|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1021 på: september 05, 2012, 09:40:52 am » |
|
Nei. Vil bygge selv
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1022 på: september 05, 2012, 09:43:31 am » |
|
Men lekkert var det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1023 på: september 05, 2012, 09:45:32 am » |
|
Nei. Vil bygge selv Selvgjort er velgjort
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1024 på: september 05, 2012, 09:47:17 am » |
|
Nei. Vil bygge selv Selvgjort er velgjort Helt klart! Som bonus lærer man masse å har det gøy!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1025 på: september 05, 2012, 11:07:51 am » |
|
Ut ifra slitemønsteret på kamfølgerne dine ser det ut som om "hatten" har vært i minste laget. Men skulle gjerne holdt i en for moro skyld. Bilder lyver ofte.
Her er jo de ytterste 2 millimeterne ubrukt... så bilder lyver nok litt. Kammen/løfterne synes nok ikke noe om at løfterne driver å sager i toppen. Men siden dette er den siste råden på oljeforsyningen er vel dette et tegn på for lavt oljevolum... trykket bli ikke allverden når ikke "alle får". Se på oljereturen til sump osv... Her er det bare noe nye tak så er du i sving igjen Putte!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #1026 på: september 05, 2012, 15:46:19 pm » |
|
Nei. Vil bygge selv Dyr hobby
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1027 på: september 05, 2012, 16:03:35 pm » |
|
Det viktigste er å ha det morro Sandvik!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1028 på: september 05, 2012, 17:05:01 pm » |
|
Spennende tråd dette...gøy å få et innblikk i scc kjørerenes hverdag ;)men kjipt at motoren din gikk istykker selvfølgelig. Som en person uten noe motorerfaring lurte jeg bare på en ting; det "skjegget" på det rådelageret...er det varmen som har forårsaket ødeleggelse av metallet der eller at det har blitt trangt og lageret har blitt "smidd" utover? Mulig litt naivt spørsmål men.. Hyggelig å kunne være til glede og inspirasjon Det er riktig som du skriver. Det som har skjedd er at lageret har blitt smidd utover pga varme og friksjon uten smøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1029 på: september 05, 2012, 18:17:29 pm » |
|
Da blir plan b satt i gang! Gammel blokk, veiv, svinghjul, stempler og sylinder byttes ut til fordel for: cb super race råder dpr veiv 84mm (2332 cc blir Puttemotor v3) clevite råde lager ks bære lager lange sylindere wiseco stempel total seal ringer atolinea alu blokk Delene kommer fra Bugrent.no
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #1030 på: september 05, 2012, 18:27:38 pm » |
|
Penger er papir... he he
Lykke til!!! Dette er og blir en interessant tråd!
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #1031 på: september 05, 2012, 20:17:14 pm » |
|
Hei bare noen spørsmål
hvorfor sliper du ikke den gammle veiva og bruker den? hørte at atolinea alu blokk ble veldig varm pga av at den er så massiv og det var et problem med å bli kvitt den varmen? siden du skal bytte så mye hvorfor ikke type 4 motor?
Mvh Kåre
Ps har 2 reimhjul som du kan hente når det passer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1032 på: september 05, 2012, 20:49:01 pm » |
|
Hei bare noen spørsmål
hvorfor sliper du ikke den gammle veiva og bruker den? hørte at atolinea alu blokk ble veldig varm pga av at den er så massiv og det var et problem med å bli kvitt den varmen? siden du skal bytte så mye hvorfor ikke type 4 motor?
Mvh Kåre
Ps har 2 reimhjul som du kan hente når det passer
Grunnen til at jeg bytter til alublokk er pga styrken i blokka. Tåler mer juling. Alublokka veier noen kg mer og blir noe varmere. Skal oppgradere til kjøler med termostat og vifte. Veiva skal bli slipt og polert. Så blir den solgt med blokka til en ny eier. Har lyst til å fortsette med type 1 og JPM MS230 topper. Skal komme på besøk en dag Kåre!
|
|
« Siste redigering: september 05, 2012, 21:07:41 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1033 på: september 05, 2012, 23:04:35 pm » |
|
Detta blir gull!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #1034 på: september 05, 2012, 23:27:19 pm » |
|
Om jeg får komme med et innlegg : tror ikke blokka har med dette å gjøre ..(har hatt flere alublokker ) løfterhulla gikk i min 2007 ccm etter 50 000 Km !!! , hadde på siste åket 8000 o/min på et langstrekk i Danmark på 3 minutter !!! De måtte da sleves med alubronse (flere sett liggende fra Berg) , ellers er det null problem med AS 21 blokka , etter min mening, (har prøvd/byggd flere) .
Problemet kommer stort sett med FK 89 og opp da disse har en extrem rampe som sliter løfterne oppover ...(hadde den første JMR blokka m/sleeves i 1995!! ) Altså hatt min SCAT 78 mm veiv siden 1995 ,, står fortsatt i Trond Dahl sitt turbo-bygge ...
Om derimot ikke klaringer stemmer i blokk/veiv er det jo en annen sak og burde vel muligens blitt oppdaget tidligere !! (hva vet jeg?) Har hatt ras som deg tidligere og kan ikke se at det har vært annet en slurv med renslighet eller feilmålinger fra min side ... Nå er og de fleste så kjiiip at blokka kommer i siste rekke av påkost , noe jeg mener er feil ...linje-boringsverktøy krever så mye av mann /maskin at det ikke forsvarer kosten .. Mvh Erich
|
|
« Siste redigering: september 06, 2012, 08:35:23 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1035 på: september 06, 2012, 08:24:46 am » |
|
Eller gjør som meg Eivind. Sleng sammen råder og veiv uten og måle, og varv 9000
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #1036 på: september 06, 2012, 08:35:16 am » |
|
Hei vil bare gjøre oppmerksom på at custom JE stempler ikke er all verdens dyrere hvis man bestiller selv fra unaiten. Da får du smalere motor og kan bruke org sylinderlengde. Hvor lange råder skal du ha? Da blir plan b satt i gang! Gammel blokk, veiv, svinghjul, stempler og sylinder byttes ut til fordel for: cb super race råder dpr veiv 84mm (2332 cc blir Puttemotor v3) clevite råde lager ks bære lager lange sylindere wiseco stempel total seal ringer atolinea alu blokk Delene kommer fra Bugrent.no
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1037 på: september 06, 2012, 08:50:43 am » |
|
Hei vil bare gjøre oppmerksom på at custom JE stempler ikke er all verdens dyrere hvis man bestiller selv fra unaiten. Da får du smalere motor og kan bruke org sylinderlengde. Hvor lange råder skal du ha? Da blir plan b satt i gang! Gammel blokk, veiv, svinghjul, stempler og sylinder byttes ut til fordel for: cb super race råder dpr veiv 84mm (2332 cc blir Puttemotor v3) clevite råde lager ks bære lager lange sylindere wiseco stempel total seal ringer atolinea alu blokk Delene kommer fra Bugrent.no Skal bruke deler fra Plan B bilen til Berger. Har ikke tallene så jeg er litt usikker på lengden på rådene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1038 på: september 06, 2012, 08:56:11 am » |
|
Eller gjør som meg Eivind. Sleng sammen råder og veiv uten og måle, og varv 9000 Viktig å måle/veie delene Erlend!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1039 på: september 06, 2012, 08:59:00 am » |
|
Eller gjør som meg Eivind. Sleng sammen råder og veiv uten og måle, og varv 9000 Viktig å måle/veie delene Erlend! Tsk tsk.. Alt er kontrollVEID
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1040 på: september 06, 2012, 08:59:46 am » |
|
Eller gjør som meg Eivind. Sleng sammen råder og veiv uten og måle, og varv 9000 Viktig å måle/veie delene Erlend! Tsk tsk.. Alt er kontrollVEID Nice
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1041 på: september 06, 2012, 13:36:42 pm » |
|
Fan, man kjenner vel om det er ubehagelig mye vibrasjon i motorn
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1042 på: september 06, 2012, 14:13:31 pm » |
|
Om jeg får komme med et innlegg : tror ikke blokka har med dette å gjøre ..(har hatt flere alublokker ) løfterhulla gikk i min 2007 ccm etter 50 000 Km !!! , hadde på siste åket 8000 o/min på et langstrekk i Danmark på 3 minutter !!! De måtte da sleves med alubronse (flere sett liggende fra Berg) , ellers er det null problem med AS 21 blokka , etter min mening, (har prøvd/byggd flere) .
Problemet kommer stort sett med FK 89 og opp da disse har en extrem rampe som sliter løfterne oppover ...(hadde den første JMR blokka m/sleeves i 1995!! ) Altså hatt min SCAT 78 mm veiv siden 1995 ,, står fortsatt i Trond Dahl sitt turbo-bygge ...
Om derimot ikke klaringer stemmer i blokk/veiv er det jo en annen sak og burde vel muligens blitt oppdaget tidligere !! (hva vet jeg?) Har hatt ras som deg tidligere og kan ikke se at det har vært annet en slurv med renslighet eller feilmålinger fra min side ... Nå er og de fleste så kjiiip at blokka kommer i siste rekke av påkost , noe jeg mener er feil ...linje-boringsverktøy krever så mye av mann /maskin at det ikke forsvarer kosten .. Mvh Erich
Problemet med denne motoren er at den har unormalt stor variasjon i oljetrykket fra kald til varm motor. Tips om hva det kan skyldes hjelper...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1043 på: september 06, 2012, 14:21:03 pm » |
|
Om jeg får komme med et innlegg : tror ikke blokka har med dette å gjøre ..(har hatt flere alublokker ) løfterhulla gikk i min 2007 ccm etter 50 000 Km !!! , hadde på siste åket 8000 o/min på et langstrekk i Danmark på 3 minutter !!! De måtte da sleves med alubronse (flere sett liggende fra Berg) , ellers er det null problem med AS 21 blokka , etter min mening, (har prøvd/byggd flere) .
Problemet kommer stort sett med FK 89 og opp da disse har en extrem rampe som sliter løfterne oppover ...(hadde den første JMR blokka m/sleeves i 1995!! ) Altså hatt min SCAT 78 mm veiv siden 1995 ,, står fortsatt i Trond Dahl sitt turbo-bygge ...
Om derimot ikke klaringer stemmer i blokk/veiv er det jo en annen sak og burde vel muligens blitt oppdaget tidligere !! (hva vet jeg?) Har hatt ras som deg tidligere og kan ikke se at det har vært annet en slurv med renslighet eller feilmålinger fra min side ... Nå er og de fleste så kjiiip at blokka kommer i siste rekke av påkost , noe jeg mener er feil ...linje-boringsverktøy krever så mye av mann /maskin at det ikke forsvarer kosten .. Mvh Erich
Problemet med denne motoren er at den har unormalt stor variasjon i oljetrykket fra kald til varm motor. Tips om hva det kan skyldes hjelper... Type olje? klaringer som blir unormalt mye større enn de skal
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1044 på: september 06, 2012, 14:25:59 pm » |
|
Om jeg får komme med et innlegg : tror ikke blokka har med dette å gjøre ..(har hatt flere alublokker ) løfterhulla gikk i min 2007 ccm etter 50 000 Km !!! , hadde på siste åket 8000 o/min på et langstrekk i Danmark på 3 minutter !!! De måtte da sleves med alubronse (flere sett liggende fra Berg) , ellers er det null problem med AS 21 blokka , etter min mening, (har prøvd/byggd flere) .
Problemet kommer stort sett med FK 89 og opp da disse har en extrem rampe som sliter løfterne oppover ...(hadde den første JMR blokka m/sleeves i 1995!! ) Altså hatt min SCAT 78 mm veiv siden 1995 ,, står fortsatt i Trond Dahl sitt turbo-bygge ...
Om derimot ikke klaringer stemmer i blokk/veiv er det jo en annen sak og burde vel muligens blitt oppdaget tidligere !! (hva vet jeg?) Har hatt ras som deg tidligere og kan ikke se at det har vært annet en slurv med renslighet eller feilmålinger fra min side ... Nå er og de fleste så kjiiip at blokka kommer i siste rekke av påkost , noe jeg mener er feil ...linje-boringsverktøy krever så mye av mann /maskin at det ikke forsvarer kosten .. Mvh Erich
Problemet med denne motoren er at den har unormalt stor variasjon i oljetrykket fra kald til varm motor. Tips om hva det kan skyldes hjelper... Type olje? klaringer som blir unormalt mye større enn de skal Har prøvd med single grade 50, sunoco og valvoline 20w50 olje. Fint trykk på kald motor 2-4 bar. Varm motor dårlig trykk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1045 på: september 06, 2012, 15:04:06 pm » |
|
Fikk dere målt råde lagrene osv før montering ? Tenker litt stor kklaring her vil gi oljetrykk problemene og igjen så fort gi deg rådebank.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #1046 på: september 06, 2012, 15:17:28 pm » |
|
Ja trykket bør ligge mellom 3,5-5 bar på kald motor (v/oppstart) , Vi snakker jo her om en helt nybyggd motor .. (selv om ikke alle delene var nye). Lagerklaringene må jo måles med platiqgauge og disse må være innenfor toleranse .. Ved varm motor bør trykket ligge mellom 08-1,5 bar på tomgang og straks øke ved turtall .. Noe annet gir en idikasjon på for store klaringer event. dålig pumpe ... Fjærene og stemplene i red. ventilene må løpe fritt og være rett lengde og tention ..
Alt dette har du sikkert gjort , bare nevner det .. Ellers har jeg gjort det samme en gang og det skyldes dårlig tid og dårlig rengjøring ved montering .. !!!!
Oljen kan ikke bøte på noe av dette og normal 10-40 skal funke bra ...
Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #1047 på: september 06, 2012, 15:27:55 pm » |
|
Hadde også samme problem med gamle motoren min, fint trykk kald og veldig lavt da den var varm!fant aldri ut hva det hvar for noe bytta oljepumpe,så over stempla i oljetrykk galleriet osv osv solgte til slutt motoren,og han som kjøpte den fresa anleggs flatene til stempla i oljegalleriet og da vart den mye bedre!vet ikke hvor mye bedre men motoren skal gå enda!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1048 på: september 06, 2012, 15:30:19 pm » |
|
Hadde også samme problem med gamle motoren min, fint trykk kald og veldig lavt da den var varm!fant aldri ut hva det hvar for noe bytta oljepumpe,så over stempla i oljetrykk galleriet osv osv solgte til slutt motoren,og han som kjøpte den fresa anleggs flatene til stempla i oljegalleriet og da vart den mye bedre!vet ikke hvor mye bedre men motoren skal gå enda!
Håper ikke dette er motoren du solgte til Berger. For jeg skal bruke denne blokka til Puttemotor V3
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #1049 på: september 06, 2012, 16:59:09 pm » |
|
nei var as41 blokk som jeg prata på og 2165cc
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
|