mai 10, 2024, 03:14:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 vs 1641 ???  (Lest 3793 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: september 15, 2008, 22:44:23 pm »

Hei,

Tenkte jeg skulle prøve meg på et vinterprosjekt med overhaling av en 1600-motor.

Etter råd fra flere, går jeg for sylindersett fra Mahle.

Men kanskje jeg skulle gå for 1641 mens jeg først er i gang?

Gitt at jeg beholder forgasser, kam, eksos og topper i original-versjonen - hva er det i så fall å hente på å gå for 1641 i stedet for 1600-settet?

Takker for gode råd og forklaringer!
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: september 16, 2008, 06:35:23 am »

1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm Blunker
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 16, 2008, 06:56:45 am »

Det ligger masse tråder om akkurat denne motor-omgjøringen. Seek and yi shall find
Loggført

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: september 16, 2008, 07:04:30 am »

1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm Blunker

Ikke noe å pese etter med andre ord...?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: september 16, 2008, 07:07:24 am »

Det ligger masse tråder om akkurat denne motor-omgjøringen. Seek and yi shall find

Joda, har søkt både her og der, ja.

Masse tråder om 1641 + 110 kam + porting + nytt eksosanlegg, men ikke hva som skjer dersom man bare skifter sylinderne. Tenkte å høre om det var noen som hadde erfaring med dette.

Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: september 16, 2008, 07:13:05 am »

Som sagt, å bare øke sylindervolumet fra 1585ccm til 1641 gir nok ikke mange hestene. Men om du like godt må/skal kjøpe nye sylindre ser jeg ingenting i veien for hvorfor du ikke kan kjøpe 1641-sats, tror ikke prisforskjellen er så stor.

Når du får mer penger kan du jo oppgradere motoren mer, med f.eks forgassere og eksosanlegg, og da vil du få enda flere hester.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 16, 2008, 07:46:57 am »

Hvis du skal ha litt ekstra hester uten å åpne blokka:

Ny sylsats
Eksos, 4i1 eller noe som puster godt
annet vippestell,  1.25:1
gassere fra type 3 eller andre single solex/kadron på hver side.

Men er det dobbelport du har, eller singelport?
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #7 på: september 16, 2008, 08:15:58 am »

1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm Blunker

Hvis vi først skal være pirkete, så er en 1600-motor 1585 ccm, så det blir 56 ccm og ikke 41 Blunker
Loggført

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: september 16, 2008, 09:16:45 am »

Hvis du skal ha litt ekstra hester uten å åpne blokka:

Ny sylsats
Eksos, 4i1 eller noe som puster godt
annet vippestell,  1.25:1
gassere fra type 3 eller andre single solex/kadron på hver side.

Men er det dobbelport du har, eller singelport?

DP, ja.

Skal forøvrig åpne blokken. Linjeboring (hvis nødvendig) og bytte lagre og veiv.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 16, 2008, 09:24:59 am »

Hvis du skal ha litt ekstra hester uten å åpne blokka:

Ny sylsats
Eksos, 4i1 eller noe som puster godt
annet vippestell,  1.25:1
gassere fra type 3 eller andre single solex/kadron på hver side.

Men er det dobbelport du har, eller singelport?

DP, ja.

Skal forøvrig åpne blokken. Linjeboring (hvis nødvendig) og bytte lagre og veiv.

Hvis du skal gjøre det så hadde jeg tatt mer. Legg inn en ny kam( 100 el 110), bytte løftere. Hvis du ikke skal bytte kam, så pass på at løfterne dine kommer på plass der de satt. Disse er tilpasset kammen din når det er brukt motor.
Skal du kjøpe ny veiv? Kjøp motvektsveiv. Men det er mange som sier: bruk opp igjen det meste av det som er originalt. Hvis veiva ikke er slitt, så hadde jeg brukt den. Sjekk baner på veiva. Er de stripete må den slipes om.

Min mening...
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: september 16, 2008, 09:54:04 am »

1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm Blunker

Hvis vi først skal være pirkete, så er en 1600-motor 1585 ccm, så det blir 56 ccm og ikke 41 Blunker

Du har helt rett! Jeg liker at vi er pirkete og korekte. Takk Glad
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: september 16, 2008, 13:09:07 pm »


Hvis du skal gjøre det så hadde jeg tatt mer. Legg inn en ny kam( 100 el 110), bytte løftere. Hvis du ikke skal bytte kam, så pass på at løfterne dine kommer på plass der de satt. Disse er tilpasset kammen din når det er brukt motor.
Skal du kjøpe ny veiv? Kjøp motvektsveiv. Men det er mange som sier: bruk opp igjen det meste av det som er originalt. Hvis veiva ikke er slitt, så hadde jeg brukt den. Sjekk baner på veiva. Er de stripete må den slipes om.

Min mening...


Høres jo ganske fornuftig ut, dette med å bruke eksisterende deler så langt det går, ja

Et spørsmål: Hvis jeg da bruker en 110-kam og 1641 ccm, vil det funke greit, eller må jeg følge på med doble forgasser, eksos og topper? Vil det bli en bra bruksmotor? Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gå for et trimme-prosjekt nå, men heller ta det siden. Trenger først og fremst en harmonisk og god bruksmotor i daily driver'n.

Takker for svar - dette forumet er topp!

Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 16, 2008, 14:01:13 pm »

Racebuggy her på forumet er en ræcer til å bygge sånne motorer.
Søk på trådene han har laget så finner du masse info.

Og, ja, det vil bli en kurant daily driver. Mange som kjører med org sentermontert gasser, men dyser den opp litt. Toppene er jo "the ultimate place" å henter hester på, men det er ikke must å porte. Men du kan matchporte innsugene dine mot toppene, så henter du litt ekstra der også.

Kost på deg en eksos. Ikke bruk det org. Det vil bremse motoren din. Tri-mill har noen fine som ser ut som org, og stussene på eksos kommer på samme plass. Koster litt men...

Lasse
Loggført

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 16, 2008, 14:24:55 pm »

Jan Fredrik,
Jeg ville ha brukt engle100 på dette oppsett.
men se å få kjøpt inn et par topper,se på thesamba ,kan hende du finner et sett brukt til en grei pris.

Mags

Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #14 på: september 16, 2008, 19:56:00 pm »

Takker tips om kammer og eksos, Lasse og Magne! Det er et eller annet med at det en tar det andre her... jeg ender vel opp med litt trim, etter hvert litt mer... Glad

Tolker rådene jeg har fått dithen at 1641 og litt hvassere kam kan være greit å sette inn for å ha "til senere", men at det ikke er noe spesielt å hente effektmessig. Tolker det også slik at et slikt oppsett vil gi grei bruksmotor, omtrent som en standard 1600.

Men er det noen her som faktisk har prøvd dette her? F eks dysing - hvor mye opp? Tomgangsproblemer eller noe sånt? (ille nok som det er med den orginale 1600en med Solex 34 PICT 3... Sjokkert)
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 16, 2008, 20:18:24 pm »

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=333.0

les her
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: september 16, 2008, 20:40:48 pm »

Hva er man interessert i?

Moment eller hester?

Moment = forbrenningstrykk x stempelflate x arm
Hester = moment x vinkelhastigheten

Øke forbrenningstrykk (fylling og kompresjon), stempelflaten eller armen gir økt moment. Det å gi motoren mulighet til å kjøres på høyere turtall er også en måte å hente ut mer effekt på. , men ikke akkurat så interessant for kjøre til og fra butikken. Da er heller det å øke momentet som må satses på.

1) Det å gå fra 1584 satst til 1641 øker også kompresjonen. Der er det kanskje det meste av effekten av 1641/1680 satsene kommer

2) Kammer: hvilket bruk er motoren til? Tenk på hvilket turtall du ønsker å kjøre rundt på. Trim-kammene har som regel et høyere optimalt turtallsområde enn originalkammen. Du vinner noe, men det har en kostnad (hvor stor?)

3) Spander på gassere og eksos hvis du først skal ha noe særlig effekt ut av motoren (les: portede topper, trim-kam etc)

Jeg holder forsåvidt på med samme opplegget, som du kanskje husker. Jeg har valgt følgende oppsett

1584 sats
org kam (passer best for mitt optimale turtallsområde, samt gir meg Mexico filterpumpe mulighet)
1,4:1 vipper (gir noe økt durasjon og mer løft)
portede topper fra DRD (IKKE kjøp derfra, dårlig! kvalitetskontroll) som er høvlet i tillegg for en komp på 8,5-9:1
Tri-mil eksos med varmepotter
2 x 36 Dellorto
Turtallsbegrenset til 5400 RPM mener jeg å huske det var

Du leser vel tysk, og da vil jeg varmt anbefale "Jetz mache ich ihn schneller" boken".







Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #17 på: september 16, 2008, 22:02:05 pm »

Vielen dank, Jürgen! Sehr gut und informativ!

JF
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #18 på: september 16, 2008, 22:36:27 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:34:57 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 16, 2008, 23:46:50 pm »

Hva er man interessert i?

Moment eller hester?

Moment = forbrenningstrykk x stempelflate x arm
Hester = moment x vinkelhastigheten

Øke forbrenningstrykk (fylling og kompresjon), stempelflaten eller armen gir økt moment. Det å gi motoren mulighet til å kjøres på høyere turtall er også en måte å hente ut mer effekt på. , men ikke akkurat så interessant for kjøre til og fra butikken. Da er heller det å øke momentet som må satses på.

1) Det å gå fra 1584 satst til 1641 øker også kompresjonen. Der er det kanskje det meste av effekten av 1641/1680 satsene kommer

2) Kammer: hvilket bruk er motoren til? Tenk på hvilket turtall du ønsker å kjøre rundt på. Trim-kammene har som regel et høyere optimalt turtallsområde enn originalkammen. Du vinner noe, men det har en kostnad (hvor stor?)

3) Spander på gassere og eksos hvis du først skal ha noe særlig effekt ut av motoren (les: portede topper, trim-kam etc)

Jeg holder forsåvidt på med samme opplegget, som du kanskje husker. Jeg har valgt følgende oppsett

1584 sats
org kam (passer best for mitt optimale turtallsområde, samt gir meg Mexico filterpumpe mulighet)
1,4:1 vipper (gir noe økt durasjon og mer løft)
portede topper fra DRD (IKKE kjøp derfra, dårlig! kvalitetskontroll) som er høvlet i tillegg for en komp på 8,5-9:1
Tri-mil eksos med varmepotter
2 x 36 Dellorto
Turtallsbegrenset til 5400 RPM mener jeg å huske det var

Du leser vel tysk, og da vil jeg varmt anbefale "Jetz mache ich ihn schneller" boken".

Noen spørsmål:
Hvor får du tak i denne boken? Må du shimse ut vippetøy og endre lengde på støtstenger med 1,4:1 vipper? Har du noe info om effektforskjell på 1,25 vipper kontra 1,4 - alt annet like (feks. på en 1600)?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: september 28, 2008, 15:59:10 pm »

http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=119959&highlight=explanation+camshafts

Veldig fin forklaring på kamakseler og vipper.


1) Boken er kun tilgjenglig brukt såvidt jeg vet. Fant min på amazon

2) Av det jeg har lest så er 1,4 vipper på original kam best, 1,25 sies å ikke være noe å bry seg om. Ref div poster på thesamba og på aircooled.net artikler. Kan ikke vise til noen forsøk.

3) Vippetøyet må shimes slik at det treffer riktig på vippene uansett, og lengden på støtstengene sjekkes/bestemmes deretter.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 01, 2008, 13:45:20 pm »

Flott tråd dette http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=119959&highlight=explanation+camshafts

Ser det står noe om vippetøy her - når regner man det som "high lift", 1:1,25 eller 1:1,4?

"Good point. Use high lift ratio rockers only with cams that were designed to run them. Reason many manufacturers make cams like this, is they can control the valvetrain better when the cam does the duration, and the rocker does the lift. If you try to get both BIG duration and BIG lift from the cam alone, it stresses out all the valvetrain components much more. The large, rapid movements need to move the mass of the lifter and the pushrod and the rockers themselves back and forth with much greater force and momentum, than a setup that uses shorter movement between the cam and the rocker. In other words, when the big lift is achieved with ratio rockers, you can rev higher, quicker, and use less spring pressure, or heavier parts.

If you use ratio rockers with a cam that was designed for stock ratios, the cam will operate beyond the designed range of what the manufacturer intended. Sometimes you may gain something, sometimes nothing, and sometimes you can even lose."

Konklusjonen til "Bugfuel" er at det virker som et sjansespill om man bruker originalkam da? Så kommer tilsvaret fra en annen:

"The only exception to this rule is when using a stock cam with high lift rocker arms. Even though the stock cam was designed to run with 1:1.1 rocker arms, the ramps are so mild that you can get by installing high lift rocker arms and they will work fine.

Scott Novak"
Ikke helt enkelt å bli klok på dette utfra en sånn diskusjon... uansett, det er ikke bare å montere og kjøre, det ligger vel endel arbeid i dette om det skal fungere
« Siste redigering: oktober 06, 2008, 06:15:33 am av RZR-Andy » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!