VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Marton__ på november 13, 2012, 22:40:51 pm



Tittel: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Marton__november 13, 2012, 22:40:51 pm
Er ny i dette boble gamet så har ikke så mye peiling på luftavkjølt vw. Jeg har nettop pusset opp min 68 modell. Så heiv motoren i for noen dager siden. Den går heilt greit men dauer av på tomgang. Å jeg la merke til at det bare var innsug til syl 1 og 4 som ble varmt. Ikke på andre siden, å det forstår jeg ingenting av.

tenning er stilt med pistol og skal være bra. pluggledninger er på rett plass, tennstift og fordeler lokk er ok.

Takk på forskudd :)


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Erlend / bug66november 13, 2012, 22:48:11 pm
Sikker på at alle pluggene får tenning?


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Marton__november 13, 2012, 22:53:43 pm
Ja alle pluggene får tenning, sjekka de tidligere i dag. Virker velig merkeligt ut. Men den går fint når jeg øker turtallet, hadde meg en liten kjøretur med den også forleden dag, det gikk greit, litt lugging å slikt, men da var ikke tenninga stilt heller.


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: JFPnovember 14, 2012, 00:36:14 am
Innsugene skal ikke bli spesielt varme - her suges jo kald bensinblanding gjennom. Kan du forklare mer? Hvor på innsuget blir det varmt?


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: BERGERnovember 14, 2012, 08:23:16 am
Er ny i dette boble gamet så har ikke så mye peiling på luftavkjølt vw. Jeg har nettop pusset opp min 68 modell. Så heiv motoren i for noen dager siden. Den går heilt greit men dauer av på tomgang. Å jeg la merke til at det bare var innsug til syl 1 og 4 som ble varmt. Ikke på andre siden, å det forstår jeg ingenting av.

tenning er stilt med pistol og skal være bra. pluggledninger er på rett plass, tennstift og fordeler lokk er ok.

Takk på forskudd :)

Når du skriver at det er bare innsuge til sylinder 1 og 4 som blir varm, mistenker jeg at du har feil tenningsrekkefølge. For 1 og 4 sitter ikke på samme side. 1 og 2 er på høyre side, 3 og 4 er på venstre side sett bakfra. Kan det være at du har misforstått dette og dermed satt ledingene i gal rekkefølge?


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Erlend / bug66november 14, 2012, 08:40:48 am
Std oppsett:



Motor:


3     1
4     2


Fordeler:

3    2
4    1


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: bObLeFrIknovember 14, 2012, 10:44:20 am
Hvorfor forskjellig rekkefølge på fordelere....
På min 009 er det :
3.    2
4.   1

Std 1600 :
2.  1
3. 4
                                 


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Marton__november 14, 2012, 11:51:39 am
Jeg følgte koblingskjema på samba, å der står det at syl 1,4 er på samme side ? http://thegoldenbug.com/images/wiring/bug_6869.jpg

Har jeg misforstått helt da? hehe.. De som jeg synes er så rart da, er jo at den går fint når jeg ruser den opp..

Jeg synes også det var rart at innsuget skulle bli så varmt, spesiellt når det ikke ble det på andre siden. Men det var langs hele det "tynne" røret som går på manifolden (hva gjør forresten det røret) og selve manifolden, blir ganske varm.

takk for responsen !


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: BERGERnovember 14, 2012, 12:19:42 pm
Det der er en skjematisk fremstilling av det elektriske anlegget og kan ikke brukes i denne sammenheng ;)


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Pannovember 14, 2012, 15:01:43 pm
Jeg synes også det var rart at innsuget skulle bli så varmt, spesiellt når det ikke ble det på andre siden. Men det var langs hele det "tynne" røret som går på manifolden (hva gjør forresten det røret) og selve manifolden, blir ganske varm.

takk for responsen !

Det tynne røret kommer fra eksosanlegget og varmer opp innsuget. Dette for å forhindre at bensindampen skal kondensere på vei fra forgasser til sylinder. Dette røret kan forresten gå tett med koks fra eksosen hvis det ikke renskes opp i hver gang man bytter lydpotte.


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Marton__november 14, 2012, 16:28:09 pm
Okei takk for hjelpen!

Men set jeg ikke forstår er at hvis syl 1 og 2 er på høgre side, hvorgor tenner den da 1 4 3 2?
Har bestillt repkit for gasseren i dag, suger også fslsk luft, regner med at det vil ordne seg med nye pakninger:) 


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Thoresennovember 14, 2012, 19:24:33 pm
Viss du ser litt lenger opp på siden her, så ser du at sylinder 1og 4 sitter tvers over hverandre inn mot torpedovegg, og 3 å 2 ytters på hver side,.
Viss du trekker en rett strek mellom sylindrene slik, 1- 4 -3-2og fra 2 til 1 igjen så ser du at rekkefølgen går i en firkant/running ;) og ikke på kryss og tvers ;)
skjø nte du den ;)


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Erlend / bug66november 14, 2012, 19:28:58 pm
Hæ?


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Thoresennovember 14, 2012, 19:32:01 pm
Hæ?
Tenningsrekkefølgen som han lurte på ;)


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: BERGERnovember 14, 2012, 19:45:30 pm
Viss du ser litt lenger opp på siden her, så ser du at sylinder 1og 4 sitter tvers over hverandre inn mot torpedovegg, og 3 å 2 ytters på hver side,.
Viss du trekker en rett strek mellom sylindrene slik, 1- 4 -3-2og fra 2 til 1 igjen så ser du at rekkefølgen går i en firkant/running ;) og ikke på kryss og tvers ;)
skjø nte du den ;)

Riktig, eller for å si det på en annen måte: Hvilken rekkefølge sylindrene tenner i har en sammenheng med hvordan komponentene inni motoren spiller sammen, ikke med deres plassering og nummerering ;)


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: Marton__november 14, 2012, 20:15:36 pm
OK. Takker for svar, skal prøve å bytte litt om når jeg har fått pakningene mine, har skrudd i fra hverandre gasseren og innsugsmanifoldene nå :)


Tittel: Sv: 1600 i trøbbel. Hjelp ønskes !
Skrevet av: ovaltnovember 23, 2012, 13:27:39 pm
til Marton
"Tenningsrekkefølgen 1-4-3-2" har ikkje noke med kor sylindrene er plassert. (Den er berre ein indikasjon på hvilken plugg som gnistrer når motoren/rotoren går rundt, som altså er medurs...rotoren går altså frå 1, så til 4, så til 3, så til 2 og begynner på 1 igjen...osv.)
Sylinder 1, sitt på h.s. fremst, so når du f.eks skal montere den pluggledningen til fyrste sylinderen so må du setta reimhjulet på "merket sitt"...då skal rotoren inni fordeleren peike til sylinder nr 1. - Vri gjerne rotoren til stiften åpner. (dette vert og brukt som utgangspunkt når ein skal stilla tenning...f.eks. m stroboskop et.c.) (reisten er då berre å følge sylinder numreringen)

Det er altså det holet oppå fordelerlokket som rotoren peiker til, som ein sett fyrste pluggledningen. Det vil då vera samme om fordeleren sitt bak fram, "nord syd" el.l.   ---------- BERRE DEN GIR GNIST TIl SYLINDER NR.1 på rette tidspunktet, å som du gjerne startar med, (nemlig nr.1. og som i dette eksemplet som er enklast, p.g.a. merket på reimhjulet)
Fordeleren blir så finjustert når alt er montert å når motoren går, ved å finjustere (vri på den)

Plugg ledningane kan så monterest videre i fordelerlokket "medurs" som tenningsrekkefølgen, 1- 4 - 3 - 2 om du vil, eller "moturs" som då blir for; Syl. 1 - 2 - 3 - 4.

-Å til dei som er litt for teoretiske til dette vil eg og nevna at dersom det f.eks er så trangt i motorrommet at f,eks vakumklokken tek bort i andre motordeler, kan ein jo og berre plukka ut fordelergiret m ein magnet el.l. under fordeleren, å snu den noken hakk...å starta på nytt derifrå også...dette siste gjeld vel berre for dei som bygger om motorar et.c.
Sjølvsagt så montere ein helst dette slik fabrikken har funnet best.
Dei tala som du refererte til på wiringdiagrammet er litt misvisande å gjeld ikkje for dette her.