november 10, 2024, 21:37:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 68
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turboroadster -Snekkermesteren selger bilen med 500+hk boblemotor.  (Lest 650418 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #480 på: august 09, 2011, 13:29:39 pm »

Vil det si at jeg kan bruke spylervæske?
Statoil leverer hele fat med metanol for kr. 11.50 pr. liter. Men er det lov å ha dette i garasjen?
Takk for tips om sveiseapparatet. Skal ut å sjekke nå.
« Siste redigering: august 09, 2011, 13:40:17 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #481 på: august 09, 2011, 13:40:48 pm »

Da er bilen levert til lakkering, for siste finish på utsiden.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #482 på: august 09, 2011, 17:33:16 pm »

Statoil leverer hele fat med metanol for kr. 11.50 pr. liter. Men er det lov å ha dette i garasjen?

Ja da går vel sikkert bra, men ikkje drikk for mykje av da Osteaktig då kan du fort verta svaksynt..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #483 på: august 10, 2011, 19:17:37 pm »

Da har jeg vært innom Turbokongen i Stavanger i ettermiddag, og gått over den nye turboen før montering. Valgte å montere 2mm restriktor inn på oljen bl.a. da returen er litt vanskelig å få optimal.
Jeg fortalte om umiddelbare planer og fremtidige planer, det var betryggende å se at han kunne dra opp bolt on deler for å få 100hk mer  Gliser ...
I fremtiden kan jeg om ønskelig ta ut 300+ hk ved noen modifikasjoner. (Datasprut, portet kompressorhus og større vifte.)
Men da følger det med oppgradering av driverk også for minimum 20.000.-
Så foreløpig satser vi på ca. 160hk på trinn 1, og kanskje 200 hk på trinn 2.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #484 på: august 10, 2011, 22:52:59 pm »

Da har vi inspisert bilen, og er enige i å ta enda et strøk før vi er fornøyde. Den settes derfor vekk denne uka, så håper jeg at jeg kan begynne å montere uka etter.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #485 på: august 10, 2011, 23:19:25 pm »

om du leser eldre bøker om turbo og vannkjøling er spylervæske nevnt som et flott alternativ. Og så blir det så rent og pent i motor Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #486 på: august 11, 2011, 09:21:10 am »

Ja, har Turbomania, det var der jeg fikk ideen. Og har lest om fiskere før i tiden som kappseilte inn for å levere fisk. De sprøytet også vann i motoren for å øke effektiviteten. (Intercooler, blir kvitt varmen bedre fordi den spesifikke varmekapasiteten til vann er mye høyere enn luft, som igjen fører til at den kalde lufta inneholder mer oksygen pr. volum, som gjør at motoren kan svelge en rikere blanding olje som igjen fører til større BANG.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #487 på: august 11, 2011, 10:20:54 am »

Kan jo for morro skyld nevne i en bi-setning at de verste traktor pullerne skyter inn opptil 50% vann. Damp får opp trykket ytterligere og kjøler effektivt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #488 på: august 11, 2011, 10:37:50 am »

Husk å gå for spylervæske beregnet for kaldeste temperaturen og helst med sitron duft Glad
Bare å ringe krefting å bestille en palle.. (eller ikke ring, dem har en 45 min ventetid) Osteaktig
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #489 på: august 11, 2011, 11:19:27 am »

Du Dalland, som kan med sånne kalkulatorer:
Hvor mange minutter holder en 3 liter spylertank med 15 psi trykk og 0,4mm dyse?
Du kan forutsette at trykket holder seg stabilt fra tanken er full til den er tom.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #490 på: august 11, 2011, 11:20:03 am »

Kan jo for morro skyld nevne i en bi-setning at de verste traktor pullerne skyter inn opptil 50% vann. Damp får opp trykket ytterligere og kjøler effektivt.
Har sett traktorpulling ja, kule greier
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #491 på: august 11, 2011, 21:55:15 pm »

Jeg kom på at når jeg demonterte innsuget til turbo, mens jeg venter på "Du-må-regne-med-å-vente-3uker-Kåre" så jeg at det var en svær "flens/hylle" som ville skape motstand/turbulens. Det er stor åpning ut fra kompressorhus, og liten åpning i originalinnsuget.
Så jeg prøvde meg frem for å kunne lage traktfasong fra stor til liten diameter, tror det ble bra. Dette vil jo føre til økt gasshastighet, som jeg tror kommer dreiemomentet til gode.
Jeg kjøpte noen originalinnsug som andre hadde brukt på en turbomaskin, og disse var allerede portet i alle ender, så da kan jeg bare finjustere (matchporte) når jeg får toppene hjem.


* innsug-foer.jpg (114.28 KB, 1000x656 - vist 335 ganger.)

* innsug-etter.jpg (109.96 KB, 1000x601 - vist 340 ganger.)
« Siste redigering: august 11, 2011, 21:58:21 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #492 på: august 12, 2011, 09:42:53 am »

Da har jeg fått hjelp til å regne ut at spylertanken vil gå tom etter gode 3 minutter med full boost.
Så da får jeg sette på større tank, mindre dyse, eller noe annet.
Omsatt i km, blir det 3-10km på full pedal.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #493 på: august 12, 2011, 09:56:27 am »

Erfaring viser at når man er ute å kjører på gata så er det ikke ofte man kjører på full boost, og spesielt ikke over lengre periode. Det er for mange svinger i dette landet til det.
Så i praksis ville nok tanken vart litt lengre :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #494 på: august 12, 2011, 10:03:42 am »

hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #495 på: august 12, 2011, 12:44:08 pm »

hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Grei tanke, men tror du den tåler 2 bar?
Steikje! har liksom ikke vent meg til tanken enda på at bilen min blir så rask.. 1915 med 98,7 på hjula ga meg 8,9sek når bilen veide 1040kg. (Veide 5 minutter før på vegstasjonen, hadde med en kompis til å styre stoppeklokke og gps, flere kasser øl&mat i baksetet) 
« Siste redigering: august 12, 2011, 12:48:24 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #496 på: august 12, 2011, 12:47:41 pm »

Erfaring viser at når man er ute å kjører på gata så er det ikke ofte man kjører på full boost, og spesielt ikke over lengre periode. Det er for mange svinger i dette landet til det.
Så i praksis ville nok tanken vart litt lengre :-D

Nei det er helt sant. Tenker det holder allikevel ja.
Hørt i lyskrysset: "Rrøøyyyhhh!!!! -ska med kappkjøra? -"Neeii... -er tom for spylerveske..."
« Siste redigering: august 12, 2011, 12:51:05 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #497 på: august 12, 2011, 12:51:15 pm »

hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Grei tanke, men tror du den tåler 2 bar?
Steikje! har liksom ikke vent meg til tanken enda på at bilen min blir så rask.. 1915 med 98,7 på hjula ga meg 8,9sek når bilen veide 1040kg. (Veide 5 minutter før på vegstasjonen, hadde med en kompis til å styre stoppeklokke og gps, flere kasser øl&mat i baksetet) 

temperatur vil også bli noe å tenke på uansett hvilken kanne du har. Metanol koker på 65 grader, etanol på 78 og vann på 100 grader, så trykket kan muligens bli høyere enn det du har tenkt...
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #498 på: august 12, 2011, 12:53:32 pm »

hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Grei tanke, men tror du den tåler 2 bar?
Steikje! har liksom ikke vent meg til tanken enda på at bilen min blir så rask.. 1915 med 98,7 på hjula ga meg 8,9sek når bilen veide 1040kg. (Veide 5 minutter før på vegstasjonen, hadde med en kompis til å styre stoppeklokke og gps, flere kasser øl&mat i baksetet) 

temperatur vil også bli noe å tenke på uansett hvilken kanne du har. Metanol koker på 65 grader, etanol på 78 og vann på 100 grader, så trykket kan muligens bli høyere enn det du har tenkt...
Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #499 på: august 12, 2011, 13:12:45 pm »

Du begynner å forstå begrensningene med vannsprut/metanol sprut og det er jo flott. Personlig mener jeg det er noe tull på alt annet en race biler i race sammenheng. Bilen din har en enorm vinge, bruk den til det eneste fornuftige - å bygge inn en luft/luft intercooler. De gangene du skal kjøre race så kan du kjøpe en pose is og legge på... men det blir jo etter at du har fikset girkassen din  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #500 på: august 12, 2011, 13:24:01 pm »

Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?

Jepp. Ville i hvert fall tatt muligheten med i vurderingen. 3,5 minutt på fullpinne med stor motor og turbo, da blir det god og varmt....
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #501 på: august 12, 2011, 15:09:49 pm »

Vil det si at jeg kan bruke spylervæske?
Statoil leverer hele fat med metanol for kr. 11.50 pr. liter. Men er det lov å ha dette i garasjen?
Takk for tips om sveiseapparatet. Skal ut å sjekke nå.

Det du også KAN gjøre er jo å konvertere til metanol. Da er alle kjøleproblem ute av verden og du har ikke engang bruk for viftehuset.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #502 på: august 13, 2011, 06:47:41 am »

Hallo? Med all respekt for dere som kjører race: jeg har valgt å varme opp innsuget med olja for å unngå forgasserising. Hvordan vil det påvirke fordelene med intercooler? Finnes det noen som montere ic på sugeturbo?  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #503 på: august 13, 2011, 06:53:46 am »

Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?

Jepp. Ville i hvert fall tatt muligheten med i vurderingen. 3,5 minutt på fullpinne med stor motor og turbo, da blir det god og varmt....
du er klar over at turbo stikker oppforbi motorlokket og at jeg har to store luftinntak foran skjermene med 2x100mm kanalvifter? Vil ikke det hjelpe i tillegg til oljekjøler med vifte og dypsump?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #504 på: august 13, 2011, 09:18:04 am »

Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?

Jepp. Ville i hvert fall tatt muligheten med i vurderingen. 3,5 minutt på fullpinne med stor motor og turbo, da blir det god og varmt....
du er klar over at turbo stikker oppforbi motorlokket og at jeg har to store luftinntak foran skjermene med 2x100mm kanalvifter? Vil ikke det hjelpe i tillegg til oljekjøler med vifte og dypsump?
Er det såpass så er det nok håp ja. Eneste er at om du bruker spylekanner så smelter noen av den ved godt under 100 grader, så det er i hert fall verdt å sjekke før du går for denne patenten
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #505 på: august 13, 2011, 23:35:49 pm »

Kan jo for morro skyld nevne i en bi-setning at de verste traktor pullerne skyter inn opptil 50% vann. Damp får opp trykket ytterligere og kjøler effektivt.

Og naboen min som driver med traktor pulling. Kjører bare på 16bars ladetrykk:p
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #506 på: august 13, 2011, 23:50:18 pm »

Hallo? Med all respekt for dere som kjører race: jeg har valgt å varme opp innsuget med olja for å unngå forgasserising. Hvordan vil det påvirke fordelene med intercooler? Finnes det noen som montere ic på sugeturbo?  Blunker

Intercoler og sugeturbo er ikke noen en anbefaler.  På dragbiler fungerer det, men de har stort sett kun full gass. samt register som "tømmer" seg når de ikke er på trykk.
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #507 på: august 13, 2011, 23:52:46 pm »

Når blir de lyst gass? Har et komplett kitt liggende.. wet kit. Skal få de til en god pris. Flaske. Slanger. Dyser. Regulator osv... Hadde past godt i bilen din...

Hadde vann insp i notch en stund eg. Da med el pumpe og dyse.trykk bryter som styrte pumpe.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #508 på: august 15, 2011, 09:38:31 am »

Hvor fyller jeg opp flaska når den er tom?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #509 på: august 15, 2011, 09:42:16 am »

Hvor fyller jeg opp flaska når den er tom?

Tannlegen?

Hydro, tuning gutta på Ålgård, Sverre Kahrs. Hvor ofte du trenger å fylle kommer ann på hvor ofte og hvor stor dyse(r) du har. Min erfaring sier at en veldig liten dyse i vår sammenheng gir mer effekt en hva størrelsen skulle tilsi pga kjøleeffekten og med en liten dyse så varer en flaske leeenge.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 68
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!