mai 03, 2024, 22:01:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til å finne feil med bensinvarmer (bensinpumpe og sensor)  (Lest 9069 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #30 på: juli 22, 2015, 17:16:31 pm »

Det ser ut som disse bladene tar borti den svarte vifta når motoren er montert inni varmehuset,
og da er kansje de, gjennom jordingen, det som styrer pumpa?


* DSCN7412b.jpg (60.66 KB. 725x600 - vist 171 ganger.)


Hva er dette tynne røret?
Det er en bolt inni der, som er som en dyse på enden.
Har hatt den ute og renset den/røret, og skrudde den tilbake ca der den stod.  Øyerulling


* DSCN7413b.jpg (67.73 KB. 752x600 - vist 173 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #31 på: juli 23, 2015, 09:53:54 am »

Kan jeg eventuelt få kjøpt en automatisk pumpe som bare er å koble opp og starte?
Pumpen som fulgte med bensinvarmeren var av denne typen, og etter div diskusjon på forum her,
kom jeg fram til at det var feil type pumpe, den fungerte, men ikke når koblet sammen med bensinvarmeren.


* fuelpump.jpg (66.16 KB. 736x555 - vist 140 ganger.)


Denne "fuel pressure regulator" var heller ikke montert,
og det virker heller ikke som det er noe jeg skal bruke.


* pressure regulator.jpg (8.45 KB. 300x225 - vist 177 ganger.)


Men det er veldig mye forskjellig info på nett,
og BN2 varmeren er det tydelgvis delte meninger om  Gliser



« Siste redigering: juli 23, 2015, 10:03:35 am av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #32 på: juli 23, 2015, 11:07:09 am »

Kan problemet eventuelt ligge i valg av av/på bryter?
Her er ihvertfall et bilde av det oppsettet bensinvarmeren har orginalt,
og jeg har ikke den orginale bryteren, men ser ikke helt hvordan det kan være problemet..
(Slenger ved bilde av bryteren, den har bare 2 ledninger,
mens den på bildet av bensinvarmeren ser ut til å ha 3 ledninger..)


Igjen, om noen vet av hvor man evt kan få kjøpt automatisk pumpe,
er jeg interessert i det, om det gjør at jeg slipper videre arbeid med å finne ut hvorfor min ikke fungerer.


* 30392.jpg (63.61 KB, 648x392 - vist 182 ganger.)

* DSCN7429.jpg (46.02 KB, 800x548 - vist 151 ganger.)
« Siste redigering: juli 23, 2015, 11:13:32 am av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #33 på: juli 23, 2015, 11:33:00 am »

Her er noen av bryterne jeg har som har 3 uttak.
Burde jeg bytte til en av disse?
De små svarte med rød/grønn vippebryter er 12V 20A



* DSCN7430.jpg (59.28 KB, 662x600 - vist 170 ganger.)

* DSCN7431.jpg (53.35 KB, 800x499 - vist 155 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #34 på: juli 23, 2015, 13:42:00 pm »

I utgangspunktet er pumpekretsen relativ enkel når man får taket på det med få deler som kan være defekte, så nå som du er så langt vil i allefall jeg anbefale deg å gjøre et siste forsøk før du begynner å koble utenom. En god start er å bruke et multimeter å måle motstand igjennom enkelte komponenter, og se om målingen er som forventet. Da får du også sjekket om det er noen jordingsfeil, om du mistenker dette.

Her har du et forenkelt koblings diagram, som gir god oversikt over varmeren:
http://drbuzz.tripod.com/BN2pics/bn2.gif

Bilder av demontering:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2_pics.htm

Og en forklaring over virkemåten:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2.htm

For å demontere viften for å få komme til stiften så finner du forklaring om du leser litt ut i denne tråden:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=343313&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bilde av viftestift (BN-4):
http://i19.photobucket.com/albums/b167/WhiteStripes7228/ff7699ea.jpg
og her:
http://www.speedyjim.net/pics/bn2_heater_12.jpg

Lykke til!
« Siste redigering: juli 23, 2015, 13:45:25 pm av KimSan » Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #35 på: juli 23, 2015, 16:20:07 pm »

I utgangspunktet er pumpekretsen relativ enkel når man får taket på det med få deler som kan være defekte, så nå som du er så langt vil i allefall jeg anbefale deg å gjøre et siste forsøk før du begynner å koble utenom. En god start er å bruke et multimeter å måle motstand igjennom enkelte komponenter, og se om målingen er som forventet. Da får du også sjekket om det er noen jordingsfeil, om du mistenker dette.

Her har du et forenkelt koblings diagram, som gir god oversikt over varmeren:
http://drbuzz.tripod.com/BN2pics/bn2.gif

Bilder av demontering:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2_pics.htm

Og en forklaring over virkemåten:
http://www.speedyjim.net/htm/bn2.htm

For å demontere viften for å få komme til stiften så finner du forklaring om du leser litt ut i denne tråden:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=343313&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bilde av viftestift (BN-4):
http://i19.photobucket.com/albums/b167/WhiteStripes7228/ff7699ea.jpg
og her:
http://www.speedyjim.net/pics/bn2_heater_12.jpg

Lykke til!

Takker, my bra her, men ikke helt samme type vifte/motor,
jeg hadde ikke den skruen for å åpne motor-huset, og komme til mekanikken som ligger der..

Jeg skal se litt rund om jeg finner noe info rundt dette   Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #36 på: juli 23, 2015, 18:20:14 pm »

Jeg har bestemt meg får å demontere varmeren igjen,
og se om jeg kommer til mekanikken som styrer bensinpumpa.
Om det er slik som på dette bildet,
skulle det vel ikke være så vanskelig å se om det er noen deler som må byttes/justeres.


* ff7699ea.jpg (74.95 KB, 799x596 - vist 162 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #37 på: juli 27, 2015, 18:04:47 pm »

Har hatt oppe varmeren igjen, og fikk løs motoren.
Det er ingen mekanikk som styrer bensinvarmeren der,
så vidt jeg kan se,
om ikke platen inni selve varme-huset til varmeren merket med pil kan være et kontaktpunkt? (se bilde)





* DSCN7462b.jpg (56.97 KB, 600x600 - vist 165 ganger.)

* DSCN7467b.jpg (73.24 KB, 694x600 - vist 171 ganger.)

* DSCN7471b.jpg (77.06 KB, 676x600 - vist 155 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #38 på: juli 27, 2015, 18:09:18 pm »

Jeg lurer på om jeg har feil pumpe?
Den pumpa som fulgte med bensinvarmeren, av den større typen, (se bilde)
funket fint, men ikke når den var koblet opp til varmeren,
og da fikk jeg via forumet beskjed om at jeg måtte bytte til den jeg har nå.

Er det evt noen alternativer man kan kjøpe, som letteregjør det hele?
Tenker da på nye alternativ til de gamle bensinpumpene..


* fuelpump.jpg (66.16 KB, 736x555 - vist 136 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #39 på: juli 28, 2015, 22:17:24 pm »

Tok du en skikkelig titt på selve viftemotoren? -Jeg kan ikke se noen bilder av motor-enheten.

Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #40 på: juli 29, 2015, 11:09:50 am »

Tok du en skikkelig titt på selve viftemotoren? -Jeg kan ikke se noen bilder av motor-enheten.



Jepp, bildet viser ned og inn i motorhuset, og der man skal kunne se mekanismen du har avbildet,
er det ikke annet enn front på motor inkl akslingen som vifta kobles på.

Kan det evt være at jeg må ta ut motoren, og åpne den i front for å komme til mekanismen?
(mener at motoren skal ha mekanismen utenpå, slik at når den er ute va motorhuset ser man mekanismen,
uten å måtte åpne noe mer..?)



* DSCN7467b.jpg (73.24 KB, 694x600 - vist 160 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #41 på: juli 29, 2015, 12:23:46 pm »

På bildet kan du se at det er et lokk som er presset på selve motoren, i samme enden som vifteakselen er. I lokket er det ett hull for gjennomføring av kabel, og ett hul for vifteakselen. Så mekanismen er ikke en del av motorhuset, men en integrert del av motoren. Så når du har tatt ut motoren, må du i tillegg vippe av lokket på selve motoren for å se stiften. Årsaken er at stiften skal gå mye saktere enn motoren, og blir drevet ned av et tannhjul som du ser avbildet.

Har sett på bildene dine av varmeren en gang til, og ettersom det jeg kan se er den prikk lik den jeg har selv. Så synes det er rart om du ikke har stift i motoren, men kjenner jo ikke til om det finnes andre versjoner eller om din har vært endret en gang i tiden.

Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #42 på: juli 29, 2015, 17:54:57 pm »

På bildet kan du se at det er et lokk som er presset på selve motoren, i samme enden som vifteakselen er. I lokket er det ett hull for gjennomføring av kabel, og ett hul for vifteakselen. Så mekanismen er ikke en del av motorhuset, men en integrert del av motoren. Så når du har tatt ut motoren, må du i tillegg vippe av lokket på selve motoren for å se stiften. Årsaken er at stiften skal gå mye saktere enn motoren, og blir drevet ned av et tannhjul som du ser avbildet.

Har sett på bildene dine av varmeren en gang til, og ettersom det jeg kan se er den prikk lik den jeg har selv. Så synes det er rart om du ikke har stift i motoren, men kjenner jo ikke til om det finnes andre versjoner eller om din har vært endret en gang i tiden.



Hehe, du hadde helt rett! Jeg koblet fra ledningene så jeg kunne dra motoren ut av huset,
og det så ikke ut som det var plass til styremekanismen, men sannelig tok jeg feil der.

Det ser faktisk helt fint ut, og eneste jeg kan forestille meg kan være problemet her,
må evt være feil avstand mellom kontaktpunktene,
de som ligner på innmaten av en fordeler.
Noen som vet hvilken avstand disse skal ha?
Eventuelt, den boksen som er koblet på der, ser ut som et batteri,
hva er den, og kan den evt være noe som må byttes?



* DSCN7482b.jpg (91.81 KB, 800x472 - vist 150 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #43 på: juli 29, 2015, 21:09:56 pm »

Den "batteridingsen"er nok en kondensator. Ikke uvanlig at de feiler. Kan måles med enkelte multimetere om de holder den verdien som de er påstemplet. Er det en kondensator vil det antageligvis stå skrevet et tall med "uF" etterpå.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #44 på: juli 29, 2015, 22:27:57 pm »

Den "batteridingsen"er nok en kondensator. Ikke uvanlig at de feiler. Kan måles med enkelte multimetere om de holder den verdien som de er påstemplet. Er det en kondensator vil det antageligvis stå skrevet et tall med "uF" etterpå.

Ok, er det evt en enkel måte jeg kan koble kun motor og pumpe til batteri,
for å sjekke om pumpa virker? Om den ikke gjør det da,
er det lettere å feilsøke.
Kan jeg få tak i ny kondensator og lodde på om den orginale ikke funker?
(sikkelig rookie tendenser her ja)  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #45 på: juli 30, 2015, 19:34:27 pm »

Er det noen som kan tegne på her hvordan jeg evt kan koble viftemotor, av/på bryter, bensinpumpe og batteri?

Rød er positiv
Blå er  negativ
og brun er jording

 Øyerulling "duh"


* kobling.jpg (30.85 KB, 756x600 - vist 155 ganger.)
« Siste redigering: juli 30, 2015, 19:39:36 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!