mai 02, 2024, 19:07:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tungstartet Boble 67, 1300  (Lest 2367 ganger)
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: august 01, 2010, 20:05:56 pm »

Heisann, hentet hjem min første boble idag!
Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil.

Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser.

Er helt ny på VW, takker for svar!

Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte?  Øyerulling
« Siste redigering: august 01, 2010, 20:15:26 pm av Po » Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 01, 2010, 20:23:00 pm »

Får den nok bensin?? pumper du litt på pedalen før du startar?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #2 på: august 01, 2010, 20:33:00 pm »

Prøv å kakk litt på starteren og den lille utveksten. Jeg har samme problem selv, og jeg sparker nesten gassen i bånn når jeg hører det minste tegn at den skal starte.
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 01, 2010, 20:47:33 pm »

Utslitt (eller feil) starterforing i girkassen tipper jeg. Ny bør alltid monteres ved ny/annen starter eller om starteren roterer tregt. Foringen bør smøres med en bitteliten "dasj" med grease...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: august 01, 2010, 21:01:06 pm »

Det skal ikke være nødvendig å pumpe på gassen ved start av varm motor.

Skal bare trenge å vri om tenningsnøkkelen og gi gass til den starter. Bånn gass kan være nødvendig hvis motoren er skikkelig varm og har stått mer enn fem minutter.
Loggført
Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #5 på: august 02, 2010, 02:00:49 am »

Heisann, hentet hjem min første boble idag!
Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil.

Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser.

Er helt ny på VW, takker for svar!

Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte?  Øyerulling

Hepp. Du som kjøpte den røde til Rasmus? I så fall, gratulerer med å ha gjort et kupp. Den bilen er sykt bra!!! Håper ikke du gjør for mye med den. Stuket på den er helt rått. Fantastisk bøllete bil, uten alt det juggelet som noen absolutt skal ha på.

Anyway, tror ikke det er 12v starter. Er nok heller bare litt sliten starter og foring. Kan også være så enkelt som tenningsjustering. Det er heller ikke unormalt at en 6v bil går litt sakte rundt. Er tross alt bare 6v Glad

Lykke til med bilen. Tror du vil kose deg med den!
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: august 02, 2010, 10:21:10 am »

Kjøpte den røde til Rasmus ja, men et kupp vet jeg ikke?
jeg må bytte trustelageret og clutch, samt at det er noe veeeldig galt med forstilling.
Og det var nok ikke en dobbeltport 1300, ganske sikker på at det er en sliten 1600.
« Siste redigering: august 02, 2010, 10:30:31 am av Po » Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: august 02, 2010, 11:20:28 am »

Heisann, hentet hjem min første boble idag!
Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil.

Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser.

Er helt ny på VW, takker for svar!

Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte?  Øyerulling

Dårlig batteri kan også være problemet.
Loggført

Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #8 på: august 02, 2010, 19:29:36 pm »

Kjøpte den røde til Rasmus ja, men et kupp vet jeg ikke?
jeg må bytte trustelageret og clutch, samt at det er noe veeeldig galt med forstilling.
Og det var nok ikke en dobbeltport 1300, ganske sikker på at det er en sliten 1600.

Rustfri '67 1500 er gromt, så jo, du har gjort et kupp. Clutchen er litt kødden, men ikke utslitt. Er bare wiren som er litt slakk. Går ikke an å stramme den mer da den er gammel og har strekt seg litt, men vi hadde på en skive bak ved armen som hjalp veldig. Dog kan denne ha falt av eller noe. Om du får strammet wiren på noe vis så har clutchen mange mil igjen.

Forstillinga har nye bærekuler, endeledd og senkespindler, men husker at den virket litt tight og hadde dårlig selvoppretting. Selvopprettingen skyldes nok bare senk, men det at den var tight kan skyldes de nye bærekulene. Mulig det vil gå seg til?`

Ikke umulig at det er en 1600. Det er i så fall gromt, sliten eller ei. Var vel ikke hverken endeslakk eller lekkasjer som jeg kan huske, så tviler på at den er spesielt sliten. Tvert i mot, den går vel ganske bra så vidt jeg kan huske?
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: august 02, 2010, 21:45:46 pm »

Motoren har veldig dårlig komp. kan hende det er derfor den er tungstartet.

Kan ikke tenke meg at det blir så utrolig hard på rattet når man bytter vanlige slitedeler, den er jo verre enn en stor amerikaner uten servo og med utrolig slark i endeledd på høyreside, som mulig er skyld i heftig vandring så er den livsfarlig å kjøre med.

Men kaross er veldig fint, så det er et fint prosjekt, men betalte nok litt mye for et bobleprosjekt.
Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #10 på: august 03, 2010, 14:30:48 pm »

Motoren har veldig dårlig komp. kan hende det er derfor den er tungstartet.

Kan ikke tenke meg at det blir så utrolig hard på rattet når man bytter vanlige slitedeler, den er jo verre enn en stor amerikaner uten servo og med utrolig slark i endeledd på høyreside, som mulig er skyld i heftig vandring så er den livsfarlig å kjøre med.

Men kaross er veldig fint, så det er et fint prosjekt, men betalte nok litt mye for et bobleprosjekt.

Dårlig komp vil jo ikke gjøre at motoren går saktere rundt. Er ikke all verdens med komp i en original 1600 heller. Men litt slitte stempelringer kan det jo være i en gammel bil.

Har vært borti at nye bærekuler kan knipe. Om dette skyldes feilmontering eller noe vet jeg ikke. Vet bare at den var slik når Rasmus kjøpte den og at det ikke var noe vi stusset mye over.

Når det gjelder prisen så mener jeg at du ga alt for lite. Det vil alltid være ting som kan/bør byttes/fikses på en 43 år gammel bil som aldri har vært restaurert! Bilen er one year only, rustfri, EU-godkjent, i kjørbar stand og har nye deler for nesten 10 lapper. Tro meg, du fikk den billig Blunker
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: august 03, 2010, 14:42:04 pm »

Altså når du vrir om nøkkelen, så sveiver bilen treigt?

Skal ikke se bort ifra at starteren kan være feil, eller som nevnt tidligere foringen.
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: august 03, 2010, 14:44:08 pm »

Heisann, hentet hjem min første boble idag!
Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil.

Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser.

Er helt ny på VW, takker for svar!

Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte?  Øyerulling

...
Anyway, tror ikke det er 12v starter. Er nok heller bare litt sliten starter og foring. Kan også være så enkelt som tenningsjustering. Det er heller ikke unormalt at en 6v bil går litt sakte rundt. Er tross alt bare 6v Glad

Lykke til med bilen. Tror du vil kose deg med den!


Nåja, skal ikke gå treigt rundt for det.
Loggført

Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #13 på: august 03, 2010, 16:37:43 pm »

Ikke pga. 6v i seg selv, men en 6v bil er vel litt mer følsom for spenningsfall i ledningsnett etc. Dog tror jeg ikke det er tilfelle på denne bilen. Tror heller at det er litt sliten starter/foring. Evt. i kombinasjon med at den skal dra rundt det som kanskje er en dobbeltportet 1600 Glad
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: august 03, 2010, 19:29:49 pm »

Har fått mer og mer dreis på startingen, det var vel bare at jeg var uerfaren! nå starter den relativt lett, mYe lettere!
Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: august 03, 2010, 19:32:11 pm »

Vridde du nøkkelen feil da eller?
Hva var problemet?
Loggført

Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: august 03, 2010, 19:48:49 pm »

Er nok ikke så grønn, jeg ga den vel for mye bensin, når den var kald, og for lite bensin når den var varm.
Har ikke orginal luftfilterboks på, og choken funker ikke..
Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!