mai 10, 2024, 15:08:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trimme 2L Type 4 motor, muligheiter?  (Lest 7130 ganger)
andgjerd
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Sogndal


Vis profil

« på: september 12, 2013, 22:43:46 pm »

Ser det er mange måter å trimme på, men tenkjer her moderat trimming av 2L type4, til mellom 100-130 hk.
Kor mykje må skiftes, maskineneres? Kostnad er og ein viktig faktor.
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1 på: september 12, 2013, 23:38:22 pm »

Ring Andersen racing, 4819 4000
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 12, 2013, 23:41:17 pm »

Porte topper, ny kam og eksos, samt nye gassere.

100hk lett
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: september 13, 2013, 07:35:16 am »

Porte topper, ny kam og eksos, samt nye gassere.

100hk lett

Si det til Cheron...   Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #4 på: september 13, 2013, 08:04:23 am »

Porte topper, ny kam og eksos, samt nye gassere.

100hk lett

Si det til Cheron...   Blunker

Huh? 95,8 hester med første oppsett. Har endrer oppsett på gasserene så vet ikke hva jeg har nå.
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #5 på: september 13, 2013, 16:56:35 pm »

Ny kam høyere komp og porting av topper.

Plane topper ca 2000-3000
Sliping av ventiler og seter ca 1000-1800
Ny kam ca 2000

Da har du en 2L med snert i og alt fra 100-140 hk avhengig av mating og eksos.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
andgjerd
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Sogndal


Vis profil

« Svar #6 på: september 15, 2013, 23:26:47 pm »

Er det nok kjøling std, med tanke på trimming på type 4 motoren?

Kva med å bruke desse toppane: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=231045379148&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

Og bruke 914 stempler med høgre komp: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330952230078&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

Ev big bore på 104mm. :
http://www.coolairvw.co.uk/Item/Shop_by_Product~Engine_Products~Barrels-C-_Pistons_and_Heads~Barrels_and_Pistons~Big_Bore_Barrels_and_Pistons/029198075BB/2.0_Type_4_Big_Bore_Barrel_And_Piston_Kit_-OB-104mm-CB-_-_1975-92_-_T2-C-T25_-OB-CU_Engines-CB-.html

Trimmings side for type 4:
http://www.tunacan.net/t4/tech/piston.htm
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #7 på: september 16, 2013, 00:10:03 am »

Tror du skal være forsiktig med å kjøp type 1 topper for å sette på en type 4. De vil ikke passe.
Større sylindre krever bearbeiding av topper og blokk. Blir fort dyrt....

Ghia69
« Siste redigering: september 16, 2013, 00:13:37 am av ghia69 » Loggført

andgjerd
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Sogndal


Vis profil

« Svar #8 på: september 16, 2013, 01:01:02 am »

Eg såg den hadde 94mm boring, reknet med det var til type4. Ja det er fort gjort å rote det til.

Ved porting av topp, bør det monteres større ventiler og?
Vis ein alikevel overhaler med nye stempler, er det ikkje like greit å bruke stempler til 914?
Slik at det blir mindre maskinering?




« Siste redigering: september 16, 2013, 10:32:32 am av andgjerd » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: september 16, 2013, 13:58:57 pm »

Foreslår et par topper fra GBOT (Jacob Spring ) 42 x 36 lett porting . En mild Eagle kam fra CB
270 gr. /løftere .
Kjøling og exos koster til T-4 , men dette oppsettet ,i tillegg til en revitalisering av objektet , gir deg
en skikkelig sterk motor som både er holdbar + morsom å kjøre .  

lykke til

mvh
erich
 
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: september 16, 2013, 15:36:34 pm »

Foreslår et par topper fra GBOT (Jacob Spring ) 42 x 36 lett porting . En mild Eagle kam fra CB
270 gr. /løftere .
Kjøling og exos koster til T-4 , men dette oppsettet ,i tillegg til en revitalisering av objektet , gir deg
en skikkelig sterk motor som både er holdbar + morsom å kjøre .  

lykke til

mvh
erich
 
har topper fra GBOT, web cam 276? trur jeg http://webcamshafts.com/pages/automobile/volkswagen/install_data/tc_001693_001075.html . 1700 vipper med påsje sweevel feet, stiverer fjører, weber 40s og csp Python eksos uten varmepotter.
rundt 120HK sa Jacob
1800 topper, flowet 3-5 hk. planet for bedre komp, og byttet ventiler til 42-36
mhale lettere sats 2.0L
vektjusterte råder


* 20130420_120428.jpg (63.06 KB, 640x480 - vist 173 ganger.)

* 20130420_120438.jpg (63.47 KB, 640x480 - vist 150 ganger.)

* mms_img-1306688512.jpg (68.75 KB, 572x322 - vist 178 ganger.)
« Siste redigering: september 16, 2013, 16:09:19 pm av Martin » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #11 på: september 16, 2013, 18:13:41 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,55583.0.html
Loggført
andgjerd
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Sogndal


Vis profil

« Svar #12 på: september 16, 2013, 19:36:18 pm »

Da har du ikkje lengre varme i bilen?
Kva pris snakkar ein om på det bygget?
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #13 på: september 16, 2013, 19:58:50 pm »

Jeg har varme i min motor..

Skal rote frem alle kvitteringer så skal du få en ca pris på mitt motorbygge.. Men nå er det fotballkamp.. Sender deg en pm i morra Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 16, 2013, 20:50:43 pm »

Behøver nødvendigvis ikke øke volum så mye for å få litt hk hvis du synes det er ok med litt turtall  Gliser  , last ned her : http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-M10.pdf
 så finner du noen "oppskrifter" til div motorer. Bla. 136hk og 160 hk på std. volum. Er fint å bruke 2,0satsen til CSP som bruker mahle 94mm stempler med flat topp og nye std. mahle sylindere sammen med råder som passer. Mye for pengene og du slipper å maskinere blokk og egentlig topper og, men topper bør høvles litt. 10,0 - 10,5 i komp på T4 er null problem på gatemotor.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: september 17, 2013, 09:23:28 am »

Da har du ikkje lengre varme i bilen?
Kva pris snakkar ein om på det bygget?
ikke varme i bilen nei. topper kostet meg 8500 (kjøpe 1800 topper + arbeid hos Jacob www.gbot.dk )
stempler og råder er samme som cheron sitt. eksosen kostet meg i fjor hos Unneberg bil ( www.unneberg-bil.no ) ca 7100
gassere  kom på ca 8000 med innsug filter og stag hos aircooled.net  
http://vwparts.aircooled.net/CB-Performance-Dual-IDF-Weber-Carb-Kits-p/cb-dual-idf-weber-carb-kit.htm

jobb på topper:
Styr skiftet: 995,-
Nye styr: 300,-
Vask af toppe: 125,-
Sæder fræst: 775,-
Indsugningssæder lagt ud til 42 mm ventiler: 800,-
Indsugningsbowle portet ud til ny sæde diameter: 875
Toppe fræst for compression: 600,-
Toppe fræst for cylinderfinne frigang i forbindelse med fræsning for compression: 300,-
Stramme HD fjedre: 300,-
Samling af toppe: 175,-
 
Med venlig hilsen /Best Regards
Jakob Spring
 "GetBackOnTrack"
« Siste redigering: september 17, 2013, 09:33:35 am av Martin » Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #16 på: september 17, 2013, 15:50:40 pm »

96mm boring (slip in) er jo også et greit alternaiv, og en får JE stempel her...
http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-pistons-cylinders.html
Og det krever ikke så ekstrem modifisering av toppene som 103mm+ boring
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 18, 2013, 19:39:15 pm »

Min motor:
1910cc motor bygget på en 1800 (96mm borr x66mm slag)
Effekt utregnet etter stripetid og vekt på bilen ca150hk. Varver over 7000rpm.

1800 topper med Nye styringer, titanretaners, doble oteva fjærer, rustfrie ventiler, porting, planing osv.
Med 41x34mm ventiler og to doble 44 weber idf.


ingenting balansert eller vektjustert.

Kjører med 1700vipper, porsche svivelfeet, originale 1800 råder, org veiv og lettet 228mm svinghjul.

Kam er en web 163/86b med rettskårne drev.

Kjapt regnet ender jeg nok på godt over 35000kr bare i deler og arbeid på toppene, da har jeg ikke medregnet eksos.

96mm boring (slip in) er jo også et greit alternaiv, og en får JE stempel her...
http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-pistons-cylinders.html
Og det krever ikke så ekstrem modifisering av toppene som 103mm+ boring
Sånne har jeg handlet. Krever ingen form for maskinering av toppene om man bruker 1800 eller 2liter topper. (annet enn om man ønsker enda høyere komp da)
« Siste redigering: september 18, 2013, 19:46:18 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
andgjerd
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Sogndal


Vis profil

« Svar #18 på: september 18, 2013, 23:06:30 pm »

Ser det er mange gode og forskjellige bygg rundt om.
Eg skal ha motoren i ein Bay og vil prøve å få ein motor med mykje moment på lavt turtall.
Eg vurderer og å bruke datasprut, da dette ikkje er mykje dyrere enn eit komplett sett med gasserer.
Eg eg har ikkje sett noken løysningar for bruk av gass-spjeld, men dette kan vere mulig å hente fra fex motorsykkel.
Ev, bygge dette sjøjv og buke kun eitt spjeld.

Eg ser jo det at å bygge om til WBX, og ville gitt mange og rimelige Hk.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: september 19, 2013, 17:36:09 pm »

billig moment og hester får du med turbo.  Du har sikkert en CU med 78 hester.
Setter du på litt pustehjelp, får du lett 100hk uten å åpne motor, og dreiemoment som du blir fornøyd med.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #20 på: september 21, 2013, 15:53:33 pm »

Da har du ikkje lengre varme i bilen?
Kva pris snakkar ein om på det bygget?
ikke varme i bilen nei. topper kostet meg 8500 (kjøpe 1800 topper + arbeid hos Jacob www.gbot.dk )
stempler og råder er samme som cheron sitt. eksosen kostet meg i fjor hos Unneberg bil ( www.unneberg-bil.no ) ca 7100
gassere  kom på ca 8000 med innsug filter og stag hos aircooled.net  
http://vwparts.aircooled.net/CB-Performance-Dual-IDF-Weber-Carb-Kits-p/cb-dual-idf-weber-carb-kit.htm

jobb på topper:
Styr skiftet: 995,-
Nye styr: 300,-
Vask af toppe: 125,-
Sæder fræst: 775,-
Indsugningssæder lagt ud til 42 mm ventiler: 800,-
Indsugningsbowle portet ud til ny sæde diameter: 875
Toppe fræst for compression: 600,-
Toppe fræst for cylinderfinne frigang i forbindelse med fræsning for compression: 300,-
Stramme HD fjedre: 300,-
Samling af toppe: 175,-
 
Med venlig hilsen /Best Regards
Jakob Spring
 "GetBackOnTrack"
hvordan hadde det hvert med en liten snurre på dette oppsettet da.?
Loggført
andgjerd
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Sogndal


Vis profil

« Svar #21 på: september 21, 2013, 19:12:43 pm »

Spørs om eg heller skal gå for ein 2,1L WBX, overhale og porte den. Samt grøvre eksos,datasprut og turbo. Det bør gi lett 150 hk på rundt 0,5 bar. Da har eg ein sunn og holdbar motor. Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 22, 2013, 01:35:27 am »

Med porting, ordentlig eksos, bra tenning og sprut OG ,5 bar med trykk har du mer enn 150hk.

Da kan du like godt bytte kam og få 250hk..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!