mai 10, 2024, 09:01:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til turbo/dyse specs..please :)  (Lest 5301 ganger)
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« på: desember 07, 2010, 12:08:58 pm »

Trenger litt bistand av de erfarne ang valg av turbo og dyser til mitt 1915 prosjekt (drag only).
Litt (lite detaljert kanskje) spec på motor... org modifisert blokk, gamle ARPM superflo topper (mild porting) - 42x37,5 ventiler om jeg ikke minnes helt feil, 94 borr, smidde stempler, Engle TCS30, 5.6" h-beam råder, org veiv, MSIII, Edis,..etc.
Har ikke kommet så langt til å sette komp etc (det får Erik-san stå for), men vi må vel prøve å trykke ut så mye effekt som mulig uten at det lukter havari allerede før oppstart.
Noen forslag på dysetyper og str? 4 eller 8 dyser? Turbo type/str?
Har ikke satt noe egentlig mål på ønsket effekt da jeg er noe usikker på hvor langt jeg kan pushe denne kombinasjonen, så her må det vel kanskje synses litt for å finne en grei "øvre" kombo.
Hint og tips ang er også velkomne.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 07, 2010, 18:09:06 pm »

hva slags fuel du skal kjøre er vesentlig.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #2 på: desember 07, 2010, 20:55:16 pm »

Jeg er ikke spes fan av dyr racefuel, så det må enten bli vanlig 98 oktan...eller evt E85 - sistnevnte har jeg dog ingen erfaring med, men lærevillig er man alltid. Har dog hørt at kvaliteten på E85 kan variere mye, noe som igjen antakelig skaper hodebry..? Eller man kjøper ett fat i slengen og justerer inn motor på den fuelen og kjører med denne ut sesongen...eller jeg på bærtur?
Loggført
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2010, 21:08:56 pm »

Jeg er ikke spes fan av dyr racefuel, så det må enten bli vanlig 98 oktan...eller evt E85 - sistnevnte har jeg dog ingen erfaring med, men lærevillig er man alltid. Har dog hørt at kvaliteten på E85 kan variere mye, noe som igjen antakelig skaper hodebry..? Eller man kjøper ett fat i slengen og justerer inn motor på den fuelen og kjører med denne ut sesongen...eller jeg på bærtur?
Det er vel motorer her i landet som yter dobbelte av denne som fyller på bensinstasjoner Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 07, 2010, 21:21:56 pm »

er bare  å handle godt store dyser med en gang
skal du ha E85 så skal bør du ha 30-40 % større dyser enn på benzin.
grovt regnet ~900cc/min på E-85 holder til 400-500hk (4 stk)
problemet med FOR store dyser er Pulsbredden på tomgang. att den ikke blir for lav.
men kjører selv med 1600cc dyser og den går greit på tomgang 1200 O/min på 2,2lter med E85
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2010, 22:27:14 pm »

til sammenlikning kjører jeg 185cc dyser på min 1835 uten turbo, ca 100 hk, og da er pulsbredden ca 60-70% på max
Loggført
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #6 på: desember 08, 2010, 13:55:57 pm »

Så hvis jeg går for E85, så kan jeg trygt kjøpe 1000cc dyser uten at de bli altfor små eller altfor store? Det er ihvertfall en start.
Ser ut til at jeg lander på en t03/t04 hybrid hva turbo angår..
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: desember 08, 2010, 14:07:19 pm »

Så hvis jeg går for E85, så kan jeg trygt kjøpe 1000cc dyser uten at de bli altfor små eller altfor store? Det er ihvertfall en start.
Ser ut til at jeg lander på en t03/t04 hybrid hva turbo angår..


Hvorfor ikke 1200 - 1400 -1600cc?

Og utifra turbovalget ditt så antar jeg det er et USA bygge? Forsøk en Holset HX35 - eller HX40. Rimelige turboer som tåler høyt ladetrykk over lange perioder uten å mukke.

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,12645.0.html

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #8 på: desember 08, 2010, 14:17:09 pm »

Så hvis jeg går for E85, så kan jeg trygt kjøpe 1000cc dyser uten at de bli altfor små eller altfor store? Det er ihvertfall en start.
Ser ut til at jeg lander på en t03/t04 hybrid hva turbo angår..


Hvorfor ikke 1200 - 1400 -1600cc?

Og utifra turbovalget ditt så antar jeg det er et USA bygge? Forsøk en Holset HX35 - eller HX40. Rimelige turboer som tåler høyt ladetrykk over lange perioder uten å mukke.

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,12645.0.html

Mvh
BB


Hvis du mener jeg kan gå opp MYE i forhold til 1000cc, da gjør jeg selvfølgelig det.
Ikke noen USA motor. Blir snekret sammen her hjemme...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: desember 08, 2010, 14:26:59 pm »

Jeg mener at det er dumt å kjøpe for små injectorer og for liten turbo når prisen er den samme for bedre/større greier. Jeg mener også at du skal plante plattan i mattan og tenke STORT!

E85 er en selvfølge.

- 1600cc injectors fra feks: http://www.eficomponents.com/
- Kapable bensinpumper, feks 2 x Bosch 044. Aeromotive osv osv fra samme plass som over.
- En effektiv intercooler
- En bra ECU som gir deg kontroll.

+ kanskje det viktigste - en person som kan mappe.

400 - 450hk på hjulene - hvorfor ikke på en drag motor?

Mvh
BB

 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 08, 2010, 15:19:16 pm »

de fleste dyser over ca 1000cc/min er lav ohmige og trenger annen setup enn høyohmige.
Megasquirt takler begge deler så det er ingen problem.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #11 på: desember 08, 2010, 15:52:51 pm »

Takk for input, jeg tar det med meg videre i prosessen  Glad
Med denne motoren satser jeg sånn passe stort, med Scat motoren satser jeg mye større. Men det blir i en HELT annen prisklasse.
Denne 1915`en skal liksom bli litt sånn halvveis lowbudget...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: desember 08, 2010, 15:59:30 pm »

Takk for input, jeg tar det med meg videre i prosessen  Glad
Med denne motoren satser jeg sånn passe stort, med Scat motoren satser jeg mye større. Men det blir i en HELT annen prisklasse.
Denne 1915`en skal liksom bli litt sånn halvveis lowbudget...


Jeg mener det er liten prisforskjell på 250-300hk og 400 - 450hk.

ECU og fuelsystem kjøper du bare en gang og du bygger det slikt at det fungerer på begge motorene. Turbo/innsug/throttlebody/eksos/intercooler bygger du også bare en gang slik at du kan bruke det samme på begge motorene. Da bytter du bare motor når den ene eller den andre trenger pleie.  
« Siste redigering: desember 08, 2010, 16:05:47 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #13 på: desember 09, 2010, 08:05:13 am »

Jeg mener det er liten prisforskjell på 250-300hk og 400 - 450hk.
ECU og fuelsystem kjøper du bare en gang og du bygger det slikt at det fungerer på begge motorene. Turbo/innsug/throttlebody/eksos/intercooler bygger du også bare en gang slik at du kan bruke det samme på begge motorene. Da bytter du bare motor når den ene eller den andre trenger pleie.  

Delvis enig... ECU og fuelsystem = ok. Men hva angår /innsug/tb/eksos/, så blir motorene vidt forskjellige, og jeg tror ikke de vil passe spes godt om hverandre.
For det første så er motoren i denne tråden en "liten" tass på 1,9 liter, mens den andre blir ca. 2,6-2,7 liter. Toppene blir helt forskjellige, og flensene på innsug/eksos vil ikke passe om hverandre. Mulig jeg kan bruke turbo/intercooler/tb på begge - men ser kanskje for meg at jeg bla trenger en større turbo til stormotorn.
Men i første omgang så er det lillemotoren som skal bygges og være klar til sommern. Storebror skal få litt mere tid å vokse på...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: desember 09, 2010, 08:19:03 am »

Tja, er det så usannsynlig at du ender opp med Superflo/Comp Eliminator/JPM/Angle flow topper på stormotoren da? Eller skal du gå for eksotiske Pauter greier som koster en fot og en arm i tillegg til lang ventetid? Som en tilleggsopplysning så har Tekken sin 2276ccm motor med 700+hk Competition Eliminator topper.

Du trenger større turbo på lillemotoren, du bare vet det ikke enda.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #15 på: desember 09, 2010, 11:08:13 am »

Tja, er det så usannsynlig at du ender opp med Superflo/Comp Eliminator/JPM/Angle flow topper på stormotoren da? Eller skal du gå for eksotiske Pauter greier som koster en fot og en arm i tillegg til lang ventetid? Som en tilleggsopplysning så har Tekken sin 2276ccm motor med 700+hk Competition Eliminator topper.

Du trenger større turbo på lillemotoren, du bare vet det ikke enda.

Ja for jeg har (skal vi si: hadde) egentlig bestemt meg for å kjøpe Autocrafts 910 topper  Osteaktig
Pauter får nok sin del av $$'ene alikevel (sylindre og vipper ihvertfall).
Men du gir meg noen økonomisk smarte idèer (takk). Har egentlig ikke tenkt tanken på å "gjenbruke" eksteriøret på begge motorene, men når jeg regner på det så er det mye penger å spare.
Har du peil på om C/E eller nye S/F er å få kjøpt borret til 101.6 mm?

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: desember 09, 2010, 11:22:39 am »

Er blokka di i 101.6?

Hvis ikke, kanskje du burde vurdere om det er verdt å bruke så mye ekstra på å gå fra 94 til 101.6.? Du gjør deg avhengig av leverandører i USA (ikke alltid så positivt) + deler som det er vanligvis er lang bestillingstid på. Kjedelig når du står der med sprekt sylinder. Jeg er tilhenger av å benytte deler av god kvalitet som er lett tilgjengelig nettopp pga av dette.

Men når det er sagt så der flere der ute som har 101.6 borr sammen med Comp Eliminator topper. JPM leverer også sine med 101.6. SuperFlo burde, i likhet med Comp Eliminator være fullt mulig å modifisere til 101.6.

Dette høres veldig spennende ut! Lykke til!

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #17 på: desember 09, 2010, 11:45:49 am »

Blokka er 101.6 ja Glad
I teorien burde det kanskje være mulig å få laget sylindre her hjemme på berget - men innbiller meg at det ikke blir noe billigere, med mindre man bestiller mange sett, eller kjenner noen som kan lage dem. Kjøleribber er jo ikke nødvendigvis noe jeg MÅ ha.. Ellers så tenkte jeg opprinnelig å bruke AA sine 4" sylindre, men de får visst ikke noe særlig god kritikk, så da vet jeg ikke om jeg tørr å ta sjansen på dem til stormotorn.
Pauter sine havner vel på ca.4500-5000,- så ja, de er dyre! Men så bør de heller ikke sprekke..
Jeg får sjekke litt mere rundt topper før jeg tar en avgjørelse, men ser bla att CB har utsolgt for C/E? JPM sine synes jeg er litt i overkant dyre. Angle flo er jo også en option..
Tenke, tenke..
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: desember 09, 2010, 11:56:50 am »

Blokka er 101.6 ja Glad

Ok, da er den saken avgjort.

I teorien burde det kanskje være mulig å få laget sylindre her hjemme på berget - men innbiller meg at det ikke blir noe billigere, med mindre man bestiller mange sett, eller kjenner noen som kan lage dem. Kjøleribber er jo ikke nødvendigvis noe jeg MÅ ha.. Ellers så tenkte jeg opprinnelig å bruke AA sine 4" sylindre, men de får visst ikke noe særlig god kritikk, så da vet jeg ikke om jeg tørr å ta sjansen på dem til stormotorn.

Deutz er vel brukt en del? Det er vel AA sine stempler som har fått hard medfart og ikke tønnene.

Pauter sine havner vel på ca.4500-5000,- så ja, de er dyre! Men så bør de heller ikke sprekke..

Alle sylindre sprekker hvis du er uheldig med tunen din. 800 - 900 USD høres ikke så aller verst ut. Sjekk leveringstid først!

Jeg får sjekke litt mere rundt topper før jeg tar en avgjørelse, men ser bla att CB har utsolgt for C/E? JPM sine synes jeg er litt i overkant dyre. Angle flo er jo også en option..
Tenke, tenke..

Jeg tenker at det ikke er lenge før CB har dem tilbake på lager. Angle Flow er ikke et alternativ hvis du planlegger å gjenbruke eksteriøret siden de har en helt annen vinkel på eksosporten (ref navnet Angle Flow). JPM koster en del mer men så er dem også bra. 

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #19 på: desember 09, 2010, 12:18:34 pm »

Angle flow blir dumt med eksosen ja, men da kan jeg i det minste gjenbruke innsugssystemet. Skyter en mail til CB og hører på status på deres C/E just in case.

Men når vi først er så godt i gang  Gliser Er det noen av disse ebay-intercoolerene som jeg trygt kan kjøpe? (vann)
Samme med spjeldhus m tps. Det finnes et hav av valg, men jeg trenger jo ikke finne opp kruttet på nytt. 40-50-60mm...? (singel altså)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: desember 09, 2010, 12:33:24 pm »

Siden jeg er så godt igang:

Throttle body:

http://www.summitracing.com/parts/BBK-1501/
 
Turbo:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41604&highlight=holset

nbe reparerer og selger Holset turbo`s rimelig.

Grenrør:

Se på Håkan Lundgren sitt grenrør (Holset HX52) for noen ideer:


*  (41.84 KB. 400x600 - vist 200 ganger.)



*  (135.25 KB. 800x530 - vist 230 ganger.)


Intercooler:

Kanskje Knasten kan si litt om sine vann/luft intercoolere? Jyrki benytter en rimelig ebay sak på sin 65 modell med stort hell.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #21 på: desember 10, 2010, 10:44:33 am »


Deutz er vel brukt en del? Det er vel AA sine stempler som har fått hard medfart og ikke tønnene.

Pauter sine havner vel på ca.4500-5000,- så ja, de er dyre! Men så bør de heller ikke sprekke..

Alle sylindre sprekker hvis du er uheldig med tunen din. 800 - 900 USD høres ikke så aller verst ut. Sjekk leveringstid først!



Sylindrene til AA har til tider fått litt tyn for ikke å være runde.
Dersom du bruker de, bør de nok spennes og hones opp på nytt. Bestill stempler med klaring for vannkjøling etter honing.

Pauter er nok beste valget,  Erfaringsmessigt leverer Pauter på den tiden han sier. i motsettning til de fleste andre, men her kan det helt sikkert være andre erfaringer.

Skinne er Pauter forhandler, og kan også hjelpe med stempler -turbo - kammer dersom det er av interesse.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!