelig fullstendig identisk ut med min 73 T2? Iallefall utenpå, samme klistremerke og det hele.  Glad
33  Forum / Snikk-snakk / Sv: Stjålet.... på: februar 15, 2011, 09:40:27 am
Asker voktes nitidig, har gjort klar gapestokken - for sikkerhets skyld.  Blunker
34  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jobbsøknad/jobbintervju - forteller DU om din VW-interesse? Evt. når gjør du det på: februar 15, 2011, 07:04:33 am
Under et jobbintervju på Elkjøp i Kristiansand la jeg merke til at sjefen hadde blidet av en årgangsMercedes på veggen, og måtte jo komme inn på vår felles interresse for klassikere. Men det holdt ikke. Han ville ha selgere, og ikke autofile HiFientusiaster. Plastic to the people var hans slagord:(

Dette er jo egentlig et stjerneeksempel på korrekt utført intervju og glimrende bruk av egne interesser!  Glad
Poenget er at det alltid er positivt å i det hele tatt ha en interesse, være dedikert og vise engasjement. Når du i tillegg kan bruke dette til å skape gjenklang hos intervjuer, er du egentlig langt på rett vei, selv om du i nevnte eksempel dessverre ikke fikk jobben...   Rekker tunge

Grunnen til at jeg i mitt første innlegg i tråden fremhevet veteranbiler og ikke gammel VW, er at det er helt ok å fremheve et spesifikt merke, så lenge man ikke gjør dette på bekostning av andre merker. De fleste (iallefall menn) har gjerne et forhold til biler, og kanskje særlig til den første bilen, som ikke trenger å ha vært VW. Om man nevner egen forkjærlighet for VW, bør man også tenke på hva man skal svare dersom man blir spurt: hvorfor VW?

Selv har jeg ikke vært i et jobbintervju etter at jeg kjøpte T2`n. Men jeg var i et par stykker mens jeg eide 2CV`n. Jeg passet meg for å ikke la intervjuet handle om denne, selv om man nesten alle man møter har en interesse for og historie om bilen (og dette gjelder i enda større gard Boble!  Gliser )

Det handler om nostalgi, om nyere historie, det handler om den tiden da vanlige industriarbeidere fikk så høy levestandard at de faktisk kunne realisere drømmen om å skaffe seg et enkelt kjøretøy og nyte sin nyvunne frihet! Hvilket de gjorde til gangs! De små folkebilene ble stort sett pakket stappfulle av familietelt og campingutstyr hver helg om sommeren og tatt med på lange turer til sjøen eller fjellet, opp dårlig brøytede vinterveier (alle ut og dytte!!) på vinteren, og man var strålende fornøyd med sin nyerobrede mobilitet. Man smurte kingbolter og utførte oljeskift på lørdager, og var entusiastisk og aktiv både som sjåfør og mekaniker.

Nå er det antispinn, antiditt og antidatt og nyere forskning viser endelig for første gang hva vi alltid har visst. Nyere biler er mer ulykkesutsatt - forskerne har kommet frem til at dette skyldes at de simpelthen er kjedelige å kjøre. Sjåføren mottar for lite stimuli.

Også er det zen-aspektet ved det hele. Vedlikehold er meditasjon (selv om enkelte gjenstridige bolter utfordrer dette  Gliser ).
Det er klare paraleller mellom mekanikeren som kompromissløst lander sitt prosjekt eller utfører sitt arbeide med flid, innsikt og presisjon, og samuraien som balanserer og pusser sin Katana langt utover hva enhver legmann vil finne fornuftig. Det handler om å innerst inne holde seg selv til en høyere standard, ikke for å vise alle andre, men fordi en selv innerst inne vet.

Det handler om at når VW`n starter og murrer vakkert, skyldes det dét vedlikeholdet du har lagt ned i bilen.
Når Toyota`n starter, skyldes det en japansk ingeniør.

Det er forskjell, det.  Gliser
35  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jobbsøknad/jobbintervju - forteller DU om din VW-interesse? Evt. når gjør du det på: februar 14, 2011, 17:50:39 pm
Har selv jobbet som karriereveileder og har coachet mennesker i forkant av intervjuer, veiledet ift å forfatte CV etc. Det skal være sagt at det ikke finnes noen fasit ift dette, men det eksisterer klart retningslinjer. Det som er vel så viktig som hva man presenterer i enm CV og intervju, er hvordan man presenterer det. Helt klart fordelaktig å ha med interesse for veteranbiler, men jeg ville da vektlegge at det handler om respekt for mekanikk, historie og kultur fremfor hestekrefter. Ville også fremheve at interessen har gitt erfaring i å arbeide langsiktig og prosjektorientert mot et spesifikt mål, og at man via sin hobby har erfaring i å samarbeide, organisere, har opparbeidet seg interesse og erfaring i å utføre et arbeid med nøyaktighet, blitt god på kreativ problemløsning etc.  Glad

36  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dashbordet - hva er denne knappen til? på: februar 14, 2011, 16:45:49 pm
Dette høres definitivt ut som samme bryter til bensinvarmer som sitter i T2. Min er grønn, og begynner å lyse når den vris til høyre. I T2 er dette den eneste form for bryter til eber`n. Ved oppstart går da varmeren i 30 min eller så før den automatisk slår seg av og evt igangsettes igjen.

Kan jo være at samme type bryter er montert til varmer her i denne 1303`n, eller at noen har benyttet samme type bryter til annen moro?  Glad
37  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Ikke vet jeg, men var ikke dette litt stiv pris? på: februar 11, 2011, 09:15:11 am
Helt fjernt, rattet er ikke engang strøkent..Hæ
Syk verden.  Gliser
38  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: så blir ikke baklysglassa borte fra bilen på: februar 11, 2011, 09:13:01 am
Et produkt jeg både håper og synes burde være unødvendig, men i denne verden...
Kjipt å bli frastjålet deler, eller for den saks skyld - hærverk.  Rekker tunge
39  Forum / Snikk-snakk / Sv: biltilhenger på bobla på: februar 10, 2011, 18:17:20 pm
Jeg er såpass tilbakestående at jeg har dratt ei boble på henger etter en annen boble som jeg heller ikke gidda å skru fast hengerfeste på så det var punktsveisa på hengerfeste brakketene , men jeg kjørte bare 7 mil da så det gikk kjempebra ! har også kjørt bil på henger uten å stroppe den fast som falt av hengeren i 50 kilometer foran bilen som kom bak det gikk også godt , har også vært med på å kjøre av hele hengeren med bil oppå vw 412 som kryssa motgående kjørefelt på E6  og stoppa i en støyskjerm ! Så det her går på flaks og uflaks !   Gliser Gliser


Pitt

Om dette ikke er en fleip - er det virkelig ingenting å flire av. Beveger meg hyppig rundt relativt ubeskyttet i gammelbilene mine, og marerittet er å bli skadet for livet fordi en eller annen IQ-amøbe leker med egen og andres sikkerhet.
40  Forum / Snikk-snakk / Sv: biltilhenger på bobla på: februar 09, 2011, 20:46:39 pm
Vi kan vel enes om at det er forskjell på det som er mulig og hva som er lovlig.  Blunker
41  Forum / Problemløseren / Sv: Feilsøk tenning på: februar 09, 2011, 10:01:05 am
Vet ikke hvor erfaren du er, men kan jo nevne en gedigen feil jeg selv gjorde for litt siden. Satte fordeleren på plass igjen og trodde det holdt å skru ned mutteren som holder fordeleren nede på plass via "armen." Det viste seg at fordeleren likevel ikke satt ordentlig på plass. Om dette også skulle gjelde bilen din vil du kjenne at fordeleren ikke sitter ordentlig nede ved at rotoren ikke gir noen form for motstand.

Det kunne jo være...?  Glad

Har generelt et inntrykk av at det sjelden er feil på elektroniske tenningsmoduler, og prosedyre ved sjekk vil du garantert kunne få av andre her.

Rikard, dette er jo ditt spesialfelt!!
(hint hint)  Gliser
Jah! Gliser Det kan du tro Blunker
Er det en sånn tenningsmodul du har i din Friedrich? Ala pertronix? Jeg har opplevd opptil flere ganger at de kan ta kvelden! Dersom man kobler de feil! Pluss til minus, og minus til pluss Blunker

Men du vet også hvordan man sjekker med din kjære ladelampe! For der blir jo uansett el eller stift samme prinsipp...?  Glad
42  Forum / Snikk-snakk / Sv: Denne er lav nok - Selv for senkepøbler fra Vestfold på: februar 09, 2011, 08:48:22 am
Skal man først ha en annen van enn VW, vil jeg heller slå et slag for dens Øst-tyske fetter - Barkas!!
Barkas (61 -91) var en stor suksess i gamle DDR.

Det kan skyldes at det var den eneste varebilen som faktisk var å få kjøpt i landet, men likevel - jeg synes den er cool!  Kult
Her et eksemplar til glede for senkemafiaen, og jeg vil for ordens skyld nevne at senking som fenomen i mine øyne skyldes en aldri så liten estetisk feiltolkning, muligens genetisk betinget.  Gliser  Blunker
[attachment=1]



Den var FET! Og sikkert klin umulig å få reservedeler til Rekker tunge

Har ikke sjekket detaljert, men vil tro at deler er rimelig greie å få tak i. Bilen ble jo laget i 30 år nesten uten modellendringer, og i nærmere 200 000 eksemplarer.
F. eks her:

http://www.ldm-tuning.de/en/barkas_b_1000/spare_parts/

Finnes både klubber og websider dedikert bilen. Dette er jo en nostalgi-greie i gamle DDR.  Glad
Drømmer bare her, men regner med at bilen ikke er typegodkjent her. Hadde kanskje vært mulig å få en registrert som motorhistorisk kjøretøy?  Glad
43  Forum / Problemløseren / Sv: Feilsøk tenning på: februar 09, 2011, 08:41:26 am
Vet ikke hvor erfaren du er, men kan jo nevne en gedigen feil jeg selv gjorde for litt siden. Satte fordeleren på plass igjen og trodde det holdt å skru ned mutteren som holder fordeleren nede på plass via "armen." Det viste seg at fordeleren likevel ikke satt ordentlig på plass. Om dette også skulle gjelde bilen din vil du kjenne at fordeleren ikke sitter ordentlig nede ved at rotoren ikke gir noen form for motstand.

Det kunne jo være...?  Glad

Har generelt et inntrykk av at det sjelden er feil på elektroniske tenningsmoduler, og prosedyre ved sjekk vil du garantert kunne få av andre her.

Rikard, dette er jo ditt spesialfelt!!
(hint hint)  Gliser
44  Forum / Snikk-snakk / Sv: Denne er lav nok - Selv for senkepøbler fra Vestfold på: februar 09, 2011, 08:20:36 am
Skal man først ha en annen van enn VW, vil jeg heller slå et slag for dens Øst-tyske fetter - Barkas!!
Barkas (61 -91) var en stor suksess i gamle DDR.

Det kan skyldes at det var den eneste varebilen som faktisk var å få kjøpt i landet, men likevel - jeg synes den er cool!  Kult
Her et eksemplar til glede for senkemafiaen, og jeg vil for ordens skyld nevne at senking som fenomen i mine øyne skyldes en aldri så liten estetisk feiltolkning, muligens genetisk betinget.  Gliser  Blunker
[attachment=1]

45  Forum / Snikk-snakk / Sv: Anger og bitre tårer, vann under brua eller spillt melk? på: februar 09, 2011, 08:06:51 am
I en slik tråd kommer man ikke unna sin aller aller første bil. Min var en 82 Lada 1500S. Kjøpte den i 85, og den hadde da 26 000 på telleren og var godt vedlikeholdt. Jeg stylet den med ekstralys og laksetrapp - og kjørte den altfor #$% hardt. Etter et år var den nærmest kjørt, brekket og sladdet i filler, mao, jeg kjørte den som kun en 18åring med altfor mye hormoner har vett til!  Øyerulling
Ble til at jeg solgte "vraket" billig. Har angret siden.
Oystergreen og med reg nr DD 58151, dessverre ute av bildet nå.

Min andre anger må være min 74 1303S. Denne kjøpte jeg billig engang tidlig på 90tallet, rustfri, pen og original. Solgte den enda billigere fordi drivakselen gikk....er det mulig liksom?  Rekker tunge

n annen ting man kanskje angrer litt på, er at man har brukt så satans mye kroner på å kjøpe og vedlikeholde biler som er dønn kjedelige å eie. Corolla, Carisma etc.

Vel, jeg har lært. Nå fikser jeg heller drivakselen enn å kvitte meg med bilen. Sjela mi går billig, men Boblebussen (det var jo det vi kalte dem da vi var små) min får du aldri!!  Gliser

Og en Lada (eller Volga) står fremdeles høyt på ønskelista.  Gliser
46  Forum / Snikk-snakk / Sv: Garasje eller annet. på: februar 07, 2011, 11:06:38 am
En liten kommentar Glad

65 kvm er ikke stort. Blir FORT fylt opp av all mulig drit.. Snakker av erfaring til tross for at jeg har verksted på ca 100 kvm pluss ett lite lager.. Så 65 kvm holder til nød akkurat til 2 personer uten for mye skrot rundt  Glad

Men dette er min mening Glad

Hehehe, ser at plassen fort kan bli for liten - uansett areal!  Gliser
47  Forum / Snikk-snakk / Sv: Garasje eller annet. på: februar 07, 2011, 09:51:01 am
3000 er jo et kupp! Både med og uten strøm! Gliser
Gratulerer med god deal!  Glad

Hvor mange tenker du å dele med? Spør mest av nysgjerrighet, for som tidligere nevnt anser jeg det for å være litt vel langt unna, iallefall for de små utbedringene jeg for tiden holder på med.  Glad

Trist at du har de erfaringene fra tidligere, og fullt forståelig at du nå sørger for å unngå å få flere av dem.  Osteaktig
Gammelbilmiljøet burde naturligvis være ryddig og vise generelt hensyn. Og folkeskikk burde være særlig tilstede i folkevognmiljøet.
(Aiai, hvilket ordspill!   Gliser )

Uansett, gratulerer med verkstedplass og lykke til med denne. Kankje får vi også se bilder litt sånn etterhvert?  Glad
48  Forum / Snikk-snakk / Sv: Garasje eller annet. på: februar 07, 2011, 06:14:56 am
I utganspunktet er dette et kjempespennende og glimrende initiativ!  Gliser
Synes dessverre Tønsberg er litt langt unna.  Glad

Men kanskje ville det være lurt om du kunne gi et hint om prisantydning, hva ville det for eksempel koste om 4 stk gikk sammen om å leie det? Eller hva med korttidsmulighet til å leie en plass i for eks 3 mnd, eller en uke eller kveld for den saks skyld?  Glad

Bare tenker at det ville kunne åpne opp dørene for flere, og derved bidra til å betale regningen.

Som sagt synes jeg Tønsberg er litt langt unna fra meg som bor i Asker. Men om jeg kunne leid en plass i den tiden det tar å fullføre et bestemt prosjekt, kunne det være av interesse likevel. Bare å beregne lange dager for å kompensere for reiseveien!  Gliser

Uansett, herlig initiativ.
Hehe, nesten så prosjektet i seg selv gjør det interessant å flytte til Tønsberg!  Gliser

49  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: februar 05, 2011, 11:48:34 am
spotta denne bak sprintern på tur hjem istad Gliser



Gratulerer!!   Osteaktig
For meg er dette det nest vakreste menneskeheten har frembragt, og i min srhet håper jeg egentlig du beholder finishen.  Gliser

Uansett hvordan du velger å ferdigstille den - gleder meg til å se den på veien!  Gliser
50  Forum / Problemløseren / Sv: Montering av bremsebånd front på: februar 05, 2011, 02:17:51 am
Vi har nettopp gjort dette på min T2 nå i kveld. Antar prinsipper er rimelig likt på T1 og T2?
Tenkte uansett jeg skulle dele kveldens erfaring. Det enkleste var helt klart å holde pin`en på plass på baksiden med en hånd, holde låseringen med en god tang, dytte den innpå også vri på tangen/ ringen. Litt småfomlete, og det skader absolutt ikke å ha en ekstra hånd (takk Rikard!) som kan dytte/ holde litt med en skrutrekker i avgjørende øyeblikk.

Det er tight, men det går! Yes you can.  Gliser

Hehe, den fjæra som var der fra tidligere, var faktisk så rustet opp at den lå i deler i den ene trommelen...ikke bra.  Rekker tunge
51  Forum / Snikk-snakk / Sv: Gratulerer Tistlo! på: februar 04, 2011, 06:27:03 am
Kjempegratutulerer! Endelig 18, og med pågangsmot som en hel armè!
Blir fort førerkort av slikt.  Gliser
52  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jeg ønsker meg på: februar 03, 2011, 00:12:53 am
T 34 er simpelthen det vakreste menneskeheten har skapt.  Gliser
Kan gå med på at det er en subjektiv betraktning.  Blunker
53  Forum / Snikk-snakk / Jeg ønsker meg på: februar 02, 2011, 08:38:26 am
en VW type 34. Drømmer er heldigvis gratis.  Gliser
Noen som vet om det finnes noen av disse i Norge?
54  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: februar 02, 2011, 08:34:05 am
hehe

Det er nesten litt vemodig, det bildet her!
Alle de "moderne" golfene ser ut til å være på vei fra fabrikken og ut i verden, mens den stakkars T2`n ser ut til å ha måttet snu og er i ferd med å kjøres lengst inn i lagerhallen igjen...  Tvilende
55  Forum / Problemløseren / Sv: Batteri på: januar 31, 2011, 20:23:18 pm
Jeg ble heller litt bekymret for coilen baki motorrommet.
Tenningen må vel være på for å få liv i vindusviskerne, og da får coil også spenning viss stiften er på det "rette" stedet.
Mulig min bekymring er helt grunnløs, men jeg hadde tatt av den grønne ledningen på coilen for sikkerhets skyld.
Og mulig seansen allerede er over?  Osteaktig

Definitivt enig! Kjedelig å plutselig oppdage at coilen er gåen, selv i kunstens navn.  Glad
56  Forum / Problemløseren / Sv: Batteri på: januar 31, 2011, 12:55:10 pm
Litt vanskelig å spekulere i om 3 timer går eller ikke.  Glad
Men siden du først har 220 volt tilgjengelig - kjøp en billig batterilader og la den stå på under seansen.
Du får de billigste fra rundt 200 på Torshov bilrekvisita eller Biltema. Ikke rare investeringen for å være på den sikre siden, i tillegg er en batterilader alltid god å ha!  Gliser

Lykke til med prosjektet, og fortell gjerne mer utfyllende om hva det handler om?  Glad
57  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva begrenser turtallet på en motor? på: januar 31, 2011, 09:27:46 am
Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;)

Samme som på T2!  Gliser
58  Forum / Problemløseren / Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ på: januar 27, 2011, 00:25:44 am
Per, koblet ut den sorte boksen og tok av vakumslangen til fordeleren, ville simpelthen ikke gå på 7,5. :-)
Hehe, om jeg da ikke husket feil? Sylinder 1 er den fremste på høyresiden?
59  Forum / Problemløseren / Sv: fordeler sitter fast. på: januar 26, 2011, 14:18:31 pm
Vis du mente hva jeg gjorde for å få den ut, så ble det rå makt.
Fikk hjelp av en exsyra person, å satte brekkjern under fordeler. Gliser Osteaktig

Hehe, det skulle såpass til ja!  Gliser
Sterkt gjort av den mekaniker`n som tidligere har limt greia på plass.
I det minste godt å vite at det iallefall finnes èn mekaniker som er verre enn meg!  Blunker
60  Forum / Problemløseren / Sv: Konvertering til CU tenningsanlegg på CJ på: januar 26, 2011, 13:48:48 pm
I dag har jeg kjørt folkevognbuss - med elektronisk tenning!  Gliser

Per, Rikard og Erik var her i går, og vi fikk da bussen til å gå. Men det var mye bensin i motoren/ oljen etter maaaange startforsøk over maaange dager, såpass at oljen luktet sterkt bensin (burde jeg egentlig være sterkt bekymret over dette?) og slangen til eh...den filterboks-tingen (har enda ikke skjønt hva slags filter dette egentlig er   Osteaktig ) hoppet av grunnet overtrykk. Ergo har jeg latt den stå uten oljeskruen i natt, tappet den helt, byttet olje og oljefilter og den startet kontant.  Glad

I tappekaret til oljen lå det over 5 liter olje (ispedd bensin), hvilket er skremmende mye med tanke på at motoren tar 3,5 liter olje inkludert oljen i filteret. For ordens skyld - jeg har ikke overfylt olje, differansen skyldes ergo bensin. Må innrømme at jeg ikke er spesielt happy for all den bensinen i oljen, så nå lukter jeg mistenksomt på peilepinnen ca hver 4. km.  Kult

En litt merkelig ting ift justering av tenning. Teoretisk sett skal den stå på 7,5 grader fortenning. Imidlertid vil ikke motoren gå overhodet justert dit. Om jeg lar den stå på 15 grader tenner den jevnere enn den noensinne har gjort. Går jevnt og pent, trekker godt på hele registeret og ikke minst - bunndraget er tilbake!  Gliser

Akkurat det med bunndrag syntes jeg kjennetegnet T4`ern fra den dagen jeg fikk den. Trekker godt fra lave turtall, hvilket gjør at man slipper den frenetiske giringen. Etter at jeg byttet stifter og justerte tenning har den vært mer "turtallsmaskin." Nå med den elektroniske tenningen er det jevne trekket fra lave registre tilbake - og det er herlig!  Gliser

Som sagt, bekymret over at det fremdeles kommer bensin i oljen, og kommer til å monitorere dette nøye. Kanskje er det bare meg, men jeg finner det litt oppsiktsvekkende at 1,5 liter bensin kan blande seg i oljen ved hjelp av maaaange startforsøk som har ført til rå motor..?

Da den startet spyttet den ut en rekke svarte partikler fra eksosen. Det ga den seg med, og eksosen så svært ren og pen ut etter at den fikk gått seg litt til. Den starter også lettere enn noensinne. Jeg velger å ta dette som et godt tegn.  Blunker
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!