VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: lungodrom.org på desember 22, 2009, 22:08:33 pm



Tittel: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 22, 2009, 22:08:33 pm
I mai i år var jeg å hentet min første bil, i Bodø. Jeg var med det samme frelst over hvilken sjarm disse bilene har. Selvfølgelig visste jeg at dette ville føre med seg en del arbeid, men det gledet jeg meg til. Tiden har gått og jeg har fått gjort noen større og mindre ting. Var på noen fine turer i sommer med "olga" og nå i høst har hun intatt garasjen for litt oppmerksomhet under skjørtekanten. Hun er i meget god stand i utgangspunktet men har litt rust på de vanlige stedene; kanaler, batteribunn osv. Jeg må få si at i tillegg til at dette er min første bil (er 20 år) var dette også mine første erfaringer med sveising og det som følger med. Jeg har siviltjeneste på en skole i Telemark og har vært så heldig å få benytte verktøyet som skolens garasje har tilgjengelig.

Det er kanskje litt sent å sette i gang en prosjekttråd nå som jeg allerede har gjort en del, men mye gjenstår. Tenkte det hadde vært gøy å høre hva folk tenker og få litt inspirasjon og tips. Her er noen bilder av bilen før den inntok garasjen

[attachment=4]
Noen bilder fra camping i sommer
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]


Tittel: Kanaler venstre side
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 22, 2009, 22:36:41 pm
Det første jeg begynte på i høst var kanalene, da dette var det som krevde mest tid og arbeid. Kanalene på venstre side var de som var mest rustne. Jeg begynte med å skjære ut gammelt rust og se hva som kunne beholdes av gammelt materiale og hva som måtte fjernes. Det var ganske mye jobb å få ut de gamle restene da punktsveisen fortsatt var meget solid..Det var nemlig kun halve som måtte byttes noe som gjorde alt litt vanskeligere. Før jeg gjorde dette hadde jeg prøvd å ta så nøyaktige mål av kanalene som mulig, slik at etterarbeidet skulle bli så enkelt som mulig. Jeg bestemte meg for å lage kanalveggene og sveisedelene selv. Jeg tok det jeg hadde; delte en oljetønne og begynte å skjære ut passende stykker. Mye måling banking og måling.. Jeg fikk formet delene som senere skulle sveises inn ganske bra synes jeg. Det var utrolig mye tilpasningsarbeid før jeg fikk alt til å passe sånn noenlunde. Dette arbeidet tok meg noen uker da jeg ikke har all verdens tid til disposisjon. Selve sveisingen gikk ganske fort når jeg først fikk satt igang. Det var selvfølgelig litt krevende siden alt var under bilen, men jeg synes jeg fikk et godt resultat, til at dette var min første sveising noensinne..
[attachment=8]
Hva skjules vel bak gaffa´n?
[attachment=1]
Rust på venstre side
[attachment=2]
slik så det ut før jeg begynte
[attachment=3]
etter en litt nærmere titt
[attachment=4]
skjært ut det som var dårlig
[attachment=5]
Her har jeg fått satt inn den ytre veggen, første del inne!
[attachment=6]
boret hull til punkter. Ganske kronglete å komme til med vinkelen på profilen fra innsiden, men gikk til slutt..
[attachment=7]
Her er forbindelsen. Ble ikke helt perfekt, men er som sagt første gang jeg gjør noe slikt. Med litt sparkel får jeg nok jevnet ut overgangen..



Tittel: Fortsettelse kanaler
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 22, 2009, 22:56:41 pm
Her er fortsettelsen med noen flere bilder. Jeg lagde profilen på de nye kanalene to ganger, da jeg skulle sveise de inn første gangen oppdaget jeg mer rust.. Jeg bestemte meg for å gjøre det litt ordentlig og ikke lappe to steder. Jeg lagde det andre "settet" med kanalvegger lenger, åpnet "lokket" i (hjulrommet?!) som var sveiset på av noen tidligere eiere slik at jeg kunne sette inn de nye stykkene gjennom åpningen. Etter litt bøying og hamring var de nye delene anpasset og klare til å sveises inn. Jeg grunnet de litt med rustgrunning før jeg sveiset de inn. Det siste ble å sette inn litt av b-søylen som var rustet vekk og forbinde alle disse delene nederst. litt pirkete arbeid. Ble ganske fornøyd med sluttresultatet. Har ikke slipt ned og pusset ferdig enda, så regner med at alt ser litt bedre ut da. Her er noen flere bilder fra prosessen:

[attachment=1]
Her er indre og ytre kanalvegg ferdig formet og grunnet..
[attachment=3]
Underside kanaler og litt av b-søyle
[attachment=4]

[attachment=2]
Her er "lokket" som var ganske provisorisk sveiset på..
[attachment=5]
tilpasning og måling..
[attachment=6]
sveisingen i full gang.
[attachment=7]
Innsiden så godt som ferdig sveiset, gjenstår litt pussing.
[attachment=8]
B-søylen og utsiden. Ikke ferdig pusset..


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: EspenXdesember 22, 2009, 23:19:15 pm
Velkommen til forumet, har lurt på hvem denne bussen endte hos :) For jeg regner med at dette er camperbussen som hadde gassbeholder-skap på bakdøra og at du kjøpte den av CF i Bodø?

Blir spennende å følge med på prosjekttråden din, ikke hver dag man leser om folk som lager sveisedeler av en oljetønne! Du vet det vel, men for sikkerhets skyld: Du kan kjøpe ferdige sveisedeler blant annet hos Unneberg-bil.no :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 22, 2009, 23:23:36 pm
Jo takk! Ja det stemmer det ja! Hehe. Visste ikke at den var så kjent allerede, da den ikke har så mange år på veien her i Norge. Men det er jo hyggelig å vite at den alerede har gjort seg bemerket hos noen  :)

Hehe,. ja vet at jeg får kjøpt deler. Er jo gøy å lære litt mer enn bare sveising når man holder på også ;-) Har en bestilling inne hos unneberg nå faktisk :p


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlodesember 22, 2009, 23:47:59 pm
Velkommen ja!

Selvfølgelig visste jeg at dette ville føre med seg en del arbeid, men det gledet jeg meg til.
Og dette her er det beste eg har lest på lenge! Det er nemlig ikkje alle som tar dette for ein sjølvfølge og som gledar seg til å jobba på bilane sine(feks forrige sveisar på bilen..) Men du har rette innstillingen ivertfall og det trenger du for du kjøyrer rundt i ei motorisert rustfella :)

Arbeidet ditt ser veldig bra ut! Du lerar heilt klart å sveisa på denne her, men ikkje nok med det! Du ser ut til å verta ein flink platebankar og! :) Enkelt å sveisa på ein ferdig bete, men når du lagar han sjølv vert det andre bollar! Sjølv føretrekk eg heimalaga deler av den enkle grunn att nye deler er ubruklige.. Stort sett alle platedeler som kjem i silkematt-svart farge eller bergunder raud, er elendige! Då er det godt å veta att du er kapabel til å laga dei sjølv! Stå på vidare! :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Rikarddesember 22, 2009, 23:49:46 pm
Velkommen ja, og Gratulerer med flott bil ;D

Ser du holder til i Holmsbu! Flott med flere biler i nærområdet!
Det vil snart bli startet opp en klubb her etterhvert ;D

Lykke til med prosjektet! Jeg skal følge med ;D ;D

Mvh Rikard


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 23, 2009, 00:03:07 am
takk for hyggelige tilbakemelidinger :)  Det er jo veldig gøy å få litt respons. Jeg skal se om jeg ikke får lagt noen flere bilder av det videre arbeidet.

Ja det er ikke så mange luftkjølte volkevogner jeg har sett her i nærområdet, men det hender de er å se om sommeren ;-)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: eWolfdesember 23, 2009, 09:12:38 am
ser flott ut dette her!

lykke til videre!




Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: 98superdesember 23, 2009, 09:20:51 am
Grattis med nydelig bil.  :) å velkommen til forumet.


Tittel: litt mer rust..
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 23, 2009, 11:03:18 am
Etter en rengjøring av undersiden og nøye undersøkelser fant jeg noen flere ruststeder. Heldigvis ingen store overaskelser! Litt rust i den ene (utriggeren)?!? på høyre side foran, noen hull i gamle setefester i gulvet, noen småhull i kanalen på høyre side som kan lappes på inn- og utside.. Siden bilen skal bli en camper, har jeg ikke planer om å sette inn seter, derfor har jeg bare sveiset inn nye gulvstykker uten å ta meg bry med å lage nye fester osv.(dette var faktisk det første jeg sveiset av alt, så nå er jeg ikke så fornøyd med arbeidet.. men lar det være foreløpig så kan jeg heller ta det igjen når jeg tid og overskudd. Jeg er ikke redd for at det ikke skal holde). Jeg vil ha treplate som gulv senere så da synes ikke dette så godt.. gleder meg til å bli ferdig med rusten og få begynt med innredningen, håper dette blir like etter nyttår.. Her er noen bilder fra gulv og utrigger:

Her oppdaget jeg litt rust. Heldigvis ikke noe utover det man kan se på bildet..
[attachment=1]
Jeg skar ut det som var rustent og tilpasset et tilsvarende stykke metall, fra oljetønna :P
[attachment=2]
Her har jeg laget stykket:
[attachment=3]
Her har jeg sveiset det inn, men ikke pusset ferdig..
[attachment=4]
Litt rust i setefestene, sett fra undersiden:
[attachment=5]
Skåret ut rustne steder i gulv.
[attachment=6]
Og her sveiset inn..
[attachment=7]



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlodesember 23, 2009, 12:04:47 pm
Har litt tips:
-Ikkje sveis med overlapp (gjor du det på utriggeren?) Det skapar ei ny rusfelle! Sveis kant i kant
-Ikkje bruk den store vinkelsliparen!! Den lagar somoftast meir skade enn nødvendig.. Bruk ein liten i stedet.
-Sveisegrunning kan du med stor fordel bruka der to plater vert sveist oppå kvarandre, det forsegler mellom platene og vil aldri rusta! = bilen din varar lengre :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 23, 2009, 12:20:39 pm
ja. Takk for tips! Har ikke sveiset kant i kant hverken i gulv eller utrigger :( Jeg har selv oppdaget at det hverken blir fint eller rustsikkert som du sier.. Får se hvor lenge det blir før dette forbedres eller rettes opp ;) Når det gjelder den store vinkelsliperen, fungerer bilen min som verktøykasse for noen andre også, så den har jeg ikke tatt i bruk ;) Har du noen preferanser når det gjelder sveisegrunningen, og hvor det evt. er et godt sted å kjøpe dette?

-David


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlodesember 23, 2009, 12:28:30 pm
Nei, det er nok litt vanskelegare å sveisa kant i kant og samtidig få det til å se bra ut.. Men det viktigaste er ikkje att det vert fint, men att du får god gjennombrenning og att det vert tett!
For å få det rustsikkert trenger du for og etter-behandling. Forbehandlinga er sveisegrunninga! Vist du reiser på den nermaste Volvo-forhandlaren, så kan dei skaffa deg Volvo sveisegrunning. Det er den beste du får tak i. Er ein liten boks som koster rundt 400,- men den held leenge. Så smørar du eit tynt lag på begge plater som skal sveisast isaman, og etter sveising vil grunninga smelta saman og forsegla heilt. Etterpå kan du etterbehandla med rustbeskyttande maling etc.. er vel eitpar hundre forskjellige å velga i mellom, men Arcanol(med 20-40% owatrol iblanda) etterfulgt av bengalakk gjer ei slitesterk overflata! Dette får du kjøpt på jernia.



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 23, 2009, 12:32:21 pm
Takk for det,.Supert.. ja, jeg har jo litt å jobbe med der.. Det er jo så mye å velge mellom, og konserveringen av sveisede områder er jo minst like viktig som selve sveisingen for at det skal holde.. Er jo helt ny i gamet så er bra med litt tips ang dette..


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martindesember 23, 2009, 21:42:35 pm
grattis med kul baybuss, å velkommen til vwnorge. denne kommer du til å få mye fine turer med, kommer ikke angre på at du har kjøpt buss ;)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: holmsendesember 24, 2009, 14:27:21 pm
Gratulerer med bay,,havnet i gode hender denne :D Håper vi får se den til sommeren.
Flott navn på hjemstedet ditt  ;D


Tittel: Noen flere bilder
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 25, 2009, 12:48:35 pm
Siden det ikke skjer så mye på bilen i juletiden tenkte jeg bare å poste noen bilder fra hvordan bilen ser ut nå for tiden. Jeg har bestemt meg for å ta av reservedekket foran og gjøre fronten original. Jeg har også tatt ned det utrolig tunge takstativet som veide minst 80 kg og som har ødelagt pakningene på begge fordørene.. Da jeg tok av reservedekket så jeg at noen tidligere eiere eller andre, har vært litt hardhendte og brukt dekket som støtfanger. Dette har resultert i en fin bulk som presser fronten litt inn der dekket har sittet. Noen tips på hvordan man kan få den ut igjen, uten å strippe hele bilen innvendig for å komme til?? Bulken lar seg godt rette ut tror jeg, siden det er en hel stor flate som er presset inn.. Har tenkt på flere muligheter, men er jo godt å høre fra andre.. I verste fall får jeg den bulket ut på et verksted som kan sakene sine..

Bilen ser litt annerledes ut og mistet litt av sin egensjarm synes jeg , men da får den få det på en annen måte. Jeg skal hvertfall gjøre den hel før jeg setter på noe slikt igjen.. takstativet tror jeg ikke kommer opp igjen.. kunn i forminsket utgave, men det haster ikke ;)

Her er bilen slik den står i garasjen nå:
[attachment=1]
Her er fronten:
[attachment=2]
Litt sparkel kom også til syne opp i venstre "hjørne", tydelig at noen har vært på tur med denne før.
[attachment=3]
I hjulbuene er de eneste stedene der det er beskyttet med sånn tjæreaktig belegg (vet ikke hva det norske navnet er). Resten av undersiden er orginal, kun beskyttet med voks. Jeg vil gjerne beholde det slik, men har begynt å fjerne de løse stedene i hjulbuene på lete etter rust. Er det noen som har noen tips ang. fjerning av dette (uten å skade lakken på undersiden)? Til nå har jeg brukt en plastikkskrape, men er ikke noen effektiv måte å jobbe på føler jeg. Nå som jeg nesten har fått fjernet alt hadde det vært fint å fått den siste  resten også..
[attachment=4]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: holmsendesember 25, 2009, 12:57:15 pm
prøv og legg en fotball innimellom, blås den sakte opp,kommer jo fint til når du tar vekk den pappen 


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlodesember 25, 2009, 14:19:04 pm
Ja ein fotball bør kunna hjelpa deg med den fronten, men det ser jo ut til att det er ei ganske omfattande bulk. Alternativet er jo kanskje å reversera skaden ved å montera på stativet igjen, og hekta ei talja fast i stativet og dra bulka ut samme måte som ho kom inn, men veit ikkje om det funker då..

Tectylen i innerskjermen er nok best å fjerna med ei metall-malingskrapa. Men det kjem jo anpå om tectylen fortsatt er seig og klissete eller om den er gammal sprø og inntorka. Er den gammal er det lett å ta den av, men om den er seig og ny så er det litt verre. Du kan prøva med varmepistol og varma tectylen opp, men i fleste tilfeller vert det berre meir seigt då. Ellers så fjerner du det du får av med skrapa så vasker du vekk restane med tynnar, aceton eller whitesprite. :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Gastondesember 25, 2009, 14:58:44 pm
Fett prosjekt! Bra jobba.
Kompisen min og jeg vært igjennom akkurat det samme med hver vår buss.

Han starta med nøyaktig samme bil som deg – sjekk:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4862.0.html


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 25, 2009, 15:33:49 pm
Takk for svar!
Så kult^^Er utrolig innspirerende å lese og se noen som har gjort noe av det samme før! takk for tips.. Gleder meg til å sette igang igjen etter romjulen!


Tittel: grunning av gulv
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 28, 2009, 13:17:32 pm
Hei.
Jeg lurte på om noen hadde noen tips om hva som er bra å bruke som grunning på gulvet inne i bussen? Tenkte å slipe ned den 3-lags malingen som er på nå og få en jevnere farge til slutt.. Hva er best til nedsliping, hvor mange strøk, hva slags maling, sprøyte, eller male? Jeg skal kun gjøre dette på gulvet da lokket over motorrommet og skråveggen over tanken fortsatt er i god stand og original lakk. Vil ha en hvitfarge på gulv, samme som på støtfangere, men er ikke så viktig da jeg planlegger å legge treplater over senere. Noen tips til isolering under gulvplater, evt hvordan??

-David



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlodesember 28, 2009, 13:51:30 pm
Dersom det er VELDIG tjukt med gammal maling på gulvet så ville eg brukt malingsfjerner og skrape for å få vekk det grøvste! Då vert det mindre støvete og... Du får kjøpt DUXOLA malinfjernar på jernia, den er bra! Etter att mykje av malinga er vekkskrapa, så ville eg reist på biltema og kjøpt eit sånt sett: http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipemateriale/Borstesett-5-deler/ Som du kan setta på vinkelsliparen. Så er det berre å pussa vekk det som er av maling! Veldig effektivt å bruka.
Når du har brukt malingsfjernar(syra) er det lurt å få vaska golvet før etterbehandling. Varmt vatn og ei fidla og vask heile golvet :) Bruk hårfønar eller varmepistol til å tørka så det ikkje ruster for deg.
Etter att alt er vekke så finner du fort ut om det er rust som du skulle tatt hånd om.. Dersom ting ikkje ser så gale ut så kan du fortsetta med den behandlinga eg nevnte over, Kjøp deg ein litersboks med Owatrol på feks jernia. Dette smører du ut over heile golvet med ein kjøkkensvamp. Vent ca 2-3 timar (om bilen står relativt varmt) sånn att owatrolen har trekt ned i metallet. Så tørker du lett over med ei fidla, det som er overflødig. Vent så eitpar timar og legg på eit nytt strøk. Så må det torka.. tar lang tid om det er kaldt og mindre om det er varmt.. Vent minst 1 dag. Så er det Arcanolen som står for tur. Fåes og på jernia under navnet Bengalakk grunning eller noko sånt. Bland i ein desh owatrol i arcanolen og påfør med kost eller rulla alt etter som. Ha på to lag med dette og. Og til slutt er det Bengalakken som skal på. Denne får du ivertfall i kvit farge. Påfør som arcanolen i 2 lag eller meir.

Gjer du alt dette, så er du garantert eit slitesterkt og rustfritt golv i maaange år :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 28, 2009, 13:56:44 pm
Takk for det! det var jo en grundig beskrivelse. Da kan jeg sette i gang med det snart. Skal prøve å gjøre meg ferdig med all rustsveisingen før jeg setter i gang med det.. Gleder meg til å begynne med det. Rustsveising er det som tar mest tid men som man visuelt ser minst fremgang i ;)

Takk for raskt svar!


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlodesember 28, 2009, 22:46:23 pm
Men rustsveising er det beste du kan gjera med bilen din :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 09, 2010, 21:22:46 pm
Ja da har det gått en stund siden forrige oppdatering. Har ikke skjedd så alt for mye med bilen i mellomtiden, men noen kvelder denne uken har jeg fått tilbragt i garasjen. Jeg fikk hjelp av en kamerat til å skyve bilen inn i den oppvarmede garasjen, da starteren ikke er på lag med meg. Begynte å bli litt kaldt å være ute i -25 ´c.. Vi fikk til slutt parkert den med jekkestropper og skyving..

Nå har jeg begynt å "reparere" mitt aller første sveisearbeid i gulvet inne (som jeg ikke ble fornøyd med) og har fått sveiset inn noen biter der.. denne gang kant i kant ;-).. en dårlig ting er at sveiseapparatet har sluttet å virke :( Dette stopper opp fremdriften ganske så mye.. Jeg har prøvd å finne på andre ting å drive med i mellomtiden, og har nå begnt på den ene støtfangeren bak som var noe rust på. Slipt ned, grunnet og slipt og grunnet.. tar sin tid å tørke når temperaturen ikke klarer å komme over 10 ´c.. Jeg har også skrapt hele gulvet innvendig for gammel maling/lakk.. 5 lag!! ytterst svart, så grønn, så rød, så orginal grønn og så grunning... mye kjemikalier som måtte til for å fjerne det.. har fått det ned til rød/hvit og tar resten med sliping.. Jeg har også prøvd å finne mysteriet bak starteren min, men har ikke kommet noe videre. Bygget den ut for andre gang.. Ja den starteren er et eget kapittel for seg selv hvis jeg skal begynne å forklare hvordan den oppfører seg.. et mysterium.

Ja.. det var det som har skjedd denne uken. Er ganske kjipt uten sveiseapparat og to hull i gulvet.. jaja. Får se hva søndagen bringer.

Her er noen dårlige mobilbilder så lenge:

Her "taues" bilen inn:
[attachment=1]
[attachment=2]
støtfanger:
[attachment=3]
Grunnet:
[attachment=4]
Ny sveis i gulvet.. lenger oppe kan man se den gamle.. Dårlige bilder..
[attachment=5]

Kommer kanskje noen flere bilder senere..


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlojanuar 10, 2010, 00:13:32 am
Godt å sjå att det vert gjort noko! Kjekt å jobba i plussgrader :)

Men kva er det som har skjedd med sveiseapparatet ditt? (og kva merke,modell er det?)

Startaren din har sikkert dårleg jording, kan henda du bør skifta jordingen vist den er dårleg. også bør du pussa Alle kontaktar. Kan og vera dårleg startarforing i girkassa. Men somoftast er det dårleg kontakt på den vetle ledningen som kjem frå tenningslåsen. Du får vel kjøpt rele-sett til bussar som skal gjera att du får bedre straum bak til startaren!

Stå på dette vert bra bil :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 10, 2010, 12:03:17 pm
Ja.. Jeg har også trodd det var jordingen hele tiden. Men Strømmen kommer bak til starteren. Den trekker strøm men gjør ingen ting. Magnetbryteren som er på starteren virket ikke da jeg tok den ut så den har jeg reparert og da fungerte den, to tre ganger og så var det samme problem som tidligere. Trodde det var kabelbruddet i denne, som jeg reparerte, som var årsaken men det er det tydeligvis ikke. Starteren har hatt syndromer til dårlig jording helt siden jeg kjøpte den. Den har nesten aldri startet, bare en sjelden gang, og da gjerne 5 ganger etter hverandre..Jeg har sjekket jording fra girkassen til karosseri, batteri og alle kontakter mellom tenningslåsen og starteren. Alt dette ser bra ut. Jeg vet ikke hvordan man kan måle strømmen fra tenningslåsen i startposisjon for å finne ut om det ikke kommer tilstrekkelig strøm, eller om problemet er et sted i mellom?? Tips til måling?

Da jeg bygget den ut og reparerte magnetbryteren, renset hele starteren og testet den før jeg bygget den inn fungerte den helt fint. Da jeg bygde den inn stod bilen fortsatt ute så da jeg prøvde å starte virket det som starteren ikke klarte å vri om motoren på grunn av tykk og kald olje i mortor og grikasse.  Starteren fungerte, men bilen startet ikke. Derfor "kjørte" jeg den inn i varm garasje for å få varmet opp det hele. Da jeg prøvde starte dagen etter hørte jeg bare magnetbryteren som gikk ut, etter dette var det helt stille som alle de gangene den ikke starter.. tilbake til utgangspunktet..

noen som har noen ide?


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: fatzyjanuar 10, 2010, 12:23:03 pm
Har du nok strøm på batteriet, da?  ::)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlojanuar 10, 2010, 13:01:20 pm
Ja batteriet er viktig! Få det inn ivarmen og sett det på lading ei god stund


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 10, 2010, 19:04:49 pm
batteriet er det nok ikke. Det er helt nytt. Før det har jeg prøvd med nyoppladet batteri, så det er nok ikke der feilen ligger..


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlojanuar 10, 2010, 19:11:50 pm
Dersom du høyrer klikket frå innslaget og det fortsatt ikkje sjer noko så minner det meg om for lite straum, eller att startaren er full av rust og irr.. Men du har jo straum bak og du har rensa heile startaren så då veit ikkje eg kva som er problemet.. Det enklaste er nok å finna seg ein an startar.. Men det er kanskje litt for enkelt? :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 11, 2010, 18:25:41 pm
I dag har jeg fått montert støtfanger forann, satt inn nye pakninger i baklyktene og drevet litt rustforebyggende arbeid på undersiden..

Her er noen flere bilder:
Bilen er jo nesten startklar nå  :P
[attachment=1]
Første strøk grunning på fanger bak..
[attachment=2]
Her er en gulvplate sveiset inn.. mange fine strøk med farge som gjemte seg under det øverste laget.. det resterende får jeg slipe ned til uken.
[attachment=3]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 17, 2010, 23:21:52 pm
Da har jeg fått jobbet litt på bilen i helgen. Det er ganske dumt at sveiseapparatet ikke fungerer for da får jeg ikke gjort meg ferdig med de siste bitene som skal på plass :( Men jeg har brukt tiden til andre ting.. Jeg har fått slipt ned hele gulvet.. tok meg rundt 5 timer alt i alt!! Fikk også lagt et strøk med Owatrol på det nå i kveld, så da håper jeg på at det er tørket til i morgen. Ellers har jeg fått tatt et tredje strøk på fangeren, så da begynner den å nærme seg ferdig! Etter tips her i tråden, fikk jeg lirket innmaten av en volleyball inn mellom ventilasjon og front og pumpet opp.. Jeg var spent på om det ville fungere, men sannelig! Boink! og der var den største bulken borte. Der hvor bulken møter kanten oppe og nede er det fortsatt litt som gjenstår.. det må eventuelt bankes ut eller bruke en sånn utbulkedings ;) Jaja. fornøyd med at balltrikset fungerte hvertfall.

Jeg har også fått tilbragt en del tid med starmotoren.. Bygget den ut (for tredje gang) og tatt den fra hverandre. Jeg trodde problemet var magnetbryteren så jeg fikk en "ny" av en venn. Denne var litt ødelagt i toppen så jeg måtte bytte lokket på den med min gamle. Da alt var loddet sammen og gjort klart satte jeg den inn i starteren igjen og testet.. den virket! Men kunn 4-5 ganger og så sluttet den å virke igjen.. når jeg ristet litt på tannhjulet og dro det ut, virket den igjen. Jeg har altså funnet problemet. Magnetbryteren går ikke langt nok tilbake etter å ha slått inn. Dvs. den trekker ikke ordentlig når den får strøm. Den må omtrent 5 mm tilbake for at den skal trekke. Det er altså en slitasje i startmotoren som gjør at den ikke kommer til riktig startposisjon etter å ha vært i bruk. Jeg kan ikke se noe synlig slitasje, men siden det er snakk om så små marginer er det vanskelig å gjøre noe med det.. Det blir vel en ny starter da..

Jeg fikk dratt bilen igang på fredag for å la den gå litt. Kjørte en liten runde uten skyvedør, hull i tak og gulv. Motoren går som en klokke hvertfall! Godt å høre lyden igjen  :P

Her er noen bilder:
Her er fronten bulket ut
[attachment=1]

[attachment=2]
Lokket som jeg byttet på magnetbryteren
[attachment=3]
Pilen viser den delen som ikke trekker når den står helt ute..
[attachment=4]
Slipemaraton
[attachment=5]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 26, 2010, 17:05:00 pm
En uke har gått. Jeg har fått jobbet litt på bilen de to siste dagene. Sveiseapparatet fungerer igjen :) så det styrker arbeidsmotivasjonen en del! Har fått gjort meg ferdig med all sveising i gulvet inne. Det ble til at jeg skar ut mine gamle sveisestykker fra i høst og gjorde alt på nytt. Denne gangen kant i kant! Er glad for at jeg gjorde dette nå, så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde det senere  ;) Har fått slipt ned gulvet helt. Hatt to strøk med owatrol på og første lag med grunning er også i boks. Nå må det bare tørke.. Synes det ser ganske lovende ut med hvitt.. her er noen bilder

Sliping..skal si det samlet seg mye støv.
[attachment=1]
Nye gulvstykker sveiset inn
[attachment=2]

[attachment=3]

Første strøk med grunning:
[attachment=4]

Har også gått til innkjøp av en ny starter :D må bare bygges inn.. Da håper jeg det skulle løse problemet.
[attachment=5]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 26, 2010, 17:18:09 pm
I går begynte jeg å skjære ut og fjerne rust mellom skyvedør og bakre hjulbue. I dag fikk jeg tilpasset og sveiset inn den nye biten. Er deilig å se at rusthullene sakte men sikkert blir færre :)

Slik så det ut, ikke alt for mye, men nok til at det må vekk!
[attachment=1]

Tettet også et lite hull i kanalen på baksiden:
[attachment=2]
[attachment=3]

Grunnet overflatene i går:
[attachment=4]

I dag var det tilpasning av den nye plata som sto for tur:
[attachment=5]

og litt sveising:
[attachment=6]

[attachment=7]

Fikk lappet et lite hull i den ytre kanalveggen i samme slengen:
[attachment=8]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlojanuar 26, 2010, 17:30:19 pm
 :) Dette var flotte greier! Nye golvreprasjonen var jo 100% bedre enn den fyrste! Du kjem nok ikkje til å angra;)

Og med skjermane og kanalane ferdige so er det vel ikkje mykje rust att vel?


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 26, 2010, 17:37:19 pm
Nei nå er det ikke mye rust igjen.. er noen småhull som må lappes i kanalene på høyre side, men ingen store opperasjoner.. så det er jo mest finpuss igjen ;)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 27, 2010, 19:02:22 pm
Ny dag og et skritt nærmere. I dag har jeg fått sprøytet hele undersiden av bilen med "Ferromax rustkiller" som jeg har meget god erfaring med. Denne fabrikanten burde jo være kjent her på forumet, men legger alikevel til en link. De har nemlig begynt med nettbutikk og selger i mindre kvantum, noe de ikke gjorde tildligere..

http://www.mamut.net/nettkurven/default.htm

Jeg har også fått satt inn den nye starmotoren, og den starter som en kule, vær gang!! Det var deilig å bli kvitt følelsen av å måtte dytte den i gang hver gang jeg skulle ut å kjøre!! ;) Ellers har jeg lagt et andre strøk med grunning på gulvet, slipt ned støtfanger som nå er klar til siste strøk, prøvemontert skilter og nytt volkswagen skilt bak :)

Er veldig fornøyd med å ha en bil som starter i hvertfall! Får se hva morgendagen har å by på..

Ferromax'en
[attachment=1]

Gulvet fikk et andre strøk med grunning:
[attachment=2]

ting begynner å komme seg.( Høyre lykt finnes den også ;) )


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Gastonjanuar 27, 2010, 19:53:19 pm
Fet tråd! Bra jobba.

På bildet "IMG_0599.jpg" ser det ut som du har sveisa igjen hele falsen (om det er det det kalles)?
På split er det iallefall et skjøte der..
Kanskje ikke så farlig for deg, tenkte bare si ifra.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 27, 2010, 20:01:06 pm
jo takk.
Ser hva du mener, hvis det er overgangen (lodrette sveisen) fra den høyre ytre veggen til den nye plata mot hjulbuen.. Jeg var klar over det, men gjorde det på den måten.. visste ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det annerledes.. er alltids en mulighet til å skjære inn der. tar jo gjerne imot tips :)

slik som denne tenker du på? (ikke min buss)
[attachment=1]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: ovaltjanuar 28, 2010, 19:53:24 pm
Den mest vanlege starterfeilen er på akslingen frammom starter og innslaget, som den vesle tannhjulet går på. (Tannhjulet som er fjørbelasta attende, går tregt eller vil ikkje heilt fram...vask og rens og smør opp her er nøvendig) Starteren vil ikkje gå dersom innslaget ikkje klarer å setta "lilletannhjulet" skikkeleg heilt fram. Sett starteren i ei skrustikke og koble opp grov pluss frå batteriet til grov + på innslaget. så grov - frå batteriet til gods. ein vanleg ledning frå pluss-stikkeren på innslaget til pluss på batteriet når du skal teste. Dersom du har fått renska oppatt og smørt skikkeleg på dsse delene, vil starteren i dei fleste tilfella virke att.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 28, 2010, 23:28:17 pm
ja. takk for tips. Jeg vet ikke om det er helt det som er problemet. Starteren virker jo (dvs. tannhjulet går ut når jeg kobler den opp), det er ikke der feilen ligger tror jeg. Jeg tror feilen ligger i samarbeidet mellom magnetbryteren og starteren. Magnetbryteren virker også alene, men når den kobles til går den kunn noen ganger. Dette resulterer i at tannhjulet ikke kommer ut fordi magnetbryteren ikke beveger seg, ikke fordi den er dårlig smørt. Er ganske vanskelig å forklare dette... jeg er ingen mekaniker og er helt ny i gamet, men dette er min konklusjon etter mye rens, utallige forsøk, undersøkelser og tester..

Den nye starteren fungere hvertfall  :D, men kommer nok ikke til å kvitte meg med den gamle.. den kan jo bli et lite forskningsprosjekt når jeg har mye fritid ;)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 28, 2010, 23:40:44 pm
Dagen i dag har gått til litt småplukk på bilen. Har fått smørt litt fugemasse/karosserilim? i steder der plater ligger inntil hverandre (f.eks der hvor ytre kanalvegg møter øvre del av karosseri og der indre kanalvegg møter gulv..). Har fått lagt et tredje strøk med lakk på gulvet. Begynner å bli ganske hvitt nå ;) Har gjort klart feste til batteri som skal sveises inn i morgen, og begynt å montere diverse som har blitt demontert i løpet av tiden.. I morgen tenkte jeg kanskje å sprøytelakkere siste lag på støtfangeren bak. Har aldri brukt sprøyte før så jeg tenkte jo at støtfangeren er et fint sted å begynne ;) Er det noen som har noen bra nybegynner tips. Går det å sprøyte arcanol blank? Hvis ja må den vel tynnes ut, og evt. med hva? jaja. Vi får se hva morgendagen bringer.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 30, 2010, 13:48:18 pm
Fikk gjort litt småtterier i går. Jeg fikk bl.a laget meg et lite hendig verktøy for å dra ut noen bulker i fronten. Jeg fikk også prøvd det ut og konstantert at det fungerte bra  :) Jeg begynte også å rydde hele bilen innvendig, og tok ut gammel isolasjon mellom kickpanelene og fronten.. mye gammel glava der.. Jeg klør bare ved tanken på det...  Får se om gulvet får et siste strøk i kveld, men det kan nok hende jeg utsetter det til i morgen.

Her er mitt nye verktøy. Hodet på bolten punktes til det som skal bulkes ut. Kan enten "rykkes" eller trekkes ut.
[attachment=1]

Her i aksjon:
[attachment=2]

Har fått ut det meste av bulker i fronten nå. Er en deformasjon i nedre område som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal  få ut..
[attachment=3]

Mye glava som passet inn der!
[attachment=4]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlojanuar 30, 2010, 17:01:51 pm
Det var eit hendig verktøy ja! Håpar ikkje du har tatt patent på det ;)

Den andre kjente varianten er jo å punta på ein spikar, og bruka ein klossa og hammar og trekka ut spikaren og bulka med..

Det kan det hende du kan bruka på dei to bulkene i nederste kanten? Du får jo meir kraft når du kan bruka hammarmetoden framfor å måtta trekka rett ut i friluft

Men du gjer ein god jobb! Vert kjempeflott denne bussen her :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 30, 2010, 18:04:41 pm
Ja det er også en mulighet. Patent er det ikke på den, ennå   ;) Spirkertrikset er jo også et godt alternativ. Vet ikke helt om det vil fungere på den nederste bulken da denne er større en den ser ut til..:

Bulken går fra knekken på venstre side til knekken på høyre side. Det hele er trykket litt inn, men jeg vet nøyaktig hvor langt ut den skal være originalt heller, så det er litt vanskelig..
[attachment=1]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlojanuar 30, 2010, 18:48:01 pm
Du kan jo bruka to sånne verktøy du har å sveisa fast under endane på krysset i midten, så må du legga deg ned, spenna beina på fangaren og dra alt du kan med begge never :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 02, 2010, 16:44:50 pm
Noen dager har gått og jeg har fått gjort noen små skritt. En ting jeg gleder meg over er å være ferdig med rustsveisingen (for denne gang).. Jeg sier meg fornøyd med det jeg har gjort av forebyggende arbeid og begynner å "lukke" sårene de neste dagene. Blir litt grunning, sparkling, sliping og lakking.. Ingen hellakkering! Jeg vil ha bilen som en bruksbil/reisebil så en hellakkering gjør den mindre "brukervennlig" i mine øyne. Men en dag skal hun nok få en ny kåpe ;-) Jeg har fått seveiset igjen de siste hullene i kanalen på høyre side. Og lukket noen hull i fronten. Ellers har jeg begynt å skru tilbake noe av den gamle innredningen. Noe blir nytt. Jeg holder på å tenke på hvordan det skal bli. Siden bilen var utrustet som camper før jeg fikk den er det mye som er der allerede. Derfor vil jeg ikke gjøre store forandringer med det første da dette vil føre til betydelig mere arbeid..

Det er mye småting som stadig dukker opp som ikke er så mye å skrive om.. allting tar tid!!

Her måtte skjæres ut litt gammel rust.. (hullene er til hengslen, slik at man kan låse døra med hengelås :p)
[attachment=1]
Meget originalt - her:
[attachment=6]
Tilpasning av nye deler. Fikk med meg falsen denne gangen ;)
[attachment=2]
Litt rust under kanalen. Byttet det markerte feltet med ny tilpasset plate.
[attachment=3]
Stemningsbilde.. sveising i baterigulv.
[attachment=4]
Fikk prøvd ut hvordan fronten ser ut med VW merke.. synes det så ganske bra ut allerede, til tross for den litt medtatte fronten :)
[attachment=5]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 13, 2010, 21:48:24 pm
Enda en uke har gått. Jeg har ikke hatt tid tidligere denne uken, men fikk gjort noen småting i dag. Jeg er nå ferdig med siviltjenesten og skal derfor flytte bilen hjem til hurumlandet til uken. Er derfor en del ting som må gjøres før jeg kjører hjem. Planen er å få bygget ferdig innredningen i løpet av mars og så dra på en liten eurotrip frem til sommeren. Første stop blir hos noen venner i Tyskland der bilene skal gjøres klare til Maikäfertreffet i Hannover..

Jeg har bestemt meg for å ta ut all den gamle innredningen og lage min egen. Jeg har derfor brukt dagen til å ta ut og demontere det som var av gammel innredning i bilen. Jeg kommer til å beholde vask/og kokeplater men bygge nytt skap osv. Det blir kokeplater/vask med skap, under første sidevindu bak førersete (Er det noen som vet om man kan få skyvevindu som sidevindu, ikke louvre vindu?). Jeg tenker å bygge en benk/seng mot tankveggen, med sånne klapphengsler (rock´n roll bed).  Ellers blir det å isolere vegger og gulv, sy gardiner og trekk til setet og gjøre bilen campingklar. Ja det gleder jeg meg til.

Har også grunnet alle "åpne sår" + grill i front. Fikk satt inn skyvedøren også + rettet ut og sveiset igjen noen hull neders til venstre kant. Nå må jeg bare få på vinterdekkene så begynner Olga å bli klar til hjemreise ;) Kjørte en liten prøvetur i dag :D




Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 13, 2010, 21:52:02 pm
og noen bilder fra dagen:

Gammel innredning:
[attachment=1]

Foreløpig ingen ny, alle muligheter åpne:
[attachment=2]

Grunning:
[attachment=3]

Lufting av fartøy..
[attachment=4]



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 15, 2010, 21:27:03 pm
Nå har jeg fått montert det meste som trengs og monteres før avreise. Synes det er litt morsomt hvor forskjellig bilen ser ut forann og bak.. T2 a vs T2 b.. Baken ser ganske strøken ut, mens fronten nærmer seg rat look! Det liker jeg :) Her er noen bilder fra dagen:

Fikk prøvd meg med lakksprøyta på den bakre fangeren. Fungerte veldig bra og jeg ble fornøyd med resultatet:[attachment=1]

[attachment=2]

Fronten T2 a :
[attachment=3]

Baken T2 b:
[attachment=4]

 :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2010, 21:31:56 pm
Detta ser veldig bra ut! :)

Men du må få vekk den fyslege ventilen på skyvedøra!


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 15, 2010, 21:36:42 pm
Hehe.. ja! Er enig i at den ikke akkurat pen.. Får se om jeg tar det i neste etappe.. Har egentlig sagt meg ferdig med sveising for denne gang, da jeg ikke har noe eget  sveiseapparat og forlater verkstedet der jeg har vært.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2010, 21:39:19 pm
Men det er vel kanskje greitt med ein lufteventil i døra, du som skal på solang tur! :) Du får ein fin tur til tyskland ivertfall!


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 15, 2010, 21:46:25 pm
Jada.. er jo snart sommer nå så da skader det ikke med litt frisk luft ;)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 16, 2010, 17:40:33 pm
I dag fikk jeg omsider fjernet noe som jeg lenge har villet gjøre.. Helt siden jeg oppdaget denne merkeligheten. En tidligere eier har nemlig lagt inn en temmelig merkelig forhøyning på bakhjulene.. Det er rett og slett bare et stykke firkantrør som er plasert mellom støtdemper og festet nede! Det kan umulig ha vært godt for bilen og jeg håper bare den ikke har hatt dette i all sin tid.. Jeg krysser fingrene og håper drivakslen ikke har tatt alt for stor skade av dette.. 

Her noen bilder.

Slik så det ut, kan ikke tenke meg at dette er lovlig..
[attachment=1]

Mellomrommet er fylt med skiver.. meget kreativt.
[attachment=2]

og enda flere skiver.
[attachment=3]

Jeg har mange skiver nå hvertfall, det er fint. Patenten er til salgs hvis noen er interessert :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 19:02:51 pm
Er dette eit forsøk på å montera for korte demparar?


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 16, 2010, 19:52:11 pm
kan jo se sånn ut, men tror demperne er originale. De er i hvertfall ikke for korte..


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martinfebruar 16, 2010, 20:02:51 pm
denne har ikke sittet der i evig tid hvertfall, det veit jeg, fikk et bilde av denne bilen fra "vw bodø" ;) etter han henta den tenkte han på å brøve seg med litt baja stuk. derfår satte han på disse. gått å få det vekk, så den ser litt "normal" ut i høyden  ;D


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 16, 2010, 20:16:55 pm
Hehe... Det er godt å høre :D
Ja den ble jo litt mer jordnær nå :p


Tittel: innredning
Skrevet av: lungodrom.orgmars 30, 2010, 09:30:11 am
Da har det gått en god stund siden sist. Har skjedd mye annet så jeg har ikke hatt så mye tid til å pusle med bilen. Bilen er flyttet hjem til hurumlandet der den nå har stått i en 3-ukers tid. Kjøreturen hjem fra telemark gikk veldig fint, fikk også lagt inn en hyggelig visitt i slackers garage i oslo pga. en handel. Jeg har ikke noen garasje her hjemme, så det blir litt utejobbing, men nå som våren såvidt har begynt går det egetlig veldig fint. Jeg har laget meg en liten arbeidsbenk og har såvidt satt i gang med litt innredning. Jeg har planer om å legge ut på langtur i slutten av uka, så jeg må få en del ting ferdig. Hvis ikke får jeg gjøre det ferdig i tyskland hos en kompis. Jeg kjøpte blant annet et par rock´roll henglser til seng/benk bak på tyske ebay som ligger hos han, så det blir nok ikke noe seng før det.

Til nå har jeg konsentrert meg om gulv og kjøkkenenhet. Har også laget noen nye kick panels forann. her er det noen bilder:
[attachment=3]Her har olga stått de siste ukene. Blitt utsatt for litt vær og vind, men det skal hun nok tåle nå.

[attachment=4]Har fått kamuflert høytalerne som nok ikke sto helt i stil litt..

[attachment=5]
Jeg byttet ut det gamle hanskerommet, med et nytt. Det gjorde stor forskjell..

[attachment=6]Her holder jeg på å tilpasse kjøkkenbenken. Bruker vanlig kryssfiner, også på gulv. Gulvet isolerer jeg med 10mm lyddempende isolasjon. Håper det gjør susen.

[attachment=7]Slik så kjøkkenbenken ut da jeg satte den sammen i går. Fått inn dører, skillevegg og en hylle. ved siden av vasken kommer det en manuell vannpumpe som er forbundet med vanntanken man ser på forrige bilde.

Det var alt så langt. Skal nok få gjort unna litt i dag også. Er det noen som har tips til behandling av finérplatene? Og jeg er på leting etter et takstativ!! Wisndsurf brettet mitt kan nok ikke bli liggende i baksetet når jeg skal på tur.. GOd påske :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: ovaltmars 30, 2010, 09:59:23 am
Ja du er flink, verte bra det der. Har arbeidet på et verft med gamle båtar og innredning til desse i 11 år ++ ...ser vel at innredning i bil er noe av det samme, det bilr utsatt for fukt og opptørking gjentatte ganger, og etter en del år har vel de fleste sett diverse resultater.
Men her kjem nokre tips frå meg da.
Skrog og Furufiner (sjølv om det er vannfast) kan med fordel gies noken strøk med treolje under byggetiden, (f.eks. Owatrol D1, er bra) når innredningen er ferdig snekra so bestemmer ein seg om ein vil setta farge på...(beis, kan også blandast til m.m.) Men ein må då matta ned overflata slik at det ikkje ligg att nokon hinne frå olja. (det er best å prøva seg fram) Siste overflatebehandling dersom ein vil ha "trestruktur" e då å bruka D2 Owatrol, (som er lakken til dette forarbeidet) det skal då "våtslipast" mellom strøka...(med so fint papir ein ynskje finishen skal vere).
Det finnest sjølvsagt mangen andre merkjer i fargehandelen, men det er stort sett samme framgangsmåte som vert brukte.
Dersom ein ynskjer malingsfinish?? so vert dette også å påføra etter at ein bør ha olja treverket fyrst. (denne første oljinga gir lang levetid...og ein treng nok ikkje så "mange strøk" i bil som i båt, men hugse på at malinga bør gå godt saman med olja då.
Lykke til.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmars 30, 2010, 10:06:26 am
tusen takk for veldig nyttig svar :) Da tror jeg jeg skal finne en løsning som passer! Takk igjen.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: K.Hmars 30, 2010, 10:16:23 am
Kjøkkenbenken ser flott ut. Hvor tykk finer bruker du?



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmars 30, 2010, 10:58:12 am
takk for det. Jeg bruker 12 mm furu til gulv og benk. sengen/sittebenken blir nok 22 eller 18 tror jeg.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: K.Hmars 30, 2010, 11:14:18 am
takk for det. Jeg bruker 12 mm furu til gulv og benk. sengen/sittebenken blir nok 22 eller 18 tror jeg.

Har 18-19 mm mdf i r&r senga mi. det er ikke mer enn nødvendig så jeg ville anbefale 22mm

Likte pickupen din :)  Fikk arbeidslysta såpass tilbake at jeg hentet min til verkstedet og har begynt å planlegge restaureringa av den

Bruker du stikksag for å skjære ut døråpninger og slikt?


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmars 30, 2010, 11:33:35 am
hehe takk for det, så bra at du fikk lyst til å begynne restaureringen på din :) den er fin å dra på tur med den. Har kjørt den ganske så mye i det siste ;)  Da tror jeg at jeg går for 22 mm i senga.

Jeg funderte en del på hvordan jeg skulle skjære ut skapdørene, da jeg ikke har tilgang på noe annet enn en stikksag. Et sted må man jo begynne, så jeg brukte 1mm kappskive på vinkelsliperen og lagde et lite kapp nederst i døra. Det var nok til å få plass til stikksagen og kjøre en runde rundt. Fungerte overraskende bra. Ulempen er at man får et lite "brannsår" i platen, men det kan alltids slipes bort eller males over. Det er minimalt:

[attachment=1]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmars 30, 2010, 20:32:19 pm
Da var "arbeidsdagen" omme. Har fått gjort litt i dag også. Har lagt isolasjon på gulv og vegger, 30mm i vegg og 10mm i gulv. Har begynt å olje finérplatene. Fikk tatt 2 strøk i dag. Og jeg har gjort om hele stuen til verksted, lukter godt her nå!

Isolerende og lyddempende plater
[attachment=1]

Ferdig:
[attachment=2]

Fikk isolert litt i bakluken også:
[attachment=3]

Mitt nye "verksted":
[attachment=4]

2 strøk med olje
[attachment=5]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martinmars 31, 2010, 20:26:14 pm
åj åj skal oxo bygge om interiøret i min nå
her er det plater, disse er jo helt toppers.   http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-1005.aspx


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmars 31, 2010, 22:00:22 pm
Så kult. hvordan skal du innrede? Du nevnte noe om rock´n roll hengsler du hadde kjøpt, så da blir det vel benk/seng + ? Er akkurat disse finérplatene jeg har kjøpt ;) Byggmax er bra det. - David


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martinapril 01, 2010, 16:18:20 pm
jeg skal kopiere denne så godt jeg kan.

(http://i41.tinypic.com/2j0xriw.jpg)

(http://i41.tinypic.com/ip5k0g.jpg)

(http://i39.tinypic.com/5v3spi.jpg)

http://www.norfolkandgoodcampers.com/forsale5.htm

jeg har skapet baki på siden, å det i taket, å kjøleskap å vask, å setet inn mot vinduet, har også et bord som har sittet i en van som skal byttes bordplate på :) så skal få laget det høye skapet bak fører.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Vemund Simensen (prizma)april 01, 2010, 16:54:44 pm
Kanskje jeg kan hjelpe deg med dette:

(http://www.veedubs.net/files/RRplans1.jpg)

(http://www.veedubs.net/files/RRplans2.jpg)

(http://www.veedubs.net/files/RRplans3.jpg)

Høyreklikk og velg "copy image location" for større bilde :D





Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martinapril 01, 2010, 17:05:38 pm
den der er kjempe bra. skal bruke 20mm til min seng-sofa :) heter jo rock`n roll sofa så da blir det vel det i den å hahaha  ;D


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: EspenXapril 01, 2010, 19:37:02 pm
David, sjekket esken igår, og det ser ikke ut som det er noe brukanes der. En 10-15 cm massiv metallstang, et rustent vinkel-beslag, en korrodert hengsel bundet til en stropp og noe annet småtteri. Rop ut hvis du tror det er noe du vil ha tilbake.

Martin: Rock and Roll-sofa ja.. Nå angrer jeg litt på at jeg valgte Z-bed-hengsler i min buss, blir nok ikke mye action i den sofa'n :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgapril 02, 2010, 08:50:19 am
Martin:Det ser jo ut som en god plan, blir spennende å følge med på! Blir sikkert knall! Når tenker begynne med innredningen?

Vemund: Takk for nyttig informasjon, den var jo helt perfekt! Har en lingnende faktisk (på tysk), men denne var jo meget detaljert og lett forståelig:)

Espen: Da er det nok ikke noe stort behov for noe av det, men kunne du tatt vare på de hempene og evt. tatt de med på scc? De er fra en eldgammel mercedes skjønner du ;) hvis ikke så er det ikke så farlig :)

Rock´n roll!


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martinapril 02, 2010, 17:21:00 pm
Martin:Det ser jo ut som en god plan, blir spennende å følge med på! Blir sikkert knall! Når tenker begynne med innredningen?


Rock´n roll!

i juni en gang ;) bilen blir jo ikke ferdig utvendig før mai engang. grinda mi selger jeg nok ikke men du kan låne den ;)    (92097311)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgapril 07, 2010, 10:51:30 am
Martin:Det ser jo ut som en god plan, blir spennende å følge med på! Blir sikkert knall! Når tenker begynne med innredningen?


Rock´n roll!

i juni en gang ;) bilen blir jo ikke ferdig utvendig før mai engang. grinda mi selger jeg nok ikke men du kan låne den ;)    (92097311)

takk for tilbudet, så det litt sent. er i Tyskland nå så får vel bygge meg en enkel versjon så lenge ;-)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgapril 07, 2010, 11:07:45 am
Ja, da har det skjedd litt. Jeg har gjort meg ferdig med kjøkkenskapet. Har oljet og oljet i påsken til den store gullmedaljen. Det gjenstår litt pirk med vannkranen, gass og strøm, men det kommer etter hvert.

Jeg har nå begynt min lille utflukt med olga og er nå på besøk hos en venn i Hamburg. Her skal jeg være i noen uker å få gjort siste finishen på bilen før "mai-käfer" treffet i Hannover 1 mai. Etter det går ferden videre sørover. Den eneste planen er å være tilbake i Norge i slutten av juni. Kommer til å legge ut noen bilder etter hvert.

Turen ned gikk rimelig greit. Det startet med at jeg hadde flatt batteri 2 timer før jeg skulle dra (og rekke fergen fra Larvik- Hirtshals). Det viste seg at generatoren ikke virket som den skulle.. Etter en times stressende fomling, fikk jeg sjekket kontakter, byttet batteri og målt litt verdier.. det funket, enn så lenge. Blink- og fjernlysbryteren streiket, og funket ikke resten av turen (har en joringsfeil) noe som førte med seg at det ene baklyset heller ikke virket... Heldigvis kjørte jeg hele natten gjennom danmark og møtte minimalt med biler.. ble noen stopp og oljefyllinger på veien.. Kom akkurat tidsnok til morgenrushet inn til Hamburg. Kom fram kl. 08.00 (en time utenfor hamburg).. temmelig kake etter å ha vært våken i 25 timer og kjørt bil 12 av disse.. Nå er jeg altså fremme, Olga har vært flink pike og sola skinner. Nå skal alt fikses som kan fikses :)

Her noen bilder fra skap-prosjektet:
Har satt inn en hylle og en skillevegg. Bak til høyre kommer vanntanken:
[attachment=1]

Her har jeg satt inn kjøkkenskapet på sin fremtidige plass:
[attachment=2]

Her kan man se vanntanken, som kan fylles fra utsiden. En liten håndpumpe kran fra biltema håper jeg på gjør susen for en liten oppvask.
[attachment=3]

Har satt inn 4 stikk kontakter for evt. strøm utenfra. Har en kontakt på utsiden av bilen som gjør det enkelt:
[attachment=4]

Og her på fergen! Jeg rakk det:
[attachment=5]



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: eWolfapril 07, 2010, 11:47:57 am
så bra!

kult med alle som reiser på tur.

"den eneste planen er å være tilbake i Norge i slutten av juni" -sykt sykt bra.
kos deg! ;D


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: K.Hapril 07, 2010, 12:09:31 pm
Ha en flott tur :)

Litt av en bagasjeboks du har bakpå.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martinapril 07, 2010, 19:10:10 pm
utrolig kult... jeg vil gjerne vite hvordan den hånpumpe-krana fungerer. ;)  god tur videre.

fått testa hånpumpa


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgapril 22, 2010, 09:22:39 am
Nå har det gått en stund igjen. Jeg har jobbet på bilen nesten hver dag siden jeg kom, og det viste seg at det var en del ting som MÅTTE gjøres for å i det hele tatt kunne kjøre videre.. Jeg har fått orden på alt det elektriske (jeg vet ikke hvem som har prøvd å leke hobby elektriker i bilen før, men det var dårlige greier). Alle kabler som var kuttet av og puttet forskjellige steder har jeg fått orden på. Det eneste jeg sliter med er å få tak i en blinker(bryter) til bilen. Det er litt kjipt. har montert en midlertidig fra en boble men det kan jo ikke vare evig ;-)
Elkaos:
[attachment=1]
Prøver å få litt orden i sakene:
[attachment=2]

Har også kommet litt videre med andre småting inni mellom. Bygd nye setebeltefester til tre punkts belter. lakket små deler + rock´n roll henglsene til senga (som forhåpentlighvis blir bygget neste uke)

"Nye" setebelter:
[attachment=3]

Litt annet dill dall:
[attachment=4]

Har renset bremsene bak, og byttet bremsesylider på høyre side. Tror ikke  det har vært gjort noe her siden bilen var ny! :
Før:
[attachment=5]

in action:
[attachment=6]

etter:
[attachment=7]

Jeg håper på å bli ferdig med alt til 1 mai. da jeg skal på treff i Hannover.. Er en del som gjenstår men kommer stadig et skritt nærmere..

[attachment=8]



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgapril 22, 2010, 09:48:06 am
Når jeg tenker på det, er det et under at jeg kom så langt som jeg kom. Etter å tatt en nærmere titt på drivakslen, viste det seg at leddene og lagerene var ødelagt (noe som forårsaket en knakking når man kjørte over en kant eller lignende). Jeg har tatt den ut, og  har bestilt nye lager, mansjetter og skruer 80 € x4  :o. Jeg har også hatt en lekasje i den ene forgasseren noe som gjorde at det stinket. Vi tok ut motoren på lørdag (med litt strev da det er en typ4). Måtte løse støtfangeren bak og fjerne masse av blikkene som er skrudd fast på motoren.

Det er hos denne karen jeg har vært de siste dagene og tatt ut motoren. Han er en folkevogn fanatiker kan man vel si. Han har ikke kjørt annet en luftkjølte biler på 25 år.. Til høyre er arbeidsbilen hans, en av de..
Koselig verksted med mye biler
[attachment=3]
Her er "Olga" klar til motor overhaling:
[attachment=1]

Motoren ute:
[attachment=2]

Jeg er glad for at jeg tok ut motoren! Første jeg fant ut var at motor at motoropphenget hang helt løst fra motoren!
Gummipakningene hadde røket:
[attachment=4]
Ny og gammel:
[attachment=5]

Det var nå veldig mye enklere å komme til over alt. Jeg har bestilt en del varer som jeg ennå venter på, men på mandag var vi i Hamburg og fikk handlet litt akutte varer:
Luftfilter, oljefilter, ventilpakninger, simmeringer til begge sider av motor, ball joints til forstilling, bremsesylinder osv osv..
[attachment=6]

Jeg demonterte og renset lufterhuset + motor og har tatt ut clutch for inspeskjon.. Den viste seg å nærme seg sine beste dager, men har problemer med å skaffe en ny.. ingen som har 210 her i landet.. og jeg trenger den veldig fort, noe som resulterer i at jeg må bygge inn den gamle igjen. Får ta det en gang til sommeren da. Har fått byttet ut en pakning på ene forgasseren som jeg håper skal tette lekasjen..

Tennplugger skal byttes ( at de motoren gikk er et under, skal vise et bilde av de en gang!!)

Ellers er vel det meste gjort nå. Har byttet simmeringer monterte det meste av motoren i går og satser på å sette den inn igjen i morgen.. skal først testkjøres og justeres litt..
Har også fått sveiset tett eksosen + byttet pakning. Alle skruene brakk av ved demontering, så jeg har sveiset inn nye bolter:
[attachment=8]

Et annet verksted hvor en annen kompis har bilene sine:
[attachment=7]






Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Martinapril 22, 2010, 20:44:32 pm
hvordan funka vasken.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Tistloapril 22, 2010, 21:00:48 pm
Detta var morro lesing! :) Virkar som ein flott ferietur med jobbing heile tida. Men jaggu var det litt skjult å ta tå på bilen! Godt å få fiksa sånt ymse.. Men det var då endå godt du kom deg ned med so dårlege drivakslar! Ellers må du helsa te kompisane og sei att dei har flotte garasjar, med bra innhold :)


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmai 01, 2010, 22:29:35 pm
1. mai er over for denne gang. Det har vært en strålende dag på treff i Hannover, med en stor dose fine biler. Olga kom seg også på treff. Bygget inn motor i slutten av uken og fikk en ordentlig prøvetur i dag. Har byttet bærekuler også. Ellers står det igjen en del småting som må fikses før jeg fyker videre sørover. Tenker det blir i slutten av uken. Kommer en liten oppdatering på ting som har skjedd den siste tiden, men først noen bilder fra dagen i dag:
Olga på plass:
[attachment=6]

og bare bilder:
[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: magsmai 03, 2010, 08:09:21 am
Hei Dud,
jeg så bilen din på parkeringa ;)
du og ca 4tusden biler.
Det var det største markedet de har hatt på mange år.
fikk du handlet noe?

Mags


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmai 03, 2010, 09:12:39 am
hey.
Så morsomt at du så den ;-) jeg så desverre ingen andre norske biler, bare en liten svenske koloni. Ja det var en god del biler å se på. for mye inntrykk på en dag.. Jeg fikk handlet en del deler jeg trengte. Var godt utvalg og gode priser. I tillegg var jeg transportbil for alle de andre vennene mine som var der med bobler.. var lastet med diverse forstilling, plater, og felger.

Hvor holdt dere til? var dere der med buss?

David


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: magsmai 03, 2010, 10:00:31 am
2 busser og ei pickboble og en varebilboble ::)
mags


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmai 21, 2010, 10:50:32 am
Da må jeg se denne tråden avsluttet for denne gang. Har hatt lite tid til å oppdatere her i det siste. For de som er interessert i hvordan slutten av historien ble for denne gang kan dere besøke hjemmesiden min: http://lungodrom.org/ . Under garage. Ellers er det også en reisebeskrivelse fra min lille utflukt med bilen under travelling. Er akkurat i Kroatia med Olga.

Hilsen oss fra Kroatia:
[attachment=1]

[attachment=2]



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: RZR-Andymai 21, 2010, 15:52:33 pm
Hatten av for innsatsen og ditt ungdommelige pågangsmot! Sjekket ut bloggen din og det ser ut som du storkoser deg - ingenting er som å kunne ta dagene og utfordringene som de kommer og velge løsninger underveis! God tur videre! PS! Synd du glemte seilet, hvilket brett har du forresten?


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 21, 2010, 11:45:38 am
Da er jeg godt i gang på hjemveien igjen. Er nå i Tyskland igjen etter en kjempefin reise. Jeg og "Olga" har kjørt rundt 5000 km uten større problemer og har bodd i bilen de siste 8 ukene. Jeg har kjørt gjennom mange land; Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia, Slovenia, Kroatia, Bosnia, Ungarn, Slovakia, Tsjekkia og er nå igjen i Tyskland. Herfra går veien videre til Roskilde- fesitvalen i Danmark som blir siste stopp på reisen før sommerens ferie er over for denne gang. Dro fra Norge 04.04.10 og regner med å være tilbake rundt 06.07.10. Her er noen bilder av bilen på veien.

Første natt i Østerrike. Akkurat krysset alpene:
[attachment=1]

Kroatia:
[attachment=2]

Fergekø i Kroatia. På vei ut til Øyene.
[attachment=3]

Olga fant en venn på en parkeringsplass i Mali Losinj, kroatia.
[attachment=4]

Wild camping i Kroatia. Fordel å ikke ha alt for "boden kratzendes auto" her :)
[attachment=5]

Bosnia:
[attachment=6]

Kroatias kyst. Veldig vakkert og veldig varmt..
[attachment=7]

Pause etter litt surfing. Campet et kult sted rett ved stranden:
[attachment=8]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 21, 2010, 11:54:09 am
Og noen flere... Ble forresten stoppet på nesten hver grense. Må være bilen..

Øyen Cres, Kroatia:
[attachment=1]

På landeveien i Bosnia. Var første gang jeg virkelig tok skiltvarselen om kuer i veien på alvor!
[attachment=2]

En titt i speilet:
[attachment=3]

Ungarn:
[attachment=4]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: Kenthjuni 21, 2010, 16:16:31 pm
Utrolig imponert over turen din i Europa David.
Må ha vært en kjempe opplevelse.


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 26, 2010, 20:35:27 pm
Da var det lenge siden jeg har skrevet noe her så tenkte å legge ut noen stemningsbilder fra camping i sommer:

[attachment=1]

[attachment=2]

Har ikke skjedd så mye med bilen etter at jeg kom hjem fra langtur da jeg ikke har hatt noe tid pga. jobbing og annet. Hadde også gledet meg til scc men kunne desverre ikke pga. studiestart i københavn..

I vinter kjøpte jeg meg enda en vw, da kjærligheten for disse bilene bare vokser.. En 1969 sika. God stand, men trenger litt arbeid. Har kjørt den hele vinteren og deler av sommer. Navnet er Håkon. Kanskje det blir en prosjekttråd på den en gang også.. Akkurat nå ser det litt vanskelig ut da jeg bor midt i københavn og har begge bilene i Norge :(

her er to bilder:
sommer:
[attachment=3]

og vinter..



Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 27, 2010, 19:09:27 pm
Det ble sannerlig enda en pickup på meg i går!  :) Denne gangen en 1960 modell! Et lite funn på loppemarked  ;)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmai 08, 2011, 21:12:16 pm
Da fikk jeg meg en tur til norge i helgen og fikk startet opp Olga etter vinterdvalen! Hun har stått ute hele vinteren, og var glad for å få litt oppmerksomhet igjen. Fikk satt i batteriet og startet på 2 forsøk! Trofast bil! Girene satt litt godt til å begynne med, men etter litt frem og tilbake ble det fart på sakene. Fikk kjørt en liten runde. Dro faktisk ordentlig godt i forhold til hva jeg er vant med til med håkons 1.6l. Var gøy å få kjørt en liten runde i vårværet. Det var også motiverende og kikke under bilen; rustfri- original lakk og orginale sveisninger.. mmm en fin avveksling til Håkon.. han får jo nok av oppmerksomhet for tiden så var godt å vie litt tid til min kjære Olga!
Her har hun stått hele vinteren:
[attachment=1]
[attachment=2]
Gjensynet skapte gode minner fra den 3mnd lange turen jeg hadde med bilen i fjor på denne tiden
[attachment=3]
mmm, rustfritt med et fint lag voks.. kan ikke se mye bedre ut enn det ;)
[attachment=4]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: RZR-Andymai 09, 2011, 07:01:33 am
Herlig! :) Tråden din skaper dagdrømmer her hos meg, Kroatia og Bosnia gir gode minner og ønsker om retur.
Er jo mange prima muligheter å surfe i Danmark, har du vært over i Hvide Sande?


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgmai 09, 2011, 16:26:53 pm
Jeg drømmer meg også tilbake til østen :) Det blir nok en tur igjen, men når får tiden bestemme. Jeg har ikke fått surfet noe i DK ennå. Håper på å få noen surfesessions til sommeren!


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgaugust 06, 2015, 21:00:33 pm
Her har det ikke skjedd så mye på en stund! Bilen har stått i noen år nå, men alt fungerer og går som det skal. Har gjort noen småting her og der. Innredningen er ute og skal lages litt annerledes. Takluka har vært ødelagt så det har kommet inn mye vann gjennom taket, så det har jeg sveiset igjen. Ellers har jeg begynt å sveise igjen noen av ventilasjonslukene på sidene, samt et inntak til vann som jeg ikke trengte. Siden jeg stort sett kun har tid til litt jobbing på bilen i sommerferien, blir det ikke så store forandringer, men håper på å få den på veien igjen neste sommer!

Fikk laget meg en liten sittebenk på taket mens jeg holdt på idag
[attachment=1]

Punktet forsikitg for å unngå deformasjoner.
Ble bra til slutt, etter litt banking og retting så ligner taket seg selv igjen.
[attachment=2]


Tittel: Sv: Oppussing av min første bil "Olga"; T2a 1972.
Skrevet av: lungodrom.orgaugust 30, 2015, 21:22:01 pm
og her er taket tilnærmet normalt igjen. Litt midlertidig lakk, men tett ble det hvert fall![attachment=1]