mai 04, 2024, 01:37:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: NorGas/Norweld 180Mig sveis? innstillinger?  (Lest 4543 ganger)
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« på: april 08, 2010, 20:53:07 pm »

Hei Folks

Er det noen som har greie på Sveising med en skikkelig gammel NorGas 180mig Sveis.
Dette er et supert apparat, men må ha litt mere forståelse for innstillingene.

Den har to brytere som Går 1,2,3,4 og en Min/Max bryter.

Har en tabell jeg stiller inn etter som på tynnplate blir f.eks. 1-2, eller 2-2,
med Min eller Max. og trådhastighet på 4-6 m/pr/min
Men, hva stiller jeg egentlig inn med de to bryterene 1-2 o.l.

Hadde vært bra med litt forståelse for å stille inn enda bedre.

Hilsen Marius K.
Loggført
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #1 på: april 08, 2010, 21:34:17 pm »

Prøv deg frem.. Eneste måten å lære det på er å prøve mye.!!

En noenlunde regel er hvis du får mye kantsår, eller at det er lett å brenne hull så er det ned med strømstyrken.

Hakker tråden så må du ned på trådmatingen.

Får du larver som bare på en måte legger seg oppå så er det for lite strøm.

Og øker du godstykkelsen du skal sveise på så må du opp med både strøm og mating.

Justeringene du har med nummerering er strømstyrken, og den andre er for trådmating.
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #2 på: april 08, 2010, 22:51:01 pm »

Hei

Denne eldre typen har nemlig 2 stk separate brytere for strøminnstilling i tillegg til matehastighet på tråden.
Dette har noe med tid kontra spenning/Ampere. Men skulle gjerne forstått hva hvilken bryter justerte.
Vår eldre skare har sikkert vært borti dette.
Hadde det bare vært en bryter for strøm og en matehastighet er det mye enklere å justere.

Marius
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 08, 2010, 22:52:50 pm »

Du har vel 1 grov instillig og 1 fin instilling på straumstyrken, vanleg på både gamle og nye apparat, solenge dei er store..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #4 på: april 08, 2010, 22:54:16 pm »

Den ene er til "grov" justering av strømmen og den andre er til "fin"justering.
Loggført

Mob:92245040
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #5 på: april 08, 2010, 22:59:40 pm »

Supert Glad
Men hvordan finner jeg ut hvilken som er til hva?
Bryterne står ved siden av hverandre og ser helt like ut.

Og MIN/MAX bryteren, når skal jeg bruke den? Hæ

skal ta et bilde i morgen å legge ut her.

Marius
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: april 08, 2010, 23:01:40 pm »

Logisk tenkt så er grovjusteringen plassert til venstre.

Min max kan vera ein grov/fin justering og, er det altso mating, to strøm brytarar og ein til med min/max??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #7 på: april 08, 2010, 23:29:17 pm »

Jepp Hæ

Mye for en som ikke lærte å sveise på 70tallet.

Marius
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 09, 2010, 06:05:40 am »

Hvis ikke du finner noen gode settinger på selve apparatet kan du jo begynne her?
http://www.mig-welding.co.uk/calculator.htm?example=Portamig181 Kanskje Portamig'en er relativt nær i ytelse?
Forøvrig mye grei info på dette nettstedet.
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #9 på: april 09, 2010, 08:19:15 am »

Kan det være for intervall?
Loggført

Mob:92245040
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #10 på: april 09, 2010, 11:55:13 am »

Norweld er Lincoln apparater idag.
Loggført

68 VW 1600TL
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #11 på: april 10, 2010, 22:38:59 pm »

Hei igjen

Et par bilder. Dette er et NORGAS apparat, vet ikke om det har noe med NORWELD å gjøre.
Venstre 1,2,3,4 bryter står det H(høy?) på og den andre står det L(lav?) på. Sikkert Grov og fin justering som nevnt tidligere.
Min/Max er vist drossel styrke. Det står: Bruk Max for Punkt sveis.(Punktsveis kan velges på egen bryter)(virker ikke)
Kan sikkert settes i max for grovere sveising?
Gassinnstillinger? hvor mye skal gassen stå på? Har hørt 8L pr/min. Stemmer det? skal det brukes mer gass for kraftigere sveising?(Tykker plate)
Har sveiset litt tynnplate nå, lettere med litt forståelse. H og L brytere er fint å justere på nå som man har funnet poenget.
Skulle gjerne byttet pistolen med slange men det får bli senere. Dette er veldig bra og kraftig apparat. Har alltid likt det.
Nå vil jeg bare bli øve og bli bedre på sveisingen.

Marius


* IMG_5139.JPG (52.4 KB, 640x480 - vist 252 ganger.)

* IMG_5149_1.JPG (147.39 KB, 750x1000 - vist 272 ganger.)
« Siste redigering: april 10, 2010, 22:41:04 pm av VWdriver » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!