mai 15, 2024, 17:54:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 237
181  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: desember 06, 2023, 13:13:37 pm
Jeg lakka ei blokk(WBX) med 2k grunning og 2k topplakk, alufarga(etter tips av Jørn Tangen). Har ikke angra på det.  Glad

Jeg har lakkert Oxyboxer blokka i Ghian med sort motorlakk på spray (1K) og det er ikke pent etter noen år, så det er nok lurt å bruke skikkelig 2K produkter ja Glad
182  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: desember 06, 2023, 11:14:08 am
Ser deilig ut med så ren blokk, men de blir svarte igjen ganske kjapt... Men deilig å vite at den er ren i alle fall Glad
183  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 05, 2023, 22:53:38 pm
Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" :
[attachment=1]

Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer....

Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert:
[attachment=2]

Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid.

Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin Glad Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle.

Gratulerer!  Gliser

Men ser at motorlokket ikke er for doghouse-motorer, er vel det han har?

Det var nok 1300 originalt i den men nå står det en som kommer fra en transporter opprinnelig så vidt vi har klart å finne ut. Med doghouse ja. Planen er å sette på spacere i overkant for å løfte ut lokket for å få mer luft Blunker
184  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 05, 2023, 08:31:48 am
Etterkontrollen gikk som smurt, og "null hull" :
[attachment=1]

Det må innrømmes at det er litt småkaldt når det er 10 minus ute, men så lenge bilen står i oppvarmet garasje når man starter, går det greit. Det var værre på vei hjem fra verkstedet, da den hadde stått ute i noen timer....

Men alt er på stell, og bilen er forsikret og registrert:
[attachment=2]

Jeg trodde det skulle være en smal sak å få endret skiltnummeret tilbake til det opprinnelige, men det var visst ikke så enkelt som chatte-roboten på hjemmesiden til vegvesenet skulle ha det til. Den påsto det bare var å dukke opp på trafikkstasjonen med de nye skiltene så kan man endre, men jeg måtte visst sende en søknad. Det ble gjort og nå venter vi på svar. Siden disse støgge moderne skiltene bare kostet 120 kr for et par, så valgte vi å få på de først, sånn at vi kan får kjørt litt med den og luke bort noen barnesykdommer før Atle får lappen 10.Januar. Så får vi håpe vi får på de originale skiltene innen den tid.

Ettermiddagen/kvelden i går ble brukt til å kjøre opp sånn ca trekvart tank med bensin Glad Først med billakkererkompis Anton som sjåfør, og senere på kvelden ble det en god runde med øvelseskjøring på Atle.
185  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 04, 2023, 08:29:18 am
En liten oppdatering etter helgens aktivitet i grellandgarasjen:

Etter å ha spredt motoren utover hele garasjegulvet, ble konklusjonen at det var ikke simmeringen bak svinghjulet som lakk, men en plugg for å tette igjen oljekanalene:
[attachment=1]
Var ikke så godt bilde, men det var tydelig at det hadde rent olje ned fra den pluggen. Atle bekreftet at den var ikke skrudd spesielt hardt til, så da var det på med litt gjengetetning, og så dro hav til så mye han turte med disse alu-pluggene.

Trommel og bremser ble demontert på venstre side bak, og ganske riktig; her var simmeringen skadet. Martin hadde et kit liggende i hylla, så da fikk han byttet den og alt ser tett ut. Antakelig ble den skadet ved montasje for sånn ca 2 år siden.
[attachment=2]

Forstillingen ble satt inn med understellsmasse for å hindre mer rust, og montert sammen igjen. HAn shimset opp den ene kalipperen så skiva havnet midt i åpningen i kalipperen, så da skal det være i orden også.

Så får vi bare satse på at etterkontrollen går glatt Glad
186  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 01, 2023, 11:39:38 am
Det var jo ikke så verst, det kunne jo gått MYE verre Glad

Lyktespyler er vel bare 1'er feil før 1971?

Absolutt ikke ille tatt i betraktning at alt har vært i molekyler på denne bilen, og 95% av jobben er gjort av en gutt/mann på 15-17 år Blunker

Og så er det jo betryggende å vite at fagfolk har gått gjennom dette før den slippes ut på veien Blunker
187  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: desember 01, 2023, 10:08:39 am
For å komme med en litt mer utfyllende oppdatering så ble bilen altså ikke godkjent. Som man kan se på huskelista dreier det seg om:
-oljelekkasjer på motoren
-oljelekkasje fra ene trommelen
-en calipper som tar borti skiva foran
-rust i nedkant av dempertårnene i forstillinga
-vindusspyler

Så i tur og orden:

Oljelekkasjene på motoren visste vi om, og han jobbet mye de siste dagene for å tette det som vi så, men med kun korte prøveturer er det begrenset hvor mye stress vi får lagt på motoren, så han fant åpenbart ikke alle. Pluss at vi så det lakk litt fra et par støtstangrør, men det er knotete å fikse uten å ta ut motoren, så da gamblet vi litt på at det skulle gå bra. Det viser seg at der det lakk mest var fra en NPT-plugg i ene oljekanalen. Vi har nappet ut alle blindpluggene for å rense oljekanalene etter maskinering, og satt i NPT-plugger. Men den som sitter bak svinghjulet kunne vært dratt til hardere, ser vi i etterkant, så i går kveld tok Atle ut motoren og fikk fikset den delen. Når han først var i gang, vippet han av toppene og satt på støtstangrøra på nytt med et tynt lag med pakningsstoff, så da håper vi det blir bra der også

Oljelekkasje på ene trommelen bak var vi ikke klar over, men det er nok et eksempel på noe som dukker opp når bilen tas i bruk. Nytt pakningssett er lokalisert og dette står på programmet i kveld

At den ene calipperen subber i skiva hadde vi ikke oppdaget, da det er innerst på innsiden, og vi har ikke løftebukk, så det er vanskelig å se når bilen står på hjula. Vi kan ikke helt skjønne hvorfor det er blitt slik, da det er originale VW både spindler og calippere, men det kan selvsagt være litt unøyaktighet i selve skiva, som er ny, ettermarked. Løsningen er enkel; bare å shimse mellom calipper og spindel når det monteres igjen

Rusten i forstillinga er jo litt flaut, men dette ble altså ikke oppdaget når den ble rengjort og lakket for ca 2 år siden. Vi gikk på litt hardt med stålbørste på vinkelsliperen og da ser man jo tydelig problemet:
[attachment=1]

Så her må oppfordringen bli å sjekke gamle deler nøye før de monteres. Dette er nå reparert og forstillinga skal også monteres i kveld eller lørdag formiddag er planen.

Siste på lista var vindusspyler, og det er en klassisk brukerfeil fra verkstedet Glad Atle la opp en elektrisk pumpe da det lakk litt i det originale trykkbaserte opplegget, men han hadde fortsatt koplet slangen oppom den originale bryteren, så det ikke han på verkstedet visste var at man må først slå på pumpa, og så trykke på den originale knappen Glad

Så planen er at alt er på plass igjen i løpet av helga, så da er det bare å satse på etterkontroll på mandag eller noe Glad
188  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 30, 2023, 23:45:55 pm
men han satte i gang med det samme:
[attachment=1]
[attachment=2]
189  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 30, 2023, 23:44:36 pm
 ....ikke Glad
[attachment=1]
190  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 29, 2023, 10:59:12 am
Det har sittet en bensinvarmer i denne en gang i tiden, men for å unngå full storm under kjøring 3d-printet vi noen blindlokk for å minske gjennomtrekken:
[attachment=1]

Så etter litt frem og tilbake på morrakvisten med å hente prøveskilter og litt småting, ble den en tur på småveier for å unngå salt (selvfølgelig ble det snøvær i natt...) og den kom helskinnet frem til det lokale verkstedet (lokalt som i rett på andre siden av jobben for meg).
[attachment=2]

Så nå er det bare å vente i spenning på dommen Glad

Og nei, det mangler ikke noen hjulmuttere; jeg måtte låne noen fra ghian, og de er sorte og ikke blanke Glad
191  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 29, 2023, 10:54:36 am
Han hadde en liste over ting som måtte på plass før EU, og de siste kveldene har det vært mye garasjetid Glad

Kanskje det mest irriterende har vært en oljelekkasje, eller rettere sagt flere. Så i tur og orden har han byttet ventildeksler, inkl pakninger, bunnlokk (nå med "kulehammermetoden") og pakninger rundt støtstangrør. Det er ikke skilt på den, enda, så for å sjekke om det er tett må vi varmkjøre på tomgang i garasjen, og med 5-8 kuldegrader blir det fort litt kjølig i garasjen når porten må opp.

I går kveld (siste kveld før EU) fant han fortsatt et par dråper, så da bygde han opp nok arbeidslyst til å bytte pakninger på oljekjøleren også. Det er kanskje enklere å gjøre det med motoren ute, men han ville slippe det, så da ble det total nedplukk fra toppen og ned:
[attachment=1]

En times tid senere var pakningene byttet og det så sånn ut:
[attachment=2]

En varmkjøring senere så lovende ut, så da satser vi på at den går gjennom EU.
192  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 28, 2023, 08:50:09 am
Dette gleder jeg meg til å følge med på Glad Jeg KAN sikkert bla meg en drøss sider tilbake og finne, men har du noen bilder av hvordan du har gjort det med pedal og clutchpumpe?

Fant ett til av Øyvind sin Rabalder:
[attachment=1]
193  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: november 27, 2023, 23:31:30 pm
Har brukt flere kinavarer, bare gode erfaringer. De er billige, ergo kjøper man to og har suksess.

Har kjøpt 4 så da bør det holde Glad
194  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -71 1302 Kæbb på: november 27, 2023, 23:29:47 pm
Fant en havarert råde. Den har rota rundt i blokka såpass at det er boss.

Ajaj, her har dy rydda skikkelig ja Glad
195  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -71 1302 Kæbb på: november 27, 2023, 23:28:43 pm
En liten måkkøpp av eksos. Grubler litt på hvordan eksos fra sylinder 1 skal sammenføyes i potte. Men det går da framover…

Er det Vintage speed eksos?
196  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Back to -89 på: november 27, 2023, 23:27:36 pm
interessant. Små ventiler kan jo gi høyere gasshastighet og mer kraft på lavt turtall. Kommer også litt an på hvordan kanalene ser ut
197  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: november 27, 2023, 15:59:22 pm
Du kan få låne en 010/VJ4 BR25 av meg, for å sjekke hvor mye bedre den er på motoren din, enn 009. Noen merker stor forskjell, andre lite.
Det er effekten på lavere turtall som skal være bedre for en bil.
Har vel også 019/VJ4 BR8 liggende.

Hadde vært interessant når vi kommer så langt Glad
198  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 27, 2023, 13:26:35 pm
Da er EU-kontroll bestilt Glad

Det er visst 2-4 ukers behandlingstid for å endre til veteranskilt, så da blir det antakelig noen uker på støgge plastskilt før vi få på plass de opprinnelige, men det for heller gå Glad

199  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 27, 2023, 09:54:11 am
Dagene har gått med til å fikse de siste smådetaljene, og nå tror jeg den er klar for EU.

Rullet en tur opp og ned til postkassa, og den ble ikke noe lavere foran Glad
[attachment=1]

Men det subber som sagt ikke lenger Glad

Og så gravde Atle frem hanskerom-pappen, for å montere den, så da dukket denne opp:
[attachment=2]

Andre ting som lå i hanskerommet tyder på at denne sist var på veien i '93 eller '94, så det var vel på tide at det blir bil av den igjen Glad

Jeg har også sendt søknad om å få tilbake det opprinnelige regnummeret, så vi får håpe det går fort å få svar på den, så vi kan bestille riktig skilt med en gang.


200  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: november 27, 2023, 09:47:58 am
Nå er jeg vant med EFI og da har jeg aldri tenkt på om man virkelig trenger MAP-signal for å styre tenning og fuel, siden man som oftest bruker det direkte som en input til beregning av mengde fuel/tenning.

Derfor tok det litt tid å venne seg til tanken om at man kanskje ikke trenger vacuum-signal til fordeleren. Jeg har fundert litt på om jeg skal investere i en 123ignition-fordeler, men ser prisene, og tenker: Er det virkelig verdt det? Samtidig har jeg kikket en del på gode gamle cal-look motorer og forhørt meg litt rundt, og det virker som det er en slags konsesus om at med doble gassere og litt vassere kam, er map-signalet såpass dårlig uansett, så man kan fint få god kjørbarhet med en god gammel 009-fordeler.

Jeg har jo "alltid" ment at dersom VW-fabrikken mente det var lurt med vacuum på fordeleren, så skal ikke jeg overprøve det, men har vel kommet til at det er først og fremst for originalmotorer med enkel gasser dette er gjeldende.

Så da gravde jeg litt i delehylla, og fant denne :
[attachment=1]

En god gammel original Bosch 009 Glad

Så planen er da å bruke denne men med elektronisk tenning, så da måtte jeg jo google litt igjen, og begynte med å se på modulen fra Pertronix, men igjen, prisene er jo helt hinsides, i alle fall her til lands, så da fortsatte googlingen, og jeg endte opp med å kjøpe 2 sett med EMPI brand accu-fire elektronsik tenning, og 2 sett no-brand EMPI knock-offs. Fortsatt kostet disse 4 under halvparten av ett sett Pertronix, så da får jeg forhåpentligvis testet om disse kina-greiene er så dårlig som noen mener (mange brukere rapporterer at de funker helt fint...) eller om dette var penger ut av vindu. Tiden vil vise Glad
201  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 24, 2023, 17:34:37 pm
Jeg har senkespindler og 185-dekk. Subba når jeg hadde 2 i bilen... Har glassfiberskjermer(som er litt bredere enn standard). Kutta vekk noe av innerkanten på disse, og subber ikke nå. Er usikker på ET på felgene, da, Chromespoke felger

Nice, vi har fundert litt på å preppe skjermene litt ja Glad Usikker på offset på disse felgene, men tror det er ET45.

Rettelse: Disse har ET35, så det forklarer jo litt Glad
202  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 23, 2023, 21:35:13 pm
Alternativt kan jeg prøve noe ala dette med ett stort plenum:
[attachment=1]
203  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 23, 2023, 21:21:29 pm
Husker ikke dia på spjellhuset, men kan måle senere i kveld; mener det var 54mm. er fra en 1.8T VAG motor.

Planen er å bruke CB sine manifolder med dyseholdere (samme som jeg har brukt i dagens oppsett med 2 doble spjellhus) og printe alt over det.

Tenkte å prøve med ett plenum over hver sylinderbank ala dette:
[attachment=1]

Og her er et bilde fra en liten mock-up i fjor hvor du ser manifoldene:
[attachment=2]

Bilen er vinterlagret i kjelleren til junior, så jeg må ta med meg en tilhenger en dag og skru ut og hente motoren hjem så jeg får målt de siste detaljene, og designet ferdig og printet dette. (Må forsåvidt bygge ferdig en 3d-printer til først også...)
204  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 23, 2023, 08:38:14 am
Lest en del på tråden her opp gjennom årene. Spesielt på det med kompressor. Skal jo bygge motor selv i vinter og funderer sterkt på kompressor på min 1600. Dreiemoment og power som kompressor gir er lokkende.

Men nå har du havarert 2 stk, den ene var dog litt dodgy. Har selv sett på komplett kit fra kompressor haus i UK, men det koster. Ca 90 hk skal det gi, da med s&s gasser så luka går igjen på en T1. Er du lei kompressor nå?

Hehe, nei jeg er ikke lei kompressor. Det er som du sier veldig moro med dreiemoment og respons. Målet mitt med dette kompressorprosjektet var å se hvor mye moro man kan ha med en standard 1600. Jeg innså at hvis jeg skulle få enda mer ut av det oppsettet, måtte jeg brukt mer tid på intercooler og vannkjøling etc, og da synes jeg etterhvert det ble veldig mye greier Blunker Oppsettet mitt har ikke kostet mange tusenlappene, siden jeg har bygget alt selv, og jeg hadde allerede EFI.

Planene har etterhvert endret seg, og for første gang har jeg nå 2 biler som skal holdes i gang ( i alle fall inntil Ghian plukkes ned) , så da blir planen å ta 1600'n og ha det moro med den i 67 bobla en periode i stedet. Forsåvidt samme utgangspunkt som før: Hvor mye moro kan man ha med en gammel 1600, og nå blir det cal-look stil med doble gassere så får vi se hvor gøy det er. Jeg har også en turbo liggende i hylla, så det er jo kanskje også en ting å prøve. Søk opp The Dub Shop på FB og se hva han får til med en std 1600 og turbo, så ser man at det er mye gøy som kan gjøres der også Glad

Planen er å bruke Ghian en sommer til, så nå i vinter blir det en liten overhaling på 2110cc oxyen, inkl nytt 3d-printet innsug med sentermontert DBW spjellhus, så det har jo litt med at jeg har begrenset med tid å bruke i garasjen også. Atle sin '68 trenger også litt mer jobb før våren Glad
205  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 22, 2023, 16:05:26 pm
Jeg har senkespindler og 185-dekk. Subba når jeg hadde 2 i bilen... Har glassfiberskjermer(som er litt bredere enn standard). Kutta vekk noe av innerkanten på disse, og subber ikke nå. Er usikker på ET på felgene, da, Chromespoke felger

Nice, vi har fundert litt på å preppe skjermene litt ja Glad Usikker på offset på disse felgene, men tror det er ET45.
206  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 22, 2023, 16:01:01 pm
Slik den står nå er det
-original veiv
-originale råder
-94mm sylindersats
-porta (Av Atle) originaltopper
-Gjestland kam
-1:1.1 vipper
-34-pict3 gasser men dyset om litt (ikke testet med lambda enda)
-CSP High Flow rustfri eksos
-Full flow oljesystem (kun filter eksternt)

Bare vi får testet litt og fått skilter på den, skal det nok andre gassere og 1:1.25 vipper på før sommersesongen Blunker
207  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JuniorGrelland's '68 på: november 21, 2023, 22:26:14 pm
Nå er vi i gang med å forberede oss på EU-og etter litt frem og tilbake kom vi til at det enkleste er å bytte til originale spindler for å komme subbingen til livs, så få vi se litt på mulige løsninger etter det. Han hevet den et knepp til bak også, så nå er det blitt vinter-looker:
[attachment=1]

Subber ikke i alle fall Glad

Det kan se ut som det lekker olje mellom det ene støtstangpakningen og selve røret, så vi får ta en titt på det en kveld også, så begynner vi å bli klar for EU
208  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: november 21, 2023, 19:52:45 pm
Her er bilde av Øyvind sitt oppsett som var min inspirasjon:
[attachment=1]
209  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilke topper er dette? på: november 21, 2023, 17:30:57 pm
Jeg ville vært litt skeptisk. Hvis de er tatt ned så mye som det ser ut som kan det i tillegg til å ha høy komp også være fare for at ventilene butter i stemplene. Ville i alle fall sett den fysisk først Blunker
210  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilke topper er dette? på: november 21, 2023, 15:15:06 pm
Da er det tatt en hel del ja. Vi bomma på et par topper til Atle sin, og vi tok ikke på langt nær så mye, men endte opp med 11.5:1 i komp eller noe sånt, så de der må være ganske ekstreme. Har du målt cc på de?
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 237
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!