VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: FooZ på juni 19, 2015, 14:50:14 pm



Tittel: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuni 19, 2015, 14:50:14 pm
Heisann, jeg får ikke varme i bensinvarmeren, og lurer på om feilen ligger i pumpa,
eller om det kan være sensoren som styrer pumpa (via viften) ?

Er det en enkel måte jeg kan finne ut om det er sensoren?
Pumpa er vel bare å koble opp til strøm og koble av/på strømmen for å se om den får pumpet bensin?



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: JFPjuni 20, 2015, 06:57:28 am
Du skal høre tikk-tikk-tikk-tikk-tikk når pumpen går.
Et problem kan også være bensinledingen fra pumpen til brenneren. Den må være tynn (1 mm?) ellers klarer ikke pumpen å løfte bensinen opp.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuni 20, 2015, 09:58:59 am
Aha, jeg skal bytte bensinledningen da, for den er nok nermere 3-4mm innvendig diameter.
Jeg skal høre om jeg hører tikkelyden, så komme jeg tilbake her.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: SveinTjuni 20, 2015, 17:48:54 pm
Og så skal den monteres under tank og helle svakt oppover.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: JFPjuni 21, 2015, 19:37:26 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38960.0.html

Slangen skal være 1.5 mm, jeg fikk den fra Eberspacher på nettet den gangen.

JF


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuni 21, 2015, 20:53:27 pm
Takk for hjelpen folkens, igjen, VWnorge ruuuuler!
Jeg kommer med oppdateringer underveis  :)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juni 22, 2015, 22:05:02 pm
Findes der en ordentlig "how to" og måske mere interessant med dele som membran og glødeplugg "where to"  :)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuni 28, 2015, 15:37:12 pm
Nå har jeg fått testet den igjen, og det kommer tikkelyd fra lumpa når jeg kobler den direkte til batteri,
men når jeg kobler opp hele bensinvarmeren, er det ikkeno tikking i pumpa.
Kan det være noe med sensoren som må repareres/byttes?


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: Ivarjuni 29, 2015, 06:34:09 am
Hei, Usikker på kva 'sensor' du snakker om. Men for å begynne i ein ende, så er dette eit enkelt diagram å forholde seg til.
[attachment=1]
Du skriv ikkje om vifta går, eller om coilen får straum?
Foreslår følgande step;
- er det straum inn på 2 på rekkeklamma?
- då skal det også vera straum på B på det blanke releet som ligg under varmaren
  Om ikkje, sjekk 'Safety Switch' og resetknappen på dette.
- klikker det i det blanke releet når A får straum?
- då skal vifta gå, coilen skal få straum, det skal gå straum gjennom flammevakten (kan ha eira kontakter inni) og det skal gå straum gjennom tamperaturregularoren. Her kan microswitchen fuske etter mange års stillstand.
- så skal pumpa gå, samtidig som det skal klikke i solenoiden på trykk-/mengderegulatoren

Lukke til :-)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuni 29, 2015, 19:56:19 pm
Huhu, takker, alt ser ut til å virke, meeen, jeg skal ta fram PC`en og se over svaret ditt når jeg er hjemme.
Sensor, da tenker jeg den funksjonen som gjør at vifta styrer takten på bensinpumpa.  ;D


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: JFPjuni 29, 2015, 21:23:54 pm
En vanlig feil 1: Glødepluggen. IKKE test denne med 12V, da brenner du den opp, den skal bare ha 4,5V. Men du kan kjøre eberen. La den gå en stund og kjenn på toppen av pluggen med fingeren. Er toppen av pluggen varm er det en god indikasjon på at den er ok

En vanlig feil 2: Får ikke bensin. Ta av bensinslangen og start opp, det skal piple bensin ut av slangen (små mengder, dryppping). Er det tørt har du funnet en feil, men kanskje ikke: Pumpen skal først fylle opp slangen, så et par startsekvenser kan være nødvendig

En vanlig feil 3: Spenning. Eber BN2 går ikke på vanlig batterispenning. Motoren må gå for at den skal fyre opp.

En vanlig feil 4: Dårlige kontakter. Med over 40 år gamle kabelsko er det lett for at kontaktene blir slappe. Eberen er ekstremt følsom for spenning. Et tips er å skifte alle kabelsko - investere i skikkelig krympetang og "proffe" kontakter, den har du glede av i lang tid til andre ting også.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: Ivarjuli 01, 2015, 07:22:43 am
Huhu, takker, alt ser ut til å virke, meeen, jeg skal ta fram PC`en og se over svaret ditt når jeg er hjemme.
Sensor, da tenker jeg den funksjonen som gjør at vifta styrer takten på bensinpumpa.  ;D
Knasten i vifta styrer ikkje pumpa! Vifta har ein 'stift' som gir signal til coilen og kondensatoren. Akkurat som i ein fordelar.
Tikkinga i pumpa er fordi det er ei trykkstyrt membranpumpe, med ein vippebrytar inni. Denne vippebrytaren kan hende treng litt 5-56 og eit drag med 800 slipepapir på kontaktflatene. Om desse eirar, så får du ingen tikk. Det er fullt mulig å montera ei anna 'moderne' pumpe. Du må då justera trykkregulatoren deretter. Det er ein eigen prosedyre.

Bensinpumpa (og trykkregulatoren) får straum frå J på det blanke releet under, via no 4 på rekkeklemma, vidare gjennom overopphetingsvernet og temperaturreguleringa


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 01, 2015, 16:04:35 pm
Jeg burde kansje legge ut noen bilder så vi vet hvilken bensinvarmer/pumpe vi diskuterer  ;D
Mener dette er en BN2, har ute en liten blogg om restaureringen av den.



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 02, 2015, 17:29:23 pm
En vanlig feil 1: Glødepluggen. IKKE test denne med 12V, da brenner du den opp, den skal bare ha 4,5V. Men du kan kjøre eberen. La den gå en stund og kjenn på toppen av pluggen med fingeren. Er toppen av pluggen varm er det en god indikasjon på at den er ok

En vanlig feil 2: Får ikke bensin. Ta av bensinslangen og start opp, det skal piple bensin ut av slangen (små mengder, dryppping). Er det tørt har du funnet en feil, men kanskje ikke: Pumpen skal først fylle opp slangen, så et par startsekvenser kan være nødvendig

En vanlig feil 3: Spenning. Eber BN2 går ikke på vanlig batterispenning. Motoren må gå for at den skal fyre opp.

En vanlig feil 4: Dårlige kontakter. Med over 40 år gamle kabelsko er det lett for at kontaktene blir slappe. Eberen er ekstremt følsom for spenning. Et tips er å skifte alle kabelsko - investere i skikkelig krympetang og "proffe" kontakter, den har du glede av i lang tid til andre ting også.


1 Glødpluggen funker fint-

2 Bensin: Det renner bensin ned gjennom filteret og til pumpen,
   men pumpen starter ikke, så der stopper bensinen-

3 Spenning: Den starter, og pluggen gløder når den er koblet direkte til bilbatteriet, med vanlig av/på bryter.
   Det blir også lunk på lufta, men ingen action i pumpa.

4: Dårlige kontakter: Bensinvarmeren har jeg nylig overhalt, og alt av ledninger er i god stand,
    Jeg tror kansje jeg kan forsøke å justere åpningen på stiften i "fordeleren"

    - Vet du hvilken bladtykkelse jeg må bruke da?

    - Bensinpumpa virker når jeg prøver den direkte på batteriet, så det er neppe der feilen ligger.


Takker for hjelpen så langt folkens, jeg er ikke så glad i å jobbe med det elektriske på bilen,
men om jeg lærer litt mer her, går det nok fortere.

Jeg skal starte å legge nytt ledningsnett i bilen,
det gamle ble tatt ut under restaurering,
så nå har jeg bug-me 9 videoen klar, og koblings-skjemaet som fulgte med ledningsnettet "grøss"  ::)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: JFPjuli 02, 2015, 19:06:57 pm

1 Glødpluggen funker fint-

2 Bensin: Det renner bensin ned gjennom filteret og til pumpen,
   men pumpen starter ikke, så der stopper bensinen-

3 Spenning: Den starter, og pluggen gløder når den er koblet direkte til bilbatteriet, med vanlig av/på bryter.
   Det blir også lunk på lufta, men ingen action i pumpa.

4: Dårlige kontakter: Bensinvarmeren har jeg nylig overhalt, og alt av ledninger er i god stand,
    Jeg tror kansje jeg kan forsøke å justere åpningen på stiften i "fordeleren"

    - Vet du hvilken bladtykkelse jeg må bruke da?

    - Bensinpumpa virker når jeg prøver den direkte på batteriet, så det er neppe der feilen ligger.


Takker for hjelpen så langt folkens, jeg er ikke så glad i å jobbe med det elektriske på bilen,
men om jeg lærer litt mer her, går det nok fortere.

Jeg skal starte å legge nytt ledningsnett i bilen,
det gamle ble tatt ut under restaurering,
så nå har jeg bug-me 9 videoen klar, og koblings-skjemaet som fulgte med ledningsnettet "grøss"  ::)

1. OK, det er bra

2. Det skal den (tikk/tikk/tikk/tikk). Så der har du en feilkilde. Det er en føler i viften som gir en puls til pumpen.

3. Spenning: Nå har jo ikke du bensin på pluggen så da får du jo ikke tester det andre. Det at viften går når du starter den forteller deg at viften går når du starter den, egentlig ikke noe mer. Du trenger veldig god spenning for å få den til å tenne. Min BN2 starter greit, men ikke uten at motoren går. Det at det er lunk på luften er nok glødepluggen eller andre ting. Eberen gir 2000W fast og du er ikke i tvil når den starter.

4. Jeg ville jaget etter nr 2, du må uansett få bensin opp. "Fordeleren" vet jeg ikke noe om, har ikke lest noen steder at den skal justeres. Kontaktene dine ser fine ut ja, men jeg ville jobbet med dem, dra dem frem og tilbake så du er sikker på at det ikke er spenningstap noen sted. BN2 er veldig ømfindtlig for feil spenning. Vær oppmerksom på at det sitter ledninger på undersiden inni der, og hele greien må plukkes ned for å komme til dem. Min ble det liv i etter at jeg skiftet kabelsko rund baut.

Når du får bensinen til å virke er det lurt å teste den i en "benk" - med alle slanger koblet til. Rikrig luftblanding er avhengig av at det er riktig motstand på luften inn og ut.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: Ivarjuli 03, 2015, 08:02:59 am
Beklager om eg har forvirra litt. Har tatt utgongspunkt i BN4.
BN2 er jo litt annleis.
Etter det eg finn på nettet, så er det ikkje 'stift' på vifta på BN2?!? Er du sikker på at du har dette? I så fall er det to ledningar inn på vifta, + jord.
Ut frå bildet ditt, ser det ut som om det er dette skjemaet som stemmer med din Eber?
[attachment=1]
Kan du sjekke det? Så er det lettare å feilsøke

Pos No.13, Safety Switch er aktivert av ei bimetallfjør og nokon kontaktpunkt. Desse kontaktane kan også eira. Med forsiktigheit kan glassloket demonterast.
Denne har også ein liten reset knapp på utsida. Om du køyrer varmaren i ca 3min, utan at den tenner, slår denne bimetallfjøra ut, (pga glødestiften). Den kobler kun ut glødinga, så vifta går fortsatt.
Fann bilde av forskjellige typar;
[attachment=2]
Har du tilsvarande?


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 03, 2015, 14:45:58 pm
Beklager om eg har forvirra litt. Har tatt utgongspunkt i BN4.
BN2 er jo litt annleis.
Etter det eg finn på nettet, så er det ikkje 'stift' på vifta på BN2?!? Er du sikker på at du har dette? I så fall er det to ledningar inn på vifta, + jord.
Ut frå bildet ditt, ser det ut som om det er dette skjemaet som stemmer med din Eber?
[attachment=1]
Kan du sjekke det? Så er det lettare å feilsøke

Pos No.13, Safety Switch er aktivert av ei bimetallfjør og nokon kontaktpunkt. Desse kontaktane kan også eira. Med forsiktigheit kan glassloket demonterast.
Denne har også ein liten reset knapp på utsida. Om du køyrer varmaren i ca 3min, utan at den tenner, slår denne bimetallfjøra ut, (pga glødestiften). Den kobler kun ut glødinga, så vifta går fortsatt.
Fann bilde av forskjellige typar;
[attachment=2]
Har du tilsvarande?

Se de ja! Supert, det er en av de plastboksene med reset-knapp du har avbildet jeg har.
Jeg skal ta en tur i garasjen, så skriver jeg mer etterpå.  :)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 04, 2015, 17:02:43 pm
Litt flere bilder av BN2 varmeren:


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 04, 2015, 17:07:10 pm
Jeg lurer på om jeg kan justere denne med følerblad (om jeg vet hvor stor åpningen skal være)
for evt å få liv i pumpa? Jeg regner med den styrer pumpe-takten,
på samme måte som en fordeler bestemmer takten pluggene skal "gnistes"  ::) ::)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: kissajuli 04, 2015, 18:21:16 pm
For Bn4 men mye god info her

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=614419&highlight=bn4

Kristian


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 21, 2015, 12:15:49 pm
Oppdatering:

Nå har jeg montert en RC tank (til store rC biler som går på vanlig 95 blyfri)
Problemet er fremdeles at pumpa ikke går, og som sagt så fungerer pumpa når den er koblet direkte til batteri.

Jeg prøvde å justere denne mens bensinvarmeren var slått på, (se bildet)
og den slo ut på to forskjellige hastigheter på vifta. Kan den ha noe å si på at pumpa ikke starter?

[attachment=1][attachment=1]

Skal pumpa starte med en gang man slår på varmeren,
eller slår den seg på etter at det har nådd en viss temperatur inni varmeren?

Hvor finner jeg evt føleren som skal sende signaler til pumpa?
Og hvilke kabler burde jeg sjekke?

Kan det evt være at det er dårlig kontakt på jording en plass?



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 21, 2015, 12:35:22 pm
Beklager om eg har forvirra litt. Har tatt utgongspunkt i BN4.
BN2 er jo litt annleis.
Etter det eg finn på nettet, så er det ikkje 'stift' på vifta på BN2?!? Er du sikker på at du har dette? I så fall er det to ledningar inn på vifta, + jord.
Ut frå bildet ditt, ser det ut som om det er dette skjemaet som stemmer med din Eber?
[attachment=1]
Kan du sjekke det? Så er det lettare å feilsøke

Pos No.13, Safety Switch er aktivert av ei bimetallfjør og nokon kontaktpunkt. Desse kontaktane kan også eira. Med forsiktigheit kan glassloket demonterast.
Denne har også ein liten reset knapp på utsida. Om du køyrer varmaren i ca 3min, utan at den tenner, slår denne bimetallfjøra ut, (pga glødestiften). Den kobler kun ut glødinga, så vifta går fortsatt.
Fann bilde av forskjellige typar;
[attachment=2]
Har du tilsvarande?

Det ser rett ut, det er 3, som du kan se på bildet, (Rød Svart Brun)


[attachment=2]


Den gule kommer tilbake ut igjen,
de er koblet til denne, føleren..?

[attachment=1]

Jeg legger ved to andre detalj-bilder:

Leninger ut fra varmeren:

[attachment=3]

Føleren, den ser ut til å være i god stand,
og bensinvarmeren slår seg av etter å ha stått på en stund..?

[attachment=4]


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: JFPjuli 21, 2015, 19:56:58 pm

Skal pumpa starte med en gang man slår på varmeren,
eller slår den seg på etter at det har nådd en viss temperatur inni varmeren?

Kan det evt være at det er dårlig kontakt på jording en plass?


Med en gang du trekker ut startknappen begynner viften å gå og pumpen å tikke. Du må få den "tikkingen" til å funke, det er en pulspumpe. (Er ikke helt sikker på hvor sensoren sitter, men den teller omdreininger på viften).

Dårlig jording og kontakt? Absolutt! Som nevnt tidligere er apparatet veldig følsomt for strøm og det må være god kontakt alle steder.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 21, 2015, 20:18:25 pm

Skal pumpa starte med en gang man slår på varmeren,
eller slår den seg på etter at det har nådd en viss temperatur inni varmeren?

Kan det evt være at det er dårlig kontakt på jording en plass?


Med en gang du trekker ut startknappen begynner viften å gå og pumpen å tikke. Du må få den "tikkingen" til å funke, det er en pulspumpe. (Er ikke helt sikker på hvor sensoren sitter, men den teller omdreininger på viften).

Dårlig jording og kontakt? Absolutt! Som nevnt tidligere er apparatet veldig følsomt for strøm og det må være god kontakt alle steder.

Takker, jeg har kjøpt en haug nye kabelsko idag, så da lbir det vel å demontere bensinvarmeren,
sjekke alt av kontakter, bruke litt kontaktspray, og bytte kabelskoene hele veien rundt  ;D

Satser på at det blir funk da, om ikke må jeg vel nesten titte litt inni vifte-mekanismen,
den hadde jeg bare ute av bensinvarmer-huset,
jeg åpnet den ikke og sjekket hva som var inni, så kansje det ligger n sensor eller no sånt der som trenger litt overhaling.

"Skål" folkens, nå skal det mekkes og drekkes i sola  ;D


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: KimSanjuli 21, 2015, 20:19:28 pm
Hei,

Det sitter en stift i viften som gir puls til bensinpumpen. Jeg hadde også en pumpe som ikke startet på min BN2, og det var stiften som viste seg å være problemet. Siden du har demontert alt, er den jo lett tilgjengelig.

Jeg startet en tråd på thesamba når jeg tok min. Er noen linker og slikt der:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=531614&highlight=

Ellers måtte jeg også bestille ny glødeplugg på min, da den jeg hadde var blitt sliten (de blir gradevis dårligere), og startet som oftest først på andre eller tredje forsøk (mellom 2-5 min). Med ny glødeplugg og gode kontakter starter i det minste min uten motor i gang på 45 sek.

Mvh
Kim


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 21, 2015, 20:25:35 pm
Hei,

Det sitter en stift i viften som gir puls til bensinpumpen. Jeg hadde også en pumpe som ikke startet på min BN2, og det var stiften som viste seg å være problemet. Siden du har demontert alt, er den jo lett tilgjengelig.

Jeg startet en tråd på thesamba når jeg tok min. Er noen linker og slikt der:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=531614&highlight=

Ellers måtte jeg også bestille ny glødeplugg på min, da den jeg hadde var blitt sliten (de blir gradevis dårligere), og startet som oftest først på andre eller tredje forsøk (mellom 2-5 min). Med ny glødeplugg og gode kontakter starter i det minste min uten motor i gang på 45 sek.

Mvh
Kim

Supert, takker, jeg skal sjekke om problemet ligger i stiften.
Den er nok montert igjen, men demonterer den fort,
og da kan jeg evt ta litt flere monterings-bilder til monterings-bloggen min  ;D


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: JFPjuli 21, 2015, 20:46:36 pm
Her har du verkstedshåndboken for BN2:

http://we.tl/hFJfWw3q9Q

Lastes ned fra wetransfer.com ved å klikke på linken. Den er på 14 Mb, litt dårlig scanning, og tilgjengelig i en uke fra nå.

NB! Koblingsskjemaet og instruksene gjelder BN2 med integrert bensinpumpe. Dvs at "tikkepumpen" som du har ikke er omtalt. Jeg har desverre ikke skjema for den, men det er jo mye annet nyttig stoff her.





Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 21, 2015, 21:24:12 pm
Noen bilder under demontring,
her har det kommet en del rust på noen av kontaktene inni plast-boksen,
og den lange stål-pinne tingen er også litt preget.

Skal pusse dette ned og spraye på kontaktbeskyttelse.
Ser det ellers ok ut for de som har litt peiling?  :)



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 22, 2015, 12:51:26 pm
Jeg driver med småfiks på delene til bensinvarmeren,
og om den er følsom får spenningstap, tror jeg det er der problemet kan ligge.
Noen av kontaktene var veldig rustne,
og når jeg renset kontaktene inni plastboksen,
løsnet den ene kabelskoen (se pil på bildet)
så da må jeg nok forsøke å lodde den igjen.

[attachment=1]

Er det noen som kan fortelle hva dette er?
Kontaktene på den var også ganske rustne,
men jeg har pusset de nå, så jeg tror de vil funke fint uten bytte av kabler/sko.

[attachment=2]


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 22, 2015, 16:46:18 pm
Jeg har fått av den orange plastvifta, men får ikke selve motoren ut av huset,
og det er den svarte vifta som holder den fast.

[attachment=1]

Disse merkene på den svarte vifta, kan de ha noe å gjøre med pumpa?

[attachment=2]


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 22, 2015, 17:16:31 pm
Det ser ut som disse bladene tar borti den svarte vifta når motoren er montert inni varmehuset,
og da er kansje de, gjennom jordingen, det som styrer pumpa?

[attachment=1]

Hva er dette tynne røret?
Det er en bolt inni der, som er som en dyse på enden.
Har hatt den ute og renset den/røret, og skrudde den tilbake ca der den stod.  ::)

[attachment=2]


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 23, 2015, 09:53:54 am
Kan jeg eventuelt få kjøpt en automatisk pumpe som bare er å koble opp og starte?
Pumpen som fulgte med bensinvarmeren var av denne typen, og etter div diskusjon på forum her,
kom jeg fram til at det var feil type pumpe, den fungerte, men ikke når koblet sammen med bensinvarmeren.

[attachment=1]

Denne "fuel pressure regulator" var heller ikke montert,
og det virker heller ikke som det er noe jeg skal bruke.

[attachment=2]

Men det er veldig mye forskjellig info på nett,
og BN2 varmeren er det tydelgvis delte meninger om  ;D




Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 23, 2015, 11:07:09 am
Kan problemet eventuelt ligge i valg av av/på bryter?
Her er ihvertfall et bilde av det oppsettet bensinvarmeren har orginalt,
og jeg har ikke den orginale bryteren, men ser ikke helt hvordan det kan være problemet..
(Slenger ved bilde av bryteren, den har bare 2 ledninger,
mens den på bildet av bensinvarmeren ser ut til å ha 3 ledninger..)


Igjen, om noen vet av hvor man evt kan få kjøpt automatisk pumpe,
er jeg interessert i det, om det gjør at jeg slipper videre arbeid med å finne ut hvorfor min ikke fungerer.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 23, 2015, 11:33:00 am
Her er noen av bryterne jeg har som har 3 uttak.
Burde jeg bytte til en av disse?
De små svarte med rød/grønn vippebryter er 12V 20A



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: KimSanjuli 23, 2015, 13:42:00 pm
I utgangspunktet er pumpekretsen relativ enkel når man får taket på det med få deler som kan være defekte, så nå som du er så langt vil i allefall jeg anbefale deg å gjøre et siste forsøk før du begynner å koble utenom. En god start er å bruke et multimeter å måle motstand igjennom enkelte komponenter, og se om målingen er som forventet. Da får du også sjekket om det er noen jordingsfeil, om du mistenker dette.

Her har du et forenkelt koblings diagram, som gir god oversikt over varmeren:
http://drbuzz.tripod.com/BN2pics/bn2.gif

Bilder av demontering:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2_pics.htm

Og en forklaring over virkemåten:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2.htm

For å demontere viften for å få komme til stiften så finner du forklaring om du leser litt ut i denne tråden:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=343313&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bilde av viftestift (BN-4):
http://i19.photobucket.com/albums/b167/WhiteStripes7228/ff7699ea.jpg
og her:
http://www.speedyjim.net/pics/bn2_heater_12.jpg

Lykke til!


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 23, 2015, 16:20:07 pm
I utgangspunktet er pumpekretsen relativ enkel når man får taket på det med få deler som kan være defekte, så nå som du er så langt vil i allefall jeg anbefale deg å gjøre et siste forsøk før du begynner å koble utenom. En god start er å bruke et multimeter å måle motstand igjennom enkelte komponenter, og se om målingen er som forventet. Da får du også sjekket om det er noen jordingsfeil, om du mistenker dette.

Her har du et forenkelt koblings diagram, som gir god oversikt over varmeren:
http://drbuzz.tripod.com/BN2pics/bn2.gif

Bilder av demontering:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2_pics.htm

Og en forklaring over virkemåten:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2.htm

For å demontere viften for å få komme til stiften så finner du forklaring om du leser litt ut i denne tråden:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=343313&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bilde av viftestift (BN-4):
http://i19.photobucket.com/albums/b167/WhiteStripes7228/ff7699ea.jpg
og her:
http://www.speedyjim.net/pics/bn2_heater_12.jpg

Lykke til!

Takker, my bra her, men ikke helt samme type vifte/motor,
jeg hadde ikke den skruen for å åpne motor-huset, og komme til mekanikken som ligger der..

Jeg skal se litt rund om jeg finner noe info rundt dette   :)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 23, 2015, 18:20:14 pm
Jeg har bestemt meg får å demontere varmeren igjen,
og se om jeg kommer til mekanikken som styrer bensinpumpa.
Om det er slik som på dette bildet,
skulle det vel ikke være så vanskelig å se om det er noen deler som må byttes/justeres.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 27, 2015, 18:04:47 pm
Har hatt oppe varmeren igjen, og fikk løs motoren.
Det er ingen mekanikk som styrer bensinvarmeren der,
så vidt jeg kan se,
om ikke platen inni selve varme-huset til varmeren merket med pil kan være et kontaktpunkt? (se bilde)





Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 27, 2015, 18:09:18 pm
Jeg lurer på om jeg har feil pumpe?
Den pumpa som fulgte med bensinvarmeren, av den større typen, (se bilde)
funket fint, men ikke når den var koblet opp til varmeren,
og da fikk jeg via forumet beskjed om at jeg måtte bytte til den jeg har nå.

Er det evt noen alternativer man kan kjøpe, som letteregjør det hele?
Tenker da på nye alternativ til de gamle bensinpumpene..


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: KimSanjuli 28, 2015, 22:17:24 pm
Tok du en skikkelig titt på selve viftemotoren? -Jeg kan ikke se noen bilder av motor-enheten.

(http://www.speedyjim.net/pics/bn2_heater_13.jpg)


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 29, 2015, 11:09:50 am
Tok du en skikkelig titt på selve viftemotoren? -Jeg kan ikke se noen bilder av motor-enheten.

(http://www.speedyjim.net/pics/bn2_heater_13.jpg)

Jepp, bildet viser ned og inn i motorhuset, og der man skal kunne se mekanismen du har avbildet,
er det ikke annet enn front på motor inkl akslingen som vifta kobles på.

Kan det evt være at jeg må ta ut motoren, og åpne den i front for å komme til mekanismen?
(mener at motoren skal ha mekanismen utenpå, slik at når den er ute va motorhuset ser man mekanismen,
uten å måtte åpne noe mer..?)



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: KimSanjuli 29, 2015, 12:23:46 pm
På bildet kan du se at det er et lokk som er presset på selve motoren, i samme enden som vifteakselen er. I lokket er det ett hull for gjennomføring av kabel, og ett hul for vifteakselen. Så mekanismen er ikke en del av motorhuset, men en integrert del av motoren. Så når du har tatt ut motoren, må du i tillegg vippe av lokket på selve motoren for å se stiften. Årsaken er at stiften skal gå mye saktere enn motoren, og blir drevet ned av et tannhjul som du ser avbildet.

Har sett på bildene dine av varmeren en gang til, og ettersom det jeg kan se er den prikk lik den jeg har selv. Så synes det er rart om du ikke har stift i motoren, men kjenner jo ikke til om det finnes andre versjoner eller om din har vært endret en gang i tiden.



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 29, 2015, 17:54:57 pm
På bildet kan du se at det er et lokk som er presset på selve motoren, i samme enden som vifteakselen er. I lokket er det ett hull for gjennomføring av kabel, og ett hul for vifteakselen. Så mekanismen er ikke en del av motorhuset, men en integrert del av motoren. Så når du har tatt ut motoren, må du i tillegg vippe av lokket på selve motoren for å se stiften. Årsaken er at stiften skal gå mye saktere enn motoren, og blir drevet ned av et tannhjul som du ser avbildet.

Har sett på bildene dine av varmeren en gang til, og ettersom det jeg kan se er den prikk lik den jeg har selv. Så synes det er rart om du ikke har stift i motoren, men kjenner jo ikke til om det finnes andre versjoner eller om din har vært endret en gang i tiden.



Hehe, du hadde helt rett! Jeg koblet fra ledningene så jeg kunne dra motoren ut av huset,
og det så ikke ut som det var plass til styremekanismen, men sannelig tok jeg feil der.

Det ser faktisk helt fint ut, og eneste jeg kan forestille meg kan være problemet her,
må evt være feil avstand mellom kontaktpunktene,
de som ligner på innmaten av en fordeler.
Noen som vet hvilken avstand disse skal ha?
Eventuelt, den boksen som er koblet på der, ser ut som et batteri,
hva er den, og kan den evt være noe som må byttes?



Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: SveinTjuli 29, 2015, 21:09:56 pm
Den "batteridingsen"er nok en kondensator. Ikke uvanlig at de feiler. Kan måles med enkelte multimetere om de holder den verdien som de er påstemplet. Er det en kondensator vil det antageligvis stå skrevet et tall med "uF" etterpå.


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 29, 2015, 22:27:57 pm
Den "batteridingsen"er nok en kondensator. Ikke uvanlig at de feiler. Kan måles med enkelte multimetere om de holder den verdien som de er påstemplet. Er det en kondensator vil det antageligvis stå skrevet et tall med "uF" etterpå.

Ok, er det evt en enkel måte jeg kan koble kun motor og pumpe til batteri,
for å sjekke om pumpa virker? Om den ikke gjør det da,
er det lettere å feilsøke.
Kan jeg få tak i ny kondensator og lodde på om den orginale ikke funker?
(sikkelig rookie tendenser her ja)  ;D


Tittel: Sv: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)
Skrevet av: FooZjuli 30, 2015, 19:34:27 pm
Er det noen som kan tegne på her hvordan jeg evt kan koble viftemotor, av/på bryter, bensinpumpe og batteri?

Rød er positiv
Blå er  negativ
og brun er jording

 ::) "duh"