mai 14, 2024, 01:02:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulyd i motor etter overhaling  (Lest 1750 ganger)
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: oktober 30, 2010, 01:36:21 am »

Det er altså snakk om en 61 mod jeg måtte bytte motor i. Den nye motoren så ok ut, men byttet stempelringer og simring. Altså tok jeg av svinghjulet. Nå som jeg har fått start på motoren (1200) hører jeg en klikkelyd hver gang insugsventil sylinder 2 går ut. Ventilene har jeg juster 4 ganger nå..Nå gikk det litt fort her for hører selvfølgelig ikke denne lyden når motoren går, men når jeg kjimer den.
Neste ulyd kommer når motoren er i gang. Det er en skarp gnisse lyd fra begge sider av motoren. Skylder dette bare at stempelringene må kjøres inn eller noe? Ser ikke at lyden kommer fra vifta, reimhjul eller lignende. Svinghjulet strammet jeg hard! Reimhjulet strammet jeg til den ikke ville lengre inn, men ikke mere heller.. kan jo selvfølgelig hende jeg tok i litt for hardt uansett.
Fristende å bare kjøre å se hva som skjer men kanskje noen her har svar?

Må forresten takke Krølle og Rikard for hjelpen i dag! Kult med folk som stiller opp!
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
morfen
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 30, 2010, 10:10:22 am »

En mulighet kan være: Hvis det er slitekant i sylindrene skal øvre stempelring ha skrå/knekk mot toppen. Pga  litt slakk her og der kan st.ringen butte mot slitekanten. Mulig du sjekka dette. Ved innkjøring bruker jeg litt to-taktolje i bensinen. Håper det "går" seg til.
Loggført

Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98.  Tlf.:90945862
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 30, 2010, 19:12:48 pm »

Kunne ikke se noe serlig til slitekant, men jeg satte den ytterste ringen med fordypningen inn mot blokka.. skjønte ikke noe av bruksanvisningen som fulgte med men så hvordan di satt org. Startet opp igjen nettopp og lyden er mere "rasling" akkurat som om jeg skulle ha glemt en håndfull med muttere og skiver under kjøleblekket. Skal se etterpå om det ikke ligger noe løst i varmepottene Glad dette er varmepotter med en "flapp" bakerst som lukker seg når jeg skrur opp varmen i kupeen.. kan jo hende de ligger å rister?
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 30, 2010, 20:08:21 pm »

og dynamovifta tar ikke borti viftehuset?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 30, 2010, 23:48:36 pm »

Nei har sjekket dette også..hører tydelig at det er lengre ned. Skal ta en skikkelig runde i morgen så får jeg se hva jeg finner ut.
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 31, 2010, 00:16:40 am »

Kunne ikke se noe serlig til slitekant, men jeg satte den ytterste ringen med fordypningen inn mot blokka.. skjønte ikke noe av bruksanvisningen som fulgte med men så hvordan di satt org. Startet opp igjen nettopp og lyden er mere "rasling" akkurat som om jeg skulle ha glemt en håndfull med muttere og skiver under kjøleblekket. Skal se etterpå om det ikke ligger noe løst i varmepottene Glad dette er varmepotter med en "flapp" bakerst som lukker seg når jeg skrur opp varmen i kupeen.. kan jo hende de ligger å rister?

er ikke fra selve motoren raslinga kommer fra.. ?
du har ikke vridd på tenning frivillig eller ufrivillig under arbeidet med motoren, sånn att du får feil tenning, som igjen kan føre til rådebank...

Rådebank blir ofte beskrevet som "rasling" eller "som en har løse muttere i motoren" ... kan det være det ?

Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 31, 2010, 00:23:45 am »

du har ikke vridd på tenning frivillig eller ufrivillig under arbeidet med motoren, sånn att du får feil tenning, som igjen kan føre til rådebank...
Ehh..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 31, 2010, 00:25:36 am »

Kunne ikke se noe serlig til slitekant, men jeg satte den ytterste ringen med fordypningen inn mot blokka.. skjønte ikke noe av bruksanvisningen som fulgte med men så hvordan di satt org. Startet opp igjen nettopp og lyden er mere "rasling" akkurat som om jeg skulle ha glemt en håndfull med muttere og skiver under kjøleblekket. Skal se etterpå om det ikke ligger noe løst i varmepottene Glad dette er varmepotter med en "flapp" bakerst som lukker seg når jeg skrur opp varmen i kupeen.. kan jo hende de ligger å rister?

er ikke fra selve motoren raslinga kommer fra.. ?
du har ikke vridd på tenning frivillig eller ufrivillig under arbeidet med motoren, sånn att du får feil tenning, som igjen kan føre til rådebank...

Rådebank blir ofte beskrevet som "rasling" eller "som en har løse muttere i motoren" ... kan det være det ?



Tenningen er riktig justert! Det kan jeg bekrefte! Hvordan det evt kan føre til rådebank skal jeg ikke uttale meg om Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 31, 2010, 00:41:06 am »

Kunne ikke se noe serlig til slitekant, men jeg satte den ytterste ringen med fordypningen inn mot blokka.. skjønte ikke noe av bruksanvisningen som fulgte med men så hvordan di satt org. Startet opp igjen nettopp og lyden er mere "rasling" akkurat som om jeg skulle ha glemt en håndfull med muttere og skiver under kjøleblekket. Skal se etterpå om det ikke ligger noe løst i varmepottene Glad dette er varmepotter med en "flapp" bakerst som lukker seg når jeg skrur opp varmen i kupeen.. kan jo hende de ligger å rister?

er ikke fra selve motoren raslinga kommer fra.. ?
du har ikke vridd på tenning frivillig eller ufrivillig under arbeidet med motoren, sånn att du får feil tenning, som igjen kan føre til rådebank...

Rådebank blir ofte beskrevet som "rasling" eller "som en har løse muttere i motoren" ... kan det være det ?



Tenningen er riktig justert! Det kan jeg bekrefte! Hvordan det evt kan føre til rådebank skal jeg ikke uttale meg om Blunker

Da er det ikke feil på tenninga vertfall Blunker

men det er viss det blir for mye fortenning, så kan du få råde/tenningsbank..Det som skjer er att tennpluggen gir gnist før stempelet er på topp i sylinderen, noe som gir en "ukontrollert" forbrenning av bensinen. litt fortenning skal det jo vær, men ikke for mye av det gode Blunker

andre ting kan og vær feil bensin/luftblanding , feil varmeverdi på plugger , dritt i sylinderen.. sånn ca sånn Blunker
Loggført
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 31, 2010, 08:47:00 am »

Blandingen skal være ok. Skal justere litt etterhvert som jeg får kjørt litt.
Pluggene kjøpte jeg på scc. Skal ikke være noe dritt nedi i motoren da alt ble renset nedi der Glad
Rådebanken får man vel etter litt lengre tid med alt for tidlig tenning? Om man vrir fordeleren mot klokka så vil man snart høre bankingen uansett om det er en ny eller gammel motor...? Det er ikke denne lyden jeg har. 
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 31, 2010, 15:36:37 pm »

Noen i Oslo området som kunne tenke seg å ta seg en tur? Jobben blir evt bare å stille ørene til disposisjon..
92246759
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!