mai 10, 2024, 02:07:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulemper med Pertronix/Magnaspark?  (Lest 2626 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: februar 28, 2011, 19:28:36 pm »

Har en 2110 motor som nærmer seg ferdigstillelse med stormskritt, men i dag foreslår motorbyggern å endre oppsettet. Opprinnelig var planen 009-fordeler med CompuFire, men nå foreslår han istedet å bytte til "billet Pertronix" eller "Magnaspark". "All current 009s I have tested recently have really bad advance curves - nothing like the original Bosch 009", er begrunnelsen.

Jeg vet absolutt ingenting om disse systemene, så jeg lurte kort sagt på om jeg kan si ok til byttet eller om det er noen ulemper å bytte til Pertronix/Magnaspark?

Kostnadsmessig blir det det samme som opprinnelig oppsett, og motoren leveres ferdig justert på dyno. Kan jeg da regne med at det er tut og kjør de neste årene, eller krever et slikt system justering eller på noen måte kunnskap fra min side? Jeg spør fordi jeg ikke er spesielt teknisk anlagt for å si det pent Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: februar 28, 2011, 20:21:05 pm »

Fortell om motor oppsettet så blir det lettere å gi meninger. Glad

Men ja nye 009 er bare søppel og er kun ok for av/på biler.
Vis du ikke har tilgang til vakuum så er 010 mye bedre tenningskurve.
Har du tilgang til vakum så er 034 (org på sene bobler) 205 a-b osv gode fordelere.

Noen andre har helt sikkert mer erfaring med de "nye" fordelerne.
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: februar 28, 2011, 20:34:45 pm »

Målet med motoren er en driftssikker og momentsterk daily driver-maskin til min Earlybay.
 
90,5mmx82mm/2110, FK7-kam, 1,4:1, 40mm IDF-gassere
Loggført

1969 Militær-buss
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 28, 2011, 20:36:06 pm »

man kan bytte mellom 3 typer fjærer og 3 "stoppere" i Pertronix fordeleren.. endre opptrekktidspunkt og maks fortenning
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: mars 01, 2011, 00:01:34 am »

Målet med motoren er en driftssikker og momentsterk daily driver-maskin til min Earlybay.
 
90,5mmx82mm/2110, FK7-kam, 1,4:1, 40mm IDF-gassere

Veldig fin kombinasjon. Blunker
Ville helst hatt en fordeler med vakuum til en sånn "gatemotor" (mye halv gass).
Virke utfra oppsettet som at byggeren vet litt om hva han gjør.
Mallory med vakuumklokke kunne også funket bra her.
Absolutt mye å velge i, men det meste er bedre enn en billig 009!
Loggført

sandvik996tt
Gjest
« Svar #5 på: mars 01, 2011, 08:32:23 am »

Jeg har hele tiden trodd at IDA forgassere er mer gatevennlige enn IDF  Hæ
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: mars 01, 2011, 08:41:00 am »

Jeg har hele tiden trodd at IDA forgassere er mer gatevennlige enn IDF  Hæ

Det er nok omvendt.
Loggført

1961 T1 - Custom
sandvik996tt
Gjest
« Svar #7 på: mars 01, 2011, 08:49:31 am »

Sitat
Dual 48 IDF's are a little rough for street use but come out of the gate like a rocket. If your looking for mid-range and upper end power, Dual 48 IDF's should be on your shopping list.

Gjelder kanskje ikke for 40 IDF ?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: mars 01, 2011, 10:49:35 am »

Sitat
Dual 48 IDF's are a little rough for street use but come out of the gate like a rocket. If your looking for mid-range and upper end power, Dual 48 IDF's should be on your shopping list.

Gjelder kanskje ikke for 40 IDF ?

Vis valget står mellom 48 idf og 48 ida så er idf mer brukervennlige forgassere.
Tror eneste grunnen til at IDA er foretrekt her er at når folk bygger så "ville" motorer at dem ønsker 48mm +
så er dem ute etter en fullblods racemotor, og der stiller IDA best.

Oppsettet til trådstarter kunne gjerne hatt 44mm idf i stedenfor, men 40mm med 34 halsring funke helt fint på turtallet til camen.
Desuten vet vi ingenting om hvilke topper som skal på...
Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #9 på: mars 01, 2011, 10:53:17 am »

Målet med motoren er en driftssikker og momentsterk daily driver-maskin til min Earlybay.
 
90,5mmx82mm/2110, FK7-kam, 1,4:1, 40mm IDF-gassere

Veldig fin kombinasjon. Blunker
Ville helst hatt en fordeler med vakuum til en sånn "gatemotor" (mye halv gass).
Virke utfra oppsettet som at byggeren vet litt om hva han gjør.
Mallory med vakuumklokke kunne også funket bra her.
Absolutt mye å velge i, men det meste er bedre enn en billig 009!

Her hadde kanskje en WBX fordeler passet fint. mulighet for å bytte fjører i den og.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: mars 01, 2011, 11:29:32 am »

Oppsettet til trådstarter kunne gjerne hatt 44mm idf i stedenfor, men 40mm med 34 halsring funke helt fint på turtallet til camen.
Desuten vet vi ingenting om hvilke topper som skal på...

Motoren skal bli den ultimate bussmotoren for meg og alle valg er tatt av motorbyggeren og ikke hva jeg vil ha/synes er kult. Teorien min bak det er at motorbyggeren har mer peil enn meg, så jeg vil ikke la mine preferanser begrense resultatet. Jeg har sagt hva jeg skal bruke motoren til og hva budsjettet mitt er, så bygger eksperten den beste motoren han kan innenfor de rammene.

40IDF er ikke akkurat noe å skryte av, så jeg har forhørt meg om 44mm-gassere istedet, men svaret jeg fikk av han var at med dette oppsettet vil 44IDF gi ekstra hestekrefter høyt oppe i registeret, men dårligere dreiemoment på lavt og middels turtall. 44-gassere vil kun gi meg "skrytehester", mener han. Så da blir det 40IDF.
Loggført

1969 Militær-buss
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mars 01, 2011, 12:35:57 pm »

Rett før noe kommer vestfra sjøveien x ?
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 01, 2011, 12:50:33 pm »

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på hvilken type fordeler som blir valgt. Det du må be Maher om er å finne en fordeler som gir optimal tenningskurve i forhold til ditt bruk og slik motoren er designet. I og med at motoren skal tjunes i benk før du får den, er det jo en grei jobb for han å finne det som passer.
Personlig har jeg litt dårlig erfaring med Pertronix sin 009 variant. Som Maher sier fungerer en orginal 009 mye bedre.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 01, 2011, 12:59:36 pm »

siden kjerra di blir mest på vanlig cruising. ville jeg forsøkt å få til vakumopptrekk
du vil da få mere riktig tenning ( mere fortenning på lav belastning)på cruise.
leika meg litt på langtur hvor jeg kjørte på mer og mer fortenning(dog megasquirt men prisippet er det samme) stooor forskjell på hvor mye mindre pådrag man trengte ved høyere fortenning. og hvor mye " lettere" motor gikk
lavere eksotemp får du også+ mindre forbruk Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: mars 01, 2011, 14:35:56 pm »

Takk for innspill, skal høre med Maher om det med vakum.

Holmsen, motoren ligger an til å bli klar for dynoen mot slutten av uken/begynnelsen av neste uke Glad

Loggført

1969 Militær-buss
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #15 på: mars 01, 2011, 15:08:32 pm »

siden kjerra di blir mest på vanlig cruising. ville jeg forsøkt å få til vakumopptrekk
du vil da få mere riktig tenning ( mere fortenning på lav belastning)på cruise.
leika meg litt på langtur hvor jeg kjørte på mer og mer fortenning(dog megasquirt men prisippet er det samme) stooor forskjell på hvor mye mindre pådrag man trengte ved høyere fortenning. og hvor mye " lettere" motor gikk
lavere eksotemp får du også+ mindre forbruk Glad

Enig.
På en vakum fordeler ser motoren gjerne 40-45+* fortenning på cruising, noe som er korrekt.
mener jeg trakk minst 10* ekstra fortenning fra 34* mekanisk på en gammel motor.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 01, 2011, 15:14:29 pm »

wbx fordeleren har opptil12 grader opptrekk på vakum da er du oppå 40 tallet på cruise.
ellers tror jeg nyere type2 2.0l også er godt alternativ
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 09, 2011, 23:37:53 pm »

Takk for innspill, skal høre med Maher om det med vakum.




noe nytt?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #18 på: mars 10, 2011, 17:15:12 pm »

Se PM
Loggført

1969 Militær-buss
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: mars 10, 2011, 17:17:31 pm »

Gjerne public - hvis det ikker er noe helt sjokkernde som kommer frem... Nysgjerrig på svaret sjø...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 10, 2011, 17:25:44 pm »

Jeg er og nyskjerrig så lenge det gjeldfer pertronix Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #21 på: mars 10, 2011, 18:00:06 pm »

Det han sa om Pertronix var så sjokkerende at jeg ikke tør å gjengi det. Neeei da, han har ikke svart meg om vakum ennå Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!