mai 10, 2024, 02:58:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp! bytte toppakning på en 1302 1600cc  (Lest 4793 ganger)
snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« på: desember 02, 2014, 20:44:27 pm »

Har støtt på noen problemer som jeg trenger hjelp/råd på. Kjøpte en Boble 1302,1973 mod her om dagen hvor toppakninga er gåen på.
Lurer på hvor mye jeg må demontere før jeg kan begynne å skru av toppene?
Lønner det seg å bytte alle pakingene når jeg først har motoren ute siden jeg skal bytte toppakning?

Om noen har bilder/link hvor er kan se "step by step" med demontering eller noe lignende så tas dette imot med stor takk Glad

Hilsen klomsete boble amatør
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: desember 02, 2014, 21:26:42 pm »

boblemotorer har ikke toppakninger...

Er du sikker på at selger ikke fleipet med deg?

Men skal du ha av toppene må motoren ut; noe som ikke er noe stor jobb. Skaff deg en haynes-manual, så står alt der
Loggført
snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 02, 2014, 21:37:18 pm »

her er bilde av denne delen, tidligere eier sier at toppakning er gåen http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/7966-topplokk-enkelkanal-uten-ventiler
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #3 på: desember 02, 2014, 22:17:09 pm »

Hei.
Sikker på at det ikke er topplokk pakningen som er gåen....
Det er det som er vanlig på disse motorene.... Lekker den olje??

Mvh Svein
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: desember 02, 2014, 23:44:35 pm »

har ikke sett noe til olje men kan ha lekket som jeg ikke har sett før henting. men pr dags dato har jeg ikke sett noe til lekkingen. men sliter en del med noen skruer til det store svarte dekslet som beskytter alt. flat skruer som sitter hardere en sement. knekt 4 skrujern. og helt rådvill.

lang historie kort. det var "bare" og skifte det han kaller toppakning meen etter 5 timer har jeg fått av noen få skruer. må alt vekk for og komme seg ned til den rette pakkningen? beklager mange dumme spørsmål men helt ny i gamet.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: desember 03, 2014, 00:22:12 am »

som sagt; skaff deg en haynes manual Glad

Hvis det er toppdeksel-pakningene er det bare å legge seg under bilen og vippe av toppdekslene, men det bildet du linker til er en komplett topp. I motsetning til en "vanlig" rekke-motor sitter ikke toppene på toppen av motoren men ut til hver av sidene. Det er en boksermotor, så hvis du skal komme til toppene, trenger du ikke skru av noe inne i motorrommet...

Loggført
snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 03, 2014, 00:57:32 am »

nei det er sånn jeg har forstått det også. motoren er nå ute av bilen. og manualen skal jeg ut få skaffet meg i morgen. men i det hele ja kan jeg se den fra siden men kommer ikke til med alt annet i veien. men det skal da være mulig og kunne bytte hele den saken uten og måtte demontere alt annet?
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #7 på: desember 03, 2014, 08:18:41 am »

Hei.
Hvis du skriver inn hvor du holder til, er det kanskje noen som kan titte på og bistå deg med problemet😉
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: desember 03, 2014, 08:39:56 am »


Se 6 sekunder på denne videoen: Fra 1:04 til 1:10
På toppdekselet han står med i høyrehånda, skal du pirke ut en kork pakning, gjøre rent, sette på en ny.
Hele jobben tar 5 minutter på hver side, du trenger ikke engang jekke opp bilen ;-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: desember 03, 2014, 10:51:31 am »

den videoen du sendete er det så lett så tror jeg dør inni meg. kjempe klipp Sjokkert Gliser. litt usikker på om den står like lett.

til men han sa jeg bør bytte topplokke for gjengene en eller annen vei på den var dårlig og har fått med ny så må vel igrunn bytte hele den saken. blir en tur til byen nå for og se om jeg finner den manualen Glad  spørsmålet over. jeg holder desverre til på den øde øy austevoll / Bergen Glad
« Siste redigering: desember 03, 2014, 11:01:02 am av snooka » Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: desember 03, 2014, 12:19:45 pm »

Det er vel ikkje øde før du e på Stolmen eller Møkster? Blunker Osteaktig
Ta bilder av det du lurer på så kan vi prøve å svare så godt det lar seg gjøre Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: desember 03, 2014, 12:43:09 pm »

Har det vært forsøkt med helicoil (løse erstattningsgjenger) i toppen? Hvis ikke, ta hele motoren med deg til byen å få det gjort.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: desember 03, 2014, 15:32:49 pm »

Så da virker det som at vi gått fra topp-pakning via toppdekselpakning til plugg gjenger? Læringskurven på terminologien kan være bratt ja.
Det nye du har fått med, er det den delen du viste bilde av? Det er en topp.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: desember 03, 2014, 20:42:34 pm »

da var jeg tilbake fra dagens økt.  jeg vet ikke helt hvordan jeg legger inn bilde her som jeg legger de bare som noen lenker.

etter jeg har tatt av dette skjolde eller skallet til luftkjølinga og divere saker og skal til fjerne siste skjermen som beskytter topplokket ser jeg denne http://i59.tinypic.com/n3x115.jpg kjennes ut som en fjær som holder igjen. en type kabel sak som går ned mellom sylinderene som du ser på bilde. vansklig og forklare så jeg er i fotograf i dag.

hvordan fjerner jeg denne. Og hva er dette som vises på bilde? et bilde til fra en annen vinkel http://i61.tinypic.com/25kq4n6.jpg

jeg  fant også dette nede i dette hulet jeg viser på bilde over. ligger flere sånne  ringer inni der ved tennplugg hulet men aner ikke hva de er til. http://i61.tinypic.com/50f72d.jpg

spørsmål 2 : hvilken funksjon har denne ? ser meget ødelagt ut.. http://i61.tinypic.com/2d12wsn.jpg


har lest mellom dette jeg har skrevet her og ser selv at dette er helt uforstårlig så får vi se om noen forstår hva jeg prøver og få frem Glad
« Siste redigering: desember 03, 2014, 20:47:03 pm av snooka » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: desember 03, 2014, 20:47:44 pm »

ok, for 3dje gang, kjøp deg en haynes bok...

Jeg sier ikke det for å være kjip eller lite imøtekommende, men de fleste som er her inne på dette forumet har vært gjennom den samme lærekurven som du er i nå, og hvis man ser over tid dukker det stadig opp slike spørsmål som dette, og "folk" går lei av å svare på spørsmål som man enkelt kan finne svar på selv.

Pluss at haynes (eller bentley) bøker er veldig bra med bilder og steg-for-steg forklaringer som er mye bedre enn det man kan få til på et forum.

Lykke til Glad
Loggført
snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: desember 03, 2014, 20:49:24 pm »

ja og tilbake til dette med boka Blunker glemte og skrive det i sta. jeg har vært over alt i dag og kikket uten hell så den leiter jeg nå etter på nett så jeg får bestilt den Glad den er ikke glemt Glad husker du hvor du fant boken? har funnet 1 nå på engelsk. bare trist at jeg må vente 3-6 uker før den ankommer i posten

noen som har handlet her i fra? http://www.bilboken.no/products/haynes-bilbok-volkswagen-beetle-1302-and-1302s-70-72-up-to-l
« Siste redigering: desember 03, 2014, 21:05:57 pm av snooka » Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #16 på: desember 03, 2014, 21:29:27 pm »

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=p&ka=415
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: desember 03, 2014, 22:20:10 pm »

mange takk
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: desember 03, 2014, 22:44:49 pm »

biltema pleier også å ha de
Loggført
snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: desember 04, 2014, 00:39:50 am »

var på biltema åsane og sandsli i dag det var det tomt. var der jeg trodde også de kunne ha for jeg mente og ha sett enn for et par år tilbake Glad men nå var den bestilt fra siden som ble linket over Glad håper den kommer i slutten av uken eller noe.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: desember 04, 2014, 09:19:30 am »

Gå inn på www.forum.vwacb.com det er Bergens klubben sitt lokal forum.
Her kan du spørre om å få komme innom på skrulokalet på Breisten en dag det er folk der.
Da kan du peke og spørre alt du trenger, i starten er det en av de beste måtene og lære på og gjør slik at du unngår å ødelegge både deg, bilen og motoren.

Folk er generelt veldig glad i å hjelpe og komme med råd og tips men da må mottakeren høre etter og ta ting i riktig rekkefølge... Blunker

Hastverk er lastverk...
Loggført

snooka
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: desember 04, 2014, 12:37:29 pm »

ikke dumt! takk skal du ha!   Gliser Gliser
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #22 på: desember 07, 2014, 17:00:04 pm »

Og for å svare på bilde spørsmålene.
Det spjellet på første bilde er det som regulerer luften fra viften og ned på sylindrene når det er nødvendig. Det staget sitter fast i termostaten som sitter under sylindrene/toppen. Løsner du termostaten kan du skru termostaten av dette staget som har gjenger i den enden vi ikke ser på bildet.

De skivene har nok ramlet nedi der. De skal være på dynamoen. Ofte et par mellom viften og dynamo for å få riktig klaring, og en del mellom remskiven for å få dynamoremmen passelig stram. Dette ser du når du får den berømte boken  Blunker

Siste bilde er av varmeboksen. Den varmer opp luften som kommer inn i den og blåses videre inn i bilen Den ser ikke så gal ut på bildet, men er ofte i motsatt ende den er verst. Det skal gå an å bevege/vri på den armen på siden, for å åpne spjellet, så det kan du teste og se om fjæren klarer å trekke den tilbake
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!