mai 12, 2024, 01:11:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sveising på cb autolinea blokk  (Lest 1292 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: januar 18, 2015, 12:40:02 pm »

Har en tråd om veivhus ventilasjon. Har spurt der om sveising i blokka uten å ha fått svar.
Spør derfor i en egen tråd her:
Går det å sveise på en ø40x2mm alumstuss i blokka ved sylinder 1?
Om jeg klemmer den litt oval ned mot blokka vil den klarere viftehus, og bolter.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: januar 18, 2015, 13:38:05 pm »

Jeg gjorde det uten problem!
men jeg brukte mig da og ikke tig
Loggført

Vw 1302
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 19, 2015, 08:55:13 am »

Noen andre som har prøvd TIG? Tok du Tezer å varma opp blokka først eller?
Forstår vel at det er gunstig ved MIG-sveising da elektroden skal smelte og bli til tilsetningsmateriale.
Google:
Ved TIG-sveising er det derimot mindre gunstig, da elektroden er av wolfram og bør derfor ikke
smelte. Wolfram vil forurense smeltebadet og forstyrre lysbuen. Derfor benyttes vekselstrøm
ved TIG-sveising av aluminium. Vekselstrøm fører til at elektrodens polaritet skifter, dermed
får oppbryting av oksidbelegget på arbeidsstykket samtidig som elektroden ikke blir for varm.
Uansett sveisemetode er det viktig at oksidbelegget fjernes mekanisk ved sliping og børsting
med nylonbørster eller rustfri stålbørste like før sveising.
« Siste redigering: januar 19, 2015, 09:57:51 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #3 på: januar 19, 2015, 13:18:54 pm »

Slipte først så stedet jeg skulle sveise var rent
så litt varming før sveis!var ikke mye jeg varma!
men du må jo tenke på att det nesten ikke blir noen belasting
på en lufte nippel!hadde den vert rund så kunne du jo bare få den gjenga opp
Loggført

Vw 1302
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: januar 19, 2015, 13:40:36 pm »

Å sveise i en blokk er noe man gjør i nødstilfeller, da de slår seg. Det er en grunn til at man bruker gjenger og fittings så lenge man kan.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: januar 20, 2015, 07:44:35 am »

Da har vi besluttet å droppe det. Vi får heller modde viftehuset litt så vi får plass til ca.30mm slange på en 1"BSP messing fitting. Har funnet borr og gjengetapp, SOA ordner slange og fittings hos TESS.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!