Parkeringen på utsiden av operaen er jo ganske fin og sentral. Vestbanetorget/Aker Brygge kan funke. Evt. Akershusstranda (kaia nedenfor festningen). På en litt fin sommerkveld så er jo Holmenskjæret også ganske kos og selv om det sikkert ikke er så populært så kan man faktisk kjøre helt ut på stranda der (se bilde)
Siden vi nå har informert om hva vi har av utstyr, så tenkte jeg at det kunne være på tide å vise frem noen bilder også. Her får man kun poste bilder man har tatt selv, gjerne med litt info om lyssetting, lukkertid og blenderåpning. Jeg setter pris på om man ikke spammer med mobilbilder og snapshots i denne tråden, men heller plukker ut noen få favoritter som man har lagt litt arbeid i. Kom gjerne med kommentarer og tips, men hold det positivt og konstruktivt
Fyrer i gang med et bilde jeg tok med mitt Canon 60D tidlig i dag (eller sent i går om man vil), rett etter en helt fantastisk soloppgang. I tillegg til naturlig lys bak kameraet valgte jeg å supplere med to blitser (en Canon Speedlite 430EXII forfra og en Sigma EF-530 fra siden) for å få frem ekstra detaljer. Deretter er bildet noe etterbehandlet i Photoshop der jeg fjernet uønskede refleksjoner og skavanker (bilen min er IKKE så strøken i virkeligheten), samt justerte litt farger og kontraster (stort sett ved hjelp av curves).
Angående blåmotor, med IDA. Denne ble bygget på deler fra Comfort Racing i sverige, på dette bildet fra 1973 ser man jo at det var ikke så lange reisen for å skaffe seg alt det råeste til boble på 70tallet.
Motoren er nok litt overkilled med IDA ene da det antagelig er er 90mm NPR stempler og antagelig standard veiv i motoren, eieren har liggende ett sett gamle IDF også. De passer nok motoren litt bedre. Byggherrene bygde den visstnok i ca 1980. Satt i en boble med samme farge som kjøleblekkene, klar blå metallic. Han som eier motoren nå har boble men har ikke motoren i bobla si. Og vil ikke selge da det er faren som bygde motoren. Bilen ble hugget pga rust, etter det jeg har hørt. Tipper at det ikke var veldig mye cal-look over den bilen. Mer orginalt utseende men med tidstypiske norske add-ons. Men det vet jeg altså ikke. De som bygde motoren kjørte rallycross med boble, og hadde nok noen deler til overs fra den tiden når de bygde motoren.
Litt off topic, men jeg kjørte IDA med 37mm halsringer på min 1835. Den bremset da 18hk mer enn med 40mm DelLorto...
Tilbake til topic: Jeg har en gammel video fra det som nå er TV-media (husker ikke hva de kalte seg da) og der er det ett innslag fra et VW-treff som jeg lurer på om kan ha vært fra Gardermoen. Egil Nordlien er kommentator husker jeg. Forsåvidt ikke tidlig cal-look historie, men er vel fra midten av 80-tallet en gang. Skal prøve å finne den frem og se om jeg kanskje kan få spilt den inn digitalt
Jeg kjøpte'n! Absolutt usett. Fikk kontonummer på sms og sendte over penga. Er forfriskende å gjøre noen litt hasardiøse handler av og til. Dritt kjedelig å ikke ha en gammel bil...
Krysser fingre for at den er like bra som den ser ut som. I så fall har du gjort et kupp!!!
Hepp. Kommer litt sent inn i debatten her, men kan ikke se for meg at det kan være videre komplisert å arrangere et treff i Oslo, evt. i tillegg til grilling hos Slacker's (som sikkert blir knall).
Når det gjelder tips til location så er det mange muligheter innenfor bygrensa. Som hobbyfotograf så ønsker jeg meg et treff på en litt kul location der man kan parkere på asfalt/betong. Forslag til litt kule steder kan være Filipstadkaia (mye ledig plass på kaia og bør la seg gjøre å få tillatelser), Grefsenkollen (servering og fantastisk utsikt). Det er også en ganske kul parkeringsplass like ved slalombakken på Grefsen (retning Tonsenhagen). Sikkert mange andre plasser også. Inne på et fabrikkområde eller noe slikt hadde jo vært tøft da!
Brutter'n er litt treig, men ja, han jobber på Smallsize, hobbybutikken bak Spektrum. Han kan sikkert ta dem med på jobb, evt. cruiser vi stadig vekk inn til byen, så levering løser seg nok greit
Søstra mi er en sånn klimahysteriker (hun kaller meg svin for at jeg kjører bobla ) og hun hater alle SUVer utifra det at de er (i hennes øyne) sterkt forurensende. Dette er jo forsåvidt noe jeg også har bitt meg merke i, at folk som kjører SUV ikke skrur av motoren når de bør gjøre det. Sist Søndag fylte jeg bensin og da igjen var det en SUV på andre sida av pumpa som stod med motoren på mens føreren fylte tanken og var inne å handlet seg burger. Har også flere ganger stått bak/foran/ved siden av SUVer i fergekø eller på ferga og ser at disse står med motoren i gang mens de venter på at ferga skal komme eller under overfarten. I slike tilfeller er jeg faktisk fullstendig enig med søstra mi om at dette er forurensende og meget unødvendig.
No offence, men jeg irriterer meg over slike som din søster
Å kalle bobleeiere for miljøsvin vitner om total mangel på kunnskap om temaet hun brenner for. Alle henger seg opp i utslipp, men et grovt regnestykke viser at man må kjøre i ca. syv år for å nå samme mengde utslipp som det å produsere en gjennomsnittlig ny bil. Med andre ord kan du kjøpe deg en ny bil hvert sjette år og bare sette den i garasjen uten en gang å starte den. Allikevel forurenser du totalt sett mer enn en som kjører bobla til jobb hver eneste dag. På toppen av det hele er nye biler bygget av masse syntetiske materialer som er dyre og vanskelige å gjenvinne. Jeg skal ikke engang gå inn på hvor miljøskadelige batteriene i en Prius er...
De som tror at vi som privatpersoner påvirker klimaet er i mine øyne ganske naive. All biltrafikk i verden står for noe slikt som 10% av menneskelige utslipp i året. Av dette vil jeg anslå at bortimot 50% er yrkestrafikk som vi er fullstendig avhengige av og som ikke kan erstattes med el-biler. Det mange ikke tenker på er at dersom alle kjørte elektriske biler så ville vi hatt vesentlig større behov for elektrisitet. Siden kinesiske kullkraftverk leverer billigere strøm enn norske vannkraftverk, så kan man jo spørre seg hvor stor gevinst dette egentlig ville gitt. Se http://www.paulchefurka.ca/Electric%20Cars%20and%20CO2.html for mer informasjon om hvor lite forskjell det egentlig er mellom en el-bil og en bensinbil om man ser på totale utslipp. Den største forskjellen er bare at man forurenser et annet sted enn akkurat bak bilen...
De fleste forskere som ikke er kjøpt og betalt av styresmakter er enige om at vi mennesker står for ca. 1-2% av de totale CO2-utslippene i verden. Det betyr at biltrafikk står for 0,1%. Om alle kjørte EL-biler så ville biltrafikken stått for 0.09%. Tomgangskjøring tror jeg ikke engang er målbart, så om du vil stå på tomgang døgnet rundt, så er det helt i orden for meg...
All denne informasjonen er tilgjengelig på internett om man gidder og lete litt, hvilket bringer meg til en annen ting som irriterer meg, og det er at folk ikke kan bruke litt tid hver dag på å sjekke fakta, i stedet for å "tro". Stadig vekk hører jeg folk som "tror" at noe er slik, når selv når fasiten kun er noen tastetrykk unna. Menneskets evne og behov for å tro (enten det gjelder religion eller mengden rust på en bil) er strengt tatt et merkelig og ganske skremmende konsept. Med dagens kunnskapsnivå og teknologi finnes det svar på svært mange av de tingene folk går rundt og tror noe om. Jeg har etterhvert klart å legge fra meg all form for tro. Jeg tror ikke på gud, jeg tror ikke på styresmaktene, jeg tror ikke på miljøaktivister og jeg tror ikke på han som kjørte 1 sek fortere på stripa fordi han fikk 10 hk mer i bilen. På mange måter tror jeg ikke lenger på menneskeheten i det hele tatt, og selv om det kan høres deprimerende ut så har jeg aldri vært så lykkelig som i det sekundet jeg innså at det bare er å lene seg tilbake og flire litt. Vi er uansett fucked. Sit back and enjoy the show!
Beklager lang rant, men jeg tolket det dithen at det var hensikten med denne tråden
Haha! Dette må da vinne prisen for tidenes dårligste trådtittel og innlegg? Men her er jeg, så det virket jo. Har dog ingen formening om pris på denne bilen, så takk for meg
Spottet en grønn 65-66 ved Alexander Kiellands plass for en snau time siden, samt Herbie på Frogner nå nettopp. Er ganske kos å cruise rundt i Oslos gater nå