mai 02, 2024, 17:44:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 930 girkasse i 1303  (Lest 1939 ganger)
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« på: april 13, 2008, 18:25:38 pm »

Jeg lurte på om det er noen som har vært borti å sette inn en Porsche 911 turbo girkasse (930, 1985 mod.) inn i en 1303? Jeg har en som skal inn i bilen så snart jeg er ferdig med å bygge verkstedet mitt. Det første jeg ser er att noe av torsjons-rørene må reduseres noe, men dette er ikke heldig for stivheten i bilen.

Og nye drivakslinger må kjøpes, koppene på kassa kommer betydelig høyere i forhold til ei original kasse.

Så noen som har tips, linker eller annet?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: april 13, 2008, 18:54:28 pm »

Detta kan hjelpa deg litt:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2089.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Cobra
Seniormedlem
****
Innlegg: 265
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: april 13, 2008, 20:04:28 pm »

Ta deg en tur på www.germanlook.com der finnes det en del info. Og mangen behjelplige mennesker. :-) På det feltet.
Loggført

vw 1302rs
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 13, 2008, 22:08:38 pm »


Denne artikkelen hjelper ikke så mye da 930 kasse inn i en 1303 er hel... mye arbeid i forhold til 915 som er å regne som planke-kjøring i forhold...  Folk sier jo at "alt går.." , men 930  kasse inn i en 03 er OMFATTENDE ARBEID!

Den mest solide kassa du kan få inn i en 03 uten å lage et "NASA-PROSJEKT" er å bruke 930 kasse fra 76 og 77 mod (3,0 turbo) da denne tåler det samme som en nyere 930-kasse , men har samme utvendige mål som en 915-kasse...
« Siste redigering: april 13, 2008, 22:11:41 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #4 på: april 14, 2008, 09:05:01 am »

hvilken motor skal du bruke og skal den være innenfor orginal kaross?
Dersom du kapper torsjonsrøret forsvinner splinene til torsjonsstavene. da må du over på coilovers, som også krever litt forsterkning av støtdempertårnene.
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #5 på: april 14, 2008, 22:24:06 pm »

Skaden er allerede skjedd, det blei nå 930 85' kasse.. Kjøpte den Roger Simavik (Simtech) skulle ha i wankel-bobla si når han skulle oppgradere motoren med ett par ekstra hester, men han solgte jo bilen før han oppgraderte.. Kassa har neddreva 3 og 4 gir og er nyoverhalet av Knut Grave i trondheim.

Blir vel motor i samme gata, men vil ikke skryte på meg motor da jeg investerer i "den riktige enden", med drivverk, bremser og kjøling.. Men om det så blir wankel, så bygger en 13fd (blokka) ca42cm.. Dette skal gå fint, forutsatt at girkasse-huset blir plassert på lik linje med original kassen..

Coilovers er uansett et "must". Tenkte å forsterke tårnene ved å bygge bakoverstreberene på buret, festet til de nye tårnene..
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #6 på: april 14, 2008, 23:32:34 pm »

Du må ha "cup" stag også for å forsterke girkasse festene eller rammegaffelen som noen sier.
wankelen er jo ganske smal så den kan vel være litt lengrebak en orginalt.
Kapp minst mulig ut av torsjons røret for stivheten sin del.
Jeg fjærnet halve diameteren
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!