|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #31 på: januar 22, 2024, 23:38:09 pm » |
|
Går sakte fremover her. Venter på et sett TP løftere, før jeg monterer motoren sammen igjen. Og så skal jeg øke kompen litt. Denne motoren var satt opp til å kjøre med kompressor, så jeg hadde ca 8.3:1 i statisk komp. Jeg vil ha 9.5-10:1, så da må vår mann på Grelland Mekaniske ta av litt av toppene igjen. Sist jeg bisto med beregning av hvor mange mm vi måtte maskinere, endte vi opp med nesten 13.1 i Atle sin motor, så denne gangen ville jeg måle litt mer nøyaktig. Toppene har nå 48cc volum, og for å komme til 10:1 trenger jeg ca 38cc. Så jeg tok et bilde av forbrenningskammeret og laget en enkel 3d-modell av kammeret, og kom til at 1mm gir ca 5cc reduksjon. Så jeg får ta med meg toppene til Junior og be ham ta av 1.5 eller 2mm. (har ikke helt bestemt meg enda
cc.jpg (22.59 KB. 548x600 - vist 235 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #32 på: januar 23, 2024, 12:37:29 pm » |
|
Husk på at det kan være fornuftig komp begrensning i forhold til hvilken kam du skal montere også
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #34 på: januar 23, 2024, 15:28:46 pm » |
|
Jeg mistenker vel at det meste over 9 ikke vil ha noe for seg. Men med EFI er det jo mulig å justere seg mer nøyaktig inn og kanskje få mer? Jeg ble anbefalt en maks på 9,5 med Scat C35 / Engle W110 for noen år siden via et par av de vise folk på thesamba.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #35 på: januar 29, 2024, 11:06:23 am » |
|
Takk for innspill; kanskje det ikke er nødvendig da? Hmm. Er det noen som kan si hva "konsekvensen" av lavere komp (8.5 vs f.eks 9,5) er rent konkret? Jeg vet at man får mindre sjans for tenningsbank, men er det merkbart lavere effekt? Og så må du huske at dette er old-school, Jens-Ole, så ikke noe EFI her 009 og IDF
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2024, 12:58:48 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #36 på: januar 29, 2024, 12:32:59 pm » |
|
Takk for innspill; kanskje det ikke er nødvendig da? Hmm. Er det noen som kan si hva "konsekvensen" av lavere komp (8.5 vs f.eks 9,5) er rent konkret? Jeg vet at man får mindre sjans for tenningsbank, men er det merkbart lavere effekt? Og så må du huske at dette er old-sckool, Jens-Ole, så ikke noe EFI her 009 og IDF Spørs helt kam. Kammen avgjør komp. Men hvis alt er innenfor hva kammen vil ha så vet jeg ikke hva d har og si ifht kompressor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #37 på: januar 29, 2024, 12:59:17 pm » |
|
det er en w100, så jeg skal google litt og se om jeg finner noe info
R.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #38 på: januar 29, 2024, 13:28:40 pm » |
|
The Engle W100 Classic VW Bug camshaft grind is designed for 1.1 or 1.25 rockers, and it's specs are .383" Cam Lift, .420" Valve Lift (1.1 Rockers), 276 degrees of advertised duration, and 236 degrees of duration at .050", on a 108 Lobe Center. This is an excellent low-end cam for you guys on a tight budget. It will work with the stock carburetor (rough idle, cleaning up at 1500RPM), or a center mount 2bbl. It will idle like stock with dual 1bbls or dual 2bbl carbs.
This cam works great even with stock heads, but as head work is increased it's performance will too! Expect a power band of idle to 5500 RPMs
You can get by with HD Single Valve springs and Bolt On Rocker Shafts. Use a compression ratio of 7.5-8.25:1.
If you choose to use this cam with 1.25 rockers, you will extend the top end to 5200, but DUAL SPRINGS ARE REQUIRED
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #39 på: januar 29, 2024, 13:34:25 pm » |
|
Se der ja Jeg rakk ikke å se på det før andre var på ballen Ja da kan det hende jeg dropper maskineringa i denne omgang og kjører på med 8.3:1 Og doble fjører R.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #40 på: januar 29, 2024, 14:25:19 pm » |
|
Du kan sikkert ha 8.5 uten prob men over det blir det bare varmgang. Omtrent org kam det der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #41 på: januar 29, 2024, 15:16:41 pm » |
|
Du kan sikkert ha 8.5 uten prob men over det blir det bare varmgang. Omtrent org kam det der.
Målte til 8.3 nå så da blir det bra tenker jeg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #42 på: februar 01, 2024, 23:14:18 pm » |
|
Da har oxyboxeren flyttet ut av motorbukken, og 1600n tatt plass. Det kom også en pakke fra Thorsten Pieper i dag, så da kan jeg begynne å montere sammen denne motoren igjen:
20240201_205343.jpg (80.06 KB. 800x555 - vist 193 ganger.) Så da blir det en del runder med rengjøring og måling igjen, og det er jo ikke så spennede men jeg kommer allikevel til å oppdatere her jevnlig. Da får jeg også dokumenterr det jeg gjør. Begynner å bli gammel, så kjekt å ha et sted å slå opp når noen spør hva som er gjort med denne motoren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #43 på: februar 02, 2024, 21:03:26 pm » |
|
Husk og kryssmåle både alle bærelagre og kryssbolt i både stempler, råder og selve kryssbolt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #44 på: februar 02, 2024, 21:03:51 pm » |
|
Lurer på hva som skjuler seg i denne pakka
20240202_181140.jpg (80.13 KB. 800x600 - vist 188 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #45 på: februar 02, 2024, 21:06:03 pm » |
|
Husk og kryssmåle både alle bærelagre og kryssbolt i både stempler, råder og selve kryssbolt!
Mottatt Denne ble målt og sjekket for et par år siden, og fikk nye lager, så jeg regner med alt er på stell. Men som du sier så er jo derfor man måler; for å eksludere evt problemer senere. Og det er jo derfor jeg for en gangs skyle har kommet i gang i relativt god tid, så jeg kan skaffe litt deler hvis noe viser seg å trenge erstatninger
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #47 på: februar 04, 2024, 22:07:04 pm » |
|
Er jo ikke så mye spennede å verken si eller vise bilder av, men har brukt en del timer i helga på å inspisere, måle og gjøre rent og det aller meste ser veldig bra ut, så nå nærmer det seg en long-block igjen. Jeg har bytta kam og vipper, så jeg måtte sette opp geometrien på nytt, så da begynte jeg med å bruke en justerbar støtstang, og måle total løft på ventilen:
(55.58 KB. 500x600 - vist 222 ganger.) Databladet på kammen sier 0.383" løft på kammen, og med 1:1.25 vipper så skulle det bli 12.2mm så det ser ut til å stemme brukbart. Jeg prøvde meg frem med litt forsjkellige antall shims under vippearmsbrygga og kom til slutt frem til en kombinajon av lengde på støtstang og antall shims som gir så og si rett linje mellom ventilen og justeringsskruen ved 1/2 løft. Så da var det bare å fyre opp dreiebenken igjen, og lage 8 like støtstenger:
(84.45 KB. 800x480 - vist 249 ganger.) Tanken var å montere støtstangrøra, men så var det disse glemmeblekka da.... På denne motoren har jeg ikke fjærbelastede støtstangrør, så da kan jeg ikke gjøre som på oxyen, og montere glemmeblekka etter toppene, så etter å ha bladd gjennom alle plastkassene jeg har i garasjen, så finner jeg de ikke.... Så da må jeg ut "på bygda" igjen og få tak i et par blekk før jeg kommer videre
|
|
« Siste redigering: februar 04, 2024, 22:56:33 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #48 på: februar 05, 2024, 09:34:45 am » |
|
flaks med lokalt felles delesortiment
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #50 på: februar 05, 2024, 22:33:28 pm » |
|
Jens Ole supplerte med et par glemmeblikk, så da kom jeg litt videre. Noe av det kjedeligste/mest plundrete jeg vet er å få vippearmsgeometrien riktig, og nå tror jeg at jeg har klart å få lengden på støtstengene riktig, men det er ikke så enkelt å få klaring inne i røra. Jeg har shimset vippene både den ene og andre veien, og til slutt ble det "ok", men her er et eksempel på hvordan det så ut før jeg begynte:
(44.19 KB. 595x600 - vist 176 ganger.) Målet er å få vippene til å treffe litt på siden av senter på ventilen slik at de roterer samtidig som støtstanga går klar av røret. Jeg har CB sine 1:1.25 vipper, så det gjør at det blir enda litt trangere i røret. Men jeg kom i mål, og nå er det en longblokk med glemmebikk på plass
(76.38 KB. 800x480 - vist 150 ganger.) Neste nå er å begynne å sjekke at alt kjøleblikket passer som det skal, så jeg får pulverlakkert de.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #51 på: februar 06, 2024, 00:05:08 am » |
|
Du hakke vurdert jpms støtstangrør med større åpning på toppsiden? Hvis den større «vanlige» utgaven ikke funker har han en enda større utover det igjen og
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #52 på: februar 06, 2024, 00:13:09 am » |
|
Du hakke vurdert jpms støtstangrør med større åpning på toppsiden? Hvis den større «vanlige» utgaven ikke funker har han en enda større utover det igjen og
Nei ikke så langt i alle fall Kjørte med std vipper i fjor og da var det ikke noe problem, så dukket egentlig opp i kveld dette her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #53 på: februar 06, 2024, 23:52:22 pm » |
|
Ble en veldig kort tur i garasjen i dag, men fikk prøvemontert kjøleblikk, og jeg har alle, men det bakerste er ikke pent etter å ha sveiset og preppet det i noen omganger. Så hvis noen har et slikt bakre liggende, kan jeg være interessert.
20240206_193105.jpg (78.96 KB. 800x600 - vist 158 ganger.) Blekka over sylindrene er allerede pulverlakket med en strukturlakk, så jeg tenker resten av de får samme struktur.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2435
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #54 på: februar 07, 2024, 10:17:02 am » |
|
Mener jeg har et liggende i garasjen. Sier i fra om litt. Hvis det er der kan jeg ta det med nedover til Kragerø til helgen😉
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2435
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #55 på: februar 07, 2024, 22:12:03 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #57 på: februar 14, 2024, 23:32:15 pm » |
|
Det har ikke skjedd så mye her de siste dagene, men en meget trivelig tur til Kragerø ble det, og i den forbindelse hadde Svein med seg et bakre blikk som er MYE bedre enn det jeg hadde, og det blir snasent:
20240214_111623.jpg (78.07 KB. 800x600 - vist 136 ganger.) Så da skal det sandblåses og pulverlakkes litt, så begynner denne motoren å ble klar for våren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #58 på: februar 15, 2024, 03:09:16 am » |
|
Nice! Hva håper du på av effekt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #59 på: februar 15, 2024, 10:41:40 am » |
|
Hmmm, si det. Hvis jeg ikke husker helt feil, var jeg litt over 100hk med denne motoren og 8 psi overladning med kompressoren, så enkel matematikk skulle tilsi sånn ca 65 hk uten overladning. Så med NA-kam og 40IDF kan det jo hende jeg får litt mer effekt, så 70-80 hk et sted kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|