Jee
|
|
« Svar #60 på: mars 19, 2012, 10:42:41 am » |
|
Jeg har noen av de selv også Jeg skal bremse de motorene jeg har på verksted før jeg tar inn noen nye. Men når det er gjort er jeg open for business om alt fortsatt funker som det skal
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #61 på: mars 19, 2012, 10:50:00 am » |
|
Grattis
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #62 på: mars 19, 2012, 10:57:25 am » |
|
Grattis Erik Har du noen tidshorisont på når du tar inn oss betalende? Fyrer gjerne rakkelet hos deg før den ryker i bilen
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #63 på: mars 21, 2012, 21:36:49 pm » |
|
Fikk litt hjelp av Mini-Ole i dag. Tok ut motor og tenningsanlegg fra Ovalen, og skrudde den inn i Dynoen for å få belastet den litt.
Benken bremset fint, og rommet ble ventilert som forutsatt. Dro den til 8000, 10-15 ganger uten noen form for varmegang i det hjemmelagde akselsystemet.
MEN.. den er litt for streng. Så en kalibrering må nok til. Fikk 174 hk som høyeste måling ved 6000rpm. Noe som er litt lite med tanke på at denne er bremset til 199,8 på en dynapack tidligere. Og har kun gått fortere etter at stempelringer osv har blitt innkjørt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #64 på: mars 21, 2012, 21:46:32 pm » |
|
Hvordan er fremgangsmåten for kalibrering??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #65 på: mars 21, 2012, 22:10:15 pm » |
|
Det utdyper jeg ikke her. 3 tettskrevne a4 sider med prosedyrer. Men i korthet omfatter det arm, vekt, utslag på momentklokke, temperatur og høyde over havet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #66 på: mars 21, 2012, 23:07:14 pm » |
|
Så flott JEE , da bremser jeg hos JPM ... si fra når Stuskan din er kalibrert slik at den gir litt "eksta " Forøvrig er min nåværende motor bremset på JMR sin Stuska i 2006 ... Pass på at drivstoffmatn. er overdim .. Ellers all lykke ... Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2890
Bosted:
|
|
« Svar #67 på: mars 21, 2012, 23:26:22 pm » |
|
Jeg skal bremse de motorene jeg har på verksted før jeg tar inn noen nye. Men når det er gjort er jeg open for business om alt fortsatt funker som det skal
Kjenner jeg ble litt skremt.. hehe kjør på
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #68 på: mars 21, 2012, 23:27:48 pm » |
|
Her gir vi ikke ved dørene Jeg kan tipse om to andre benker i Norge som gir veldig "fine" tall. Og vil ikke at benken min skal ende opp som en av de. Bensinsystem til gassermotorer blir satt opp med valgfri pumpe. Holley eller facet bluetop. Innsprutsmotorer vil jeg gjerne bremse med de pumpene/regulatorene som skal brukes i bilen for å få sjekket om de strekker til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #69 på: mars 21, 2012, 23:38:49 pm » |
|
Snakker ikke om små-motorer nå .. Stor pumpe , retur og progresiv regulator ..(funker jo på alle !) Du kan jo ikke satse på at folk har rett oppsett i "bilen" sin . Du skal jo finne "rett HP" .. Poenget med denne bremsebenken må jo i sluttendan være å kunne måle dine egen progresjon/ fremgang v/ ulike oppsett ..., men hva vet jeg Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #70 på: mars 21, 2012, 23:59:17 pm » |
|
Det er mitt mål ja. Missforstå meg rett. Men om jeg skal bremse en turbo innspruts motor som andre har bygd. Er det liten vits at jeg sitter på det grommeste av det gromme innen fuelsystem. Det vil kun skape problemer senere for motoreier når det skal inn i bil med andre komponenter. En mapping bør gjøres med det systemet som motoren skal gå med. Mange pumper og regulatorer har forskjellige karateristikker selv om de på papiret er like. Det blir ikke bare motoren som skal testes i en slik situasjon... Men helheten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #71 på: mars 22, 2012, 00:04:53 am » |
|
Kan jeg komme med pumpe og bensinfilter? Så vet jeg evt om mitt holder?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Sittin On Chrome
Juniormedlem
Innlegg: 56
Bosted: 2o5o
|
|
« Svar #72 på: mars 22, 2012, 00:08:39 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #73 på: mars 22, 2012, 00:55:13 am » |
|
Meget bra! Ser jo at Jee har smil om munnen!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #75 på: mars 31, 2012, 00:12:18 am » |
|
Trivelig kveld på Jessheim med mange venner tilstede. Losenmotoren lever fortsatt Hva ble resultatet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #76 på: mars 31, 2012, 00:12:47 am » |
|
Bare moro dette. Fikk kalibrert den i forrige uke. Måtte såklart lage balansert arm og greier, men det er kjekt å vite at momentmåleren viser eksakt det jeg henger på den. Fikk også litt info fra produsent og en konkurerende produsent om hvorfor den viser så lite i forhold til andre bremser. Og det fordi dempingen i momentvibrasjonene Blir dempet på vei opp. Mot superflow og Land-and-speed som demper på nedandgående puls. Jo færre sylindre, desto større utslag pga pulserende gange. Kan skille opp mot 10% rundt 200nm. I dag var det Holmsen sin stor-motor som ble bremset. Og etter litt dysing ble Lambdaverdier etter ønske 0,9 på maks moment. Og aldri fetere enn 0,84. Den ga maks effekt rundt 5300rpm med 265nm som blir 194hk. Litt mystisk oppførsel på den. Da den ikke har noe effekt under 4000rpm og Momentet går rett i gulvet på ca 5700rpm. En skikkelig peak.. og det er det. Så om noen har tips til endring er det bare å komme med det Oppsettet så langt jeg vet. Er: 105x84 type 4 48x40 ventiler 51,5 Ida med 46 halsring 195 bensin og 175 luft var det den gikk best på Kam er ukjent for meg. Men virker som om den har meget høy durasjon da den er dau under 4000. 2" godt avstemt eksos. Kina 009, med Wasserboxer coil
|
|
« Siste redigering: mars 31, 2012, 00:15:03 am av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #77 på: mars 31, 2012, 00:28:16 am » |
|
Hmm. Kam som kommer sent og stoppet plutselig?
Høy durasjon (270ish på 0,05" løft) kombinert med lavt løft?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #78 på: mars 31, 2012, 01:14:16 am » |
|
I dag var det Holmsen sin stor-motor som ble bremset. Og etter litt dysing ble Lambdaverdier etter ønske 0,9 på maks moment. Og aldri fetere enn 0,84. Den ga maks effekt rundt 5300rpm med 265nm som blir 194hk. Litt mystisk oppførsel på den. Da den ikke har noe effekt under 4000rpm og Momentet går rett i gulvet på ca 5700rpm. En skikkelig peak.. og det er det.
I følge formelen som er mest utbrett , så blir det 199,97HK NmxRPM/7023,5=HK 265x5300/7023,5=199,97HK her en oversikt over Formler (her skriver man 7023 som eksakt tall men forskjellen blir 0,01HK så det er holdbart) Simplifying the formula P = torque * omega
Omega (1/s) -> angular velocity (1/min) = rpm * 2 * pi / 60 = rpm * 2 * 3,14159 / 60 = rpm * 0,10472
W -> hp (DIN, PS, CV etc.) = 1,36 / 1000 = 0,00136
P = torque (Nm) * rpm * 0,10472 * 0,00136 = torque * rpm * 0,0001424 or P = torque * rpm / 7022
(1 / 0,0001424 = 7022. Calculating in Excel with exact values of pi etc. you get 7023)
Power in DIN, PS, CV etc. and torque in Nm: P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001424 or P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7023
Power in bhp (British horsepower) and torque in lb/ft: P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001904 or P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 5252
Power in bhp (British horsepower) and torque in Nm: P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001404 or P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7121
Power in kW and torque in Nm: P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001047 or P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) / 9549
Power in kW and torque in lb/ft: P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001420 or P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 7043
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #79 på: mars 31, 2012, 01:37:27 am » |
|
Mr formel mann.. Differansen er ikke værre enn at jeg i utgangspunktet regner i kilo på min benk.. Og kun tok en desimalflytting isteden for å regne ut når jeg skrev nm. For å få det i ett tall flere forstår. Blir ca.. men man forstår poenget. Beklager I dag var det Holmsen sin stor-motor som ble bremset. Og etter litt dysing ble Lambdaverdier etter ønske 0,9 på maks moment. Og aldri fetere enn 0,84. Den ga maks effekt rundt 5300rpm med 265nm som blir 194hk. Litt mystisk oppførsel på den. Da den ikke har noe effekt under 4000rpm og Momentet går rett i gulvet på ca 5700rpm. En skikkelig peak.. og det er det.
I følge formelen som er mest utbrett , så blir det 199,97HK NmxRPM/7023,5=HK 265x5300/7023,5=199,97HK her en oversikt over Formler (her skriver man 7023 som eksakt tall men forskjellen blir 0,01HK så det er holdbart) Simplifying the formula P = torque * omega
Omega (1/s) -> angular velocity (1/min) = rpm * 2 * pi / 60 = rpm * 2 * 3,14159 / 60 = rpm * 0,10472
W -> hp (DIN, PS, CV etc.) = 1,36 / 1000 = 0,00136
P = torque (Nm) * rpm * 0,10472 * 0,00136 = torque * rpm * 0,0001424 or P = torque * rpm / 7022
(1 / 0,0001424 = 7022. Calculating in Excel with exact values of pi etc. you get 7023)
Power in DIN, PS, CV etc. and torque in Nm: P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001424 or P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7023
Power in bhp (British horsepower) and torque in lb/ft: P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001904 or P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 5252
Power in bhp (British horsepower) and torque in Nm: P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001404 or P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7121
Power in kW and torque in Nm: P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001047 or P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) / 9549
Power in kW and torque in lb/ft: P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001420 or P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 7043
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #80 på: mars 31, 2012, 01:47:44 am » |
|
se her de forsvunnede HK'ene kommer frem uansett så har jeg såvidt begynt å mod'e ett megasquirt til å log'e og få div frem "real time" på PC skjerm og kurver til utskrift på benken til Erik blir noe ala dette med denne formel : Power in DIN, PS, CV etc. and torque in Nm: P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001424 or P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7023
stuska_comp_scrshot.jpg (87.03 KB. 1024x562 - vist 324 ganger.)
|
|
« Siste redigering: mars 31, 2012, 01:52:17 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #81 på: mars 31, 2012, 01:51:28 am » |
|
log filene blir vist noe ala dette , med Hk, Nm ,Lambda RPM etc. så man kan gå inn å se over bremsingen , justere, log'e mere og printe ut kurver
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #82 på: mars 31, 2012, 07:59:28 am » |
|
"knasten" hvis det er du som trykker på dataen, gi oss gjerne en graf for Bmep, er jo ikke mye som er mer spennende enn det. Og eller stor skryt til dere alle, veldig digg å ha en motorbrems!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #83 på: mars 31, 2012, 09:22:15 am » |
|
hei dette er kammen som sitter 316 Duration X .533 Lift 1" Base Circle den er kjøpt hos eropean motorworks jeg var hos Erik i går en liten tur og må bare si dette er knall bra men nå har vel en AR motor rekord så langt med antall hester i Jee benk Mvh AR
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #84 på: mars 31, 2012, 09:36:22 am » |
|
Gratulerer med at alt er oppe og går Erik. Sykt fett da!!!!
Kanskje du burde kalibrere inn de 10%ene med misvisning? Du skal vel stort sett bremse firesylindra motorer, og det er vel litt gøy med en benk som viser mest mulig riktige tall?
Kanskje Holmsen burde prøvd en skikkelig tenning på motoren sin? Er ikke sikkert 009en henger med over 5500, og kanskje fallet i moment rett og slett kommer fordi tenningen ikke henger med? Skal vel litt til å få en skikkelig gnist når den dynamiske kompen virkelig kommer inni der. T4 motoren til LarsA nedi skjeberg likner vel litt, og den hadde vel maks effekt høyere opp.Kan jo også være grunnen til at den nesten ikke går under 4000, nemlig at tenningen er helt kokos. Så sleng på en MSD, så tipper jeg det kan rette seg???
Jeg har som sagt et par motorer som skulle vært bremsa, så bare gi beskjed når det er min tur i køen.
Jens K
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #85 på: mars 31, 2012, 09:57:33 am » |
|
Jeg er klar etter påske.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #86 på: mars 31, 2012, 11:14:38 am » |
|
"knasten" hvis det er du som trykker på dataen, gi oss gjerne en graf for Bmep, er jo ikke mye som er mer spennende enn det. Og eller stor skryt til dere alle, veldig digg å ha en motorbrems! har du noen formel for det ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #87 på: mars 31, 2012, 11:19:37 am » |
|
Kanskje du burde kalibrere inn de 10%ene med misvisning? Du skal vel stort sett bremse firesylindra motorer, og det er vel litt gøy med en benk som viser mest mulig riktige tall?
etterhvert som man har resonert seg frem så er nok ikke feilmarginen så stor som 10% mener jeg da tidligere bremsepapirer har hatt for høyt tap i driverk lagt inn og man tar hensyn til m.o.h. , NM/vs kg etc. og når man får mulighet å studere log'ene tipper jeg dette vil bli as "good as it gets" med industri kvalitet på sensorer etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #88 på: mars 31, 2012, 12:55:24 pm » |
|
Hørrrray! Detta er stas.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #89 på: mars 31, 2012, 19:35:30 pm » |
|
Gratulerer med at alt er oppe og går Erik. Sykt fett da!!!!
Kanskje du burde kalibrere inn de 10%ene med misvisning? Du skal vel stort sett bremse firesylindra motorer, og det er vel litt gøy med en benk som viser mest mulig riktige tall?
Kanskje Holmsen burde prøvd en skikkelig tenning på motoren sin? Er ikke sikkert 009en henger med over 5500, og kanskje fallet i moment rett og slett kommer fordi tenningen ikke henger med? Skal vel litt til å få en skikkelig gnist når den dynamiske kompen virkelig kommer inni der. T4 motoren til LarsA nedi skjeberg likner vel litt, og den hadde vel maks effekt høyere opp.Kan jo også være grunnen til at den nesten ikke går under 4000, nemlig at tenningen er helt kokos. Så sleng på en MSD, så tipper jeg det kan rette seg???
Jeg har som sagt et par motorer som skulle vært bremsa, så bare gi beskjed når det er min tur i køen.
Jens K
Først vil jeg gratulere JEE med bremsebenken! Når det gjelder tenning på type 4 så har jeg selv prøvd meg fram med forskjellige tenningsalternativer på type 4 med kam som hadde høy durasjon (332 grader tysk måleverdi som vel tilsvarer rundt 305 grader us-måleverdi). Med 009 -fordeler oppførte motoren seg omtrent som nevnt over her. Med litt justering av vektene på 009 så fungerte den LITT bedre, men ble aldri noe i nærheten av bra. Med 050-fordeler så fungerte den en del bedre, prøvde også WBX-fordeler med vacum tilkoblet, men alikevel var ingen av disse oppsettene i NÆRHETEN av hva Electromotive HPX-anlegget. Det som gjorde forskjellen med dette tenningsanlegget er at du kan justere tenningskurven både under 3000 o/min og over. På denne måten kan du dra ned tenninga ganske mye på lavere turtall uten av å være avhenging av at vektene slik som du må på 009-fordeleren. Dette er jo en stor fordel på en kam med høy durasjon på lavere turtall. Når det er sagt, så ser det ikke ut fra bildet at det er en 009-fordeler som sitter på men... Slik jeg opplevde det så kunne du med 009-fordeleren justere tenninga slik at den dro godt på lavere turtall, men da dabbet den av på høyere turtall og motsatt. Er jo helt utrolig at så mange folk bruker ti-tusen-talls kroner på en motor og så bruker dem noen hundrelapper på tenningsanlegget og tror at det ikke har så mye å si... Eneste motoren hvor et tenningsanlegg ikke har mye å si, er på en diesel-motor Med dette Electromotive HPX (og HPV) anlegget dro motoren utrolig mye bedre fra bunn enn mye av fordelerne jeg prøvde. Ikke er det vanskelig å montere heller, og det er et "stand-alone" anlegg som du ikke trenger noen datamaskin for å sette opp. Eneste du trenger er et triggerhjul og en føler. Skal du utnytte anlegget enda bedre kan du montere map-føler i tillegg. Dessuten er jo dette et direct-hit -anlegg med egne coiler som også tenner på 180 grader motsatt side for å brenne plugg ren. Det har også justerbar dobbel turtallsperre. Disse justeringene og mulighetene du har med dette tenningsanlegget er noe som MSD-anleggene og Mallory-anleggene mangler, men er meget vesentlig for hvordan motor fungerer på HELE turtallsregisteret. Electromotive HPV og HPX -anleggene er ikke lenger i produksjon, men selges av og til på bla. Ebay for mellom 1-2 lapper. En nyere versjon av anlegget her heter Electromotive XDI, men her mener jeg at du må bruke software og datamaskin. Her en link til anlegget : http://www.electromotive-inc.com/pdf_files/hpXv2.pdf . http://www.racetep.com/hpxpage.html
hpx1074340907.jpg (29.4 KB. 882x721 - vist 292 ganger.)
|
|
« Siste redigering: mars 31, 2012, 20:43:45 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|