mai 16, 2024, 11:11:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veivhusutlufting  (Lest 2098 ganger)
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« på: april 02, 2015, 15:08:06 pm »

Hepp

Har en 1600-motor. Her er det en veivhusutlufting hvor røret til denne går både opp og ned, for å si det slik. Vanlig rørstuss ved siden av oljepåfyllingslokket for tilkopling med slange til luftfilteret. Problemet er røret som går nedover og ender etter en bøy ved siden av sylinder nr. 2. Det er åpenbart, når man ser på blikket, at dette røret ikke skal være der, eller at blikket er feil. Uansett; kan jeg bare kappe dette, for så og tette? Veivhusutluftingen er jo fortsatt inntakt via slange til luftfilteret.

mvh

B.
Loggført
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: april 02, 2015, 16:02:46 pm »

Her skal det være med et bilde som kanskje gir noen en bedre forklaring på "problemet :-)

mvh

B.

* 20150402_165220_resized.jpg (39.81 KB. 338x600 - vist 194 ganger.)

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 02, 2015, 16:13:07 pm »

Det røret som går ned skal være der og er en del av ventilasjonen. Skal stoppe bak sylinder to. I enden av den skal det sitte en liten gummidings med innsnevring, den er som regel borte.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 02, 2015, 16:38:08 pm »

Hvorfor skal det være der? Det blir jo luftet på toppen også?
Dessuten, mange motorer som ikke har slikt nedadgående rør :-)
mvh

B.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: april 04, 2015, 18:16:21 pm »

Hvorfor skal det være der? Det blir jo luftet på toppen også?
Dessuten, mange motorer som ikke har slikt nedadgående rør :-)
mvh

B.

Er nok der for å få litt mindre uforbrente avgasser/oljedamp ut i atmosfæren...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: april 04, 2015, 21:13:42 pm »

Behold all veivhus ventilasjon. er det noe problem med noe blikk nede rundt røret så er det da bare å modifisere dette? Enkel regel : aldri fjern noe på en VW motor som er standard. Har vw satt det der så er det best slik, de gadd ikke å bruke penger på noe som du egentlig bare kan fjærne.  Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: april 06, 2015, 10:47:36 am »

Selsagt skal jeg har veivhusventilasjon, min tanke er at jeg trenger bare en. Om dette er standard, vet jeg ikke, noen har to, andre har en.
Mitt spørsmål dreier seg om jeg tenger to, altså en opp til luftfilteret og en ned med utgang ved syl. nr. 2.

Mvh

B.
Loggført
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: april 06, 2015, 13:11:05 pm »

Hepp. Har nå sjekket en del bilder av 1600-motorer på google. De aller fleste har samme veivhusrør som jeg har, altså en ned og en opp. Tror jeg bare lar det stå :-)
Men har noen noe mer fornuftig å si om saken, så fyr løs :-)

mvh

B.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #8 på: april 06, 2015, 18:52:56 pm »

Mener dette røret som går ned "forsvant" en liten periode på tidlig 60 tall , i en slags overgang fra det gamle varme anlegget til det nye. mange små forandringer ble gjort da. Røret dukket hvertfall opp igjen så en eller annen gluping fant vell ut att begge burde være der  Gliser
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!