Kanskje det midtre lageret viser litt tegn til slitasje, så hvis jeg får tak i et sett wbx lager til std blokk og 0.25mm slipt veiv, bytter jeg de før jeg monterer sammen igjen.
Jeg tilkalte litt kyndig hjelp i form av Jens-Ole og Martin, og vi endte opp med å konkludere at her er det ikke noe galt, så jeg får bare gjøre rent, og montere alt sammen igjen.
Det ble jo som vanlig litt prat når man samles sånn rundt en åpnet VW-motor, og vi diskuterte hvor denne klakkinga kan komme fra, og da stilte jo de andre noen kontrollspørsmål, og jeg har kjørt denne motoren med chromoly støtstenger og 0.15 klaring på vippene. Jeg er litt usikker på hvorden jeg kom frem til at det var lurt, men det er der det antakelig ikke. Ikke med tanke på ventil-klakking i alle fall....
Noen mente også at sideveis slakk i vippene kan også gi mye lyd, så da her jeg følgende ting jeg skal endre når denne monteres igjen: -Nye bærelager (hvis jeg får tak i) -Shimse endeslakk hvis jeg ikke få tak i lager -Kutte et sett alu-støtstenger til riktig lengde. (Vi konkluderte at geometrien er bra på de jeg har, så blir samme lengde som før) -Shimse sideveis slark på vippene
Når alt er montert justeres ventilene til "loose 0", så blir det som det blir med lyden, og motoren tåler nok 50.000 km til
Jeg er fortsatt litt skeptisk til disse gamle SCAT mini wedge toppene; jeg bare venter på neste gang de dropper en styring, så jeg får se om det kanskje er på tide å investere i et par mer moderne topper.
Siste uka har bilen naturlig nok vært en del på veien, men et par ting har skjedd.
For det første har han montert en lambda-sonde for å kunne tune forgasseren litt mer vitenskapelig enn "nå går den bedre, tror jeg".
Og så har vi byttet fordekk til 165/65-15, og det ble mer riktig i forhold til hjulbuen. Sånn ser det ut med Atle i bilen: [attachment=1]
Og så monterte han standoffs på motorluka, men han likte ikke utseendet, så de ble tatt av igjen, så da må vi finne en annen måte å få mer luft inn i motorrommet på.
Så får vi håpe snøen snart blir borte så vi kan få på sommerdekk og få justert motoren enda noen hakk bedre.
Etter nok en runde med snøfreseren her på solkysten ble det en liten tur innom garasjen, og jeg sjekket 3 ting:
Endeslakk på veiva: 0.27mm [attachment=1]
Den store kloke boken sier maks 0.15, så det er på tide å enten bytte lager eller bare shimse en smule til, men jeg tror ikke det er nok til å lage den berømte klonkelyden
Sideveis slakk på rådene: Målte 0.35 til 0.4mm på alle 4, og maks grense der er 0.7, så de er innafor.
"Vingling" av rådene: Jeg kilte bladmålet inn på "undersiden" av råden så den var kilt inntil den ene siden, og det var ikke målbar slark i lilleenden, så jeg antar at det ikke er voldsomt mye slitasje på rådelagerne i alle fall. Skal verifiseres med plastiguage når jeg åpner.
Og så demonterte jeg oljepumpa (eller pumpene siden det er to ifm tørrsump) og den så veldig bra ut innvendig. Ingen tegn til slitasje eller merker noe sted.
Så neste på lista må bli å splitte blokka og sjekke de siste punktene. Men det får bli i morgen
Jeg fikk lagt inn en liten tur i garasjen i går og fikk demontert topper og stempler/sylindre.
Eneste jeg er usikker på så langt er om denne sideveis slarken er årsaken til ulyden:
Jeg la ut et spm om dette på fb, og det virker som det er en slags konsensus om at det IKKE er dette jeg hører. Uansett skal jeg sjekke klaringene når jeg splitter blokka, for å sjekke om det er lurt å bytte rådelager evt råder når jeg først er så langt inne i motoren
De foreløpige kandidatene for ulyden er da: -De rettskårne kamdrevene fra CB -Løftere/foringer -endeslakk i veiva -Skjørtebank -oljepumpe
Ang justerbare fjørplater så har jeg kjøpt det til Ghian, men det er først og fremst for å finstille høyden etter den er justert på splines. Jeg har egentlig aldre helt skjønt fordelene med de som er flyttet 2" ned; torsjonsfjøra tar jo opp de samme kreftene uansett. Kanskje noe med klaring til andre deler av opphenget ved ekstrem senk?
Første trinn i å sjekke hvor raslingen kommer fra var å sjekke geometrien. Så jeg begynte med å måle total løftehøyde på ventilen og kom til 13.4mm. En FK8 kam skal ha 0.382" eller 9.70 mm løft på kammen, og med 1:1.4 vipper skal det bli 13.58mm. Det tror jeg er innenfor toleransene både på mine målinger og utvekslingen på vippene (Jeg kjører med Scat sine Pro Comp vipper nå etter at jeg havarerte de gode gamle Pauter vippene for to sesonger siden).
Så med halvt løft (6.7mm) ser det da sånn ut på nedsiden av vippearmbrygga: [attachment=1]
Og anlegget mot lash-capsene: [attachment=2]
Ut fra min forståelse så ser vel dette helt ok ut (?)
Mens jeg holdt på å snurre motoren hørte jeg innimellom litt klonkelyder så etter å ha justert ventilene til "loose 0" (dette er chromoly støtstenger) så er den der fortsatt. På samme sted i hver omdreining:
Noen som har noen formening om hva dette kan være før jeg splitter blokka og sjekker?
Det begynner å komme inn noen deler til denne bilen, så da er det snart bare å sette i gang men vinterens prosjekter.
Bilen er på vinterlager i snømassene i indre vestfold, men for å gjøre vedlikehold og justering litt enklere, skal disse monteres når bilen er hentet: [attachment=1]
Har blitt borstkjemt med god plass i motorrommet i ghian, så tenkte det var greit med litt luker.
Og så er det begynt å komme noen motordeler inklusive en sånn: [attachment=2]
Så da skal det snart komme litt mer innholdsfylte oppdateringer her.
Etter et par dager med assistanse til Atle sin '68 som hadde et ørlite clutch-havari, så er oxyen på plass på arbeidsbenken, så da skal vi se om vi finner ut av dette:
Atle har øvelseskjørt noen kvelder, men har plundret med at en plugg til har sluttet å virke. Dette var speller nye NGK plugger, så litt surt at de ikke holder lenger enn noen km om gangen.
I dag var en stor dag, siden Atle ENDELIG fikk lappen, og jeg kjørte boble i 12 minus på morgen i dag for å kunne levere den til ham dersom han besto [attachment=1]
Det gjorde han, og jeg hentet en meget blid mann på den lokale trafikkstasjonen.
Men på vei derfra og tilbake til min jobb valgte utløserlageret å takke for seg, så da ble det stopp. Heldigvis så nær jobben min at vi fikk parkert skikkelig.
Så etter en liten bursdagsfeiring, så har nå (kl 19:11) Atle og hans trofaste kompiser lastet opp biltralle og Far's A6 for å hente bobla hjem. Lokale entusiaster (Takk Erik) stilte opp med reservedeler, så i kveld blir det ut med motor for bytte av clutch. Håper han rekker skolen i morgen tidlig
Ønsker å kjøpe 1600 motorblokk til budsjettbygge. Alt av interesse, hel motor eller bare tom blokk.
Mener jeg så ei tom blokk på loftet her, men skal ta en tur opp og kikke.
Har du alle andre deler? Hvis det er snakk om budsjett-bygge kan det være mer lønnsomt å kjøpe en komplett motor og heller bytte det som trengs. Skal du kjøpe alle andre deler i "løsvekt" blir det ikke budjsett-bygge lenger
Det ble en kort tur til Grelland Mekaniske fredag kveld, så mens Even jobbet på å maskinere litt VW-blokker og girkassedeler, så fikk jeg tatt ut motoren: [attachment=1]
Så neste nå er å få den opp på benken og se om jeg finner ut hva som lager så mye raslelyder.
det er nesten 20 minus her på solkysten denne helga, så vi får se om jeg rekker å få det nogenlunde varmt i garasjen før helga er over
Er dette samlet vakumsignal fra begge sider av motoren?
Korrekt. Kommer en AN-slange fra hvert spjellhus, som samles i et lite kammer på torpedoen, og en vanlig tynn slange til sensoren som også henger på torpedoen. Det er for å filtrere signalet litt så det blir jevnest mulig for ECUen å bruke til noe fornuftig
Julefreden har forlatt Grellandgarasjen, og det er på tide å sikre at bilene er klare til våren.
Ghian befinner seg strengt tatt ikke i Grellandgarasjen, men står på vinterlagring i lokalene til den eldste guttungen på Grelland Mekaniske, så første post på 2024-programmet var å få ut motoren så jeg får satt opp en handleliste.
Så da var det bare å begynne å demontere alle løse deler: [attachment=1]
Jeg har ikke avtagbar bakplate, pluss at innsug og spjellhus er mye bredere enn hullet i motorrommet, så for enkelhets skyld pleier jeg å demontere alle løse deler inkl viftehus og kjøleblekk før jeg tar ut selve motoren.
Et par timer senere, er det fint og luftig rundt longblokka: [attachment=2]
Her ser man også tydelig at det er på tide med en skikkelig opprydning av ledningsnettet, men det ser ekstra ille ut når jeg har hengt alt opp på brannveggen, så det er ikke fullt så kaotisk til vanlig.
Jeg kjører tørrsump på denne (tanken sees til høyre i bildet), men tror jeg skal forenkle det litt i 2024-utgaven. Bakgrunnen for det er at jeg har montert en ventil mellom tanken og pumpa, som i teorien skal stenge når tenninga er av, slik at det ikke renner olje fra tanken og ned i blokka når bilen står parkert. Med en gang jeg setter på tenniga, åpner ventilen, og olja kan suges ut av sumpa og opp i tanken. Denne ventilen virker ikke lenger, og heldigvis (!) står den åpen. Hadde den vært stengt hadde jeg mistet trykket, så det hadde jeg merket . Men poenget var altså at jeg tenker å forenkle dette litt så jeg dropper hele tørrsumpa, og kjører kun med en ekstern kjøler. Siden dette er en WBX blokk er jo filteret allerede på plass rett i blokka.
Så fort motoren er på plass hjemme i Grellandgarasjen, skal den åpnes for å se om jeg kan finne ut av dette med ventilrasle-lydene. JEg tipper det enten har med vippearmsgeometri eller løfterforinger å gjøre, men det vil jeg forhåpentligvis finne ut av når den åpnes.
så etter å ha brukt hele ettermiddagen på å montere sammen motoren og sette den inn igjen, oppførte den seg helt likt...
Da var vi litt rådville, men Atle forslo å sette inn de gamle pluggene igjen, og da gikk den som den skulle....
Så om det var kombinasjonen av noe av det han fikset i toppen og en dårlig plugg, eller bare en dårlig plugg får vi aldri vite, men nå er i alle fall toppen frikjent men nyfreste seter og nye gjenger
Så hva er moralene? Test/bytt alle de enkle delene (inkl nye bosch plugger) før du plukker opp hele motoren
Så gikk det noen dager med juleselskapeligheter, men vi fikk inn noen turer med øvelseskjøring, og vi opplevde at når motoren blir varm, så begynner den å jukse på en av sylindrene. Vi fikk lokasliert det til nr 3, og begynte å feilsøke. Atle gjorde som vanlig jobben, men jeg var med som konsulent.
Det som gjorde at vi ikke fant feilen med det første var at nr 3 kom og gikk litt, og ved å nappe ut en og en pluggledning fra fordeleren var det lett å finne ut at det var trreeren som var synderen, men det som var rart var at når vi holdt pluggledningen 1-2 cm over kontajtpunktet på fordelerlokket, slik at vi så gnisten slå over, gikk den rent på alle 4 helt opp i turtall, men så fort vi putta ledningen i lokket begynte den å misse og på høyere turtall var ikke treeren med i det hele tatt.
For å være sikker begynte vi meg å kjøpe inn et sett med nye Bosch BH5ES plugger, siden de som sto i hadde han knabbet fra min 1600 som har blitt brukt et par sesonger med kompressor og annen moro.
Vi prøvde det meste, inkl: -Bytte fordeler -Bytte pluggledninger -Bytte ut stifter med elektronisk -bytte rotor -bytte fordelerlokk -,.....
Uansett hva i prøvde fikk vi samme feil, så til slutt måtte vi konkludere med at det var noe mekanisk i toppen i form av ventil som ikke tetter el.l. så da var det bare en ting å gjøre, og etter en halvtimes tid var motoren ute: [attachment=2]
Og en snau time senere så motoren sånn ut: [attachment=1]
Toppen så egentlig ok ut med et par unntak: -Eksosventilen på nr 3 så ut til å ligge et par mm lenger inn enn de andre sett fra utsiden, men en lekkasjetest med væske antyder at det er tett så da er det antakelig bare setet som er slipt litt dypere enn de andre -Plugg-gjengene på nr 3 var dårlige, så vi mistenkte at det ikke tettet når vi fikk trykk på, så da ble det en tur på Biltema for å handle et sett med løsgjenger og verktøy, så ble det også fikset.