mai 04, 2024, 02:17:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forgassere, What does it all mean?  (Lest 719 ganger)
Byggern
Medlem
***
Innlegg: 128
Bosted: Akreshus


Vis profil

« på: juli 30, 2012, 09:30:38 am »

Sitter og lurer på å svi av noen småpenger på en forgasser, men skjønner ikke bæret av alle disse forkortelsene man finner i annonsene;

-IDA
-IDF
-DRLA
-ICT
-PICT
-EPC

Er forkortelser jeg finner. Hva betyr de, og hva skal man gå for til en relativt standard 1600 DP?

Vil "pimpe opp" motoren, og skal ha en sentrisk plassert forgasser, på ny manifold. Tar imot tips på hva som er the hot ticket. Dette er en motor som kun skal gå på vinteren, den skal i en Snowtrack en vakker dag. Derfor er jeg litt bekymret for ising i forgasser, om noen har noen tips om hvordan best forebygge slikt, hører jeg gjerne om det også..
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 30, 2012, 17:47:01 pm »

Akkurat hva bokstavene står for vet jeg ikke helt( I´en står i hvertfall for at det er en vertikal eller "downdraft"), men Pict 1,2 og 3 er vel betegnelse på originalforgasserne (enkelforgasser). IDA-forgasseren er vel for litt mer "avansert" trimma motorer. Hvis du "fintrimmer / justerer" en IDA på en godt trimmet motor vil den fungere "nogenlunde" til normalkjøring. I ditt tilfelle ville jeg nok ha gått for et sett med dobble 40mm IDF. De er mer enn nok til en nogenlunde standard 1600. Faktisk hvis dem er justert riktig skal dem gi 12 hk ekstra alene på en ellers standard 1600 dp. Sikkert vil noen si at et sett enkle 34 eller 40mm er fint på en 1600 som er standard og det kan jeg til dels være ening i, men da har du ikke noe særlig å "vokse på " om du skille få "mye vil ha mer-syken" etterpå. Et sett dobble 40mm holder helt opp til rundt 130 hk + motor, så da har du eventuellt litt å gå på der. Husk at uansett hvilke gassere du kjøper så må dem i 90% av tilfellene dyses om. Noen leverandører av forgassere leverer forgasserne med ønsket bestykning av dyser etter ønske som en service, men langt fra alle har denne servicen.

Kjøper du av Weber i USA så gjør dem denne jobben for deg hvis du ber om det, ellers er det en ganske enkel jobb og gjøre det selv.

Har selv brukt 40mm idf på en std 1600 dp, og det funka fin-fint det. Mener jeg brukte 28mm halsringer og 110 hoveddyser på den, gikk også ned en størrelse på tomgangs-dysene mener jeg å huske.

Utrolig nok brukte den en del mindre bensin med disse dobble gasserene oxo, men det kan nok delvis være pga. originalforgasseren var noe slitt.
Monterer du i tillegg en WBX-fordeler og bruker vacum fra forgasser (husk å bruke "anti-pulse-valve" på vakumslangen) + et sett med 1,25 eller 1,4-vipper + et bra eksosanlegg , så har du en en mye sprekere 1600 med både få penger og uten å ta fra hverandre motoren. Kanskje opp mot 70 hk hvis motoren din er bra ellers.

Sentermontert dobbel forgasser er det heller få som har hatt noen bra erfaringer med hva gjelder kjørbarhet, dette pga. problem med forvarming. Ising i forgasser med to dobble er ikke noe problem. Men kanskje sånn funksjonsmessing i forhold til en snow-track er det vel aller best med en ny originalforgasser hvis kjørbarhet er mye viktigere enn hk.
« Siste redigering: juli 31, 2012, 20:42:10 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!